Rimelig streamer helst uten DAC

Takkfordet

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Innlegg
9
Antall liker
3
Sted
Oslo
Hei. Tenkte meg en rimelig streamer som skal brukes sammen med en rme adi2 dac. Så håpte på å finne en streamer uten dac, men ikke et must. Er til et Stax hodetelefon oppsett.

Greit at den kan brukes med både laptop og android.

Sett på iEast. Er disse ok? Føler ikke jeg trenger å legge penger i streamer mtp den skal kobles til en dac, men mulig jeg tar feil?

Ellers andre forslag? pris 0-3000kr
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
IEast og Chromecast om du finner det er helt ok
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Det ligger en Chromecast på finn til 10 millioner. Ikke så gal pris det. Det er riktig nok noen til som er vesentlig billigere, men det er sikkert bare fake fra Kina.
 

Takkfordet

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Innlegg
9
Antall liker
3
Sted
Oslo
Raspberry pi.
Leste litt om de etter søk her på forumet tidligere i dag. Virker interessant. Var inne på noen nettsider det var linket til, men ble litt usikker. Kan disse bestilles komplett eller er det noe man må bygge selv?
 

Baldiman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.06.2009
Innlegg
126
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Leste litt om de etter søk her på forumet tidligere i dag. Virker interessant. Var inne på noen nettsider det var linket til, men ble litt usikker. Kan disse bestilles komplett eller er det noe man må bygge selv?
Du kjøper sbc (rpi) et minnekort og strømforsyning. Og så trenger du en HAT f.eks Digione . Veldig lett å sette sammen. Du kan også bruke usb rett ut, men det anbefales ikke.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
USB ut går helt fint.
TS bruker rme adi2 som har USB in og er sgs immun mot jitter
 

Takkfordet

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Innlegg
9
Antall liker
3
Sted
Oslo
Lest mye om den i det siste. Så kommer nok til og bestille en. Men er også så mye forskjellig lesing. Ifra at rpi 3 er bedre til audio pga forstyrrelse fra den kraftigere prosessoren på rpi4. Og det med og bruke usb eller kjøpe digione som hat. Eller digione signature😄 men den koster en del igjen.

Beste er vel kanskje og ikke lese for mye og heller være uvitende og gjøre et kjøp😀

Gå for rpi4 med digione da? Så har jeg nå mulighet å teste litt selv.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Lest mye om den i det siste. Så kommer nok til og bestille en. Men er også så mye forskjellig lesing. Ifra at rpi 3 er bedre til audio pga forstyrrelse fra den kraftigere prosessoren på rpi4. Og det med og bruke usb eller kjøpe digione som hat. Eller digione signature😄 men den koster en del igjen.

Beste er vel kanskje og ikke lese for mye og heller være uvitende og gjøre et kjøp😀

Gå for rpi4 med digione da? Så har jeg nå mulighet å teste litt selv.
Hvorfor skal en kraftigere prosessor forstyrre?
Er dette dokumentert noe sted?
 

Takkfordet

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Innlegg
9
Antall liker
3
Sted
Oslo
Jeg vet ikke, så var ikke en påstand fra min side. Så derfor jeg spør om hjelp her på forumet🙂 var en video jeg så om en som hadde testet begge opp mot hverandre. Var vel digione kortet som ble påvirket etter hans mening.

Men tror jeg går for det dere skriver her. Rpi4 og muligens digione. Er det noe hensikt å evt kjøpe digione signature tror dere?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jeg vet ikke, så var ikke en påstand fra min side. Så derfor jeg spør om hjelp her på forumet🙂 var en video jeg så om en som hadde testet begge opp mot hverandre. Var vel digione kortet som ble påvirket etter hans mening.

Men tror jeg går for det dere skriver her. Rpi4 og muligens digione. Er det noe hensikt å evt kjøpe digione signature tror dere?
Beklager hvis jeg ble oppfattet som litt (?) brysk, det var ikke meningen.
Jeg skjønte at du refererte til noe du hadde hørt, så jeg hadde overhodet ikke til hensikt å spikre deg på veggen.
:)
Jeg har også rimelig streamer som mål, så jeg er faglig interessert i å høre hvis det er noe jeg ikke har fått med meg.
Har akkurat skaffet meg en Raspberry Pi3, som jeg har installert Volumio på. Derfra blir det i første omgang USB mot ekstarn DAC.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du har en helt super dac med god USB implementering og "immun" mot USB støy etc. Kjøp en rpi4 og en passende minnekort. Bruk f.eks. en ipad lader som psu. USB inn i dacen din. Good to go.
Jeg har rpi1,2,3,3b og 4. Bruker nå en 4 som både htpc og squeezelite endepunkt i stua og en rpi3b med i2s direkte inn i en soekris dac i kjelleren. Begge deler fungerer helt supert.
BTW: trådløst fungerer helt supert med disse.
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.543
Antall liker
3.025
Sted
Oslo
Jeg har Argon Stream2 og Stream3 på et par anlegg, begge koblet til eksterne DAC. De fungerer helt OK.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg kjører Raspberry Pi 4 med USB inn i RME ADI-2 DAC FS med Ropieee XL på et minnekort og original PSUen for RPi 4. Jeg kan rapportere om at både Roon og Spotify Connect fungerer raskt og pålitelig, til og med via Wi-Fi.

Denne løsningen erstattet NPM-modulen i en Gato Audio DIA-250S, og før det igjen benyttet jeg en fullblods HTPC. Den løsningen jeg har nå er den som fungerer best sett under ett både lydmessig og pålitelighetsmessig siden den baserer seg på en ekstern DAC som ikke lar seg påvirke nevneverdig av det i kjeden før og ingen tredjepartsprogramvare for avspillingsdelen.
 

HansPB

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2021
Innlegg
77
Antall liker
54
Sted
Oslo
Har selv skaffet en pi 4 for dette formålet. Volumio får Tidal connect hvert øyeblikk, men uvisst om man må ha betalt abonnement for denne implementeringen. Spotify connect er gratis, og funker bra.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tidal/Qobus/Spotify integrering får du lett gjennom LMS (picoreplayer f.eks. ).. Siste versjon av Moode har vel også LMS support?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.784
Antall liker
913
er det ikke et styr å sette opp og installere raspberry pi? eller tar jeg feil. hvordan blir dette gjort enkelt forklart.
 

HansPB

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2021
Innlegg
77
Antall liker
54
Sted
Oslo
Får man gapless tidal avspilling med LMS? Haaaaaater de forbanna pausene jeg får med CCA.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
er det ikke et styr å sette opp og installere raspberry pi? eller tar jeg feil. hvordan blir dette gjort enkelt forklart.
Dette fikser du dersom du prøver :) Mye god hjelp å få her på forumet og ellers på verdensveven.
Gjort det en gang og det blir veldig enkelt gang nr 2 ;)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
er det ikke et styr å sette opp og installere raspberry pi? eller tar jeg feil. hvordan blir dette gjort enkelt forklart.
Overordnet forklart:
1. Du laster ned ønsket image, f.eks Ropieee XL
2. Du putter minnekortet du kjøpte til Raspberry Pi 4 i PCen
3. Du bruker et program som f.eks Balena Etcher og sier at den skal ta imagefilen du lastet ned og putte den på minnekortet
4. Du putter minnekortet tilbake i Raspberry Pi 4 og kobler opp i anlegget

Det er prosessen. Du trenger ikke koble på skjerm, tastatur og mus eller røre en kommandolinje en gang med f.eks Ropieee XL. Det finnes ofte en konfigurasjonsmulighet via en webside etter at enheten er koblet opp i disse distroene dersom man enkelt vil skru av og på tjenester som bluetooth, bytte til Wi-Fi etc.
 

