Rom-i-rom løsning/avkobling

M

MarkusH

Gjest
Jeg er i ferd med å ferdigstille ei kjellerstue på cirka 25 kvm, det er til nå blitt lagt varmefolie på gulv med flytende gulv (eikeparkett) oppå. Planen har hele tiden vært å ha fire dayton ultimax 18 i lukkede kasser i front av kinoen, disse kassene er både store og tunge (estimert rundt 200 kg stykke, blir to stk). Jeg spurte elektrikeren om han trodde det var ok at disse kassene lå rett på gulvet, men det ville han ikke svare på. Grunnen til at jeg spurte er todelt, det er ganske mye last på lite areal (alt er relativt, 3m*0,8m cirka 400 kg totalt) og det er varmefolie under (som da vil varme opp kassene). Spørsmålet mitt er om denne folien vil tåle denne typen last ++ (har planer om å ha fronter, senter, receiver, effektblokker, Blu-ray spiller, bassfeller osv stående oppå subbene).
Det er fult mulig å legge et par 2"/2" under kassene for å unnvære evt varmegang, men da øker trykket mot underlaget. Er det lurere å lage en slags ramme av 2"/2" med f.eks uboats eller den slags som avkobling eller holder ikke dette til denne vekta uansett? Alternativet er annen type avkobling som tåler vekta, risting osv er jeg ikke veldig redd for, men ser jo helst at ting ikke knuses ellers i huset da ....
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.305
Antall liker
8.340
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Lag en sokkel ala kjøkkeninnredning.
Bruk en hullsag rundt på sidene så du får utlufting. Lag ett kryss som ligger inne i sokkelen.
Hadde selv ht som sto på folie, de veide ca 100 kg. De sto bare på 4 punkter hver.
Bekymret ikke meg nevneverdig.
Få kappet 25mm mdf plater i ønsket høyde på sokkelen hos en forhandler.
Da blir det nøye kappet, med tanke på att det skal hvile på alle punktene.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.253
Sted
og til
Torget vurderinger
6
men da øker trykket mot underlaget.
Må du ikke glemme at parketten sprer trykket igjen da, så tror du kanskje overdriver angsten litt. Og 200kg høres kanskje mye ut, men det er peanuts egentlig imo. Husk at et gulv, med varme, bør tåle en sofa med x antall mennesker.:) Fort bli flere hundre kilo slikt, på fire små punkter.
 
M

MarkusH

Gjest
Må du ikke glemme at parketten sprer trykket igjen da, så tror du kanskje overdriver angsten litt. Og 200kg høres kanskje mye ut, men det er peanuts egentlig imo. :)
Angst og dempresjoner har jeg absolutt ikke, men jeg vil helst ikke rive opp igjen gulvet pga sprekker eller flatklemt folie. Det blir en del vekt på noen kvm der, det blir nok også snarere 600kg enn 200kg .... Jeg får forhøre meg med elektroimportøren om folien og Gausdal landhandleri/annen byggvareforretning mtp hva parketten trolig tåler. Hvor mye vekt tåler slik som uboats som enkelte bruker eller er det mulig å få tak i sorbotan som tåler såpass med vekt? Vil ikke at det skal bygge for mye heller, har ikke mer enn 2,3 meter til taket og det blir tettpakka. :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.892
Antall liker
11.280
Sted
Ytterst i havgapet...
Beregninger for vanlig gulvlast er 200kg/kvm... det du absolutt bør passe på med varmefolie, er å lage større "isolerte" områder hvor varmen ikke slipper ut/opp. Større her er vel kanskje fra en halv kvadrat og oppover... Kommer også an på hvor stor effekt pr kvm du bruker.....Støtter ideen med føtter...
 

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
bygg deg en platform som hviler på u-boats mot gulvet, da får du avisolering også.
 
M

MarkusH

Gjest
Beregninger for vanlig gulvlast er 200kg/kvm... det du absolutt bør passe på med varmefolie, er å lage større "isolerte" områder hvor varmen ikke slipper ut/opp. Større her er vel kanskje fra en halv kvadrat og oppover... Kommer også an på hvor stor effekt pr kvm du bruker.....Støtter ideen med føtter...
Det er bare 55w/m2 så gulvtepper og alt slikt skal ikke være noe problem i følge elektriker. Det blir ikke veldig varmt på gulvet, bare lunk. Noen eksempler på hvor jeg får tak i sorbotan f.eks som tar en del vekt så jeg slipper 100 stk under hver kasse?

Lage ramme med uboats under er også en løsning, dette med vekta må undersøkes.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.785
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er afgjort en fordel at hæve subwooferne. For lyden skyld, så de ikke kobler så meget til rummet. For varmen skyld også.
Undgå gulvtæppe. Det er ikke godt for lyden.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.785
Antall liker
1.640
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg ville bruge stolper, der ligger ned. Ikke som en kasse. 10 cm x 10 eller 20 cm x 20 liggende på langs, så der er åbent under dem. Hvis du bygger en kasse, skal der isolering i kassen.
 
