RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt25555

    Gjest
    Ja, på seg selv kjenner en ofte andre vet du.. :LOL:



    Men du #Roda, når skal du teste pre på din integrerte? Tror du kan bli overrasket...
    Ikke denne gangen, eneste wannabe jeg vil väre er meg selv, kan jo ikke skjemmes for att jeg liker både musikken og tekstene hennes 🙃

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ikke denne gangen, eneste wannabe jeg vil väre er meg selv, kan jo ikke skjemmes for att jeg liker både musikken og tekstene hennes 🙃

    mvh
    Og jeg liker ikke tekstene hennes , som for meg, høres ut som pretensiøst møl.. :LOL:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Men du #Roda, når skal du teste pre på din integrerte? Tror du kan bli overrasket...
    Har ikke noen planer om det pr akkurat nu i alle fall. Synes den passer så fint der alene på benken :cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har ikke noen planer om det pr akkurat nu i alle fall. Synes den passer så fint der alene på benken :cool:
    Hadde heller ikke videre forståelse for å kaste på en pre på integrert. Helt til lassemann fikk argumentert. Greia er at pre i de fleste rørforsterkere er en passiv forsterkning. Når en da, setter på en aktiv pre foran KAN en oppleve lyden som at den har mer driv, enn uten. Men skjønner deg godt, bokser får en nok av :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hadde heller ikke videre forståelse for å kaste på en pre på integrert. Helt til lassemann fikk argumentert. Greia er at pre i de fleste rørforsterkere er en passiv forsterkning. Når en da, setter på en aktiv pre foran KAN en oppleve lyden som at den har mer driv, enn uten. Men skjønner deg godt, bokser får en nok av :)
    Spennende å ha i bakhodet neste gang jeg blir lei oppsettet (y):)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Min opplevelse er at ulike rørmerker kan ha litt ulikt utslag i ulike forsterkere. Så det er altså ikke gitt at mine betraktninger her har gyldighet hos deg. Psvane har jeg begrenset erfaring med, men har noen 12AX7 som hos meg hadde denne «opplyste» kontrast-karakteren du beskriver. Hva gjelder 6SN7, og forsåvidt 6SL7, så har jeg god erfaring med en del eldre RCA, GT og GTB.

    03A0E213-75A9-4514-8B47-802B8AA98CAE.jpeg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hmmm

    All denne rørpraten fikk meg til å sette i de originale rørene på morran før dagens løpetur i skogen.
    Ferdig oppvarmet forsterker, røde roser i kinnene og god blodsirkulasjon i ørene.

    Hmmm

    Uansett, Beck er bra!

     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hva med Psvane 6SN7 rør? Har testet ut flere forskjellige 6SN7 i min forsterker. Skal ikke ha noe annet enn Psvane i min. Åpen og flott lyd etter innspilling.
    Vis vedlegget 689599
    Jeg blir alltid litt spørrende når jeg ser tall som kanskje indikerer en måleverdi.
    Hva betyr de to "10" tallene på sokkelen?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Det har jeg dessverre ikke noe godt svar på. Sto det samme på begge rør-sokkelene når jeg tok de opp av eskene. Kjøpte mine rør hos Mala i Asker.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hmmm....

    Jeg synes jeg hører et mer tett (dense) lydbilde med originalsmårørene, mer og kraftigere bass og kanskje en tøddel mer ropete (shout) på vokaler.
    Vokaler i betydning AEIOUYØÆÅ. (F.eks Eefje De Visser på hennes Ongeveer har noe mer trøkk i starten på de nevnte vokaler.)

    Får bruke litt tid på ett og ett av erstatningsrørene og finne ut hva jeg synes. Så kan jeg jo synes forskjellige ting fra dag til dag å ha en evig rulling. :D :rolleyes:




    Men før kvelden blir til natt er det greit å minne om at dette er en kanonlåt!!


    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Evig rulling, samt frykt for helsetilstand på rør, er noen av de tingene jeg ikke liker med rør. Fint å ha mulighet til å tune litt, for all del, men jeg vil bare at det skal funke.. Tror jeg begynner å bli gammel og lat.. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Siden @Karmana disset Use Your Illusion I & II så bladde jeg forbi dem og stoppet på denne klassikeren.
    Om den disses av hedersmannen i Drotningsvik vites ikke, men den duger her.

    IMG_4098.jpg


    God fredag og god helg.
    mvh


     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.242
    Sted
    Bartistan
    Livesiden av Lies (som jeg ikke har) består jo av Live Like @ Suicide som jeg fant på Steen & Strøm (!) i 86 eller deromkring.
    Tassa innom i håp om å finne nettopp denne, og jaggu sto den der! :cool:

     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nerdelørdag i lockdown

    IMG_4120.jpg



    Etter å ha spilt en liten stund med de originale rørene i forsterkeren tenkte jeg at det er på tide å bli ordentlig kjent med de "nye" rørene.
    NOSene har drøyt 100 timer og Psvane har drøyt 200 timer.

    Første hull ut, 6SN7.
    Det originale står det bare Cayin på, vet ikke mer om det.
    NOSn er 6SN7WGTA JAN, USA produsert 80modell.
    Levert fra audiomix.no
    Men står ikke så mye info der, så fant en annen side med mer informasjon om røret.


    Rullelåtene ble disse.
    Skjermbilde.JPG


    Lars Bremnes - Ha det, hav fra Boarding Nu
    Mark Knopfler - Prarie Wedding fra Sailing To Philadelphia
    Eefje De Visser - Ongeveer fra Het Is
    Ulver - So Falls The World fra The Assassination of Julius Caesar

    "Metoden", hehe, var følgende.
    Lytte på det originale, bytte og lyttepå NOSn, bytte tilbake til originalt og lytte igjen.
    Latterlig langt unna vitenskapelig, og ren synsing. Men med en rørforsterker er det lov. Som med vinyl.
    Byttene er såpass omstendelig at det uansett ikke er mulig å flippe frem og tilbake raskt.
    Ikke repeterbart, farget av tidligere inntrykk, dagsform, og gudvethva. Men synsing er gøy det også.

    NOS
    Bassen oppleves litt reservert, og som mindre bass
    Stemmene trekkes bakover i lydbildet
    Oppleves ikke spesielt snillere på S-er og SCH-er (mitt problemområde spesielt på venstre øre)
    Det er noe med struktur/nerve/detaljer i stemmene, men spesielt øverst. Mindre kropp.
    Detaljer kommer ut i større grad, trer frem i lydbildet.
    Digresjon:
    Jeg opplever ofte at når detaljer først er hørt, så høres de på andre steder og med annet utstyr.
    Både hjemme og borte. Lurer på om det er hjernen som tar vare på og fyller ut?

    Digresjon slutt.
    Det oppleves som anslagene er litt temmet, dempet.
    Flatere dynamikk, eller at "toppene kuttes".
    Tenker litt på om det er mindre vreng som gjør det.
    Eller er det forskjellig gain på rørene?
    Det låter luftig og med masse detaljer at typen "dette har jeg aldri lagt merke til i låten før"
    Men jeg blir usikker på om det tipper totalen i feil retning.

    Cayin
    Fyldigere. Stemmene kommer nærmere, men ikke like mye struktur.
    Detaljene - som innpust - er der, men ikke like i fleisen. (ref digresjonen)
    Bassen er mer fysisk, tyngre.
    Det er mer trøkk i stemmene, men de er ikke like snille.
    Trøkket gjør at de virker mer uttrykksfulle og oppmerksomhetskrevende.
    Tror det ruller av oppover med dette røret, ikke like mye nivå øverst i frekvensområdet.
    Tjukkere og tyngre "klubbe" i bassen.
    Merket at hodet vugger mer og jeg får lyst til å skru opp volumet. Men rører selvsagt ikke fjernkontrollen, må jo ha likt volum.
    Merket også at jeg ble sittende å høre på låtene i stedet for å lytte etter forskjeller, så til slutt ga jeg faen, skrudde opp volum og avsluttet synsingen. 😅

    Etterord
    Vil nok ha et feitere rør inn.
    Jeg liker lyden snill.
    Oppsettet mitt er i utgangspunktet skyldig litt i bassen, så da er ikke stram bass like kjærkomment som det kanskje er i andre oppsett.

    Tilbake på origina, og så er det 12BH7 ut i neste runde :)
    Noe må jeg finne på for ikke å bli gal i lockdown.

    IMG_4118.jpg







    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har aldri likt rør av noe slag med benevnelsen JAN.
    Huff, dette var kategorisk av meg, men jeg har alltid, i alle sammenhenger opplevd dem som litt slanke, anemiske og med en overdreven fokus oppover. Du er velkommen til å låne om det skulle være av interesse.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.540
    Antall liker
    3.431
    Torget vurderinger
    6
    Nerdelørdag i lockdown

    Vis vedlegget 691918


    Etter å ha spilt en liten stund med de originale rørene i forsterkeren tenkte jeg at det er på tide å bli ordentlig kjent med de "nye" rørene.
    NOSene har drøyt 100 timer og Psvane har drøyt 200 timer.

    Første hull ut, 6SN7.
    Det originale står det bare Cayin på, vet ikke mer om det.
    NOSn er 6SN7WGTA JAN, USA produsert 80modell.
    Levert fra audiomix.no
    Men står ikke så mye info der, så fant en annen side med mer informasjon om røret.


    Rullelåtene ble disse.
    Vis vedlegget 691924

    Lars Bremnes - Ha det, hav fra Boarding Nu
    Mark Knopfler - Prarie Wedding fra Sailing To Philadelphia
    Eefje De Visser - Ongeveer fra Het Is
    Ulver - So Falls The World fra The Assassination of Julius Caesar

    "Metoden", hehe, var følgende.
    Lytte på det originale, bytte og lyttepå NOSn, bytte tilbake til originalt og lytte igjen.
    Latterlig langt unna vitenskapelig, og ren synsing. Men med en rørforsterker er det lov. Som med vinyl.
    Byttene er såpass omstendelig at det uansett ikke er mulig å flippe frem og tilbake raskt.
    Ikke repeterbart, farget av tidligere inntrykk, dagsform, og gudvethva. Men synsing er gøy det også.

    NOS
    Bassen oppleves litt reservert, og som mindre bass
    Stemmene trekkes bakover i lydbildet
    Oppleves ikke spesielt snillere på S-er og SCH-er (mitt problemområde spesielt på venstre øre)
    Det er noe med struktur/nerve/detaljer i stemmene, men spesielt øverst. Mindre kropp.
    Detaljer kommer ut i større grad, trer frem i lydbildet.
    Digresjon:
    Jeg opplever ofte at når detaljer først er hørt, så høres de på andre steder og med annet utstyr.
    Både hjemme og borte. Lurer på om det er hjernen som tar vare på og fyller ut?

    Digresjon slutt.
    Det oppleves som anslagene er litt temmet, dempet.
    Flatere dynamikk, eller at "toppene kuttes".
    Tenker litt på om det er mindre vreng som gjør det.
    Eller er det forskjellig gain på rørene?
    Det låter luftig og med masse detaljer at typen "dette har jeg aldri lagt merke til i låten før"
    Men jeg blir usikker på om det tipper totalen i feil retning.

    Cayin
    Fyldigere. Stemmene kommer nærmere, men ikke like mye struktur.
    Detaljene - som innpust - er der, men ikke like i fleisen. (ref digresjonen)
    Bassen er mer fysisk, tyngre.
    Det er mer trøkk i stemmene, men de er ikke like snille.
    Trøkket gjør at de virker mer uttrykksfulle og oppmerksomhetskrevende.
    Tror det ruller av oppover med dette røret, ikke like mye nivå øverst i frekvensområdet.
    Tjukkere og tyngre "klubbe" i bassen.
    Merket at hodet vugger mer og jeg får lyst til å skru opp volumet. Men rører selvsagt ikke fjernkontrollen, må jo ha likt volum.
    Merket også at jeg ble sittende å høre på låtene i stedet for å lytte etter forskjeller, så til slutt ga jeg faen, skrudde opp volum og avsluttet synsingen. 😅

    Etterord
    Vil nok ha et feitere rør inn.
    Jeg liker lyden snill.
    Oppsettet mitt er i utgangspunktet skyldig litt i bassen, så da er ikke stram bass like kjærkomment som det kanskje er i andre oppsett.

    Tilbake på origina, og så er det 12BH7 ut i neste runde :)
    Noe må jeg finne på for ikke å bli gal i lockdown.

    Vis vedlegget 691961






    mvh
    Har du testen NOS RCA?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har aldri likt rør av noe slag med benevnelsen JAN.
    Huff, dette var kategorisk av meg, men jeg har alltid, i alle sammenhenger opplevd dem som litt slanke, anemiske og med en overdreven fokus oppover. Du er velkommen til å låne om det skulle være av interesse.
    Pussig. JAN er ingen typebetegnelse. Litt det samme som VT- og CV- betegnelser.
    Kan ha vært gjennom militære kvalitetskrav. Lite trolig at HiFi og audio var tema den gangen.

    "JAN -" is no part of a tube name. It stands for "Joint Army Navy", a Tube Standardization Program of the US Military.
    The actual tube name (designation) begins at least behind the hyphen.
    Example: JAN -6789 = type 6789.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nerdelørdag i lockdown

    Vis vedlegget 691918


    Etter å ha spilt en liten stund med de originale rørene i forsterkeren tenkte jeg at det er på tide å bli ordentlig kjent med de "nye" rørene.
    NOSene har drøyt 100 timer og Psvane har drøyt 200 timer.

    Første hull ut, 6SN7.
    Det originale står det bare Cayin på, vet ikke mer om det.
    NOSn er 6SN7WGTA JAN, USA produsert 80modell.
    Levert fra audiomix.no
    Men står ikke så mye info der, så fant en annen side med mer informasjon om røret.


    Rullelåtene ble disse.
    Vis vedlegget 691924

    Lars Bremnes - Ha det, hav fra Boarding Nu
    Mark Knopfler - Prarie Wedding fra Sailing To Philadelphia
    Eefje De Visser - Ongeveer fra Het Is
    Ulver - So Falls The World fra The Assassination of Julius Caesar

    "Metoden", hehe, var følgende.
    Lytte på det originale, bytte og lyttepå NOSn, bytte tilbake til originalt og lytte igjen.
    Latterlig langt unna vitenskapelig, og ren synsing. Men med en rørforsterker er det lov. Som med vinyl.
    Byttene er såpass omstendelig at det uansett ikke er mulig å flippe frem og tilbake raskt.
    Ikke repeterbart, farget av tidligere inntrykk, dagsform, og gudvethva. Men synsing er gøy det også.

    NOS
    Bassen oppleves litt reservert, og som mindre bass
    Stemmene trekkes bakover i lydbildet
    Oppleves ikke spesielt snillere på S-er og SCH-er (mitt problemområde spesielt på venstre øre)
    Det er noe med struktur/nerve/detaljer i stemmene, men spesielt øverst. Mindre kropp.
    Detaljer kommer ut i større grad, trer frem i lydbildet.
    Digresjon:
    Jeg opplever ofte at når detaljer først er hørt, så høres de på andre steder og med annet utstyr.
    Både hjemme og borte. Lurer på om det er hjernen som tar vare på og fyller ut?

    Digresjon slutt.
    Det oppleves som anslagene er litt temmet, dempet.
    Flatere dynamikk, eller at "toppene kuttes".
    Tenker litt på om det er mindre vreng som gjør det.
    Eller er det forskjellig gain på rørene?
    Det låter luftig og med masse detaljer at typen "dette har jeg aldri lagt merke til i låten før"
    Men jeg blir usikker på om det tipper totalen i feil retning.

    Cayin
    Fyldigere. Stemmene kommer nærmere, men ikke like mye struktur.
    Detaljene - som innpust - er der, men ikke like i fleisen. (ref digresjonen)
    Bassen er mer fysisk, tyngre.
    Det er mer trøkk i stemmene, men de er ikke like snille.
    Trøkket gjør at de virker mer uttrykksfulle og oppmerksomhetskrevende.
    Tror det ruller av oppover med dette røret, ikke like mye nivå øverst i frekvensområdet.
    Tjukkere og tyngre "klubbe" i bassen.
    Merket at hodet vugger mer og jeg får lyst til å skru opp volumet. Men rører selvsagt ikke fjernkontrollen, må jo ha likt volum.
    Merket også at jeg ble sittende å høre på låtene i stedet for å lytte etter forskjeller, så til slutt ga jeg faen, skrudde opp volum og avsluttet synsingen. 😅

    Etterord
    Vil nok ha et feitere rør inn.
    Jeg liker lyden snill.
    Oppsettet mitt er i utgangspunktet skyldig litt i bassen, så da er ikke stram bass like kjærkomment som det kanskje er i andre oppsett.

    Tilbake på origina, og så er det 12BH7 ut i neste runde :)
    Noe må jeg finne på for ikke å bli gal i lockdown.

    Vis vedlegget 691961
    Godt du skriver at du synser. Veldig vanskelig å være teknisk korrekt på dette planet.
    Mht det du opplever som "gain":
    Forskjellen kan du få en liten ide om hvis du har verdier for "gm" på alle rørene.
    Men bare en liten en......
    De aller fleste forsterkere (din inkludert) har negativ feedback. Den vil rette opp de fleste skavanker. Ikke minst forskjell i gain.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Godt beskrevet Roda. Skal se om jeg har noen rør du kan få av meg :)
    Takker! Det er jo langt ned på synsenivå dette, men likevel litt moro.
    Liker egentlig ikke så mange variabler, så det handler også litt om å finne det som funker "godt nok" og gå med det.
    Men da må sikkert jobben med å teste seg gjennom litt gjøres 😅 :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har aldri likt rør av noe slag med benevnelsen JAN.
    Huff, dette var kategorisk av meg, men jeg har alltid, i alle sammenhenger opplevd dem som litt slanke, anemiske og med en overdreven fokus oppover. Du er velkommen til å låne om det skulle være av interesse.
    Takk for både innspill og raust tilbud! :) Har jo på lista å høre Dire Straits på bånd før jeg dør, så kanskje neste gang det låses opp rundt oss?
    Angående militær-rørene, så tillater jeg meg å tenke litt på om de ikke nettopp er så motstandsdyktige mot alskens påvirkninger at de ikke låter "rørete" nok... :unsure:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Godt du skriver at du synser. Veldig vanskelig å være teknisk korrekt på dette planet.
    Mht det du opplever som "gain":
    Forskjellen kan du få en liten ide om hvis du har verdier for "gm" på alle rørene.
    Men bare en liten en......
    De aller fleste forsterkere (din inkludert) har negativ feedback. Den vil rette opp de fleste skavanker. Ikke minst forskjell i gain.
    Synsing er fordi jeg ikke på noen måte kan si dette sikrere enn at det er inntrykkene mine ved å spille litt musikk og høre etter. :)
    Var mer en undring på om noe av det jeg opplever av forskjeller (hvis det ikke bare er inni hodet mitt) kan skyldes forskjellig lydnivå ut av høyttalerne på grunn av forskjeller mellom rørene. Volumknotten ble ikke rørt underveis.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Nei, bare dette foreløpig. Men skal ha RCA på lista. Takk (y)
    Har et par RCA liggende som jeg brukte en periode. Går visstnok for å være noe av det bedre lydmessig. Frodig og fin lyd. Mine ører liker Psvane rørene bedre. 😁
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Ja, stemmer det. Koster en del og trenger litt innspillingstid. Passer ihvertfall veldig bra i min forsterker. Fikk en åpen og fin lyd uten å bli påtrengende. Ligger en del synsing rundt dette røret på nettet har jeg sett. :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Evig rulling, samt frykt for helsetilstand på rør, er noen av de tingene jeg ikke liker med rør. Fint å ha mulighet til å tune litt, for all del, men jeg vil bare at det skal funke.. Tror jeg begynner å bli gammel og lat.. :)
    Evig og evig, fru Blom. Jeg tester ut det jeg har for hånda, evt hanker inn det jeg får tips om/lest meg til. Finner de rørene jeg liker best og pakker bort resten. Ikke alltid like gøy syssel, og noen liker den nok mer enn meg, men synes det er kjekt å ha den muligheten. Syntes at det var langt vanskeligere å legge Umik/REW fra meg. Fåglene må vite om jeg hadde funnet sjelero i noe som visstnok var langt enklere å fikle med som DSP, eller om jeg hadde sittet der og rattet meg inn i natta, med stort sett de samme kuttene/låtene, med nye "targets" og ny lyd hver uke.

    Om du har blitt gammel og lat, vet du best selv. Og selvsagt de nevnte fåglene! 😁
     
    Sist redigert:

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Evig rulling, samt frykt for helsetilstand på rør, er noen av de tingene jeg ikke liker med rør. Fint å ha mulighet til å tune litt, for all del, men jeg vil bare at det skal funke.. Tror jeg begynner å bli gammel og lat.. :)
    Kanskje ender du opp med ren transistor HCS?.....og angrer etter en stund.:oops:
    Been there..
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Pussig. JAN er ingen typebetegnelse. Litt det samme som VT- og CV- betegnelser.
    Kan ha vært gjennom militære kvalitetskrav. Lite trolig at HiFi og audio var tema den gangen.

    "JAN -" is no part of a tube name. It stands for "Joint Army Navy", a Tube Standardization Program of the US Military.
    The actual tube name (designation) begins at least behind the hyphen.
    Example: JAN -6789 = type 6789.
    Jeg er klar over det. Og det er derfor jeg skriver at «jeg har aldri likt». Det er basert på konkret erfaring med JAN Philips og JAN Sylvania. Så langt har ingen av dem vært noe jeg har likt lydmessig. De er meget mulig glimrende teknisk, gode i andre konstellasjoner eller det finnes andre gode JAN-rør. Men så langt har jeg aldri opplevd det. Det kan være en tilfeldighet at det er JAN-rør også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn