Rom på 3x4m brukernes til hifi?

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg bygger garasje, og over garasjen får jeg 50m2 med rom. Nå bygges garasjen slik at jeg må dele rommet oppe i to. Den korteste veggen vil da være ca 3m og den lengste opptil 6.5, men ser ikke noe poeng å ha rommet lengre enn 4m.

Mitt spørsmål er følgende, er et rom på 4x3m dugenes som lytterom i det hele tatt?
Hvilken vegg er det lurest å ha høytalerne på, lang eller kort vegg?
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Ja det er smått, men høyst sannsynlig brukanes. Jeg hadde et fullrange hornsystem på 3x4,6 og det ble bra etter en del tiltak.
Men volum er nøkkel til godlyd, og fryktelig synd at du ikke får utnyttet hele arealet. Er det pga tekniske løsninger? Sikker på det et ikke er andre muligheter?
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Går sikkert greit. Mitt nr.2 lytterom er på bare 2,5 x 4 m, altså rundt 10 m2, med vanlig vakhøyde 2,40. Bruker ProAc D-2 som er forholdsvis store stativhøyttalere, men med porten foran, plassert på ene langveggen. Synes dette spiller meget bra.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
fryktelig synd at du ikke får utnyttet hele arealet. Er det pga tekniske løsninger? Sikker på det et ikke er andre muligheter?
Ja, dette er kun av byggtekniske årsaker. Jeg ønsker å holde garasjen så lav som mulig for å hensynta naboen, i tillegg skal jeg ha flatt tak m/takterrasse.
Vi må ta høyde for at det kan bli mye vekt oppå garasjen (spesielt om vinteren grunnet snø), men for å holde høyden nede må drageren i taket dimensjoneres ned, og da må den støttes med stolper.

Ja det er smått, men høyst sannsynlig brukanes. Jeg hadde et fullrange hornsystem på 3x4,6 og det ble bra etter en del tiltak.
Men volum er nøkkel til godlyd

Hvilken vegg satte du høyttalerne med, og hvilke tiltak måtte du gjøre?
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Går sikkert greit. Mitt nr.2 lytterom er på bare 2,5 x 4 m, altså rundt 10 m2, med vanlig vakhøyde 2,40. Bruker ProAc D-2 som er forholdsvis store stativhøyttalere, men med porten foran, plassert på ene langveggen. Synes dette spiller meget bra.
Hvordan blir dette med tanke på bakvegg? Hvor nærme sitter du høytalerne?
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
fryktelig synd at du ikke får utnyttet hele arealet. Er det pga tekniske løsninger? Sikker på det et ikke er andre muligheter?
Ja, dette er kun av byggtekniske årsaker. Jeg ønsker å holde garasjen så lav som mulig for å hensynta naboen, i tillegg skal jeg ha flatt tak m/takterrasse.
Vi må ta høyde for at det kan bli mye vekt oppå garasjen (spesielt om vinteren grunnet snø), men for å holde høyden nede må drageren i taket dimensjoneres ned, og da må den støttes med stolper.

Ja det er smått, men høyst sannsynlig brukanes. Jeg hadde et fullrange hornsystem på 3x4,6 og det ble bra etter en del tiltak.
Men volum er nøkkel til godlyd

Hvilken vegg satte du høyttalerne med, og hvilke tiltak måtte du gjøre?
Det var veldig synd. Ståldrager?

Anlegg på kortvegg. 50cm steinull på hele bakvegg. 20cm hjörnefeller i front og 20cm i försterefleksjoner (sidevegger og himling). Var egentlig minimum for å få en nogenlunde fornuftig bassrespons.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.384
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Er det ikke bedre med 60cm hele frontveggen og 20cm bak hodet og i førstereflekson inkl tak? Til slutt topper du det med Audiolense romkorreksjon:)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Innfelt ståldrager kan vel løse dette?!?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg bygger garasje, og over garasjen får jeg 50m2 med rom. Nå bygges garasjen slik at jeg må dele rommet oppe i to. Den korteste veggen vil da være ca 3m og den lengste opptil 6.5, men ser ikke noe poeng å ha rommet lengre enn 4m.

Mitt spørsmål er følgende, er et rom på 4x3m dugenes som lytterom i det hele tatt?
Hvilken vegg er det lurest å ha høytalerne på, lang eller kort vegg?
Hvorfor ikke bruke hele lengden på 6,5m hvis det er mulig? Mer luft mellom høyttalere og frontvegg og evt. lytteposisjon og bakvegg er sjelden negativt.
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Enig. 3m er trist smalt, men det er om å gjøre å ha rommet så langt som mulig hvis du er konstruksjonsmessig låst i bredden.
Lengden gir deg mulighet for å plassere deg ut av de værste nuller og topper pluss gir rom for mye demping i front eller bak som er aldri feil
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Ville definitivt saumfart konstruksjonstegningene og vurdert innfelt stål H bjelke som drager. Klarer jo et betydelig heftigere spenn enn limtre med samme høyde uten understøtting
Og enda beregningen tilsier at stolper er nødvendig kan jo de med hell være synlige i rommet.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
STUDIOLYD I VERDENSKLASSE

3x4 er mer enn nok for et lytterom. Studiofolk jobber ofte på mindre plasser enn dette. Det er ikke ideelt, men det finnes verktøy som minsker kompromissene.

Jeg ville gått for Genelecs "The Ones", som egner seg ideelt til nærfeltslytting. Du får dem i tre størrelser; 8331, 8341 og 8351:

https://www.genelec.com/ones-ultimate-point-source-worlds-most-compact-coaxials

Du kan sitte inntil 0,5 meter fra disse høyttalerne som har en svært brukervennlig spredning pga. koaksialkonstruksjonen:

https://www.youtube.com/watch?v=cIY2IQ_qgo0

Du kan også feste høyttalerne på veggen, fra tak osv. med dertil egnede fester:

https://www.genelec.com/professional-audio-accessories-0

Du vil også ha muligheten til å fylle ut med egnede subber (men husk at den største modellen, 8351, har noe som tilsvarer omtrent 10-tommers bass i den kompakte konstruksjonen):

https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-subwoofers

Med akustiske tiltak er det fullt mulig å få seg et "studio" i verdensklasse på 3x4 meter.

Genelecene koster litt, men du får både DAC, forsterkeri og DSP på kjøpet.

En no-brainer hvis man vil ha referanselyd på liten plass til en fornuftig pris.

:)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Går sikkert greit. Mitt nr.2 lytterom er på bare 2,5 x 4 m, altså rundt 10 m2, med vanlig vakhøyde 2,40. Bruker ProAc D-2 som er forholdsvis store stativhøyttalere, men med porten foran, plassert på ene langveggen. Synes dette spiller meget bra.
Hvordan blir dette med tanke på bakvegg? Hvor nærme sitter du høytalerne?
Jeg sitter med ryggen inntil den andre langveggen, med avstand rundt 2 m til frontene på høyttalerene, og med ca samme avstand mellom høyttalerene.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Innfelt ståldrager kan vel løse dette?!?
Ville definitivt saumfart konstruksjonstegningene og vurdert innfelt stål H bjelke som drager. Klarer jo et betydelig heftigere spenn enn limtre med samme høyde uten understøtting
Og enda beregningen tilsier at stolper er nødvendig kan jo de med hell være synlige i rommet.
Ja, en H-bjelke vil helt klart løse dette. Vi har felt inn en H-bjelke i gulvet mellom 1 og 2 etg. Jeg får drøfte litt med snekkeren igjen om vi kan gjøre det samme for taket i 2. etg, men det kan hende det ikke er så enkelt siden vi må ha fall på taket. Jeg ser for meg at bjelkelaget må ligge oppå H-bjelken, og da er vi like langt ifht høyde.
 
Sist redigert:

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Hvorfor ikke bruke hele lengden på 6,5m hvis det er mulig? Mer luft mellom høyttalere og frontvegg og evt. lytteposisjon og bakvegg er sjelden negativt.
Enig. 3m er trist smalt, men det er om å gjøre å ha rommet så langt som mulig hvis du er konstruksjonsmessig låst i bredden.
Lengden gir deg mulighet for å plassere deg ut av de værste nuller og topper pluss gir rom for mye demping i front eller bak som er aldri feil
Hva vil dere si er viktigst, hvor langt HT står fra hverandre eller at jeg ikke sitter for nærme/for langt unna HT? Vil jeg ikke miste en del av opplevelsen med stereo om jeg sitter 5m unna HT som bare står 2,5-3 meter fra hverandre?

STUDIOLYD I VERDENSKLASSE

Jeg ville gått for Genelecs "The Ones", som egner seg ideelt til nærfeltslytting. Du får dem i tre størrelser; 8331, 8341 og 8351:
Jeg har allerede bestemt meg for HT :) Det er "as we write" et par Franco Serblin Accordo på vei fra Italia til meg nå (sannsynligvis er de her på onsdag) ;D
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg har et lite rom på ca 3,4x3,9m. Jeg har prøvd helt vanvittig mange høyttalere i det rommet. Fysikken er ikke på vår side, dvs dypbass vil bli et kompromiss uansett. Ihvertfall for min del, jeg er ikke int i dsp/eq.
Mitt tips er å finne deg noen høyttalere som er tunet og ruller av før resonansen på rommet ditt. I ditt tilfelle vil det være rett over 40hz, størrelse har ingenting å si. Om det er 5 eller 15 tommer så vil det boome uansett, er nå ihvertfall min erfaring. Og i og med at rommet er så smalt ville jeg sett etter noen høyttalere med en tålig kontrollert spredning...
Plasser høyttalerne på kortveggen, og deg selv ikke helt inntil bakveggen, så kan det bli bra det.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg har et lite rom på ca 3,4x3,9m. Jeg har prøvd helt vanvittig mange høyttalere i det rommet. Fysikken er ikke på vår side, dvs dypbass vil bli et kompromiss uansett. Ihvertfall for min del, jeg er ikke int i dsp/eq.
Mitt tips er å finne deg noen høyttalere som er tunet og ruller av før resonansen på rommet ditt. I ditt tilfelle vil det være rett over 40hz, og i og med at rommet er så smalt ville jeg sett etter noen høyttalere med en tålig kontrollert spredning...
Plasser høyttalerne på kortveggen, og deg selv ikke helt inntil bakveggen, så kan det bli bra det.
Høyttalerne jeg skal ha inn er et par stativhøyttalere som er oppgitt til 40hz og oppover.
Har du testet med sub i ditt oppsett?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kjetil-A skrev:
Hva vil dere si er viktigst, hvor langt HT står fra hverandre eller at jeg ikke sitter for nærme/for langt unna HT? Vil jeg ikke miste en del av opplevelsen med stereo om jeg sitter 5m unna HT som bare står 2,5-3 meter fra hverandre?
Det kommer vel an på høyttalerne, men du kommer aldri til å sitte 5 meter fra høyttalerne i et 6 meter langt rom. Både lytteposisjon og høyttalere bør i utgangspunktet være godt ut fra endeveggene.
 

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Innlegg
4.278
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
16
Innfelt ståldrager kan vel løse dette?!?
Ville definitivt saumfart konstruksjonstegningene og vurdert innfelt stål H bjelke som drager. Klarer jo et betydelig heftigere spenn enn limtre med samme høyde uten understøtting
Og enda beregningen tilsier at stolper er nødvendig kan jo de med hell være synlige i rommet.
Ja, en H-bjelke vil helt klart løse dette. Vi har felt inn en H-bjelke i gulvet mellom 1 og 2 etg. Jeg får drøfte litt med snekkeren igjen om vi kan gjøre det samme for taket i 2. etg, men det kan hende det ikke er så enkelt siden vi må ha fall på taket. Jeg ser for meg at bjelkelaget må ligge oppå H-bjelken, og da er vi like langt ifht høyde.
Med H bjelke kan jo bjelkelaget enkelt felles inn i den.

Jeg er sikker på at dere løser dette. Snekkeren vil sevfølgelig velge den enkleste og mest praktiske løsningen, men det meste er mulig. Hvis du virkelig ønsker et helt rom så er det bare å sette det som premiss og akseptere at det tar noe mer tid og blir litt dyrere. I etterkant er det liten vits å angre og du endrer ikke konstruksjonen når alt er på plass
Det blir bare et så uendelig mye bedre rom til musikk med dobbel bredde og volum...
 
Sist redigert:

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Hvorfor ikke bruke hele lengden på 6,5m hvis det er mulig? Mer luft mellom høyttalere og frontvegg og evt. lytteposisjon og bakvegg er sjelden negativt.
Enig. 3m er trist smalt, men det er om å gjøre å ha rommet så langt som mulig hvis du er konstruksjonsmessig låst i bredden.
Lengden gir deg mulighet for å plassere deg ut av de værste nuller og topper pluss gir rom for mye demping i front eller bak som er aldri feil
Hva vil dere si er viktigst, hvor langt HT står fra hverandre eller at jeg ikke sitter for nærme/for langt unna HT? Vil jeg ikke miste en del av opplevelsen med stereo om jeg sitter 5m unna HT som bare står 2,5-3 meter fra hverandre?

STUDIOLYD I VERDENSKLASSE

Jeg ville gått for Genelecs "The Ones", som egner seg ideelt til nærfeltslytting. Du får dem i tre størrelser; 8331, 8341 og 8351:
Jeg har allerede bestemt meg for HT :) Det er "as we write" et par Franco Serblin Accordo på vei fra Italia til meg nå (sannsynligvis er de her på onsdag) ;D
Du kan sette opp lytteposisjonen som en likesidet trekant selv om du har et langt og smalt rom, da har du mulighet til å få litt rom rundt høyttalerne og deg selv.
Det vil normalt være en fordel, men om romdimensjoner er heldige vet jeg ikke, hvis det ikke skulle passe med full lengde er det jo mulig å gjøre noe med det senere.
 
Sist redigert:

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg får ta en prat med snekkeren til mandag. Kanskje klekker vi ut en ny plan da.

Et godt poeng @E.H. Jeg får hvertfall trekt dem fra frontvegg og meg selv fra bakvegg. Selv om HT ikke blir stående så lang fra sideveggene da.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvis du ikke må ha "tradisjonell" oppstilling og kan være litt "ego" når det gjelder dette så er vel nærfeltslytting et veldig bra alternativ.

Du slipper da å endre de byggtekniske løsningene som sikkert koster en del ekstra og kan sikkert få til dette uten å gå "heeelt bananas" i akustikkavdelingen.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Hvis du ikke må ha "tradisjonell" oppstilling og kan være litt "ego" når det gjelder dette så er vel nærfeltslytting et veldig bra alternativ.

Du slipper da å endre de byggtekniske løsningene som sikkert koster en del ekstra og kan sikkert få til dette uten å gå "heeelt bananas" i akustikkavdelingen.
Jeg er ikke helt sikker på hva du egentlig sikter til når du skriver nærfeltslytting og "ego" . Innebærer det andre HT, eller noe spesielt som må gjøres?
 
S

Syncrolux

Gjest
Det handler vel bare å sitte nærme høyttalerne og gi beng i mer enn bare en brukbar lytteposisjon.. ?
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har en mikro-kino med 5.1 oppsett i et rom som er 2,9 x 3,7 meter, med bare 2,2 meter takhøyde. Det låter faktisk utrolig bra der inne, men jeg har en del akustiske tiltak samt romkorreksjon. Så ja det kan la seg gjøre.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg har en mikro-kino med 5.1 oppsett i et rom som er 2,9 x 3,7 meter, med bare 2,2 meter takhøyde. Det låter faktisk utrolig bra der inne, men jeg har en del akustiske tiltak samt romkorreksjon. Så ja det kan la seg gjøre.
Det er jaggu ikke dårlig!

Hvilken romkorreksjon bruker du? Kanskje jeg bør bytte ut parasounden med devialet ;)
 
S

Syncrolux

Gjest
I de fem kanalene : YPAO (Yamaha receiveren sin DRC, eller EQ er vel mer riktig å si), rattet inn manuelt på basis av målinger
LFE / sub : Behringer DCX2496, også rattet manuelt
Har åtte subwoofere som er spredt rundt, og det hjelper en del på å jevne ut bassresponsen, spesielt i området rundt 100 Hz.
Deler på 160 Hz.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.125
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bygg rommet så stort du får til. Er mitt tips.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg spiller på den korteste aksen. Sitter helt tett på bakveggen for å få en noenlunde vettug bassrespons. Rett bak sofaen er det da 15 cm tykt med Rockwool demping. Har også dempet hele frontveggen, samt at det er diffusjon i hele taket. Tykt langhåret teppe på gulvet og en lodden sofa hjelper også på.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.608
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Dette høres ikke så dumt ut. Jeg tror at du vil klare deg fint med 3*4m med et par Accordo. Utfordringen i et så lite rom vil være å få virkelig dyp bass. Det er imidlertid ikke hensikten med et par Accordo, så pass bare på at rommet blir behagelig dempet.

Personlig ville jeg prøvd å sette lytteposisjonen circa en halvmeter fra bakveggen slik at du får litt luft rundt hodet. Dempe førsterefleksjonen godt. Anlegg (ikke ht!) på en sidevegg med kort avstand til lytteposisjonen hvis du feks skal ha en vinylsnurrer.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvis du ikke må ha "tradisjonell" oppstilling og kan være litt "ego" når det gjelder dette så er vel nærfeltslytting et veldig bra alternativ.

Du slipper da å endre de byggtekniske løsningene som sikkert koster en del ekstra og kan sikkert få til dette uten å gå "heeelt bananas" i akustikkavdelingen.
Jeg er ikke helt sikker på hva du egentlig sikter til når du skriver nærfeltslytting og "ego" . Innebærer det andre HT, eller noe spesielt som må gjøres?

Noe ala dette:



Plasser dette så du får mest mulig rom rundt høyttaler og lytter. Eller midt i rommet om du vil.

Med "ego" mente jeg at dette dreier seg om lytteposisjon og at rommet antagelig ikke kan brukes til så mye annet med denne oppstillingen og romstørrelsen.
Selv eksperimenterte jeg en del med dette i et rom på 4.2 X 4.4 meter og effekten er ganske dramatisk når det gjelder stereoperspektiv og dybde (holografi) i forhold til når det står inntil vegg osv.

Det er en tråd om emnet her på HFS et sted.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Dette høres ikke så dumt ut. Jeg tror at du vil klare deg fint med 3*4m med et par Accordo. Utfordringen i et så lite rom vil være å få virkelig dyp bass. Det er imidlertid ikke hensikten med et par Accordo, så pass bare på at rommet blir behagelig dempet.

Personlig ville jeg prøvd å sette lytteposisjonen circa en halvmeter fra bakveggen slik at du får litt luft rundt hodet. Dempe førsterefleksjonen godt. Anlegg (ikke ht!) på en sidevegg med kort avstand til lytteposisjonen hvis du feks skal ha en vinylsnurrer.
Helt enig, men OM det skulle bli litt lite bass (selv om jeg ikke tror det - virket ikke som for lite når jeg testet hos importør) så vurderer jeg å suplere med en sub.
Hvordan vil det bli med sub i et rom som ikke er større enn dette?

Bygg rommet så stort du får til. Er mitt tips.
Jeg skal ta en prat med snekkeren i morgen. Er det greit å legge bjelkelaget inn i H-bjelken og likevel få rett fall på taket er dette en god løsning. Da kan jeg dele opp rommet som jeg vil senere. Samtidig bygger drageren bare 24 i høyden. Vi har gjort dette i etg. skillet mellom 1 og 2. etg. I hovedsak la vi en H-bjelke mellom slik at vi kunne støtte taket med stendere opp i 2.etg., men kan jeg slippe støtter så det det aller beste.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.608
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
En sub med dsp burde gå fint. Jeg ville valgt en lukket løsning. Selv har jeg tidligere brukt subber med godt hell i rom på 15m2.
Feks Kef Reference 209... den vises riktig nok ikke på dette bildet.
IMG_7802.JPG
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
En sub med dsp burde gå fint. Jeg ville valgt en lukket løsning. Selv har jeg tidligere brukt subber med godt hell i rom på 15m2.
Feks Kef Reference 209... den vises riktig nok ikke på dette bildet.
Wow!
Dette så skikkelig bra ut!! ;D
Hva er lengden på veggene her?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.608
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
En sub med dsp burde gå fint. Jeg ville valgt en lukket løsning. Selv har jeg tidligere brukt subber med godt hell i rom på 15m2.
Feks Kef Reference 209... den vises riktig nok ikke på dette bildet.
Wow!
Dette så skikkelig bra ut!! ;D
Hva er lengden på veggene her?
Dette er fra kinoen i vårt forrige hus. Mener å huske at det var circa 4,60x3,35.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Hvilken størrelse på rommet mener dere det er den perfekte størrelsen?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Svært. ....Men ingen av oss har så store rom. :)

Bare bygg så stort du klarer, (3x6) og prøv deg frem med plasseringen av høyttalere og lytteposisjon.
 
S

Syncrolux

Gjest
Dette høres ikke så dumt ut. Jeg tror at du vil klare deg fint med 3*4m med et par Accordo. Utfordringen i et så lite rom vil være å få virkelig dyp bass.
Nja.. det kreves jo mye mindre energi for å lage mye dypbass i et lite rom enn et stort...
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.608
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Dette høres ikke så dumt ut. Jeg tror at du vil klare deg fint med 3*4m med et par Accordo. Utfordringen i et så lite rom vil være å få virkelig dyp bass.
Nja.. det kreves jo mye mindre energi for å lage mye dypbass i et lite rom enn et stort...
Vel, det er langt fra så enkelt. Bølgelengden på lave frekvenser er så lange at refleksjoner ofte kansellerer signalet i små rom. Feks har 20hz en bølgelengde på 17 meter. I et større som med lengde på feks 8,5 meter så vil man naturlig få en vesentlig boost ved denne frekvensen, men i en rom med lengde på 4,25 meter så får du full kansellering. Da blir det nesten umulig å reprodusere et 20hz signal i det lille rommet, mens det store rommet vil hjelpe selv et svakt signal. Min erfaring er at det ofte er vanskelig å få god bassjengivelse under ca 30-35 hz i rom under ca 15m2.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det stemmer nok ikke. Under laveste stående bølge er man i trykksonen som det heter, og man får ikke kanselleringer da det ikke er noen stående bølger. Og room gain øker med 12dB/okt i området under laveste stående bølge.

Og bare sjekk hvor mye bass man får i en bil, skal ikke mye anlegg til før det river skikkelig. :)

I min lille kino på 11 m2 har jeg drøyt med nivå ned til der jeg har satt cut-off, som er 10 Hz.
 
Topp Bunn