Rimelig vinyl-snurrer - dumt? Hvilken isåfall?

C

Cyber

Gjest
Jeg har alltid hatt litt lyst til å teste ut vinyl, men jeg har ikke planer om å bruke mye penger på det. Jeg ser at man får spillere for rundt 2000, deriblant Pro-Ject RPM 1 som tiltalte meg utseendemessig. Hva trenger jeg i tillegg til den for å få lyd når jeg har en receiver som forsterker? (En veldig god en som sådan)

Og er vinyl død snart, eller finnes det endel gode utgivelser enda?

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.001
cybervision_ skrev:
Jeg har alltid hatt litt lyst til å teste ut vinyl, men jeg har ikke planer om å bruke mye penger på det. Jeg ser at man får spillere for rundt 2000, deriblant Pro-Ject RPM 1 som tiltalte meg utseendemessig. Hva trenger jeg i tillegg til den for å få lyd når jeg har en receiver som forsterker? (En veldig god en som sådan)

Og er vinyl død snart, eller finnes det endel gode utgivelser enda?
Riaa, om en slik ikke finnes i receiveren din!
mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.308
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Vinyl kommer aldri til å dø.

Masse nye utgivelser også. Og diiigert bruktmarked.

Det ligger en Rega P3-24 på bruktbørsen, men den er kanskje litt dyr?

Om forsterkeren din har MM-RIAA, kan du normalt plugge spillern rett i forsterkern. HVis ikke, trenger du en egen RIAA. KOster fra 500 og oppover.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det har blitt slik at skal man ha ikkekomprimertihjel ny rock og pop må man kjøpe vinylutgaven.

Nå kommer det ikke så veldig mange nye Cash-plater, men alligavel?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
...
Nå kommer det ikke så veldig mange nye Cash-plater, men alligavel?
o.t
Alle American Recordings-platene ble gitt ut på vinyl - helt OK kvalitet også.

mvh
KJ

C

Cyber

Gjest
Det står jo RCA-output, men hva vet vel jeg. :)

Er det vanskelig å juste vekt, vinkel osv... av stift og hode? Virket litt vanskelig da jeg skummet gjennom manualen, men er kanskje ikke det?

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.001
cybervision_ skrev:
Det står jo RCA-output, men hva vet vel jeg. :)

Er det vanskelig å juste vekt, vinkel osv... av stift og hode? Virket litt vanskelig da jeg skummet gjennom manualen, men er kanskje ikke det?
hva mener du, RCA-output? Det betyr vel at du trenger en phonokabel med rca (antakelig i begge ender siden de fleste riaa`r benytter rca også) OG en MM riaa (som sagt om ikke en slik er innebygd i din forsterker)

Lykke til, denne spiller langt bedre enn hva en kan forvente for ca. 2,5k kr. DET er sikkert!

mvh

C

Cyber

Gjest
Som sagt, jeg er grønnere enn gresset når det gjelder vinyl.

RIAA er altså en boks jeg må ha i tillegg. Hva koster sånt, og hva er anbefalte modeller? Skal være litt rimelig det her skjønneru...

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
cybervision_ skrev:
Som sagt, jeg er grønnere enn gresset når det gjelder vinyl.

RIAA er altså en boks jeg må ha i tillegg. Hva koster sånt, og hva er anbefalte modeller? Skal være litt rimelig det her skjønneru...
Riaa er en slaks forforsterker (boks;)), som er til for å forsterke signalet fra pickupen ettersom dette er veldig svakt. Vist du hadde plugget en platespiller inn i en vanlig forsterker som ikkje har riaa trinn vill du nesten ikkje få lyd fra den.....

En rimelig riaa som har fått mykje skryt er cambridge sin azur 640P, men en nad pp2 eller pp3 vil nok også gjøre susen. Dette er rimelige men gode "første gangs" riaa'er...

C

Cyber

Gjest
Jeg ser i en annen tråd at man skryer av Vincent pho-111, er den god? 995,-

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Sitter her og hører på Lenny Kravitz på en RPM1 med AT440MLa pu og Cambridge 640P RIAA, og kan garantere deg at det lyder aldeles utmerket.

En RPM1 med 640P og en AT-95E er en veldig billig og veldig bra kombo som jeg varmt kan anbefale.

Edit: Et lite aber - du må forberede deg på at du kommer til å få lyst til å bruke mye penger på vinyl. Jeg lå på 2 om dagen den første måneden.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.304
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er jo det som er det fine med et "nytt" format. Mere musikk!

Var jeg deg hadde jeg kopiert Fidelios oppsett, cybervision_. Kjenner du noen som kan grammofonoppsett? Det er en terskel man skal over.

C

Cyber

Gjest
Er litt keen på å prøve vinyl, selv om jeg ikke har noen plater.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Tipset er å kjøpe vinylriggen av noen som kan å sette den sammen helt selv. Så om det skulle oppstå komplikasjoner så kan selger fikse det. Platespillerkunnskap vokser ikke på trær om dagen.

I tillegg er du garantert at spiller "funker ut av boksen"

Mine to tips. : >

ps, ja, en kan blakke seg på plater, men hjelp! Så sinnsykt moro å snurre! Men ikke la deg lure til å måtte kjøpe et tonn med en gang, få tak i noen plater og snurr de mye!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fidelios oppsett skulle være ett bra starttrinn....at95e som jeg selv har hatt , låter jævlig mye bedre enn den billigste goldring electra rett og slett.

En brukt rega som den som er linket til går du aldri feil med...(solgt desverre) men så denne rpm-1 ...den ble jo testa av brekke og han fant jo ut at den var veldig bra han og , så det er tydlig at flere liker denne.

Er du av typen som ikke lar deg stoppe men uansett vil oppgradere innen kort tid , vil jeg anbefale å heller vente litt , og legge noe mer penger i dette.

Dersom du blir happy med ok lyd og koser deg med å snurre...hvorfor ikkegå for en rpm-1?

Project har tidligere hatt platespillere med riia innebygget , hvor god denne er vet jeg ikke(og om den kan bypasses helt uten videre om du vil henge på en annen riia..på sikt)

Du får uansett ett begrenset tap på en rpm.1 det ligger noen billige riiaer ute bla a nad.....jeg har hatt pp1 den var ikke noe særlig,men den virket jo......

cambridgen kan du vel maile med brasse om , han kjøpte en i dag , så får du høre hva han syntes om den.....han er vel rimlig fersk i gamet han og , men han hører nok om det låter bra eller helt for jævlig... ;D

cambridgen er noe mer kostbar...1400 ca , me den har også mc riia , er i tillegg attraktiv og vil gå fort om du velger å selge....

her blir det valgets kval.....har du mm riia innebygget(merket gjerne phono bak) ps sjekk at det virkelig sitter phonokort i revivern din , det bør stå i manualen....har du dette.....kjøp,plug and play....har du ikke riia , husk at du må ha en kabel mellom riia og reciver......fra riia til platespiller bruker du den som følger spillern....

Lykke til!

ES

C

Cyber

Gjest
Jeg skjønner. Det blir jo 4 lapper kjapt da, men som du sier selv så er jo bruktprisen på slikt ganske god så tapet er jo begrenset.

Det som bekymrer meg er oppsettet av alt, fikk litt kalde føtter da jeg i manualen leste om vekt av stift, noe vikling med mer. Jeg har som sagt lite peil på det her.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Project kommer vel ferdig oppsatt , da spiller det , men det betyr ikke at det ikke kan være lurt å gå over innstillingene.....

En pu som koster ny 350kr er det ikke så ille å slite litt gæærnt på , en til 15k derimot....

Men er pu en feil innstillt så er det jo lengere i fra golyden , selv med billigpickuper.

Hvor bor du hen da ? sikkert en hfs er som kan være begjelpelig med å gå over innstillingene og kanskje har det nødvendige utstyret.

Slik utsetter du kostnaden med innkjøp av verktøy som du ikke trenger på en stund igjen,.,,

Lykke til , klart du skal ha deg en snurrer,......kjempemoro det....Jeg kan love deg at feelingen av å se platene snurre rundt og at armen "plukker"opp lyden er en ganske annen enn sølvskivene.....cambridgeriiaen sies å være ett funn til prisen , kanskje greit å svelge en ekstra gang å kjøpe denne , riia har utrolig mye å si for lyden...

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Camebridge'n er et funn til prisen ja. Jeg betalte et laken for den, ser den har gått opp noe men den likevel bra vfm.

RPM-1 kommer ferdig oppsatt, men man må stille inn nåletrykket selv. Det følger med både protraktor (for å sjekke av pu sporer rett) og vekt.

AT-95E var en enorm oppgradering fra den som sitter på som standard og det er jo nesten gratis. Når det er sagt var forskjellen mellom AT-95 og AT440Mla ikke akkurat subtil, så spilleren kan nok vokse noe med oppgraderinger.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.665
Sted
Holmestrand
Da min trofaste Kenwood KD-500 fikk svikt i knea og begynte å gynge kjøpte jeg en Pro-Ject Debut med NAD RIAA. Dette spiller helt fortreffelig, selv om jeg gjerne skulle hatt en bedre PU. Kjører fortsatt med den originale Ortofon OM5

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.927
Sted
Kongsberg
Hei :)

Jeg slenger meg på og anbefaler RPM-1 som jeg testet i Fidelity for noen nummer siden. Denne finnes i to utgaver der den rimeligste standard RPM-1 (ca. Kr. 2.000) er utstyrt med en Ortofon OM-3 og mens den noe dyrer RPM-1 Alpha (ca. Kr. 2.200) er utstyrt med en Ortofon Alpha pickup - hentet fra Ortofons 500 serie. Jeg vil absolutt anbefale den sistnevnte da du får med en bedre pickup til et latterlig lavt mellomlegg. Da har du ikke behov for noe umiddelbar oppgradering av spilleren men vit at RPM-1 godt kan håndtere ennå bedre (MC-) pickuper.
Bytt gjerne den medfølgende phonokablen med noe bedre; f.eks. Silk fra PM-Audio eller Svalander.
Cambridge 640P er et utmerket valg av RIAA.