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
869
Antall liker
862
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Overordnet forklart:
1. Du laster ned ønsket image, f.eks Ropieee XL
2. Du putter minnekortet du kjøpte til Raspberry Pi 4 i PCen
3. Du bruker et program som f.eks Balena Etcher og sier at den skal ta imagefilen du lastet ned og putte den på minnekortet
4. Du putter minnekortet tilbake i Raspberry Pi 4 og kobler opp i anlegget

Det er prosessen. Du trenger ikke koble på skjerm, tastatur og mus eller røre en kommandolinje en gang med f.eks Ropieee XL. Det finnes ofte en konfigurasjonsmulighet via en webside etter at enheten er koblet opp i disse distroene dersom man enkelt vil skru av og på tjenester som bluetooth, bytte til Wi-Fi etc.
Hvilken programvare bruker man så til å styre musikken med? Har ikke roon her.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
er det ikke et styr å sette opp og installere raspberry pi? eller tar jeg feil. hvordan blir dette gjort enkelt forklart.
Egentlig ikke.
Volumio som jeg skal prøve kan man bare laste ned et image som man skriver på et minnekort.
Setter inn minnekortet, booter og er i gang.
Det finnes andre løsninger som kan installeres på samme måte.
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Er visst i mindretall, men synes det har vært utfordrende å få Raspberry pi til å oppføre seg som ønsket, for min del ble computeravspilning i lang tid mer computer enn avspilning. Å si at når man har prøvd det en gang, så har man lært det, er en tilsnikelse.

Det skal sies at bruken hos meg ikke er samme som det legges opp til her. Jeg ønsket meg et lukket system, hvor musikken kom fra ekstern harddisk, ikke via nettverket. RPi skulle således fungere mer som media-avspiller enn som ren streamer, og tanken var å kontrolle avspilning via iPhone.

Jeg begynte med Allo Digione Player (med RPi3b+), og kjempet meg gjennom en rekke distroer (DietPi, moOde, Volumio, pCP). Trodde jeg kunne bruke RPi helt uavhengig av nettverket mitt (og blott avspille fra harddisk), men uten nettverk kan ikke RPi kommunisere med kontroll-enheten (computer eller smartphone).

Jeg ønsket å kunne bruke primært album cover som utvelgelsesmetode, mest mulig bilde og minst mulig tekst. Flere av grenseflatene (web interface og/eller telefon app) klarte ikke tilfredsstillende å oppfylle dette ønsket.

Underveis har jeg således kjempet med:
- brenne-program
- strømsulten harddisk
- knotete grenseflater
- kommandolinje programmering via ssh
- konfigurasjon av RPi (tweaks)
- fjernkontroll via mac/iphone

To tiltak gjorde så til slutt RPi i stand til å møte kravene mine.. Installerte piCorePlayer med LMS, og byttet ut harddisk. Eneste gjenværende svakhet er at strømbrudd krøpler LMS, noe som krever litt ‘reparasjonarbeid’ etterpå.

Hvorfor denne ‘klagesang’ fra min side? Nåvel, I mine øyne er Raspberry Pi alt annet enn plug-and-play. Har anvendt computere i en evighet, så lider ikke av berøringsangst, men det var som sagt en utfordring å få tingene til å fungere som ønsket.
 
Sist redigert:

HansPB

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2021
Innlegg
77
Antall liker
54
Sted
Oslo
Jeg hadde problem med å få brent volumio til minnekortet med balenaEtcher, noe som førte til at det ble litt styr med formattering av kortet osv.
Med Win32DiskImager fungerte det som det skulle.

Forsåvidt enig i at gui er litt knotete, derfor satser jeg på å bruke pi med enten tidal connect eller spotify connect for å komme unna det problemet.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Raspberry foundation har eget brenneprogram nå. Kjempebra. Blir ikke feil det.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.065
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Jeg har brukt RPi sammen med Hifiberry Digi+ noen år. I den perioden jeg har hatt dette oppsettet, har jeg vært gjennom en del ulike programvare. De fleste image til RPi er rett frem å installere. Du laster inn image på minnekort, dytter det i RPi og starter opp. Selve oppsettet er relativt greit på de fleste varianter. noen selvsagt enklere enn andre. Stort sett er det enkle veiledninger tilgjengelig.

Hva som er riktig for den enkelte, er veldig avhengig av hvordan du skal bruke streamer. Har du et eget bibliotek og en Logitech Media Server (LMS) stående, er kanskje piCorePlayer det riktige valget. Skal du derimot streame fra telefonen ved hjelp av Airplay er kanskje RoopieXXL (ev HifiberryOS) veien å gå. Det finnes mange varianter.... TS har for øvrig ikke nevnt noe om kilde så vidt jeg kan se?

Selv bruker jeg Max2play (som headless streamer, Squeezelite aktivert), rett og slett for det var den jeg snublet over da jeg skulle velge, og den hadde de funksjonene jeg ønsket. Har en PC stående med LMS og en NAS med all musikk liggende.
 

Takkfordet

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Innlegg
9
Antall liker
3
Sted
Oslo
Da har jeg fått rpi4 og prøvd uten hell så langt:geek:

Lagt inn volumio på sd kort. Men virker som man må betale for å bruke det sammen med tidal connect. stemmer det? ser ut for meg som volumio kom med tidal connect i går.

Har ikke de store pc kunnskaper. Men går det og sette opp slik at jeg kan bruke tidal (PC/android) finne rpi på tidal der man velger lydutgang, og vipps så er det lyd:D Eller må man ha volumio, roon, ropieee etc etc

Søkt mye her på forumet og sett div videoer jeg har funnet. Men har ikke funnet tråden i dette enda.

Så det jeg ønsker er å bruke tidal som avspilling. Helst wifi på rpi.

Eneste jeg har fått gjort er å legge inn volumio på sd kort via balena etcher. Når den var ferdig satt jeg bare sd kort inn i rpi.
 
X

X186841

Gjest
Da har jeg fått rpi4 og prøvd uten hell så langt:geek:

Lagt inn volumio på sd kort. Men virker som man må betale for å bruke det sammen med tidal connect. stemmer det? ser ut for meg som volumio kom med tidal connect i går.

Har ikke de store pc kunnskaper. Men går det og sette opp slik at jeg kan bruke tidal (PC/android) finne rpi på tidal der man velger lydutgang, og vipps så er det lyd:D Eller må man ha volumio, roon, ropieee etc etc

Søkt mye her på forumet og sett div videoer jeg har funnet. Men har ikke funnet tråden i dette enda.

Så det jeg ønsker er å bruke tidal som avspilling. Helst wifi på rpi.

Eneste jeg har fått gjort er å legge inn volumio på sd kort via balena etcher. Når den var ferdig satt jeg bare sd kort inn i rpi.
Du må ha VIRTUOSO plan for å bruke Tidal Connect og Qobuz , koster ca. 300.- nok pr. år.
Går ann å ta noen dagers gratis prøve under meny SETTINGS-SOURCES
 
Sist redigert av en moderator:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
But why? Er det en Volumio greie?
Ville satset på en annen distro. Moode f.eks. (om ikke den har samme greiene)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Er visst i mindretall, men synes det har vært utfordrende å få Raspberry pi til å oppføre seg som ønsket, for min del ble computeravspilning i lang tid mer computer enn avspilning. Å si at når man har prøvd det en gang, så har man lært det, er en tilsnikelse.

Det skal sies at bruken hos meg ikke er samme som det legges opp til her. Jeg ønsket meg et lukket system, hvor musikken kom fra ekstern harddisk, ikke via nettverket. RPi skulle således fungere mer som media-avspiller enn som ren streamer, og tanken var å kontrolle avspilning via iPhone.

Jeg begynte med Allo Digione Player (med RPi3b+), og kjempet meg gjennom en rekke distroer (DietPi, moOde, Volumio, pCP). Trodde jeg kunne bruke RPi helt uavhengig av nettverket mitt (og blott avspille fra harddisk), men uten nettverk kan ikke RPi kommunisere med kontroll-enheten (computer eller smartphone).

Jeg ønsket å kunne bruke primært album cover som utvelgelsesmetode, mest mulig bilde og minst mulig tekst. Flere av grenseflatene (web interface og/eller telefon app) klarte ikke tilfredsstillende å oppfylle dette ønsket.

Underveis har jeg således kjempet med:
- brenne-program
- strømsulten harddisk
- knotete grenseflater
- kommandolinje programmering via ssh
- konfigurasjon av RPi (tweaks)
- fjernkontroll via mac/iphone

To tiltak gjorde så til slutt RPi i stand til å møte kravene mine.. Installerte piCorePlayer med LMS, og byttet ut harddisk. Eneste gjenværende svakhet er at strømbrudd krøpler LMS, noe som krever litt ‘reparasjonarbeid’ etterpå.

Hvorfor denne ‘klagesang’ fra min side? Nåvel, I mine øyne er Raspberry Pi alt annet enn plug-and-play. Har anvendt computere i en evighet, så lider ikke av berøringsangst, men det var som sagt en utfordring å få tingene til å fungere som ønsket.
Det kan være utfordrende, men det er sikkert mulig å gi deg en hjelpende hånd.
Hvis du ikke har fått det til da?
 

Takkfordet

Medlem
Ble medlem
16.11.2020
Innlegg
9
Antall liker
3
Sted
Oslo
But why? Er det en Volumio greie?
Ville satset på en annen distro. Moode f.eks. (om ikke den har samme greiene)
Er det samme hva jeg har. Så lenge det fungerer. Men er mye å velge mellom. Og klarer ikke helt se hva som skulle vært best. Kan prøve moode å se om jeg blir noe klokere da!
 

HansPB

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2021
Innlegg
77
Antall liker
54
Sted
Oslo
But why? Er det en Volumio greie?
Ville satset på en annen distro. Moode f.eks. (om ikke den har samme greiene)
Volumio har brukt mye ressurser på å lage tidal connect plugin, og de vil naturligvis ta seg betalt for det arbeidet. FInnes det andre muligheter som gjør at man kan styre det hele fra Tidal-appen og få gapless avspilling?
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Er det noen av disse distroene til RPI 4 som har en enkel EQ plugin? Trenger å justere ned litt rund 1khz..
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Picoreplayer har ihvertfall en alsa 10band EQ som er tilgjengelig vha et tastetrykk. (Og også enkel Tidal, Spotify, Qobus, Deezer) integrasjon forøvrig.

Mener det er en generell plugin for alsa.
tror flere andre distroer også har denne plugin tilgjengelig.
Screenshot 2021-04-23 at 22.22.02.png


Finnes også mer avanserte DSP greier jeg ikke har fått sjekket ut enda. Er visst noe "hack" for å få det til.
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
takker! Prøver picoplayer i løpet av helgen.. Bruker nå ropieee og streamer via mconnect. Hører null forskjell mot Lumin U1 Mini med oppgradert PS.
 

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Innlegg
483
Antall liker
135
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Det kan være utfordrende, men det er sikkert mulig å gi deg en hjelpende hånd.
Hvis du ikke har fått det til da?
Fikk det til å fungere til slutt, men tok vel omtrent et år, hvor jeg som antydet følte meg mer som computernerd, enn som musikkelsker :)

Etter problemfritt å ha kjørt med pCP+LMS på samme enhet en periode, valgte jeg forøvrig å adskille streamer og server, så i dag fungerer Allo Digione Player bare som streamer (pCP/Squeezelite), og en tilkjøpt RPi 4 fungerer som server (pCP/LMS) for ekstern HDD, begge kommuniserer via WiFi.

Man lærer det jo til slutt, men terminologien er den første barriere, vet man ikke hva ordene betyr, blir det vanskelig både å spørre og å forstå.

HDD, Wifi, switch, homeplug, PSU, HFS+, exFAT, SD, GUI, RPi, distro, MPD, SBC, SSH, sudo, root, ID-key, MPD tags, write permissions, underclocking, CPU isolation, plugin, server cache, mount point, Samba, ALSA, binary, DietPi, moOde, Volumio, pCP, LMS, Squeezelite,

I tillegg er nok mye av programvaren uferdig eller under utvikling, så ikke alt lar seg gjøre her og nå, men kommer kanskje til senere.

En liten detalje som kanskje er nyttig å vite for mac-brukere, som har tenkt å avspille fra ekstern USB harddisk.. MacOS bruker HFS+ (Journaled) som default., men RPi (Linux) liker i utgangspunktet ikke HFS+ og spesielt ikke journaliseringen. I pCP kan man slå på HFS+ støtte, men i noen distoer må man ty til sudo. Velger man å plassere server cache på harddisken, kreves skrivetillatelse, og det tillater journaliseringen ikke, så da må man deaktivere denne (gjøres via Mac’en).

Ovennevnte er et fint eksempel på det nerderi jeg nevnte innledningsvis :)
 
Topp Bunn