Rockport Technologies :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    Hei, jeg har et par Rockport Altair i bestilling, som jeg regner med å motta i postkassa om ca. 2 måneder. Kan egentlig ikke se for meg at noen høyttalere her på berget kan matche dem ;D

    De modellene jeg har hørt, Mira, Mira Grand og Altair, spiller med en autoritet som få andre klarer å etterligne, samtidig er lyden veldig sammenhengende, sømløs og naturlig, ingenting som skiller seg ut. Men fordi bassen gjengis med en utrolig autoritet og attakk, samtidig som den går dypt (noe man egentlig kun forventer fra større høyttalerkonstruksjoner) stiller dette visse krav til rommet, eller i det minste plasseringen av høyttalerne. En annen flott egenskap er at disse høyttalerne ikke gjør så mye utav seg før musikken krever det fra dem, men da viser de virkelig hvor potente de er.

    I tillegg til de lydmessige kvalitetene stiller Rockport-høyttalerne også i en meget høy klasse konstruksjonsmessig sett, noe som ikke nødvendigvis er så lett å se på bilder, eller uten an man studerer høyttalerne nærmere. Kabinettene er lagd meget solid, med tykke vegger og meget tykke bafler. Internt er det brukt Transparent Audio-kabler, elementene er stort sett spesialversjoner fra det høyt renommerte Danish Audiotechnology. Mens de fleste andre høyttalerprodusenter bruker bassporter lagd av plast, er portene Rockport bruker lagd i aluminium.

    Hvis du ser på vekten av Altair, er denne ca. 234kg per stk, noe som bl.a. vitner om kompromissløshet. Her har man støpt kabinettene ut av et komposittmateriale, istedenfor å bruke det materialet de fleste andre bruker, nemlig MDF. På denne måten får man et meget dødt kabinett med både høy stivhet og høy masse, noe som hindrer at kabinettet ´spiller med´.

    Jeg vurderer å kjøpe et par Ankaa også, uhørt, så du kan si jeg har sans for, og tro på, Rockport som høyttalermerke. Det er bare å ta kontakt hvis det er noe mer du lurer på.

    Ellers finner du mange bilder av Rockport sine høyttalere her:
    http://cybwiz.zenfolio.com/p544894347
    http://cybwiz.zenfolio.com/p19920223

    Mvh
    Sture
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.756
    Antall liker
    3.404
    Nye bilder av Altair.

    Disse ligger også ute på min bildeside.



     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Ikke meningen å kuppe tråden, men anbefaler dere å besøke bildesiden til "wizard".
    Her var det mye å sikle etter, og også noe å måpe over...;D
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Hvor kjøpes de fra? Rockportene altså?

    mvh
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    Rockport distribueres dessverre ikke i Norden. Det nærmeste landet er Frankrike. Ellers fins det distributør/forhandlere i disse landene også:
    Hellas, Tyrkia, USA, Canada, Singapore, Malaysia, Hong Kong, India, Kina, Taiwan, Indonesia, Thailand, og Korea.

    Link til den franske distributøren: http://www.fusion-acoustic.com/
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Ok.

    Testen av Ankaa oversatt til NORSK... via google. Google er ikke særlig flink til dette...
    Til Engelsk da..

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Jeg synes det er mange like filosofier nå om dagen i dette segmentet.
    Carbon og polymer ser ut til å være det nye gullet...

    Hvor ble det av høvelen, den lagrede veden og papirmembranen? ???
    Høvel no.2104A, er dette den eneste som er på vei snart nå om dagen?

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.115
    Antall liker
    9.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Rockport er jo dyrt, men er helt klart noe av det bedre....lytte jo til Ankaa når jeg var i SF!

    Hadde vært utrolig gøy å høre Altair! ;D ;D

    Mvh
    OMF
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.853
    Antall liker
    10.331
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    epicurus skrev:
    Kjekk liten montrinn :)
    Hvorfor spandre dyre vibrasjonsdempeplattformer på sluttrinnen, bare for å sette de mer eller mindre midt i munningen på bassportene (antar jeg)?
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    wizard skrev:
    "Andy Payor designed the cone profiles and developed the tooling to create these cones because he felt he could improve on the polypropylene cones used by Audiotechnology with their widely respected motor systems. He chose the cone material for its lightness and stiffness."

