Rockfon himling avshop

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Noen som har synspunkter på disse som avshop har begynt å selge?

AVshop.no / Rockfon Industrial Black A24 1200x600x50mm Akustikkplate

Har ett område på 5m2 i taket som jeg ønsker å gjøre noe med, dette virker som en enkel og grei løsning? er jo kjekt med disse stålrammene også, selv om det må tilpasses noe. Ser også at de mener det er veldig enkelt å montere stjernhimmel i dette.

Men, det vil ikke "flyte" isolasjonsstøv i rommet av disse platene?
 

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Hei.

Har disse platene i taket selv. Helt greie, og ja de er enkle og stikke fiberen igjennom. De er lett og skade på sidene og spesielt hjørnene og da støver de litt. Og når du først har montert de. La de ligge i fred og ro. Jeg måtte selv ta de ned en gang etter montering og da ble det mye støv...


Men vil kansje lønne seg og høre med lokal byggforhandler. Hvis dette er noe de kan bestille ilamme andre bestillinger blir det litt mer rimelig. Jeg betalte vel ca 1200,- for 12 plater gjennom en byggforhandler..
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bruker du noen minutter på akustikkhjørnet her og leser det står om tykkelse på absorbenter nevnt mange ganger, så burde det fungere som en god veiledning.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Ja, da tyder det på at det er samme plater som jeg har hengt på veggene. De måtte jeg trekkestoff rundt både pga støv og farge. Var på utkikk etter quickfix, men var nok litt optimistisk. Budsjettet har sprekt. Er nok bedre å gjøre det ordentlig med engang, har lgså en god del å gå på mtp tykkelse. Var i grunn rammeverket jeg var litt fascinert av :)


prisene er nok sikkert bedre lokalt også, bare tenkte at disse var "spesielt" beregnet for å henges opp uten stoff etc.

edit:
men man kan jo selvsagt kjøpe litt tykkere plater lokalt, og kjøpe rammeverket. Det er sikkert også noe man får tak i over alt. Kunne tenke meg heve/senke funksjon både mtp montering, eventuelt lyskilder samt justering av luft over platene.
 
Sist redigert:

Marson

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2015
Innlegg
529
Antall liker
166
Sted
Sulitjelma
Jeg har de hengende uten stoff. Lagde opphenget selv. Så lenge de får henge i fred støver de ikke. Ihvertfall min erfaring.
Men du har vel god plass, så da kan det vel lønne seg med noen tykkere plater som orso kansje hinter litt til her :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skal du gå kamprissløst til verks, så gå for 20 cm tykke rokcwool flexi-a plater. 15 cm med samme materiale fungerer også veldig bra. Bruk aldri noe annet enn lydtransparent stoff og hold deg unna standard printmetoden (det reflekterer).
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
20cm burde du ha ja dersom du skal gå kompromissløst til verks som orso sier. Selv landet jeg på 25cm tykkelse hos meg. Du har jo også et ganske stort rom såvidt jeg vet, og jo større rommet er jo lenger ned havner schroeder, og jo dypere bør demping av førsterefleksjon være. Men 20cm er helt kurant. Stive plater er heller ikke egnet ved disse tykkelsene.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.686
Antall liker
5.121
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takker for råd :) skal kontakte min lokale byggemarked til helgen. Tenkte å Evenuelt bruke høytallerstoff, men beste er jo hvis det går uten. Har mulighet til å bruke opptil 15cm plater ja, da vil de flukte med resten av taket. Blir det en fin kant kan de selvsagt være tykkere.

skal lese gjennom tråden din marson, er dine fastmontert eller har du mulighet til å senke de.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det står i linken på avshop at disse kan limes rett på vegg. Det skjønner jeg ikke at skal gå an, de vil mest sannsynlig revne av sin egen vekt. Mulig de vil henge en stund, men jeg ville aldri basert meg på dette.
Rockfon har derimot andre løsninger spesialtilpasset platene de benytter i takflåtene sine (store absorbentplater som henger fritt, uten rammeverk), og disse finnes også for vegg. Mulig de kan benyttes. Men å lime rett på hadde jeg ikke tatt sjansen på med disse platene. Jeg har vel å merke bare jobbet med 100mm utgaven av disse, men det er jo i praksis samme greia.
Jeg bygde rammer til mine og trakk de med stoff for å være sikker på at katta ikke skulle klore opp rockwoolen.
Har du de i taket, i et sånt rammeverk skal du ikke trenge å trekke de med stoff. Det er akkurat dette de er beregnet for. Slike plater leveres også av Glava og Paroc, og du finner slike i nesten alle kontorbygg (og andre steder) i hele landet. Og ingen har trøbbel med støving annet enn når de herjer med de.

Prisen, som andre har vært inne på allerede, er betydelig lavere når du kjøper fra byggvaresjappa i hele pakker.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er veldig sansynlig at slike plater som AndersR nevner har høy densitet og de egner seg da ikke spesielt godt. Må nesten se luftgjennomstrømningsmotstand på de, men slikt som er beregnet til kontorer o.l. har alltid hatt høy tetthet og det ikke heldig. Det betyr at de reflekterer mer av høye frekvenser og demper dårlig nedover i frekvens når man legger de sammen til høyere tykkelser.
 
Topp Bunn