Roksan Nima

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Håper noen kan hjelpe meg..

Har problemer med å sette opp min Roksan Nima tonearm på min Radiua 5. Når jeg fjerner transportskruen blir hele armen svært ustabil, og jeg skjønner ikke hvordan "bearing yoke" skal bli mer stabil. Hele armen er ustabil og nesten ikke festet i det hele tatt...

Håper noen skjønner hva jeg mener og kan hjelpe... Send meg gjerne en pm

Mvh
Liern

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er jo en unipivot. Det er jo hele meningen at den skal være ustabil. Den hviler jo på kun et punkt, og har ingen lagre i tradisjonell forstand.

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Takk for svar Vidar P

Jeg har forsåvidt forstått at den kun skal hvile på et punkt, men det hele virker så utrolig løst og vinglete i alle dimensjoner. Hvordan skal man f. eks få stilt inn azimuth skikkelig? Jeg forstår ikke...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Liern:
Kan du fortelle oss litt mer om platespilleren? Pris, ytelse, hvor du kjøpte den og hvilken finish du kjøpte den i?
Gjerne et bilde i samme slengen..

Thomas

S

Stereo_Mono

Gjest
Som eier av samme spiller kan jeg rapportere om en type lyd signatur som faller veldig i smak her i hjemmet. Roksan spilleren har en herlig flyt og driv i lyden. Stille er den også. Mye av dette tror jeg kan krediteres Nima armen. Husker at Hi-Fi News påpekte at de har hatt meget velykket resultater med Nima armen på langt dyrere driverk en Radius 5. Det samme gjelder for PU. Min Ortofon Jubilee fungerer helt glimerende i armen.

Uansett mener jeg at det et must å lytte til Roksanen om du er i markedet for en vinyl snurrer rundt +- 20k prisklassen.

liern: Det er nok riktig slik du opplever armen. Synes selv den virket «løs» i starten, men den er «still going strong» etter 2 år nå. Roksan har foresten herlig kundeservice. Fikk oppgradert min til siste spec og Roksan UK skulle kun ha betalt for frakt kostnadene.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Høres ut somom Roksan-eierne har grunn til å være fonøyd ja....fine spillere , og spiller vel ALT av hastigheter....?

Flott at Vidar kom på banen med linker til trådstarter....det er vitig å hjelpe hverandre når man kan....

Og er det noe Vidar kan så er det vinyl.....

Mvh Espen

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.240
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Kommer an på hva slags plater man har....

16, 33 1/3, 45 78.....

::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det noen andre enn Trygg Trafikk (noen som husker de myke syvtommerne?) som har gitt ut skiver på 16rpm egentlig? 78rpm kan kanskje by på problemer for våre "vanlige" stifter?

Jeg vokste opp med en Garrard som hadde alle disse hastighetene. Og en stift som kunne vris på for egen nål til 78. Plateskifter og greier. Det var stas :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja Trygg trafikk platene husker jeg, likeså innlggene i bladet TOPP , med 7" så tynne som brevark....skjelden å se rundt forbi ,sikkert elendig lydkvalitet-.

Jeg starta med mutterns gamle gule batteriplatespiller , transportabel m lokk , vribar stift
men kun 33/45 rpm.....den ligger nok påloftet hjemme enda....

mvh Espen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:
Er det noen andre enn Trygg Trafikk (noen som husker de myke syvtommerne?) som har gitt ut skiver på 16rpm egentlig? 78rpm kan kanskje by på problemer for våre "vanlige" stifter?

Jeg vokste opp med en Garrard som hadde alle disse hastighetene. Og en stift som kunne vris på for egen nål til 78. Plateskifter og greier. Det var stas :)
Eg kjenner ein kar ikkje så frykteleg langt unna deg som har nokre slike skiver, trur eg...vi snakkast.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om det er litt nord for KSU så tror jeg at jeg vet hvem det kan være :)

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Nå sitter jeg og koser meg med David Bowie - Lets Dance på vinyl. Har fått satt opp spilleren så godt jeg får til og det spiller riktig fint! :D Neste skive blir Focus - Mother Focus

Topp Bunn