bruker foobar2000 til å spille av på pcen, men har ikke prøvd ripping jeg..lunarstrain skrev:
det blir uansett ikke like bra når du kopierer til pcen. fordi lyden skal gå gjennom en god del kretser blant annet. de fleste vet vel hva det gjør med lyd?berxter skrev:Dessuten blir det akkurat like bra som originalen. Free Lossless Audio Codec. Så får andre utgyte seg om årsakene til at det skulle bli kvalitetsforringelse ift *.cda eller *.wav... Selvsagt avhengig av at dekodinga skjer med noe som takler det i sanntid eller bedre, og har en stor nok buffer.
(Like godt som god vinyl blir det nok ikke, dog.....)
Hvordan kan du påstå slikt tøv så skråsikkert? Du mener du hadde klart og hørt det i en blindtest? Jeg hadde ikke klart det i allefall. Lyden rippes og brennes digitalt. Bruker man Exact Audio Copy og en stabil brenner får man en nøyaktig 1:1 kopi.Pengvim skrev:det blir uansett ikke like bra når du kopierer til pcen. fordi lyden skal gå gjennom en god del kretser blant annet. de fleste vet vel hva det gjør med lyd?berxter skrev:Dessuten blir det akkurat like bra som originalen. Free Lossless Audio Codec. Så får andre utgyte seg om årsakene til at det skulle bli kvalitetsforringelse ift *.cda eller *.wav... Selvsagt avhengig av at dekodinga skjer med noe som takler det i sanntid eller bedre, og har en stor nok buffer.
(Like godt som god vinyl blir det nok ikke, dog.....)
prøv å ripp til flac og så brenner du det ut på audio cd igjen. du hører forskjell!
Fikk du noen til å bytte cd annenhver gang mens du lyttet, uten at du visste om det var original eller kopiPengvim skrev:jeg vet ikke hvorfor berxter, men jeg hørte forskjell når jeg prøvde det forrige dagen! er klar over at det ikke skal være forskjell, men det var det altså. :
Nei, jeg ripper først til wav, og så komprimerer til FLAC hvis jeg skal ha musikken liggende påberxter skrev:Joa, men da må det være noe gæernt et eller annet sted. Du rippet altså til FLAC, tilbake til .wav for så å brenne cd? I såfall, brukte du FLAC frontend for å gjenskape .wav, eller noe annet?
Bernt K
Jeg må lære meg å sitere... Spørsmålet gikk selvsagt til Pengvim som skrev noe sånt som: Prøv å rippe til FLAC for så å brenne det ut på cd igjen... osv..Polkagris skrev:Nei, jeg ripper først til wav, og så komprimerer til FLAC hvis jeg skal ha musikken liggende påberxter skrev:Joa, men da må det være noe gæernt et eller annet sted. Du rippet altså til FLAC, tilbake til .wav for så å brenne cd? I såfall, brukte du FLAC frontend for å gjenskape .wav, eller noe annet?
Bernt K
PC. Skal jeg brenne dropper jeg selvfølgelig FLAC
mp3 i for lav bitrate er grusomt, helt enig i det. Jeg synes svaret ditt er noe... vagt. :Pengvim skrev:da må deler av juryen ha vært døve. kamerat skifta cd forresten. mp3 låter skikkelig dritt i forhold. det har jeg prøvd før.
jeg tviler på at det er noe gæernt et sted, men jeg vet selvfølgelig ikke.
Å føle og tro endrer ikke det øret fanger opp. Hvorfor ikke bevise deg for deg selv? Få en person tilPengvim skrev:jeg har en følelse av at det er mer enn målinger som spiller inn på lyd. tror det kan gjelde i dette tilfellet også. :
Ja, så lenge vi er i det analoge domenet er jeg helt enig i det. I det digitale, derimot, er jeg overbevist om at det kan måles dersom det kan høres. Kanskje til og med noe så enkelt som en ekstra lang kabel kan tilføre et picosekund her og der ute av timing (jeg er på så tynn is her at jeg hører den knaker), og et picosekund her og et nanosekund der blir fort et microsekund, og det bør kunne måles, og kaaaanskje høres. En wav-fil gjenskapt fra en FLAC-fil vil være 1:1, og identisk. Saken blir da hvorvidt wav->FLAC->wav har vært perfekt, og avvik her må skyldes enten rippesoftwaren, dekomprimeringssoftwaren eller hardware.Pengvim skrev:jeg har en følelse av at det er mer enn målinger som spiller inn på lyd. tror det kan gjelde i dette tilfellet også. :
kabeltest har jeg hatt før. har hørt forskjell på Nordost-kabler. hører forskjell fra Baldur til Heimdall f.eks. (signalkabler). mer kropp og renere diskant er det jeg oppfattet sterkest. forskjellen ble mindre og mindre jo lenger opp man kom for hvert skritt. Valhalla til Odin er ikke like mye forskjell som fra Baldur til Frey mener nå jeg.Polkagris skrev:Å føle og tro endrer ikke det øret fanger opp. Hvorfor ikke bevise deg for deg selv? Få en person tilPengvim skrev:jeg har en følelse av at det er mer enn målinger som spiller inn på lyd. tror det kan gjelde i dette tilfellet også. :
å bytte cd 10-15 ganger. Se hvor mange rett du får.. etter du har gjort det er du kanskje tøff nok
til å gjøre det samme i en kabeltest he he he.
Greit Jeg vil ikke gjøre denne tråden mer off topic.Pengvim skrev:kabeltest har jeg hatt før. har hørt forskjell på Nordost-kabler. hører forskjell fra Baldur til Heimdall f.eks. (signalkabler). mer kropp og renere diskant er det jeg oppfattet sterkest. forskjellen ble mindre og mindre jo lenger opp man kom for hvert skritt. Valhalla til Odin er ikke like mye forskjell som fra Baldur til Frey mener nå jeg.Polkagris skrev:Å føle og tro endrer ikke det øret fanger opp. Hvorfor ikke bevise deg for deg selv? Få en person tilPengvim skrev:jeg har en følelse av at det er mer enn målinger som spiller inn på lyd. tror det kan gjelde i dette tilfellet også. :
å bytte cd 10-15 ganger. Se hvor mange rett du får.. etter du har gjort det er du kanskje tøff nok
til å gjøre det samme i en kabeltest he he he.
Dette er fjas fra ende til annen. Man MÅ være HiFI-nut for ikke å innse det fullstendig meningsløse i dine påstander. Det burde ikke en gang være et tema for diskusjon.Pengvim skrev:jeg har en følelse av at det er mer enn målinger som spiller inn på lyd. tror det kan gjelde i dette tilfellet også. :
Den testen hørtes veldig likt ut det jeg gjorde med en CD-R plate. Jeg rippet og brente ut en lyd-CD, spilte den av på min normale Sony DVD-spiller og hentet strømmen i sanntid inn igjen med spdif. Hele plata lot seg spille av uten en eneste bitvis endring i samplene.Polkagris skrev:Kunne dog vært morsomt å tatt et utsnitt av et wav mønster i et
audio program, og så kopiert den samme fila frem og tilbake, konvertert til flac osv... jeg er rimelig sikker
på at det mønsteret hadde sett kliss likt ut ved sammenligning.
Winamp skal etter sigende være bra på ripping til FLAC, men hos meg virker den ikke. Rippe-prosessen går sin gang uten feilmeldinger, men ingen filer dukker opp i "destination folder". Så snart jeg bytter encoder til f.eks. wma eller aac så dukker filene opp. Hva i all verden kan dette skyldes? Hvilken FLAC-plugin bruker du? Jeg bruker denne:berxter skrev:Winamp er greit og gratis; rippinga er litt begrenset i hastighet ift betalversjonen, men det går helt greit.
Selv den kjipeste CD-ROM leser foretar 100% bitkorrekt avtasting av en CD som er noenlunde intakt. Det EAC gjør er å korrigere for lesefeil som skyldes skitne og skadede CDer.Tiltman skrev:Exact Audio Copy (EAC) har et utmerket system for å korrigere for feil når lyd cd leses av ussel hardware som low-price cd-rom's.
For det første benyttes ikke FAT til CD-ROM. Som regel er det en eller annen form for ISO-9660 format som benyttes. For det andre ligger ikke feilkorreksjonsinformasjonen i filsystemformatet, men i den underliggende databærende formatet.Tiltman skrev:Disse leserne er primært designet for lesing av data cd'er som har implisitt feilkorreksjon i formatet (FAT).
Både audio-CD (red book) og data-CD (yellow book) har redundans som kan benyttes til å rekonstruere de orginale data dersom datafeil detekteres vha. en sjekksum-metode.Tiltman skrev:Feillesing fører kun til lesing om igjen dersom data cd leses.
I2S er ikke et "cd format", men en måte å overføre digitale data elektrisk til f.eks. en D/A-konverter på.Tiltman skrev:Lyd cd formatet (I2S) har ingen slik feilkorreksjon.
Enig.Tiltman skrev:EAC vil kompensere ved alltid å lese samme datasekvens flere ganger for å forsikre riktig avlesing. I tillegg kan en spor-sjekksum kontrolleres mot en ekstern database.
EAC vil over tid gi best resultat mht. ripping.
Sludder. Hvis en "file compare" rapporterer ulikheter, skyldes det mest sannsynlig at du ikke har sørget for korrekt håndtering av null-verdier i "lead-out", "lead-in", altså i begynnelse og slutt av hver låt.Tiltman skrev:Forringelse av kvalitet/endring av lyd ved å brenne en lyd-cd er mulig, ja. Dette kan sågar bevises ved å rippe den brente lyd-cd og kjøre fc (File Compare) mot orginal/utgangspunkt .flac fila. I tillegg vil en del cd-spillere ha problemer med å lese RW plater rett, husk her at I2S formatet ikke har feilkorreksjon så spilleren kan ikke oppdage egne lesefeil.
Jeg har bevist at min NEC dvd-brenner og min Sony mid-range DVD-spiller sammen kan brenne en CD, spille den av via spdif, og den resulterende wav-filen er bit for bit identisk med originalen. Dette er selvsagt ikke et bevis for at alle andre kombinasjoner kan det samme, men det er først og fremst et bevis for at det ikke er teknologisk utfordrende å lage slikt utstyr, og at man ikke trenger modifisert strømforsyning i PC-en for at slikt skal funke.Tiltman skrev:Forringelse av kvalitet/endring av lyd ved å brenne en lyd-cd er mulig, ja. Dette kan sågar bevises ved å rippe den brente lyd-cd og kjøre fc (File Compare) mot orginal/utgangspunkt .flac fila. I tillegg vil en del cd-spillere ha problemer med å lese RW plater rett, husk her at I2S formatet ikke har feilkorreksjon så spilleren kan ikke oppdage egne lesefeil.
Det som skjer "bak kulissene" er at EAC ripper til wav og så foretar FLAC-enkodingen som en bakgrunnsprosess mens neste CD-spor rippes. (Denne oppførselen kan endres i konfigurasjonen)johnnygrandis skrev:Hei.
Ripper ikke EAC direkte i Flac??????
Må en rippe til Wav og bruke Flac frontend for å legge filene i flac?
Hvis en skal brenne ut igjen fra flac til cd må en rippe om til wav igjen for så å brenne det ut igjennom Eac?
Har ett program som brenner direkte ut fra flac.....Men programmet virker litt hjemmesnekra.... ;D
MVH Johnny
TAKK for svar.coolbiz skrev:Det som skjer "bak kulissene" er at EAC ripper til wav og så foretar FLAC-enkodingen som en bakgrunnsprosess mens neste CD-spor rippes. (Denne oppførselen kan endres i konfigurasjonen)johnnygrandis skrev:Hei.
Ripper ikke EAC direkte i Flac??????
Hvis en skal brenne ut igjen fra flac til cd må en rippe om til wav igjen for så å brenne det ut igjennom Eac?
Har ett program som brenner direkte ut fra flac.....Men programmet virker litt hjemmesnekra.... ;D
MVH Johnny
Dette skjer vanligvis umerkbart for brukeren, så en får inntrykk av at det rippes til FLAC direkte.
Forøvrig følger FLAC-enkoderen med EAC-installasjonen i de nyeste versjoner av EAC, mens for tidligere versjoner måtte man finne denne selv og installere den som en slags plug-in. Det samme gjelder AccurateRip.
For å brenne FLAC til audio-CD kan du f.eks. bruke gratis-versjonen av MediaMonkey http://www.mediamonkey.com/, eller Nero sammen med noe som heter Nero Mega Plugin Pac http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Codec-Packs-Video-Codecs/Nero-Mega-Plugin-Pack.shtml.
Tusen hjertelig takk Veggen......sitter å roter med dette i 2 timer så er det så enkelt 8)Veggen skrev:Hvilken knapp har du trykket på i EAC når du rippet?
Knappen merket WAV ripper bare til wav format.
Knappen merket MP3 ripper til wav og enkoder deretter til det formatet du har satt opp i "compression options". Litt misvisende det der, det blir flac selv om det står mp3 på knappen, har selv klart å trykke feil noen ganger.
Når det gjelder album og sang titler må du sette opp "freedb/database options" hvis du ikke har gjort det alt. Muligens må du fortelle brannveggen i PC'en at den skal tillate EAC internett tilgang også hvis du har en slik.
Jeg har prøvd AutoFLAC og det virket bra. Den automatiserer alle museklikkene som du ellers må gjøre for å rippe til FLAC med EAC.johnnygrandis skrev:Ripper ikke EAC direkte i Flac??????
Jeg bruker en "wrapper" som jeg ikke helt husker hva heter, den lar meg rippe både til flac og mp3 i samme operasjon og lagre mp3 og flac-filene i to ulike katalogstrukturer. Tar litt lengre tid, men kjekt for å ha samlingen tilgjengelig for bærbare enheter også.johnnygrandis skrev:Tusen hjertelig takk Veggen......sitter å roter med dette i 2 timer så er det så enkelt 8)
Men det var da svært misvisende satt opp da!!!!!!!!!!
MVH Johnny
ALT FUNGERER PERFEKT......... 8) 8) 8) 8)
Til dels enig. EAC har vist seg kjappare (i burst modus) enn DB Poweramp CD-ripper, samt betre på oppskrapa plater. No har eg berre testa gratisversjonen av DBc, og eg har lest at betalversjonen skal vere bedre på vanskelege plater. DBc er i det heile litt meir sofistikert, med betre brukargrensesnitt, bedre tagging samt ein ganske smart funksjon som rippar i burst modus fyrst, for så å rippe med feilkorreksjon om resultatet du fekk ikkje stemmer overens med AccurateRip-databasen.stejorge skrev:DB Poweramp, like bra som EAC, bare mye enklere å bruke.