For litt mer generell informason om platespillere se:
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/01.pdf
side 86-91.

mvh ;)
Gunnar Brekke

Ø

ØivindJ

Gjest
Knallfin test Gunnar.

Virkelig morro å lese, og spilleren frister så klart.

Finnes det en passende PU til, tja, si 2-3,5k ?
(Som utgjør en vesentlig oppgradering?)

Edit: Takker for forslag Fidelio.

S

stereo hans

Gjest
Interessent lesning om Pro-ject RPM 1. Skulle gjerne lest hele testen....¨

Spilleren er jo utvilsomt et bra alternativ i budsjett klassen, men lurer på hvor god denne er sammenlignet med sine storebrødre (rmp 5 etc)?

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Gunnar_Brekke skrev:
Jeg slenger meg på og anbefaler RPM-1 som jeg testet i Fidelity for noen nummer siden. Denne finnes i to utgaver der den rimeligste standard RPM-1 (ca. Kr. 2.000) er utstyrt med en Ortofon OM-3 og mens den noe dyrer RPM-1 Alpha (ca. Kr. 2.200) er utstyrt med en Ortofon Alpha pickup - hentet fra Ortofons 500 serie. Jeg vil absolutt anbefale den sistnevnte da du får med en bedre pickup til et latterlig lavt mellomlegg. Da har du ikke behov for noe umiddelbar oppgradering av spilleren men vit at RPM-1 godt kan håndtere ennå bedre (MC-) pickuper.
Jeg ville mye heller ha kjøpt den billigste utgaven og satt på en AT-95E som sagt. Ortofon Alpha, som satt på min som standard, lyder ikke spesielt bra, den tilslører detaljer, grøter instrumenter sammen og eier ikke rytme. AT'n er billigere og lyder som en million $ i forhold.

Pro-Ject leverer RPM5, en vesentlig dyrere spiller, med AT95 som standard. Da er det klart den lyder mye bedre enn RPM1 når man skal høre på dem i butikken. Hadde de levert 1'ern med samme pu hadde de nok ikke solgt så mange RPM5.

@ØyvindJ: pu'n i signaturen min koster $ 140 fra USA inkl. frakt og lyder fantastisk her. Det mest overraskende er at den sporer helt fantastisk, plater som tidligere var ulevelige på de innerste sporene er plutselig blitt tindrende klare.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.665
Sted
Holmestrand
Hv
Fidelio skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Jeg ville mye heller ha kjøpt den billigste utgaven og satt på en AT-95E som sagt. Ortofon Alpha, som satt på min som standard, lyder ikke spesielt bra, den tilslører detaljer, grøter instrumenter sammen og eier ikke rytme. AT'n er billigere og lyder som en million $ i forhold.

Pro-Ject leverer RPM5, en vesentlig dyrere spiller, med AT95 som standard. Da er det klart den lyder mye bedre enn RPM1 når man skal høre på dem i butikken. Hadde de levert 1'ern med samme pu hadde de nok ikke solgt så mange RPM5.

@ØyvindJ: pu'n i signaturen min koster $ 140 fra USA inkl. frakt og lyder fantastisk her. Det mest overraskende er at den sporer helt fantastisk, plater som tidligere var ulevelige på de innerste sporene er plutselig blitt tindrende klare.
Hvor kan jeg kjøpe at-95?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
cybervision_ skrev:
Denne har jeg dårlig erfaring med. Hos meg ble den brukt sammen med en Denon dl-160/Rega 3. Lyden var meget innelukket og tam.

Pro-Ject phonobox mk2 koster det samme. Den likte jeg svæt godt.

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
378
Torget vurderinger
3
Hos meg lyder den greit.

Men nå har jeg ikke testet andre RIAA trinn...

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
SOEDAL skrev:
cybervision_ skrev:
Denne har jeg dårlig erfaring med. Hos meg ble den brukt sammen med en Denon dl-160/Rega 3. Lyden var meget innelukket og tam.

Pro-Ject phonobox mk2 koster det samme. Den likte jeg svæt godt.
Sitter nå og lytter til Phonobox mk II (og Debut III Esprit) og føler meg som nyforelsket, så den lyder i allefall ikke "dårlig"... Men nå har ikke jeg erfaring med andre riaa-trinn heller da... ;)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Er veldig fornøyd med pro-ject phono box II, kjøpte min på oslo hi fi center :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Joar skrev:
Hos meg lyder den greit.

Men nå har jeg ikke testet andre RIAA trinn...
Kan kanskje være snakk om dårlig match med pick up i mitt tilfelle, dl-160 er av high-output typen. Kan vistnok by på problemer med enkelte riaatrinn. Rotel riaa og doxa riaa fungerte dog meget fint med denne pickupen.

Topp Bunn