Rognliens hifi-blogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg misforsto dette speilet, men blir ikke dette det samme som å emulere en elektrostat eller magnepan. Der lyden som kommer ut på baksiden er 180 grader motsatt fase av lyden foran?
    Redd du må sjekke dette med produsent, Lespaul, jeg stilte den samme type spørsmål som deg i sakens anledning. Han hevder det er noe mer der, enn det en dipol høyttaler bedriver.
    Men som sagt så gikk dette litt over huet på meg, selv om jeg forsøkte å få en forståelse av det.
     

    AURA fidelity

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.08.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    93
    Sted
    1351 - RUD - BÆRUM
    Torget vurderinger
    0
    Lespaul skrev :
    Mulig jeg misforsto dette speilet, men blir ikke dette det samme som å emulere en elektrostat eller magnepan. Der lyden som kommer ut på baksiden er 180 grader motsatt fase av lyden foran?


    Med en "magnapan" får du en 360 grader rundt strålende lydenergi , men dette skjer i fase, og litt fase forsinkelse på lyden som kommer fra bak veggen.
    Her i AURA starter det i forsterkers egenskaper "TWIN DRIVE" , Den system har ikke noe feed-back , og kan dermed kontrollere høyttaler elementene både
    fremover og bakover ." 0-punktet" er systemets totalt likegyldig . Speil amp, skal jeg ikke fortelle noe om. Kanskje senere.
     

    Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Med en "magnapan" får du en 360 grader rundt strålende lydenergi , men dette skjer i fase, og litt fase forsinkelse på lyden som kommer fra bak veggen.
    Her i AURA starter det i forsterkers egenskaper "TWIN DRIVE" , Den system har ikke noe feed-back , og kan dermed kontrollere høyttaler elementene både
    fremover og bakover ." 0-punktet" er systemets totalt likegyldig . Speil amp, skal jeg ikke fortelle noe om. Kanskje senere.
    Spennende konsept. Man burde sikkert hatt identiske høyttalere som peker hver din vei, men det kan vel fort bli både dyrt og upraktisk.
    Det beste hadde sikkert vært å utvikle høyttalere spesielt til formålet som antydet i teksten.

    Høres uansett ut som interessant forsterker ut fra beskrivelsen av lyden:)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Magnapan har veldig smalt strålingsfelt. Kanskje mer som en 8tall spredning (avhengig av frekvens) som i naturen. I allefall ikke 360g, Da må dere se til MBL og lignende konstruksjon
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Leste fort gjennom sida til Aura Fidelity, og slik mitt ingeniørhode forstår dette, så bygger det på følgende:
    - Det er uheldig med negativ feedback
    - Bruk av OP-amp er problematisk

    Hadde noen sagt dette til meg for 5 år siden, ville jeg ha tilbakevist dette ganske kjapt, for to-tre år siden ville jeg vært usikker, og nå, etter å ha sysla med bygging av høyttalere, filtre, forsterkere og lyttet mye - så mener jeg at fyren har rett. Det går altså an å bytte standpunkt etter å ha lært endel. Har derfor en SET under bygging nå.
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Hei igjen folkens. Ja vi var noen som satt der og lyttet til noe vi egentlig ikke skjønte bæret av, eller riktigere sakt, ikke kunne forklare. Med den nye og "kreative" løsningen, fikk instrumenter mer kropp og faktisk også et mer presist bilde.
    Jeg trodde at flere høyttalere ville gi større grad av ... la meg kalle det for "utflyting i tidsdomenet", og mer upresis tredimensjonalitet.... men jeg tok helt feil. Lykke til videre med et spennende konsept.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hei igjen folkens. Ja vi var noen som satt der og lyttet til noe vi egentlig ikke skjønte bæret av, eller riktigere sakt, ikke kunne forklare. Med den nye og "kreative" løsningen, fikk instrumenter mer kropp og faktisk også et mer presist bilde.
    Jeg trodde at flere høyttalere ville gi større grad av ... la meg kalle det for "utflyting i tidsdomenet", og mer upresis tredimensjonalitet.... men jeg tok helt feil. Lykke til videre med et spennende konsept.
    Tror @Håkon_Rognlien blanda i noe litt spesiell sopp i middagen... 🤭
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.178
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for en sedvanlig hyggelig og gøyal kveld i Casa Rognlien! Slarving, mat med passende drikke og spilling av mye god musikk gjorde at kvelden gikk så altfor fort. Vi spilte mye forskjellig hvor overskriften kunne vært sosial-realisme, og jaggu ble du ikke også påtvunget litt tralling fra De Musikalske Dvergene og Elektrisk Regn 😄 Nazareth fikk seg selvfølgelig også en runde, og jeg kommer nok en passende kveld til å lytte meg gjennom «novellen» til Lars Saabye 😊

    De nye høyttalerne fra AN spilte akkurat så bra hos deg at fokuset relativt raskt flyttet seg over på musikken. Den finishen du har på dem skal jeg en eller annen gang ha på mine høyttalere (faen, glemte å ta bilde). Ingenting er selvfølgelig perfekt, men det ville jo vært feil å her komme med fasiten før du selv får skrevet om dem 😎😆 Det kunne jo også vært gøyalt å slå inn en kile mellom deg og Atle, som har samme høyttalere, men min gode oppdragelse og vennlige vesen gjør at jeg avstår 😆

    Takk for oppholdet og hils fruen 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn