Rogers LS3/5A for ever!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Sett dette, baluba?

    Underwood HiFi: Gini Systems

    Jeg undersøkte hvor mye det ville koste å kjøpe/frakte B+ bass-extenderen til Norge. Tilbudet fra Gini var på ca 3500 kroner, inkludert skatt. (De var villige til å betale halve frakten.)

    Et par av deres LS3/5A vil dermed bli billigere enn det.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    KEFs 50-jubileumshøyttalere LS50 blir sagt å være barnebarna til LS3/5A. De har mange av de samme kvalitetene som LS3/5A, som stort og stabilt lydbilde, imponerende bass for størrelsen, og ekstremt bra mellomtone. Forskjellen er at LS50 er bassreflekshøyttalere, mens LS3/5A er trykkabinetthøyttalere.

    Jeg er nysgjerrig på disse, og lurer på om noen har hørt disse sammen med LS3/5A? Hvor like er de egentlig? Er det riktig å si at de er i slekt? Hva skiller de, lydmessig fra LS3/5A?

    KEF LS50 review from the experts at whathifi.com
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Skal til å gjøre en grundig sammenligning av Rogers LS3/5A opp mot nye KEF LS50. Har brukt noen dager på å spille inn den nye, og ser fram til å se hvordan den klarer seg mot legendene. Foreløpig ser det ut til at det, lydmessig, er to svært like høyttalere.

    DSC_0373.jpg
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

    Flott at du tar jobben ;)

    Gleder meg til å høre hva du kommer fram til, bassrefleks spiller vel litt dypere muligens?
    Kunne tenke meg LS50 i min lille lofts stue, de tar liten plass.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kan ikke avsløre for mye ennå, da sammenligningen skal publiseres i et blad, men jeg kan bekrefte at LS50 har en bass som høres dypere ut enn LS3/5A. Det skulle egentlig bare mangle. Det er interessant at KEF valgte en bassreflekskonstruksjon når de skulle lage en høyttaler som skal kopiere LS3/5A trykkammer-prestasjoner.

    Ut over det kan jeg si at KEF har lyktes i å kopiere de gode egenskapene til legendene, men kanskje noen av svakhetene også? :p

    Generelt er jeg overrasket over at LS3/5A klarer å henge så godt med, faktisk. Etter noen dager med LS50 på stativene mine, er de fremdeles forbløffende gode høyttalere, og ingen skuffelse.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Spennende...

    Vil gjerne høre om svakhetene også om du kan avsløre :)

    Om vi ser på pris så er det vel ikke så stor forskjell heller, ser jo at noen skal ha opp til 7000,- for et par brukte Rogers LS3/5A, mens LS50 brukt muligens skulle gå for 5-6000,-

    Hva tror du?
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Du er heldig om du får et par LS50 brukt nå, og du er heldig om du får de til halv pris. Jeg syns faktisk ikke at butikkprisen på 10.000 kroner er noe å si på heller, på et par høyttalere av dette kalibret. Jeg vil våge påstanden om at de er billige, i forhold til kvaliteten. Jeg har registrert at det går rykter om at KEF kommer til å heve prisen også...


    Prisene på brukte LS3/5A er generelt sett lavere i Norge enn andre steder. Foreløpig viser sammenligningen med LS50, som jo koster nesten 10.000 kroner, at det faktisk ikke nødvendigvis er overpris å betale 7.000 kroner for et godt par LS3/5A - tvert imot. På eBay går ofte LS3/5A for det dobbelte.

    Jeg ser at du har rørforsterker? Begge disse høyttalerne vil fungere svært godt med det, ettersom jeg hører. Jeg bruker en solid state-forsterker selv.

    Jeg har ikke kommet langt nok i arbeidet med å sammenligne høyttalerne til å si noe veldig konkret om forskjeller og likheter. Om jeg hadde gjort det, hadde jeg nok ikke delt det her ennå heller. :)

    Men begge to er svært gode høyttalere i små lytterom. Det er det ingen tvil om.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jazzanlegg i loftstua, Jan Erik? Hvorfor ikke..LS50 er morsomme, de...
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hugs å ta med ei god utgreiing om perspektiveigenskapane. LS 3/5A var ganske bra på dette, men eg har veldige forventningar til LS 50....
    KEF brukte LS3/5A som referanse når de konstruerte LS50, Arve. Og ved siden av den fantastiske mellomtonen, så er vel perspektivet i LS3/5A den store styrken, som du påpeker. Den buede baffelen, og koaksialelementet de har valgt å bruke, borger i teorien for at LS50 har potensiale her også. Et potensiale som jeg kan bekrefte er hentet ut i stort monn.

    Om den er bedre, eller dårligere enn LS3/5A på dette punktet kan jeg ikke si så mye om ennå.

    Det er forresten, metodemessig, en utfordring å sammenligne to høyttalere med forskjellig følighet. LS3/5A er mer tungdrevne enn LS50. Jeg bekymrer meg for at forskjellen skal farge min sammenligning. Høyere lyd har en tendens til å lure oss til å tro at kvaliteten er bedre.

    Har noen noe godt råd i forhold til denne utfordringen?

    DSC_0295.jpg
     
    Sist redigert:

    e21baur

    Fersking
    Ble medlem
    25.03.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Jeg har 1 ls3/5a liggende, helt fantastisk lyd, noen her på forum som trenger en reprasjons høytaler/deler?? brukt i lydstudio av radiokanal. den andre høytaler gikk i flyttelasset med ukjent adresse...





     

    velurkanon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    117
    Hei, e21baur. send melding pm til velurkanon, trenger flere "odde" rogers.
    evt. lars.torressen(at)gmail.com

    Jeg bruker doble LS3/5a og fikser opp slike i alle tilstander .
    Alle som har hørt doble LS3/5a her hos meg har likt dem godt, du får teoretisk 6 dB
    mer følsomhet om de kobles i parallell på samme forsterker, tre dB fordi det går mer strøm
    og 3dB fordi membranarealet dobles. Du får dermed lavere forvrengning og lavere
    termisk kompresjon for et gitt opplevd lydtrykk. Du står litt friere i valg av forsterker.
    På Marantz 8B (KT77) låter det veldig åpent og dynamisk men det går også fint med
    siemens 2000 kinoforsterkere med EL84 pp.

    De settes opp med diskantene mot hverandre.
    Du får en jevnere bass da mellomtone/basselementene får ulik refleksjons respons fra gulvet.
    De beholder den rene mellomtonen, raske bassen og med litt degradering
    muligens , perspektivet. Trolig kan en superdiskant montert mellom de to diskanelementene rette
    noe på interferensmønsteret i diskanten og bedre dette. (?)


    Følg med:
    det kommer snart bilder på sentralen av finer behandling/rep
    og finerlegging med bein/hudlim slik stradivarius og amati brukte.
    Det er ikke vanskelig bare men følger de gamles materialer og metoder.
    Som tidligere instrumentbygger har jeg lagt finer på utallige flater plane og krumme
    (lutt- og theorbehalser).

    mvh
    Lars
     
    Sist redigert:

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Husker ikke om jeg hadde de 3 eller 4 ganger.
    Var gøy som bilhøyttalere også, både montert på hattehylle eller bare skrudd fast i bagasjerommet.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Har mine på lageret.
    Tar dem frem av og til, kikker og koser litt med dem før jeg setter dem pent tilbake igjen.
    Ingen vits og selge, da de i Norge ikke er verdt noe.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har fortsatt disse LS3 5/A som jeg kjøpte i 1978 for Kr. 3500,- Nå koster de nærmere 40000,- . Har ikke kjøpt de idag. 10000,- er ikke for mye for brukte. Men regner med at gummikantene på mellombassen vil tørke ut, så da må de skiftes. Da spørs det om disse må sendes til england for å få alt etter spesifikasjonene. Det er presisjons instrument dette, da de må pares helt likt for holde oppgitte standard eller BBC krava. Rogers har vist tatt opp igjen produksjonen.
    Sub til disse er bannlyst av produsentene. Da er hele vitsen med LS3 5/A borte.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Får vel melde meg inn i "klubben" jeg også. Mine 15 Ohms Rogers med serienummer 5065xx kom i hus en gang på nittitallet, og spilte lenge i hovedanlegget uten å gjøre skam på seg. Det måtte et par KEF 107/2 til (en noe større slektning) før de måtte vike plassen. Planen er å sette de opp igjen med et par Quad 50E monoblokke, når lyttestuen en gang blir ferdig. Jeg forestiller meg at sånt kan funke. Min erfaring med disse er at de må laaaangt ut på gulvet. gjerne midtveis hvis det lar seg gjøre, da det uansett ikke er basstung musikk som skal spilles på sånne tasser. Det umiddelbare nærværet du får når de er korrekt plassert, kan nesten ikke beskrives.
    Steen
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Enig i at de har noe eget ved seg. Er litt overrasket over at jeg ser mange har de plassert rett frem- uten vinkling. For meg funket det heller dårlig. Har de vinklet så de krysser omtrent rett foran nesetippen, da forsvinner høyttalerene helt og det blir et flott rom både bakover og fremover. Hva er andres erfaringer vedrørende plassering?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Det ikke anbefalt å sette LS35/A på tunge stands, da mye av bassen forsvinner. Det finnes noen som er anbefalt. Det er alltid noe spesielt med engelske høyttalere etter BBC standarden :)
    Det er punktkilde( Monitor) høyttalere, så bredden på lydbildet er ikke bredt! Kan også være årsaken at enkelte foretrekker et mere åpent å frempå lydbilde. Måleutstyr produsenten Clio i Italia har høyttaleren som referanse. Samme gelder for noen høyttaler produsenter.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Prisen begynner å bli vel drøy for nye, men det hadde vært utrolig artig med en "shoot-out" blant de nye/beste versjonene av denne legendariske monitoren.
    Nye Rogers LS3/5a, Harbeth P3ESR, Falcon Acoustics LS3/5a, Spendor Classic 4/5, Graham LS3/5a, Stirling LS3/5a V3.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Hadde også vært gøy å sammenlikne med Graham LS3/5.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.540
    Antall liker
    3.432
    Torget vurderinger
    6
    De best lydene LS3/5A var dem som ble brukt av BBC.
    Alle LS3/5A ble sertifisert internt hos BBC med hjelp lytte testing og ble selektert som første, andre og tredje sortering. Peter Thomas (mannen bak PMC) var en av dem som sto for sertifiseringen. Første sortering beholdt BBC og andre sortering ble solgt til slutt-kunder og tredje sortering ble sendt tilbake til Roger som ikke godkjente. Mange ble nok solgt ut bakdøren der.
    I starten på 90 tallet fikk jeg tak i et par Roger LS3/5A som var blitt brukt i et av BBC sine studior og dem spilte fantastisk. Dessverre i et svakt øyeblikk solgte jeg dem til en musikker nabo som som skulle bruke dem til det BBC utviklet dem for. Talemonitor.
    Brukte dem en periode sammen med en AudioPro B2-70 som fungerte helt ok.
    Som dere sikkert vet. Så utviklet BBC LS3/5A og Roger og noen andre produserte dem på lisens. Derfor må alle også nyproduserte LS3/5A og de andre monitorene som BBC utviklet ha tilatelse ifra BBC. BBC utviklet også platespillere, forsterkere mm som ble produsert av BBC sine egne folk. Kravene til BBC var større en hva de kommersielle produsentene kunne tilby.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Høyrde igjen Rogersane for ei tid sidan. Framleis grei høgtalar som eg likar godt, men
    - passar best til nærfeltslytting
    - passar best i små rom
    - treng litt Watt for å opne opp, helst 50 Watt eller så
    - spelar uansett ikkje alle musikksjangrar
    - har dromedar-bass (pukkel og tynne bein nedover i frekvensområdet)
    - prisutviklinga deira har opna for eit par alternativ til same prisnivå og storleik (til dømes Krix og Tannoy)
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Høyrde igjen Rogersane for ei tid sidan. Framleis grei høgtalar som eg likar godt, men
    - passar best til nærfeltslytting
    - passar best i små rom
    - treng litt Watt for å opne opp, helst 50 Watt eller så
    - spelar uansett ikkje alle musikksjangrar
    - har dromedar-bass (pukkel og tynne bein nedover i frekvensområdet)
    - prisutviklinga deira har opna for eit par alternativ til same prisnivå og storleik (til dømes Krix og Tannoy)
    Vanskelig å være uenig i det du sier..

    Men samtidig synes jeg de gjør noe unikt med det de leverer, til tross for begrensningene. Jeg opplever noe veldig ekte og levende med lyden som er veldig behagelig og troverdig.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.540
    Antall liker
    3.432
    Torget vurderinger
    6
    Høyrde igjen Rogersane for ei tid sidan. Framleis grei høgtalar som eg likar godt, men
    - passar best til nærfeltslytting
    - passar best i små rom
    - treng litt Watt for å opne opp, helst 50 Watt eller så
    - spelar uansett ikkje alle musikksjangrar
    - har dromedar-bass (pukkel og tynne bein nedover i frekvensområdet)
    - prisutviklinga deira har opna for eit par alternativ til same prisnivå og storleik (til dømes Krix og Tannoy)
    Men tanke på dagens målestokk og krav så har nok LS3/5A blitt akterutseilt på mange parametere. Tros alt en høyttaler som så dagens lys rundt 1975 og var kun beregnet som nærfelt/talemonitorer. men fortsatt så innehar LS3/5A visse egenskaper som gjorde dem legendariske og satte standarden for minimonitorer.
    I sammenligning med f.eks Krix Equinox , ProAc Tablette og PMC DB1Gold så henger dem nok ikke helt med mer. Ikke uten grunn at BBC begynte å byttet dem ut for 30 år siden. Men fortsatt en høyttaler som man skal ta seriøst!
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    At de passer best til nærfelts og passer best i små rom er vel selvfølgeligheter. Det er jo det de er laget for.
    Solgte mine for 3-4 år siden, etter å ha stått uvirksomme noen år.

    Plasserte mine skoesker oppå Respons Artist, kunne ikke bruke mine Respons høyttalerkabler pga. bananbøssinger på skoeskene. Ellers samme oppsettet som på Artist.

    Må si at jeg ble veldig overrasket over lyden. Diskant og bass imponerte meg faktisk, derimot åpnet ikke mellomtonen helt opp.
    Forsterkeroppsett Eximus DP1/2 stk S1 MK II.

    Våger allikevel påstanden at det var høyttalere jeg hørte på ikke musikk. 🎼
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Mine umiddelbare inntrykk er at de har, som beskrevet, sine begrensninger. Når det er sagt, er det noe spesielt med tonene de tryller frem på lave volum.

    Jeg har hatt både Equinox, P3esr og Spendor tidligere. Synes disse holder seg meget godt.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Har sammenliknet grundig mine LS 3/5A15 ohm med mine Spendor SA 1. Ingen tvil om at Rogers er mer åpne og lyttevennlige på de fleste innspillingene.
     

    HB911

    Fersking
    Ble medlem
    16.11.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    58
    Sted
    Tjelta
    Densen DM 10 mk ll er jeg også glad i. Funker bra til Minima, Minima Amator ,
    Electa Amator1.. musikk gledes formidling Fra DM 10en ja. Hva serie nr har du ( står bak )
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    De gamle er eldst....
    Jeg solgte høyttalerene mine i helgen så de gamle JR149'ene fikk komme opp i stuen for en stund.
    Det ble litt provisorisk oppkobling i dag for å få litt lyd....men for en lyd! Må si jeg blir imponert over disse !
     

    Vedlegg

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Hei, e21baur. send melding pm til velurkanon, trenger flere "odde" rogers.
    evt. lars.torressen(at)gmail.com

    Jeg bruker doble LS3/5a og fikser opp slike i alle tilstander .
    Alle som har hørt doble LS3/5a her hos meg har likt dem godt, du får teoretisk 6 dB
    mer følsomhet om de kobles i parallell på samme forsterker, tre dB fordi det går mer strøm
    og 3dB fordi membranarealet dobles. Du får dermed lavere forvrengning og lavere
    termisk kompresjon for et gitt opplevd lydtrykk. Du står litt friere i valg av forsterker.
    På Marantz 8B (KT77) låter det veldig åpent og dynamisk men det går også fint med
    siemens 2000 kinoforsterkere med EL84 pp.

    De settes opp med diskantene mot hverandre.
    Du får en jevnere bass da mellomtone/basselementene får ulik refleksjons respons fra gulvet.
    De beholder den rene mellomtonen, raske bassen og med litt degradering
    muligens , perspektivet. Trolig kan en superdiskant montert mellom de to diskanelementene rette
    noe på interferensmønsteret i diskanten og bedre dette. (?)


    Følg med:
    det kommer snart bilder på sentralen av finer behandling/rep
    og finerlegging med bein/hudlim slik stradivarius og amati brukte.
    Det er ikke vanskelig bare men følger de gamles materialer og metoder.
    Som tidligere instrumentbygger har jeg lagt finer på utallige flater plane og krumme
    (lutt- og theorbehalser).

    mvh
    Lars
    Jeg vet dette er lenge siden, men jeg har anskaffet par nr2 av Rogers LS3/5a 15ohm nesten kun på grunn av dette innlegget.
    Hvis Velurkanonen eller andre kunne beskrive enda bedre hvordan man plasserer to par for best effekt hadde det vært veldig gøy.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn