Rimelig platespiller?

Z

Zomby_Woof

Gjest
YEL skrev:
Disse rega armene som brummer, er det mulighet for å jorde disse på en annen/ekstra måte? Sorry OT, men så dette nevnt her og passer på å spørre... regaen som står hos ssm og "brummer" er nemlig min...

Mvh
Y
Ja. Det går an å endre jordingen på Rega.

Følgende er gjort originalt: Det sitter en kobber-'spenne' i armrøret som er loddet til en jordledning. Denne er tredd gjennom akslingen for lageret sammen med kablene for signalet. Denne enden sitter 'bak' endestubben til motvektsloddet, og bør ikke røres. Motsatt ende av jordkabelen er loddet sammen med skjermen for den ene kanalen (venstre?). Denne kan du fifle med.

Følgende kan gjøres: Skru løs plastproppen i bunn av armbasen (umbrako settskrue), og trekk den forsiktig ut. Deretter kan du klippe jordkabelen og lodde den sammen med en jordledning som du trykker inn sammen med platpluggen. Dermed har du en separat jordkabel som du kan terminere med vanlig kabelsko og feste i jordskruen på RIAA.

OBS! #1: Du må være pinlig nøyaktig med å unngå at de innvendige kablene strekkes for mye eller dyttes for langt inn i armbasen slik at det påvirker lagerets funksjon.

OBS! #2: Garantien går naturligvis til H****.

Jeg skisserer dette som en mulighet, ikke en anbefaling. Kom ikke på Big Dipper og klag om du 'botcher' operasjonen!

Det finnes flere som leverer kabeloppgraderinger hvor jordingsarrangementet er endret som jeg beskriver, bl.a. Origin Live. Dette koster noen kroner, men er nok å anbefale hvis du er i den minste tvil om hva du skal gjøre.

OT, og jeg ber om forlatelse...

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
impulse skrev:
Hvilken pickup bruker du, Yel? Jeg ville tatt kontakt med Mono a.s ang. brum,det er mulig de sitter på en eller annen løsning på problemet. Ellers vet jeg at det Stereophile kaller "The Rega hum" dreier seg om brum knyttet til bruk av diverse Grado-elementer. Derfor det første spørsmålet mitt...

Grado black eller noe sånt tror jeg den heter. Har bestil en moddet AT95 nå, så får vi se da.. Ønsker meg allerede ny spiller..

-Y

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Der har du det! Elementet plukker opp støy fra platespillermotoren som andre elementer er isolert mot. Dette behøver altså slett ikke ha noe med jording å gjøre i det hele tatt, men er et velkjent problem med kombinasjonen Grado/Rega.....

Selg elementet, sett på et nytt, og du er "good to go", spør du meg!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Helt enig med Impulse, gitt. Rega og Grado er kjent som gode produkter hver for seg, men også beryktet for sitt brummende uvennskap.

AT-95 er slett ikke verst, forresten. Dog fortjener Regaen lett en bedre og dyrere PU.

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Zomby_Woof skrev:
Helt enig med Impulse, gitt. Rega og Grado er kjent som gode produkter hver for seg, men også beryktet for sitt brummende uvennskap.

AT-95 er slett ikke verst, forresten. Dog fortjener Regaen lett en bedre og dyrere PU.

Jeg fortjener en bedre spiller, pu og arm... det synyes nå jeg. Spiller Saga nå, og det uten brum, Med Grado!! Klemte litt på pluggene så det ble skikkelig kontakt... så stille atte!!

Spent på den 95 saken. Moddet... hva vil det tilføre da dere guruer?

sORRY ot..

-y

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Slitasje muligens? Hvis den er brukt iallefall. I beste fall er vel de moddede AT95'ene ikke ødelagt.

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Har akkurat lest igjennom tråden til Lagga om AT 33 ?, Men det får vente til jeg får fatt i en spiller som er den verdig.

-Y

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
YEL skrev:
Har akkurat lest igjennom tråden til Lagga om AT 33 ?, Men det får vente til jeg får fatt i en spiller som er den verdig.

-Y
Er det en P3 du har, evt en Planar 3? I så fall er det ingenting i veien for å sette på en sånn....

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Der har du det! Elementet plukker opp støy fra platespillermotoren som andre elementer er isolert mot. Dette behøver altså slett ikke ha noe med jording å gjøre i det hele tatt, men er et velkjent problem med kombinasjonen Grado/Rega.....

Hei , det har ikkeno med det elementet å gjøre (uten at jeg beneter at grado har ett problem med hum), det var like ille med en annen pickup....

pluggen på kablen på venstre kanal er syndern , for slapp i klemma...

Plugger av typen som sitter på medfølg apparatkabler , er jo ikke helt best,.

Yel , du bytter vel pluggene på kablen... :D

Mvh Espen

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
ssm skrev:
impulse skrev:

Hei , det har ikkeno med det elementet å gjøre (uten at jeg beneter at grado har ett problem med hum), det var like ille med en annen pickup....

Mvh Espen
Hvis det er snakk om kabelen til pu er det enklere å bare klemme litt på den med en spisstang for å få den til å sitte bedre.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
ssm skrev:
impulse skrev:

Mvh Espen
Hvis det er snakk om kabelen til pu er det enklere å bare klemme litt på den med en spisstang for å få den til å sitte bedre.
...og for guds skyld, la det sitte noe i "pluggene" når en klemmer til! ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det ser ut som du av en eller annen grunn har 'beef' med Rega, SSM. Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor.

Jeg har hattt Systemdek IIX 900 med RB 300, og deretter Rega P-25 i nesten ti år. Brum har egentlig ikke vært noe stort problem. Spillerne funka strålende, prisen tatt i betraktning. Selvsagt er Scoutmasteren bedre, skulle bare mangle til drøyt dobbel pris... Pro-Ject er nok et ganske likeverdig alternativ, og mer avhengig av 'tycke och smak'.

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt Rega P3 og brukt følgende pickup er: Regas egen Bias, At95, Shure M75, Shure V15II og At OC9 MLII. Har ikke hatt problemer med brum i det hele tatt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og jeg kan legge til egen erfaring med Audio Technika ATOC-9 (gammel type), Ortofon MC 20 Supreme og Kontrapunkt h (på RB-300 og RB-600)

Av RIAA/forsterkere har jeg hatt Audiolab 8000 A, EC ECP 1 og NLE 17.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Gandys produkter "straffer" meg hver gang jeg prøver-.... :D

Jeg kommer jo selvsagt aldri til å begynne å bruke slik spiller selv , så det er ikke så farlig , men at det er noe kødd med alle so har vært innom er jo snodig.

Jeg håper Yel blir fornøyd med "dealen"

Yel , vi får få på at95e en dag den ankommer,....bedre pickup til 4 ganger dens pris vet ikke jeg om.....til sin pris , totalt uslåelig...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Det er sannsynligvis systemavhengig men hos meg har Grado Green og Shelter 201 gjort en bedre jobb enn AT95 og de koster hhv. 2x og 4x så mye.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har prøvd ein del pickupar på Rega opp gjennom åra, og har erfart at det er spesielt med Grado det vert brumproblem.
Eg er ikkje utdelt begeistra for Rega, men det er råd å få ein veldig god platespelar ut frå prisen. For eigen del stiller eg to krav for at det skal vere hyggjeleg:
1) Ein må ha god pickup, og matchande riaa. Eg er spesielt godt fornøgd med Dynavector sine DV 10x5 og 20
2) vegghylle, om du ikkje bur i kjellaren og har spelaren på betonggolv. Eg tykkjer også det er best å ta av loket dersom du skal spele med litt "realistisk" lydtrykk.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og den rimeligste ASR RIAA.. Riktig hyggelig gjengivelse fra en såpass enkel og billig spiller, spør du meg.

Jeg regner med at den du bruker nå spiser Rega til frokost..  ;)

Det ble visst en smule OT i forhold til trådstarters intensjon etterhvert. Uansett, Rega anbefales varmt herfra. :D

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.532
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
det var Rega som vekket mitt interesset for vinyl igen Zomby, ;D og hade absolut kunnet fortsatt levt med denne.
Men føler att tiden er inne for att prøve ut noe annet også. :D

Topp Bunn