    "... the more I’ve talked with Payor, the clearer it’s become that he applies to everything -- whether redesigning the roof of his new house because it wasn’t built "right," or making the walls of his listening room 20" thick to handle the low frequencies created by his flagship speaker, the Arrakis -- the same level of intensity and striving for excellence that he brings to the design and manufacture of loudspeakers and turntables. Knowing that Payor obsesses over details large and small makes for a happy customer...".


    Kombinasjonen av kompromissløshet og det som på godt norsk heter attention to detail, samt streben etter det å bringe høyttalerutviklingen videre, i tillegg selvfølgelig til de fantastiske lydmessige kvalitetene og den flotte finishen, er faktorer som ha gjort meg til en stor fan av Rockport´s produkter. Ultra Audio´s test av Ankaa gjorde meg ikke akkurat mindre interessert i kjøp av denne flotte høyttaleren. Får bare håpe at det ikke kommer for mange uforutsette utgifter i de nærmeste månedene, så blir det nok et par av disse høyttalerne på meg :D Håper kona også vil forstå hvorfor vi trenger disse høyttalerne ;D


    Imperial skrev:
    :-* Dette er vel antakeligvis folkemodellen dems da. Den som passer flest annlegg og rom antakeligvis.
    Ikke helt billig dette tydeligvis... 200++ for disse?
    mvh
    Folkemodellen til Rockport heter Mira og koster rundt 150,000kr. Denne selger faktisk ganske godt. Den sammenlignes gjerne med Wilson Audio´s Sophia 2, men går for å være bedre.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.502
    Antall liker
    3.051
    blekansikt skrev:
    Folkemodellen til Rockport heter Mira og koster rundt 150,000kr. Denne selger faktisk ganske godt. Den sammenlignes gjerne med Wilson Audio´s Sophia 2, men går for å være bedre.
    Du verden...tidene endrer seg!
    Folkemodellen av en høyttaler koster i 2009 bare 150 000 kroner. På 60-tallet kostet folkevogna 15-20 000 kroner. Du verden hvor mye inflasjon vi har hatt siden den gang. ;D
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    I fjor var det ett brukt par med Rockport Mira jeg så bli solgt for 70 lapper...
    Så lavt prisa blir nok slike par ikke etter den testen av Ankaa!!!

    mvh
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.756
    Antall liker
    3.404
    Imperial skrev:
    I fjor var det ett brukt par med Rockport Mira jeg så bli solgt for 70 lapper...
    Så lavt prisa blir nok slike par ikke etter den testen av Ankaa!!!

    mvh
    Et par Mira til salgs hos High End Broker - pris €7800
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    blekansikt skrev:
    Rockport Mira .../... sammenlignes gjerne med Wilson Audio´s Sophia 2, men går for å være bedre.
    Hm... jeg tror det er Sophia 2 som er best, men mye vanskeligere å plassere i ett rom, tror det er der det ligger egentlig.
    Ankaa og Aquila er testet opp mot W/P 8 av en drøss med asiater og man sier at det er Wilsonene som trekker det lengste strået musikalsk sett, men at Rockportene kanskje er mer... nøyaktige. Så er det jo opp til enhver å bestemme seg for hva enn liker.
    Hyper nøytral, eller hypermusikalsk...

    Det er utrolig hva F.eks Sophia 2 får ut av en amp, den trenger ikke koste mye... relativt sett, selvsagt, jo bedre amp jo bedre Sophia.
    Ankaa på sin side, vil nådeløst avsløre en amp, og den, må antakeligvis koste... iallefall mer!
    Alt er relativ, selvsagt, men også logisk.

    Det man også sier om man ser på disse to merkene under ett, er jo att Rockport går litt dypere, men har litt mindre slam i midbassen...
    Inntil man når Altair nivået, da begynner det å bli gjevnt igjen...

    Det at en høyttaler er istand til å dypere og i Rockport sitt tilfelle med tekstur og artikulering, er jo også ett tveegget sverd opå en måte.
    Rommet med sine muligheter for Modi og slik må man jo iallefall ikke glemme her da...

