Rimlig RIAA med høy gain og pickup med høy utgangsspenning

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Hei!

Jeg har et problem med vinylspilleren min (NAD C555 og PP2). Nivået ut fra PP2 er rundt 10dB lavere enn vanlig linjesignal og med min EC-4.5, Motron MAE SET-1 og tungdrevne B&W Matrix 802 blir lyden rett og slett for lav!

Det jeg lurer på: Finnes det noen rimlige oppgraderinger til stereoanlegget mitt som kan øke lyden og eventuelt forbedre den til en rimlig penge? Tenker da først og fremst på ny pickup med høyere utgangsspenning (enn 5mV som min Goldring Elektra har) eller et RIAA-trinn med mye høyere gain (enn 34dB som min PP" har)

Håper noen kan hjelpe meg med dette. Er kjedelig å vite at høyttalerene og effektforsterkeren har mye, mye, mye mer headroom som jeg ikke får utnyttet på grunn av kilden.

Harald

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Er forresten ikke helt borte med loddebolten heller, så kan godt mekke sammen et riaa-trinn hvis jeg har et fint byggesett, og rør er aldri å forakte, så lenge prisen holdes godt i tøyler!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Siden du ikke er hel bortkommen med loddebolt så kan du evt. vurdere å øke forsterkinegne i RIAAen du har. Hifiklubben har brukt å være greie med å selge servicemanual til tingene de selger.

mvh
KJ

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Jepp, jeg kan jo kikke på det ;)

Ellers er jeg også interessert i noe helt nytt. Må være ærlig og si at dette er en liten glipp på døra til oppdateringssyken, heldigvis for lommeboka var det kun en RIAA som slapp igjennom døra denne gangen, men allikevel :)

Er veldig åpen for forslag!

Harald

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er kanskje en idé å kikke etter en NLE 17 på bruktbørsen fremover. Det kommer nytt fra den kanten.

NLE 17 har nærmest trinnløs justering av gain. Dermed skulle det gå fint å tilpasse til din pre/power/høyttaler-kombo.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Om du vil trikse litt med PP2-en din, finner du fram til R37 og R38. Disse skal ha en verdi på 249 ohm originalt. Skifter du ut disse med lavere verdi, vi du få økt gain, men ikke overdriv, for da får du "spinkel" lyd.

Om du ikke vil skifte dem ut, kan du jo bare sette ny(e) i parallell på undersiden av printet. Setter du på en motstand på 220 ohm under hver av de originale, får du vel sånn ca 116 ohm til sammen. Kanskje et greit utgangspunkt..?

Om du har lyst, er det også en del å hente på å skifte ut opampen. ;)

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Kunne godt tenke meg sistnevnte, altså modifisere PP2en min. Jeg har ikke sett noe skjema på boksen. Vil det forringe lyden i nevneverdig grad å halvere denne motstanden? Hva slags motstand er dette? altså, hvor i kretsen sitter den?

Kommer nok til å fiske frem skrutrekker og loddebolt når jeg er hjemme igjen, men er også meget interessert i å bygge et enkelt RIAA-trinn helt fra bunnen av. Er det noen som vet om noen fine kits til en hyggelig pris?

Harald

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.301
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du nevnte pickup i åpningsinnlegget. Den NADen er vel en variant over temaet Rega P2. Hva med å prøve en Rega Bias? Den har 6.5mV utgangsspenning om jeg ikke husker helt feil) og det er 3-6dB mer enn mange MM-pickuper.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Kostet meg 400.- + mva hos Abrahamsen og få litt mere gain på en av inngangene på min 4.6, det samme kan sikkert gjøres på en 4.5.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Se der, ja!

Jeg får kontakte Electrocompaniet eller noen og høre hva som skal gjøres så kan jeg eventuelt gjøre det selv ;)

Tror jeg skal øke gain litt i Motron også. Lurer på om det kan gjøre seg å benytte grid stoppers av lavere verdi.. Hva tror dere? Motstanden som sitter der er på 82 Ohm. Hva med å bytte til f. eks. 49?

Harald

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
651
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
hagr skrev:
Kunne godt tenke meg sistnevnte, altså modifisere PP2en min. Jeg har ikke sett noe skjema på boksen. Vil det forringe lyden i nevneverdig grad å halvere denne motstanden? Hva slags motstand er dette? altså, hvor i kretsen sitter den?

Kommer nok til å fiske frem skrutrekker og loddebolt når jeg er hjemme igjen, men er også meget interessert i å bygge et enkelt RIAA-trinn helt fra bunnen av. Er det noen som vet om noen fine kits til en hyggelig pris?

Harald
Hei,

Jeg har gjort som Hamran nevner over. Satt 220 Ohm i paralell med dem som sitter der fra før med bra resultat. Hos meg var akkurat den verdien den beste (220Ohm)

Bruker nå en 2M blue pu fra Ortofon.

Mvh....mj

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Da er koblingen utført med strålende resultat! Takk for bra tips ;)

Harald

Topp Bunn