Gunnar_Brekke skrev:
Jeg slenger meg på og anbefaler RPM-1 som jeg testet i Fidelity for noen nummer siden. Denne finnes i to utgaver der den rimeligste standard RPM-1 (ca. Kr. 2.000) er utstyrt med en Ortofon OM-3 og mens den noe dyrer RPM-1 Alpha (ca. Kr. 2.200) er utstyrt med en Ortofon Alpha pickup - hentet fra Ortofons 500 serie. Jeg vil absolutt anbefale den sistnevnte da du får med en bedre pickup til et latterlig lavt mellomlegg. Da har du ikke behov for noe umiddelbar oppgradering av spilleren men vit at RPM-1 godt kan håndtere ennå bedre (MC-) pickuper.
Jeg ville mye heller ha kjøpt den billigste utgaven og satt på en AT-95E som sagt. Ortofon Alpha, som satt på min som standard, lyder ikke spesielt bra, den tilslører detaljer, grøter instrumenter sammen og eier ikke rytme. AT'n er billigere og lyder som en million $ i forhold.
Pro-Ject leverer RPM5, en vesentlig dyrere spiller, med AT95 som standard. Da er det klart den lyder mye bedre enn RPM1 når man skal høre på dem i butikken. Hadde de levert 1'ern med samme pu hadde de nok ikke solgt så mange RPM5.
@ØyvindJ: pu'n i signaturen min koster $ 140 fra USA inkl. frakt og lyder fantastisk her. Det mest overraskende er at den sporer helt fantastisk, plater som tidligere var ulevelige på de innerste sporene er plutselig blitt tindrende klare.