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Imperial,

    Kan du definere hva du mener med musikalsk evt. hypermusialsk? Jeg har et inntrykk av at de som som sier at de setter pris på denne typen lydgenvivelse i motsetning til nøytralt evt. hypernøytralt er glad i en farging som de personlig oppfatter som musikalsk. Jeg skal ikke påstå at dette er feil, men jeg vil hevde at det er høyst personlig hva folk mener er musikalsk eller ikke. For meg er mest mulig nøytralt det samme som mest mulig musikalsk fordi dette vil være det som ligner mest på det musikerne foretok seg under opptaksøyeblikket.

    Mvh
    Roysen
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Ja, ehm... you said it!

    Det hele blir litt flytende, det blir det, men det er viktig å huske på at ... man kan ikke på forhånd gjette seg til hvordan en høyttaler vil låte i ens rom... så man må ta mer med i betraktningen enn bare den...

    Det er mitt eneste svar egentlig... det er lousy, er klar over det, men ... there you have it! :)

    Jeg overvar en samtale da for en stund siden nå på ett forum i asia, hvor man diskuterte det vi gjør her...
    Wilson vs Rockport, på en måte og man ble ikke helt enige om hva dette er der heller...
    Jeg trakk utav den samtalen der (som var på kinesisk) at de er litt forskjellige, og at man beskrev det som at ...
    Wilson spillte musikken med innlevelse...
    Rockport bar den frem urørt...(så hadde ampen innlevelse, så hørte man det og...)
    ca... noe sånt...

    Så er man jo også inne på debatten om hvordan enkelte lands bygningsstandard vil påvirke lyden faktisk...
    Hvordan er ett rom utformet i det landet testen er skrevet f.eks. Det kan være verd å merke seg om man ønsker å
    forstå en test, eller flere tester om ett produkt da, og kunne trekke ut noe av disse, som kan føre til ett valg, for enn
    selv og enns annlegg da...

    Så er det jo som du sier Roysen, flere paralelle oppfattninger av lydens navnske befattning da og musikalsk kontra nøytralt og alt dette.
    (ro ro til fiskeskjær...) ;D

    Så, nei jeg kan sikkert ikke definere "bankers" det som er skillene, nei, ikke for alle lyttere under ett...

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Faktisk... i denne prisklassen må det jo være bortimot gull verd å koste på seg å spore opp noen som faktisk
    har "the object of desire" spillende i ett annlegg i ett privathjem, og så søke eller smooche seg til en audiens
    der.
    Det kan sikkert koste litt å komme seg dit og slik, hva vet jeg, det kan jo være i ett annet land.
    Men det å høre en høyttaler i ett annlegg i en stue, satt opp med kjærleg omhu... det er ikke dumt!

    Om så kjerleiken framleis brenn i hjarta... da kan man tenke på å kjøpe. Det synes jeg!
    Eller, se på det som en... musikalsk sannhet da.. hypermusikalsk sådan ;D

    Om lommeboka... You can play with it, abuse it, but don't ever talk to it, let it do the talking...

    mvh
     
    J

    Janpe

    Gjest
    Imperial skrev:
    blekansikt skrev:
    Rockport Mira .../... sammenlignes gjerne med Wilson Audio´s Sophia 2, men går for å være bedre.
    Hm... jeg tror det er Sophia 2 som er best, men mye vanskeligere å plassere i ett rom, tror det er der det ligger egentlig.
    Ankaa og Aquila er testet opp mot W/P 8 av en drøss med asiater og man sier at det er Wilsonene som trekker det lengste strået musikalsk sett, men at Rockportene kanskje er mer... nøyaktige. Så er det jo opp til enhver å bestemme seg for hva enn liker.
    Hyper nøytral, eller hypermusikalsk...

    Det er utrolig hva F.eks Sophia 2 får ut av en amp, den trenger ikke koste mye... relativt sett, selvsagt, jo bedre amp jo bedre Sophia.
    Ankaa på sin side, vil nådeløst avsløre en amp, og den, må antakeligvis koste... iallefall mer!
    Alt er relativ, selvsagt, men også logisk.

    Det man også sier om man ser på disse to merkene under ett, er jo att Rockport går litt dypere, men har litt mindre slam i midbassen...
    Inntil man når Altair nivået, da begynner det å bli gjevnt igjen...

    Det at en høyttaler er istand til å dypere og i Rockport sitt tilfelle med tekstur og artikulering, er jo også ett tveegget sverd opå en måte.
    Rommet med sine muligheter for Modi og slik må man jo iallefall ikke glemme her da...

    mvh
    Imperial:

    Jeg ser til stadighet at du anbefaler produkter her på HFS. Har du førstehånds lytteerfaring med alle dine anbefalinger eller er dette kunnskap som er tilegnet seg på diverse forum rundt om i verden? En ting er å lese hva noen skriver, en annen ting er erfaringer man gjør seg ved lytting under kjente forhold.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Jeg har ikke anbefalt noe, bare verbalt uttrykt at det er nok best å lytte selv.
    Det er en tendens synes jeg at man blir gira og kjøper og så lytter.
    Synes du å nyansere valgmuligheter er feil å prøve å gjøre JP.

    Hvis man eier ett produkt, tror du ikke man liker dette fremfor ett annet og vil favorisere dette i
    mange sammenhenger... jeg tror det. kanskje man også girer andre iden kraft at man faktisk eier...
    Selvsagt, dette er jo bare bra det...

    Så når man anbefaler dette til ett annet, burde man da også invitere for å bevise at man har rett?
    Altså la den man snakker til få ta del i ens egen side av saken?

    Selvsagt, Det du skriver stemmer også, iallefall det at jeg har sinnsvak teoretisk oversikt og prøver å
    bringe denne videre, men jeg har også lytteerfaring, men ønsker ikke å påvirke noen ved å da si at jeg:
    jeg har a, kjøp a.



    mvh
     
    J

    Janpe

    Gjest
    For meg kan du gjøre hva du vil, men å lese noe ( å ha teoretisk viten om hifiutstyr) er du nok ikke alene om. Vet jeg. Å anbefale produkter med nyanser og beskrivelser uten å ha hørt dem virker for meg noe merkelig. Hvis noen har glede av dette er det fint, men jeg mener at de som skal gjøre betydelige investeringer bør gjøre seg opp egne meninger ut ifra egne erfaringer.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    JP skrev:
    ..men jeg mener at de som skal gjøre betydelige investeringer bør gjøre seg opp egne meninger ut ifra egne erfaringer.
    JP... la du ikke merke til at jeg postet dette ovenfor?

    Imperial skrev:
    Faktisk... i denne prisklassen må det jo være bortimot gull verd å koste på seg å spore opp noen som faktisk
    har "the object of desire" spillende i ett annlegg i ett privathjem, og så søke eller smooche seg til en audiens
    der.
    Det kan sikkert koste litt å komme seg dit og slik, hva vet jeg, det kan jo være i ett annet land.
    Men det å høre en høyttaler i ett annlegg i en stue, satt opp med kjærleg omhu... det er ikke dumt!

    Om så kjerleiken framleis brenn i hjarta... da kan man tenke på å kjøpe. Det synes jeg!
    Eller, se på det som en... musikalsk sannhet da.. hypermusikalsk sådan ;D

    Om lommeboka... You can play with it, abuse it, but don't ever talk to it, let it do the talking...

    mvh
    Jeg håper du ble ... litt impad nå da... ;)

    mvh
     
    J

    Janpe

    Gjest
    Imperial skrev:
    JP skrev:
    ..men jeg mener at de som skal gjøre betydelige investeringer bør gjøre seg opp egne meninger ut ifra egne erfaringer.
    JP... la du ikke merke til at jeg postet dette ovenfor?

    Imperial skrev:
    Faktisk... i denne prisklassen må det jo være bortimot gull verd å koste på seg å spore opp noen som faktisk
    har "the object of desire" spillende i ett annlegg i ett privathjem, og så søke eller smooche seg til en audiens
    der.
    Det kan sikkert koste litt å komme seg dit og slik, hva vet jeg, det kan jo være i ett annet land.
    Men det å høre en høyttaler i ett annlegg i en stue, satt opp med kjærleg omhu... det er ikke dumt!

    Om så kjerleiken framleis brenn i hjarta... da kan man tenke på å kjøpe. Det synes jeg!
    Eller, se på det som en... musikalsk sannhet da.. hypermusikalsk sådan ;D

    Om lommeboka... You can play with it, abuse it, but don't ever talk to it, let it do the talking...

    mvh
    Jeg håper du ble ... litt impad nå da... ;)

    mvh
    Nei, og jeg skjønner heller ikke halvparten av de uttrykkene du bruker. Game over!
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126


    We'll call it a draw! Come back here! I'll bite your legs off! In theory... ;D

    Neida... Game over...
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Av og til kommer det noen nye produkter i hayfay verden som blir presentert som Gud`s gave til audiofile. Det blir en enorm hype på enkelte forum, og blader som faktisk prøver produktet bruker superlativer de ikke har brukt de 2-3 siste artiklene. Produktene blir beskrevet av enkelte som billige nesten uansett hvilken pris de går for, og skulle de selges med noe rabatt (eller brukt - gud forby) tror folk nesten ikke sine ører. Så går det en stund, det meste er glemt, navnet klinger ikke like flott lenger og noe nytt tar over tronen som revolusjonerende innen både konstruksjon, design og lyd.

    Rockport tilbyr intet nytt konstruksjonsmessig. Passive delefiltere og spesielle kabinetter er nærmere regelen enn unntaket i denne prisklassen. Naturligvis er finishen og håndtverket er i ypperste klasse, men noe annet er vel ikke å forvente når de selges til samme pris som eksotiske sportsbiler i hjemlandet.

    En rask titt på hjemmesiden skriver Rockport at utvikler kabinetter med en spesiell 3D teknologi, og bruker avanserte CNC-maskiner. Er det egentlig noen som ikke bruker slik teknologi i dag? Selv DIY-gutta sitter med CNC maskiner hjemme. De informerer stolt om at de avrunder portene for å unngå portstøy. Skulle bare mangle, dette blir også gjort på bil-subwoofere til tusenlappen...

    Uansett hvor "rått" det er, er det alltid en og annen som legger det ut for salg i jakt på noe bedre. Og du kan banne på at når han endelig får noe nytt i hus, så er det *så* mye bedre på alle mulige måter. Jeg tipper det gjelder Rockport som alle andre merker.

    Det sagt, Rockport er nok i ypperste klasse lydmessig, og dette er ikke noe forsøk på å tråkke på akkurat Rockport (eller high-end generelt). Jeg syntes bare det er på plass med litt motvekt.

    Om noen skulle lure, ja jeg har hørt Rockport (i statene). Og jeg likte det jeg hørte. :)

    Mvh en som leter etter høyttalere i 300k-klassen i disse dager.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.502
    Antall liker
    3.051
    HåkonN skrev:
    Mvh en som leter etter høyttalere i 300k-klassen i disse dager.
    Hvem er det som seriøst ikke har i sikte en eller annen HiFi komponent til noen hundre tusen her på forumet? ::)
    Det forundrer meg hvor mange som vitterlig har veldig mye penger å bruke på stereo.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Av og til kommer det noen nye produkter i hayfay verden som blir presentert som Gud`s gave til audiofile. Det blir en enorm hype på enkelte forum, og blader som faktisk prøver produktet bruker superlativer de ikke har brukt de 2-3 siste artiklene. Produktene blir beskrevet av enkelte som billige nesten uansett hvilken pris de går for, og skulle de selges med noe rabatt (eller brukt - gud forby) tror folk nesten ikke sine ører. Så går det en stund, det meste er glemt, navnet klinger ikke like flott lenger og noe nytt tar over tronen som revolusjonerende innen både konstruksjon, design og lyd.

    Rockport tilbyr intet nytt konstruksjonsmessig. Passive delefiltere og spesielle kabinetter er nærmere regelen enn unntaket i denne prisklassen. Naturligvis er finishen og håndtverket er i ypperste klasse, men noe annet er vel ikke å forvente når de selges til samme pris som eksotiske sportsbiler i hjemlandet.

    En rask titt på hjemmesiden skriver Rockport at utvikler kabinetter med en spesiell 3D teknologi, og bruker avanserte CNC-maskiner. Er det egentlig noen som ikke bruker slik teknologi i dag? Selv DIY-gutta sitter med CNC maskiner hjemme. De informerer stolt om at de avrunder portene for å unngå portstøy. Skulle bare mangle, dette blir også gjort på bil-subwoofere til tusenlappen...

    Uansett hvor "rått" det er, er det alltid en og annen som legger det ut for salg i jakt på noe bedre. Og du kan banne på at når han endelig får noe nytt i hus, så er det *så* mye bedre på alle mulige måter. Jeg tipper det gjelder Rockport som alle andre merker.

    Det sagt, Rockport er nok i ypperste klasse lydmessig, og dette er ikke noe forsøk på å tråkke på akkurat Rockport (eller high-end generelt). Jeg syntes bare det er på plass med litt motvekt.

    Om noen skulle lure, ja jeg har hørt Rockport (i statene). Og jeg likte det jeg hørte. :)

    Mvh en som leter etter høyttalere i 300k-klassen i disse dager.
    Her må jeg nesten arrestere deg. Ingen lager kabinetter som likner på Rockport sine og de utvikler sine egne elementer som ingen andre bruker. Om maskineriet som benyttes og metodene for å utvikle kabinettene deles av andre konstruktører, betyr ikke det at resultatet er det samme.

    Mener du virkelig at siden vi snakker om et produkt som benytter passivt delefilter og "et spesiellt" kabinett som du da tydeligvis ikke synes er spesiellt nok personlig, så kan ikke lyden fra produktet være revolusjonerende? Det er lyden som vel er den endelige målestokken for produktet ikke sant?

    Se f.eks. hva Vadseth skrev om Morten Coltrane hvor mesteparten av godlyden ligger i elementvalg og et påkostet kabinett. Jeg vil påstå at selv om Mortens kabinett er svært bra så er de ikke i nærheten av kabinettet i et par Ankaa, Altair eller Arrakis fra Rockport.

    Forøvrig er det slik at Rockport ikke er noe nytt under solen. De har eksistert i mange år og produsert produkter som har vært helt i særklasse på markedet j.fr. deres vinylsnurrer. De har imidlertid nå satset større og utvidet produksjonen når de virkelig begynte å satse tungt på høytalerkonstruksjon. De kan derfor virke som en ny aktør. De som følger med vet imidlertid at Rockport Technologies i mange år har laget produkter som er i en helt egen klasse i markedet.

    Mvh
    Roysen
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Her må jeg nesten arrestere deg. Ingen lager kabinetter som likner på Rockport sine
    Det ble kanskje feil å skrive at det ikke var noe nytt konstuksjonsmessig, men det hang egentlig sammen med påfølgende setning om at spesielle konstruksjoner (matrialbruk/byggemåte) ikke er uvanlig i denne prisklassen. Jeg skulle sikkert har formulert meg bedre.

    Roysen skrev:
    og de utvikler sine egne elementer som ingen andre bruker.
    Det gjør også andre produsenter.

    Roysen skrev:
    Om maskineriet som benyttes og metodene for å utvikle kabinettene deles av andre konstruktører, betyr ikke det at resultatet er det samme.
    Naturligvis ikke.

    Roysen skrev:
    Mener du virkelig at siden vi snakker om et produkt som benytter passivt delefilter og "et spesiellt" kabinett som du da tydeligvis ikke synes er spesiellt nok personlig, så kan ikke lyden fra produktet være revolusjonerende? Det er lyden som vel er den endelige målestokken for produktet ikke sant?
    Selvfølgelig kan lyden være bra. Men når folk gir stående ovasjoner uten å ha hørt på produktet, er det da produktet eller lyden de er imponert over?

    Roysen skrev:
    Se f.eks. hva Vadseth skrev om Morten Coltrane hvor mesteparten av godlyden ligger i elementvalg og et påkostet kabinett. Jeg vil påstå at selv om Mortens kabinett er svært bra så er de ikke i nærheten av kabinettet i et par Ankaa, Altair eller Arrakis fra Rockport.
    Men er det ikke det endelige resultatet (lyden) som teller da? De fleste med litt kunnskap kan lage en sær konstruksjon, gjerne basert på helt andre matrialer enn MDF, og ingeniører kan sikkert finne plausible forklaringer på hvorfor de mener det er bedre. Men i praksis må det også fungere, hvis ikke blir det lite annet enn kreativ markedsføring.

    Roysen skrev:
    Forøvrig er det slik at Rockport ikke er noe nytt under solen. De har eksistert i mange år og produsert produkter som har vært helt i særklasse på markedet j.fr. deres vinylsnurrer. De har imidlertid nå satset større og utvidet produksjonen når de virkelig begynte å satse tungt på høytalerkonstruksjon. De kan derfor virke som en ny aktør. De som følger med vet imidlertid at Rockport Technologies i mange år har laget produkter som er i en helt egen klasse i markedet.
    Jeg er med på at det er spennende produkter. Men at det er i en egen klasse er en resonnering som etter min mening er alt for ofte brukt innen hifi.

    Hvilke høyttalere fra Rockport har du hørt på?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Her må jeg nesten arrestere deg. Ingen lager kabinetter som likner på Rockport sine
    Det ble kanskje feil å skrive at det ikke var noe nytt konstuksjonsmessig, men det hang egentlig sammen med påfølgende setning om at spesielle konstruksjoner (matrialbruk/byggemåte) ikke er uvanlig i denne prisklassen. Jeg skulle sikkert har formulert meg bedre.
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    og de utvikler sine egne elementer som ingen andre bruker.
    Det gjør også andre produsenter.
    OK, helt greit men hva bygger du din personlige oppfattning om at det ikke er noe revolusjonerende ved Rockports produkter på? At mange andre produsenter også utvikler kabinetter og elementer "inhouse" er vel ikke i seg selv et bevis for noen revolusjon. Det er vel mer hva som er gjort, hvorfor det er gjort slik og resultatet som teller?

    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Om maskineriet som benyttes og metodene for å utvikle kabinettene deles av andre konstruktører, betyr ikke det at resultatet er det samme.
    Naturligvis ikke.
    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Mener du virkelig at siden vi snakker om et produkt som benytter passivt delefilter og "et spesiellt" kabinett som du da tydeligvis ikke synes er spesiellt nok personlig, så kan ikke lyden fra produktet være revolusjonerende? Det er lyden som vel er den endelige målestokken for produktet ikke sant?
    Selvfølgelig kan lyden være bra. Men når folk gir stående ovasjoner uten å ha hørt på produktet, er det da produktet eller lyden de er imponert over?
    Hvem er det du snakker om da?

    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Se f.eks. hva Vadseth skrev om Morten Coltrane hvor mesteparten av godlyden ligger i elementvalg og et påkostet kabinett. Jeg vil påstå at selv om Mortens kabinett er svært bra så er de ikke i nærheten av kabinettet i et par Ankaa, Altair eller Arrakis fra Rockport.
    Men er det ikke det endelige resultatet (lyden) som teller da? De fleste med litt kunnskap kan lage en sær konstruksjon, gjerne basert på helt andre matrialer enn MDF, og ingeniører kan sikkert finne plausible forklaringer på hvorfor de mener det er bedre. Men i praksis må det også fungere, hvis ikke blir det lite annet enn kreativ markedsføring.
    Nettopp! Det er vel her Rockport scorer svært høyt.

    HåkonN skrev:
    Roysen skrev:
    Forøvrig er det slik at Rockport ikke er noe nytt under solen. De har eksistert i mange år og produsert produkter som har vært helt i særklasse på markedet j.fr. deres vinylsnurrer. De har imidlertid nå satset større og utvidet produksjonen når de virkelig begynte å satse tungt på høytalerkonstruksjon. De kan derfor virke som en ny aktør. De som følger med vet imidlertid at Rockport Technologies i mange år har laget produkter som er i en helt egen klasse i markedet.
    Jeg er med på at det er spennende produkter. Men at det er i en egen klasse er en resonnering som etter min mening er alt for ofte brukt innen hifi.
    Da snakker du om en din personlige mening. Dersom du i stedet ser på hva som står skrevet om Rockports produkter av de som eier eller har hørt de tror jeg du vil finne en ganske så sammenfallende konklusjon fra disse med mine påstander.

    HåkonN skrev:
    Hvilke høyttalere fra Rockport har du hørt på?
    Det spiller vel egentlig liten rolle hvilken Rockport høytaler jeg måtte ha hørt på eller mener om den. Det blir også en personlig mening. Mitt poeng var at dine påstander om at det ikke var noe nytt og revolusjonernede med Rockport var feilaktig - både sett ut fra hvordan de konstrueres og hvordan de lyder. Beviset ligger i mine øyne i den ensrettede kritikken produktene får fra den samlede massen av erfaringer.

    Mvh
    Roysen
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Det høres veldig populistisk ut? Det må være rom for personlige tolkninger og subjektive meninger?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Selvfølgelig, men kan man på bakgrunn av egne meninger og subjektive oppfatninger avfeie at andre mener at noe er revolusjonerende?

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn