Roffes DIY-rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    IMG_6151.jpg


    Yay! Ny ladning NOS-rør til preampen, RCA 6AS7G, Tung-Sol 7236 og Sylvania 7236. Jeg byttet ut katoderesistorene til riktig verdi for 7236-ene og både spenning og strøm datt på plass med en gang, 125V/50mA på en prikk. Det bør gå fint å bruke 6AS7/6080 også med denne biasen, så nå blir det testing framover.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Klar opptur med alle disse tre rørene, på hver sine måter. Begge disse 7236-ene låter temmelig likt, veldig hi-fi, med dyp, kontrollert bass og veldig "stort" lydbilde. Mindre "rørlyd" i dem i forhold til rørene jeg har prøvd tidligere, men likevel smooth. Merkbart mer gain enn 6080/6AS7. Et av disse blir nok vinneren her, det må lyttes og sammenlignes mer.

    RCA-røret var en liten overraskelse. Minner om rørene jeg hadde fra før, men mye mer detaljert og stor lyd. Har lest flere anbefalinger av dette og de tok tydeligvis ikke feil. $15, og definitivt verdt det.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Tok en liten pause fra forsterkerbygging og gjorde ferdig denne:
    IMG_6303.jpg


    Særdeles Warwick/Spector-inspirert, jeg tok målene fra Warwicken min :) Har kjøpt halsen og laget kroppen av et par 160-170 år gamle furubjelker. Funker jo! Jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke den til siden jeg ikke spiller i band akkurat nå, det var mest for å se om jeg fikk til alle kurvene med håndverktøy.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Pakker i posten!

    IMG_6391.jpg

    Et par Cetron 7236, nå skal jeg ha så det holder. Helt til jeg evt. finner et 5998-rør til fornuftig pris :)

    IMG_6390.jpg

    Og ny stift til platespilleren, tror det var på tide nå.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    6as7_para.jpg


    Nå sitter jeg med noen 6SN7 og 6AS7 som ikke blir brukt, og noen trafoer, så hvorfor ikke lete i rotet mitt og finne noe å bruke dem til. Jeg tenkte egentlig å klone en kinesisk Darkvoice headsettforsterker med disse røra, og så fant jeg en artikkel på TubeCAD med masser av forslag til den. Jeg la bare til en parafeed utgangstrafo så jeg er sikker på at den klarer lave impedanser. Helt enkelt uten noe dill dette, så kan jeg evt. legge en CCS under 6AS7-en etter hvert. Det blir nok - som alltid - et langtidsprosjekt...
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Skal mekke litt headsett, fletter kabel av cat5 mens jeg venter på nye drivere til Gradoen.

    ECFCDC5C-9201-4A39-A4A0-82912B4670A2.jpeg
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg har brukt et gammelt Grado SR60 headsett en stund, men plutselig døde den ene siden. Tenkte først å bare fikse det og erstatte elementene, men med så mange forskjellige ettermarkedsdeler til som finnes Grado kan du få kjøpt bortimot alt som trengs for et komplett headsett. Så det gjorde jeg.
    IMG_7158.jpg
    Litt mer fancy kopper av mahogny, elementer, puter, og hodebånd av fake-skinn som føles bedre enn de originale med plasttrekk. Det eneste jeg har brukt fra originalen er ringene med høyttalergrillen som elementene monteres i.

    IMG_7166.jpg
    Og resultatet ble slik. Kabelen har jeg flettet av flertrådet Cat5-kabel og satt på en Neutrik jack. Låter veldig fint, og sånn som Grado skal gjøre :)
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    2AAB543F-C57A-44BA-8B5A-DA61ED6907DB.jpeg

    En boks med gamle NOS RCA-rør kan jo ikke bare ligge og støve ned. 42 SE med 75 eller 76 som driver og 80 likeretter er planen, så utgangstrafoer og 4/5/6-pins sokler er på plass nå, pluss noen anodehetter for sikkerhets skyld.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    42se.jpg


    Muligens inne på noe her? Jeg gikk for 75 som driver foreløpig slik at jeg har nok gain til å ha litt global feedback. Feedbackresistorer må sikkert justeres noe også, det er bare gjetting og cirka-verdier etter å ha sett på en del andre forsterkere.

    Jeg har fått tak i en 5H choke til strømforsyning, så nå mangler egentlig bare strømtrafo og chassis før jeg kan begynne på layout. Lurer på om jeg skal gå for en hybrid likeretter med 80-rør og to silisiumdioder for å holde størrelsen på trafoen litt nede.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    A5F8A812-9DD9-4912-9D6A-E494AC2237DE.png


    Nå var en kar så grei at han kjørte en simulering av kretsen min. Fins ikke så mange modeller av 75, men ECC83 er vel det nærmeste man kommer, og 6F6 er det samme røret som 42 bare med 8-pins sokkel. 2W med 1.6% THD er jo helt akseptabelt, nesten 3 ganger mer effekt enn i triode og med mindre THD. Feedback blir 8.4 dB og det er også fint til å begynne med i alle fall, så kan det alltids justeres om nødvendig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn