Ripping av cder til Auralic Lightning Server

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Hei. Jeg lurte på om jeg faktisk skulle begynne å rippe cdene mine da jeg leste at strømming tar ganske mye energi.
Det stod noe tall i forhold til at bare noen timer, tror det var 5, tilsvarte utslippene er CD skaper. Dette tallet stoler jeg ikke helt på,
men jeg forstår at det tar energi. Om jeg kan spare noen ledd i lydrekken og få bedre lydkvalitet er jo dette bare et pluss.

Derfor lurte jeg på om noen har erfaring med å rippe til Auralic Lightning Server. Jeg har selv en Auralic Altair G2.1.
På Auralic sitt forum så skriver de at det trengs ikke nødvendigvis så god CD/DVD/Blueray spiller men en god strømforsyning,
men det er til avspilling sånn jeg forstod det. Gjelder det samme til ripping ?

Det står anbefalt 'CD spiller':
• Melco D100
• Pioneer X12J-UHD
• ASUS BW-16D1X-U

Jeg trodde først at det bare var å kjøpe en usb dvd brenner og koble til med strøm på usb, men det var vist ikke så lett.
Det kan gå, men det er vel sannsynlig at det ikke går også.

Er det noen som har noen erfaringer med Auralic. Jeg har selv en Altair G2.1
Jeg forstår det sånn at om jeg installerer disk i så er det bare å koble til en CD spiller og så spytter den ut filene på disken.
Da regner jeg med at det er 16bit/44.1kHz også.

Noen som har noen erfaringer å dele, eventuelt også tips til cd spiller. Om jeg må kjøpe en ASUS BW-16D1X-U går ikke verden under,
men jeg tror ikke jeg kjøper en Melco D100. Men om jeg kommer meg unna med en spiller til 500 kr så gjør jeg gjerne det,
men vil rippingen da bli god nok ? Jeg vil ha tilsvarende kvalitet som Qobuz 16bit/44.1kHz om dette skal bli et alternativ :coffee:
Jeg tenkte først jeg skulle kjøpe noen cder på Qobuz og lagre på minnepinne, som jeg setter i Altairen, så får jeg se om jeg liker lyden, men
til 150 kr cden så blir det fort dyrt så jeg håpet å kunne ta vare på det jeg allerede har.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
656
Jeg kjøpte en 500-kroners spiller på Elkjøp, den går på USB-strøm og ripper perfekt. Avhengig av paranoia-nivået kan du sette hvor mye den skal sjekke underveis. Mye sjekking tar mer tid, men det er ekstremt sjelden den finner bitfeil under ripping.

Senk paranoia-nivået og la den spinne på 20X hastighet! Da er det full jobb å mate den med plater.

Edit: jeg ripper til PC og kan flytte filene hvor som helst etterpå.

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Edit: jeg ripper til PC og kan flytte filene hvor som helst etterpå.
Jeg lurte litt på dette også. Om det kanskje er likegreit å rippe til pc. Jeg har en oppegående stasjonær pc som det er fint å jobbe fra. Da kunne jeg tilogmed gått for en sånn en:

Da trenger jeg vel et program også. Noe å anbefale ??? Litt grønn da jeg ikke har brukt brenner på 20 år. :alien:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.886
Sted
Horten
Yepp. En PC med optisk drev, eller kjøp en USB sak, og rip cd'ene til disk i flac eller wav format.
Kopier filene ut på en minnepinne/usb-disk og stapp denne inn i stussen på din Altair G2.1.

Alternativt strøm over nettverket fra den stasjonære PC (men da må den jo stå på når du skal lytte til musikken)

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.886
Sted
Horten

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.329
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Rip til flac så sparer du diskplass og du får også metadata. dBpoweramp er kanskje kongen på rippehaugen fremdeles, med plugin for hdcd og andre kjekke.

Sist redigert:

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Eller bruk gode gamle EAC:
Exact Audio Copy

Jeg brukte dBPoweramp da jeg rippet over mine CD-er til harddisk, FLAC var filformatet jeg brukte.
Jeg såg at dBPoweramp kostet penger, og fant lenke til en bruksanvisning på EAC her inne.
Jeg fant også en gammel dvd brenner her hjemme. Den fikk nei på cache, men ellers fin.
Det tok lang tid å gå gjennom brukerveiledningen, men rippingen gikk fort, men høy prosent, en sang ble ikke bekreftet eller noe sånt, men ingen feil. Litt begynner feil i oppsett. Filene fikk navn .wav, men det er jo ikke wav. Jeg tok ca. 1000 kb/sec FLAC, og er sikker på at jeg valgte .flac. :-? 415 MB tok den. (Kanskje det er wav, men det gjør i utgangspunktet ikke noe. Finner vel ut av det en gang.)
Det var et bilde lagret i mappen med cover art, med navnet på artist og album, men jeg fikk ikke cover art inn på spilleren min.

Nå har jeg puttet pinnen baki og spiller 🤓 4 Non Blondes - Bigger, Better, Faster, More !
Det høres nå skapelig ut, Kanskje ikke så rund i kanten som Qobuz, men ikke slitsom. 🤫 Jeg må forsøke mer.

Sist redigert:

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Jeg har nå lagt inn 6 album. 3 får jeg opp bilde av i avspilleren min. Det kan være dette er spesielt for Lightning DS som er av-spilleren min, eller er det noe generelt. Er det en øvre grense for fil størrelse på plate bilde? De som kommer opp har alle mindre størrelse, men ikke nødvendigvis mindre pixels. Blant bildene som kommer opp er det største 113kB.

Jeg hører nå på det andre test albumet Metallica - Metallica (det sorte). Dette kan jeg like, men det er jo et snilt album.
Jeg har en SSD disk på 500 GB liggende. Det blir til at jeg kjøper meg et kit slik at jeg får satt
den inn i spilleren. Eventuelt kjøpe en 2 TB, men det er kanskje overkill på lommeboken min, men
først skal jeg fylle opp en minnepinne på 128 GB.

Sist redigert:

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Antall liker
3.803
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
7
Har brukt dbpoweramp til selve rippingen (til flac) og fikset alt av metadata med Musicbrainz picard. Funker svært bra hos meg. Rippet rundt 500 plater.

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Det var kanskje ikke så lurt å bruke EAC allikevel. Først så kom filene bare i wav format, selv om programmet i teorien skulle gjøre om.
Det andre var at ikke alle album bilder kom med å spilleren min og av-spilleren.

Jeg tenkte at wav var beste formatet da det hørtes så bra ut, og jeg hadde et romantisk forhold til wav, men leste og såg litt youtube videoer. Der overbeviste de meg om at det er like bra med flac. Nå har jeg tatt LITT til fornuft, men stoler fortsatt ikke på julenissen så jeg kjører ukomprimert. Plass er i utgangspunktet ikke noe problem i dag.

Jeg rippet ca 25 cder før jeg ombestemte meg. Det var såpass tungvint å gi metadata etterpå, at
jeg nå tar alle om igjen med dbpoweramp. Jeg forsøkte å legge til metadata med PerfectTunes, men nei. Fikk det ikke helt til med Musicbrainz Picard heller.

Jeg får vel heller kjøpe pakken til dbpoweramp . Det er ikke så store investeringen. Jeg har nå 21 dager å jobbe på først.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.000
Jeg har brukt EAC bestandig - 100% fornøyd. Ripper til Flac.

Men bruk gjerne litt tid nå - med de albumene du har rippet - til å bestemme deg for hvordan du vil ha filstruktur og tags. Hvordan du ønsker å finne frem artister, album og låter. Hvilket program for lytting du vil bruke - Foobar, Roon osv osv - hvordan du vil at det skal se ut i disse.

Så tilpasser du rippingen til dette - programmerer inn rippeprogrammet - til å gjøre dette automatisk.

Gjør du dette nå - sparer du deg for mye jobb i fremtiden.

Er en EAC tråd her med noen tips:

Sist redigert:

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Jeg har brukt EAC bestandig - 100% fornøyd. Ripper til Flac.

Men bruk gjerne litt tid nå - med de albumene du har rippet - til å bestemme deg for hvordan du vil ha filstruktur og tags. Hvordan du ønsker å finne frem artister, album og låter. Hvilket program for lytting du vil bruke - Foobar, Roon osv osv - hvordan du vil at det skal se ut i disse.

Så tilpasser du rippingen til dette - programmerer inn rippeprogrammet - til å gjøre dette automatisk.

Gjør du dette nå - sparer du deg for mye jobb i fremtiden.
Hei. Ja jeg ser den. Først ble jeg bare fornøyd det kom lyd, men wav har jo ikke meta data og var upraktisk. Jeg trodde jo også da at strukturen i spiller programvaren kom etter filstrukturen som det jo kom på wav, men nå ser jeg at standard oppsettet til dbpoweramp er ganske greit. Artist / Tittel.

Spilleren min liker jeg veldig godt. Jeg har bare satt en USBpinne baki og kan overføre fra pcen min over nettverket. Programvaren til å spille sorterer etter medadata mye samme som Roon som jeg har forsøkt en gang. Jeg kan sortere etter Album, Artist, Composer, Genre, Release Date ect ect. eller bare sortere etter mappestrukturen. Sorterer jeg etter album kommer det albumtittel med bilde, artist, sjanger og årstall. Inne på albumene er det bilde til venstre og liste til høyre. En kan også velge filter for avspilling. Jeg har valgt precise. En kan også få bilde i fullstørrelse med tittel og sånt under.

Så jeg ser nødvendigheten med å gjøre godt grunnarbeid. Det meste skjer riktig automatisk i dbpoweramp. Det var jo mye det samme i EAC, men siden den ikke ville gjøre om til flac i mitt tilfelle selv om jeg valgte det. I dbpoweramp kan jeg også velge ukomprimert som er 1411 kb/s. I EAC kunne jeg bare velge 1024 kb/s tror jeg det var. En slipper med litt mindre tastetrykk også, men farten er vel litt det samme. Det tar lengre tid å finne metadata i dbpoweramp, og en kan ikke leke seg like mye med innstillinger, men funker det så funker det.

Jeg regner med at de ripper like bra begge to. Håper det for EAC rippet fantastisk bra. Det var akkurat som å høre på silke. Det var wav format da.

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
MP3tag er et bra gratisprogram for å sjekke ut grafikk på låtfilene:

Åpne aktuelle filer, velg de, høyreklikk på grafikkruten og velg hva du vil gjøre remove/add osv - så Save.
Dette programmet såg bedre ut enn både PerfectTunes og Musicbrainz Picard.

Oppdatering:
Kanskje jeg var litt rask til å dømme. Perfect Tunes var ikke dumt, men jeg kunne ikke gjøre endringer når jeg ikke hadde betalt. Liten vits med gratis i 15 dager da. Kanskje jeg må betale for det også. Det går litt fort i svingene så jeg vet ikke alltid hva jeg gjør. :coffee::coffee::coffee:

Jeg må vel være litt obs med virus også. Jeg er flink til å ikke trykke på e-post, men forsøker det meste av programmet. Har jo antivirus, men vet aldri. Det hadde vært dumt om hele samlingen skulle bli utsatt for et løsepenge virus.

Sist redigert:

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Tenkte jeg skulle nevne veien videre for meg:

Jeg kjøpte hele dbpoweramp pakken med Perfect Tunes for å endre metadata. Jeg forsøkte å lagre en cd med wav siden jeg synest at det var finere lyd dagen før jeg byttet til flac. Jeg synest det var mindre støy, men jeg må nevne at jeg har tinnitus også, så det kan jo være en god dag dagen før. Litt mer fredelig blide på wav synest jeg i går også egentlig. Da fant jeg ut at her får vi med metadata på wav. Alt som trengs. Da er det nobrainer å velge wav om de tar like stor plass.

Jeg hadde såklart slettet de gammle wav filene :-( :coffee: :coffee: :coffee:, men jeg brukte Batch Converter for å konvertere ukomprimert flac til wav igjen. Jeg sjekket den nylig rippede cdene i wav mot den gamle rippingen som var lagret som flac og gjort om til wav igjen. Filene ble bit sammenlignet og de var ikke like. Det er sikkert forskjell på to rippinger, selv om det ikke skulle være. Kanskje det er metadata, ??? Skulle gjerne sjekket en som jeg lagret som wav gjort om til flac og så gjort til wav igjen. :alien: Kanskje jeg gjør det. Jeg har nå rippet 60 cder til flac og jeg gidder ikke ta den jobben på nytt igjen.🤫

Perfect Tunes var et bra program til å endre metadata, men om jeg endret album tittel til det samme på album med flere cder så kom de allikevel opp som flere forskjellige album i av-spilleren min. Da blir det tilbake til disc1 og disc2 type.

:sleep: var oppe til 4 i går og styrte med dette.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.000
Jeg må vel være litt obs med virus også. Jeg er flink til å ikke trykke på e-post, men forsøker det meste av programmet. Har jo antivirus, men vet aldri. Det hadde vært dumt om hele samlingen skulle bli utsatt for et løsepenge virus.
Kan være greit å ha en back-up løsning hvis man gjør en del jobb med ripping & tagging osv.

Dalemark

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Antall liker
297
Sted
Søgne
Torget vurderinger
3
Jeg lurte litt på dette også. Om det kanskje er likegreit å rippe til pc. Jeg har en oppegående stasjonær pc som det er fint å jobbe fra. Da kunne jeg tilogmed gått for en sånn en:

Da trenger jeg vel et program også. Noe å anbefale ??? Litt grønn da jeg ikke har brukt brenner på 20 år. :alien:
Er denne en fordel å bruke fremfor andre standard cd lesere? Trenger ikke write funksjonalitet når det skal rippes til pc.

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Er denne en fordel å bruke fremfor andre standard cd lesere? Trenger ikke write funksjonalitet når det skal rippes til pc.
Det var mest pris jeg tenkte på. Den er billig. Nå ble jeg brukende en gammel spiller jeg hadde. Tror den er en med write funksjon, men det er nesten alle spillere i dag.

Det jeg oppdaget er eneste utfordringen er lesing av flagg om cder er med pre-emphasis Det er ikke så mange cder som har dette, bare noen eldre fra 80 tallet, men det kan være greit med både TOC og subcode lesning slik at en vet om en skal bruke de-emphasis. Dette er et filter en kan legge til i dbpoweramp for å gjøre at lyden ikke blir diskant dominant på slike cder. For å gjøre det hele litt vanskelig bruker jeg en gammel versjon av EAC for å lese om cder har pre-emphasis. (Det er ikke mulig i den nye versjonen grunnet noe copyright greier) . Men her klarer jeg å lese TOC, men har problemer med å ta en grundigere sjekk som leser subcode. Dette er grunnet spilleren. Hvilken spiller som klarer å lese dette vet jeg ikke, men jeg forstod det slik at det var heller eldre spillere utfra det jeg har lest. Jeg nevner det ivertfall. :alien: Pre-emphasis kan også leses i dbpoweramp, men da bare TOC. Høyreklikk oppe på et av feltene, som tittel, og velg ‘Track Technical’ . Hei. Jeg lærte det nettopp. Men hovedproblemet er å lese subcode. Flagget ligger ikke alltid i TOC. Da må man lese subcode for å finne om en cd har pre-emphasis. Det er jo mulig å ta andres ord på om cder har dette, som jeg har måtte gjøre på enkelte utgivelser.:unsure:
Det er jo ikke vits å teste en haug med spillere bare for å lese riktig på et par cder.

så iutgangspunktet en hvilken som helst spiller ja.

Sist redigert:

MoAa

Medlem
Ble medlem
15.06.2023
Antall liker
24
Sted
Bergen
Når det gjelder de-emphasis i dbpoweramp er jeg litt ny, men har lest noe på dette. Jeg har tatt sammenligninger mot dr.loudness-war.info. Det ser ut som om det finnes flagg for pre-emphasis i TOC så tar programmet og auomatisk påfører dette filteret i rippingen. Rippingen blir dermed fin, men om flagget ligger i subcode så finner programmet ikke dette. Da må en legge dette til som et DSP filter når en ripper. Høres det ut som jeg har riktig ?

Sist redigert:
Topp Bunn