M

MarkusH

Gjest
Har kjøpt 55 løpemeter med 48*36 og 50 stk uboats som er klare til kun ei ramme under subwooferne (må få ordnet med listing av gulv/tak først). Det blir åpen ramme, ja, helt enkelt, så blir det ei stor ramme på 3,8*2,3 meter som festes til vegger med form for gummimuffer/gjennomføringer (litt likt motorfester i en bil) som avkobler denne ramma fra veggene.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.622
Torget vurderinger
1
48*36 er litt tynt, ville heller ha gått opp til 48*96 for å stive det av ettersom du blir å bruke uboats. Brukte selv 48*48 med uboats til en bafflewall som ble å veie et halvt tonn, og det flekset litt og jeg synes det var litt i tynneste laget. Men nå lagde jeg en ramme som var stivet av alle veier både i høyde bredde og dybde og også plater alle sider så da holdt det. Om du bare skal ha en ramme for å sette subbene på og de veier såpass ville jeg definitivt ha gått litt opp på plankestørrelse. Du har ihvertfall tatt hardt nok i mtp. Antall uboats. :)
 
M

MarkusH

Gjest
48*36 er litt tynt, ville heller ha gått opp til 48*96 for å stive det av ettersom du blir å bruke uboats. Brukte selv 48*48 med uboats til en bafflewall som ble å veie et halvt tonn, og det flekset litt og jeg synes det var litt i tynneste laget. Men nå lagde jeg en ramme som var stivet av alle veier både i høyde bredde og dybde og også plater alle sider så da holdt det. Om du bare skal ha en ramme for å sette subbene på og de veier såpass ville jeg definitivt ha gått litt opp på plankestørrelse. Du har ihvertfall tatt hardt nok i mtp. Antall uboats. :)
Gikk for 48*36 fordi jeg ikke vil ha noe som bygger mer i høyden, 5cm fra parketten og til underside subber er nok når subba er 75cm brede/høye .... Tviler på at noe kommer til å sitte skikkelig fast nedi der, men ramma skal stives av skikkelig og festes forholdsvis godt ... Så lenge ting ikke skrangler/skjelver nevneverdig er jeg happy. Har litt diverse 48*48 også, trolig nok til ramma, men det er impregnert. Det blir høyttalere fra gulvet og til taket bak lerretet, ikke helt sikker på bestrykning enda, men det skal "tettpakkes" bak der med isolasjon hvis det blir noen tomrom ;)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.281
Antall liker
3.622
Torget vurderinger
1
Impregnert er vel ikke å anbefale inne mtp. avgasser, mener jeg å huske. Fint å sjekke opp først.
 
M

MarkusH

Gjest
Impregnert er vel ikke å anbefale inne mtp. avgasser, mener jeg å huske. Fint å sjekke opp først.
Altså, begynner det å brenne nedi der så brenner det opp over 100 løpemeter med impregnert konstruksjonsvirke uansett. Det blir nok uansett å bruke 48*36 da jeg har kjøpt 55 løpemeter (ikke imp) til formålet. Jeg ser ikke på det her som noe problem, det gir ingen antydning til problemer når undertegnede (over 100kg) står på 20cm av lekta sittende oppi ubåtene .... Skal man snakke last så vil ikke subba trykksette hver 20cm med 100kg og tatt i betraktning av ubåtene er laget av hard gummi og ikke myk burde ikke vekta by på noen problemer og med 36 ubåter på 3,6 kvadrat gulvareal så kan jeg ikke skjønne hvordan 48*36 skulle være utilstrekkelig. Dette blir i mine øyne å lage et problem/utfordring for å få et problem/utfordring, utfordringer har jeg nok av uansett. ;)
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Ikke avgassing fra brann, men kontinuerlig. Vil tro det gjelder den gamle typen som hadde arsenikk i seg.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg kan da kikke på databladet der jeg kjøpte det for sikkerhets skyld. Nå er ramma til gulvet "ferdig", så nå skal jeg gå på ramma til lerret osv .... Ble stødig og fin ramma på gulvet, med god avstivning hver 90cm, ble brukt 39 uboats på 3,6 kvm så da har jeg igjen 11 uboats til lerretsramma. ;)
 
M

MarkusH

Gjest
Så litt på databladet og det konstruksjonsvirke jeg har handlet er visst kobberimpregnert og det stod ikke noe spesifikt om avgasser.
Har "testa" denne ramma på gulvet litt og den tåler punktlast der det kun er skruer (ikke uboats) og den ser ut til å takle oppgaven fint, det som skal ligge oppå får stor bæreflate og det virker som dette er mer solid enn jeg først hadde trodd.
IMG_20210127_130530.jpg

Slik ble det, mangler noen uboats på bilde ser jeg.
 
Topp Bunn