Rolling Stone top 500 album

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
I slutten av september presenterte R.S. sin nye liste over de 500 beste albumene gjennom musikkhistorien.
Magasinet ønsker å være aktuelle og har fått innspill fra 300 bidragsytere. Intet mindre!
Man skulle da tro at resultatet sto seg godt, men noe må etter mitt skjønn ha gått galt.
For om lista ikke er et direkte magaplask, så får den iallefall ikke bestått fra min side.

Jeg sier ikke noe på at et amerikansk magasin ønsker å fremheve amerikansk musikk, men når over 10% av
platene på lista er i sjangerene rap og hip-hop, en rekke av platene er moderne amerikansk R&B, samtidig
som blues-, jazz-, og countryplatene kan telles av en treåring, da er det rimelig historieløst.

Merkelig er det også å se at artister som Frank Zappa, Genesis og King Crimson, som tross alt har mester-
verk som "Red" og "In the Court of the Crimson King" på samvittigheten er fraværende.
Nå er ikke jeg noen stor heavyfan, men for de av dere som digger band som Maiden, Priest og dess like vil
bli kraftig skuffet. Da får vi heller glede oss over Kanye West som har fått med en rekke plater, og som
kanskje en dag vil bli president i U.S.A.

En skal jo egentlig ikke la seg provosere av slike lister, men jeg hadde forventet bedre. Langt bedre.


Mvh. Ramses
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.651
Antall liker
58.454
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Den lista over er bare for 2020.
Her var det snakk om all time greatest albums.
Er enig med trådstarter. Her er det mye som har gått gæernt.:LOL:
Allerede på plassering 50-1 dukker det opp titler jeg aldri har hørt om, mens Ziggy er nede på nr40.
Makan til suppegjøker.

 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.833
Antall liker
958
neida, bare feilmerket. flere album fra 80tallet ser jeg
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Mye rap og veldig lite prog.

Min liste hadde ikke sett slik ut 😁
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.135
Antall liker
7.766
Sted
Oslo
Fattern ville sikkert fylt lista m plater fra 40 og 50 tallet.
Jeg m plater fra 60 og 70 tallet.
Dattera mi m plater fra de siste 20 åra..
Slike lister speiler alltid smak og prioritering til den/de generasjonene som setter de opp.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Kanskje ikke nødvendigvis musikken som er det viktigste for RS når det kommer til å lage lister...
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.135
Antall liker
7.766
Sted
Oslo
Har scrolla meg gjennom alle 500. Puu
Mye the usual suspects
Det største hullet må vel være at ingen av Johnny Cash American Recording plater er nevnt.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Jeg blir ikke furten over at resten av verden ikke liker mine helter - syns det er interessant å se hva et slikt panel mener :)
Gleder meg til å plukke opp tips som jeg aldri ellers ville ha tenkt på (y)
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Det er skinner gjennom at det er nye folk på RS-skuta når Ace Frehley og Gene Simmons får komme
med sine bidrag til lista.
Det hadde neppe skjedd om Jann Wenner fremdeles sto ved roret.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.380
Antall liker
83.847
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Du verden!
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.135
Antall liker
7.766
Sted
Oslo
Kom til 99 , det rare er jo at jeg ikke har noen av Elvis Costello, selv om jeg hørte ham på Sjattå i 78!
 
Topp Bunn