Rippe, komprimere, brenne og kopiere-guiden

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Jeg bare siterte WIkipedia, og ut fra det jeg har lest før har støtter hverken WAV eller AIFF metadata. Det er mulig AIFF har fått muligheten da det er et containerformat og dermed kan inneholde metadata i tillegg til de opprinnelige PCM-dataene. Finner ikke noe eksakt info om dette etter 2 min søk på nettet. Andre som har bedre tid kan sikkert finne det ut.
Metadata[edit]
AIFF files can store metadata in Name, Author, Comment, Annotation, and Copyright chunks. An ID3v2 tag chunk can also be embedded in AIFF files, as well as an Application Chunk with Extensible Metadata Platform (XMP) data in it.[8]

 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.621
Antall liker
9.176
Sted
Trondheim
:)
Note to self: Husk å lese hele artikkelen og ikke bare scanne de første linjene! :D
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
684
Torget vurderinger
1
Ripping: Stusset litt over kommentaren om lovligheten i artikkelen fra 2019. Jeg bruker EAC og det har jeg tenkt fortsette med.


Is it legal to rip CDs?
"It depends upon where you live. In the UK, for example, it is illegal to rip CDs, even for personal use. But in Australia it’s legal so long as you don’t share the ripped music with anyone else.

For those in the US, it’s more of a grey area, but there’s no law that says you cannot rip a CD and move that music to your computer’s hard drive or your phone for personal listening."
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.043
Sted
Oslo
Ripping: Stusset litt over kommentaren om lovligheten i artikkelen fra 2019. Jeg bruker EAC og det har jeg tenkt fortsette med.


Is it legal to rip CDs?
"It depends upon where you live. In the UK, for example, it is illegal to rip CDs, even for personal use. But in Australia it’s legal so long as you don’t share the ripped music with anyone else.

For those in the US, it’s more of a grey area, but there’s no law that says you cannot rip a CD and move that music to your computer’s hard drive or your phone for personal listening."
I Norge er det lov til privat bruk, innenfor husstanden.
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
569
Antall liker
335
Torget vurderinger
0
Hei! Takker for god tråd. Jeg har kjøpt livslang lisens for MediaMonkey. All CD er rippet i WAV til en helt standard ekstern harddisk (Windows). For tagging er det en funksjon som kobler til Discogs (plugin...?). Tagging fungerer sånn ca 90%.... Harddisken er koblet med USB til avspilleren, en Bluesound Node 2, som igjen sender digitalt på coax til DAC'en i anlegget. (Node 2 brukes også til Tidal hifi). Kommentarer? Har ikke sammenlignet så mye ennå vs CD-lyd, men er det "lettkjøpte" endringer som ville gjort oppsettet vesentlig bedre?
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Skummet raskt gjennom tråden så dere får unnskylde om dette allerede er nevt.

CD'er hvor EAC ikke evner gå forbi Copy Protection bruker jeg spille dem av på min vanlige CD spiller med digital utgangen koblet til S/PDIF inngangen på et RME lydkort. Jeg benytter gratisprogrammet Audacity til selve datafangsten.

Dette viker dessverre ikke med HDCD plater, men de gikk greit å fange med et populært program for DVD ripping.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Etter tips fra internett forsøkte jeg denne uken å rippe en IFPI Protected CD med EAC sine Burst mode og Synchronized mode.
I Secure mode bruker EAC 1/2 time pr låt, og sporene avsluttes for tidlig, — altså feiler en god EAC ripp.

Både Burst mode og Synchronized mode ripper platen ferdig og man kan spille den av som normalt.
Men lydkvaliteten er virkelig øretrettene med det jeg assosierer som digital forvregning.
Faktisk benytter mange rippeprogram tilsvarende modus til å rippe CD plater uten mulighet for secure mode slik som EAC. Undrer om det kan være årsak tl at enkelte på nettet hardnakket mener CD spiller bedre enn deres streamer?

I dette tilfellet låter faktisk albumet langt bedre direkte fra CD spiller. Jeg var derfor veldig spendt på om error correction i Pioneer D6 faktisk evnet korrigere IFPI sin sabotasje av Red Book medie på en slik måte at lydkvalitet ble ivaretatt også når jeg spilte inn fra S/PDIF.

Og det gjør den. Lydkvalitet ved å spille inn fra S/PDIF vs rippe med EAC Synchronized mode er natt og dag på dette albumet. S/PDIF innspillingen oppleves å ha mer ro og tåler amplitudetopper uten at det vrenger. Begge versjonene ble tagget med loudgain -18 LUFS slik at avspilling burde automatisk bli justert til samme volum ved lyttetest.

Konklusjon: EAC sine Burst mode og Synchronized mode er ingen gode metoder for å omgå kopibeskyttede CD plater.

1664528053026.png
1664530311638.png

1664530341436.png
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
En tanke vedrørende EAC. Når den gjør oppslag i default CTDB metadatabasen retuneres det en hel rekke med versjoner av samme album.

Kan det tenkes at vannmerker m.m. for disse utgivelsenene kan variere slik som rekkefølge på spor og album cover?

Om så er tilfelle hvordan vet EAC hvilken revisjon den skal benytte fra AccurateRIP arkivet når den ikke kan benytte samme til å finne riktig metadata?

Grunnen til at jeg er begynt å spekulere litt på dette er at jeg nå merker at jeg oftere får 100% av 100% når jeg ripper norske album. Altså utgivelser som AccurateRIP databasen trolig har færre oppføringer å sammenligne med. Og som trolig alle har det samme vannmerket.

1667822175052.png
 
Topp Bunn