Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Takk for alle innspill. Går litt surr i alle betegnelsene... roon-ready, -core, -rock, -endpoint etc. Den nevnte NAD forsterkeren f.eks. (eller dvs den innebygde streameren) er vel kun roon ready? Står ingenting på hifi klubbens sider om roon core installert... Jeg trodde jeg trengte en PC (Nucleus, NUC, laptop) til å kjøre roon programvaren, og så en roon ready streamer (endpoint?), og selvfølgelig en DAC , som jeg allerede har. Jeg forstår Roon core som UI, som igjen brukes til å få streameren til å hente riktig lydfil fra Qobus/Tidal/Spotify/NAS.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    For enkle oppsett trenger en:

    PC/Mac/Nucleus til Core
    Streamer/Raspberry Pi til endpoint

    Jeg kjører Core på hjemmekontor-iMacen og har en Bluesound Node 2i som endpoint. Den går så inn i DAC.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    For enkle oppsett trenger en:

    PC/Mac/Nucleus til Core
    Streamer/Raspberry Pi til endpoint

    Jeg kjører Core på hjemmekontor-iMacen og har en Bluesound Node 2i som endpoint. Den går så inn i DAC.
    Enkle oppsett er supert for min del. Er det noe lydmessig å tjene på et mer avansert system kan man jo vurdere det, hvis ikke blir det det vel en balansegang mellom budsjett og kunnskap...
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Lydmessige gevinster får du vel primært ved å oppdatere de greiene som streameren sender signalet inn i – høyttalere, forsterker, DAC – og ikke de delene av systemet der alt overføres digitalt. Noen mener å kunne høre forskjell, men jeg tenker det må være marginalt i så fall.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har jo dsp i roon, jeg bruker det til mine hodetelefoner, fungerer meget bra.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Horten
    En umiddelbar fordel jeg ser med Roon er vel om man strømmer musikk fra flere tjenester/eks både Todal og Qobuz:
    Med Roon så slipper man vel å starte opp hver klient/hoppe mellom de, da Roon søker opp låter i begge strømmetjenester.
    -Men man må jo uansett ha abonnement hos hver strømmetejeneste. Plus det Roon har av lisens kostnader selvsagt.

    Integrering av alt strømming sammen med ev eget lager (USB/NAS) av rip'et CD er jo også et av de store poengene vil jeg tro.
    Alt på ett sted. (y)

    Men man må ha en dings (NUC/PC/Mac++) som kjører RoonCore gående på hjemmenettverket til enhver tid når man skal lytte på musikk.
    -Denne dings må ha kontakt med lager av CD-rip, internet, enheten man bruker for å styre musikken (nettbrett/telefon) og streamers/enhet på hjemmenettverket man skal spille av på.

    Hvilken erfaring har folket her inne på stabilitet/drift av Roon Core++ funksjonaliteten?
    Er dette installer og glem for all praktisk fremtid, eller må det litt TLC til av og til?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    For enkle oppsett trenger en:

    PC/Mac/Nucleus til Core
    Streamer/Raspberry Pi til endpoint

    Jeg kjører Core på hjemmekontor-iMacen og har en Bluesound Node 2i som endpoint. Den går så inn i DAC.
    ROON ROCK (NUC) kan spille direkte mot en USB-DAC uten egen streamer. Stort enklere enn det blir det ikke. Ulempen er selfølgelig at NUC/ROCK å være innen USB-kabelrekkevidde av DACen og det er ikke alle DACer som er like flinke til å ignorere ev uhumskheter over USB ledningen.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Av billige bit-perfect løsninger var Cromecast Audio. Den er gått ut, men lar seg oppdrive brukt. (Jeg har en!). Av andre utgåtte løsninger som med stor verdi for pengene kan kjøpes brukt, er de fleste Squeezebox, som fungerer flott med ROON.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Spiller for tiden med:

    Nucleus+ og DAC med Roon endpoint som det så fint heter.
    Begger er tilkoblet med nettverkskabel til MESH.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Mac Mini M1 her som core. Fås brukt relativt billig sett ifht Nucleus. Vifta på M1 er ikke hørbar. Hadde i5 før, den hørtes godt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Kjører Mac Mini M1 selv og det fungerer sømløst mot NAS/Tidal/Spotify. Eneste er at min Devialet pro220 mister av og til kontakten med Roon/Core. Feilen ligger hos Devialet da mange opplever det samme.

    Roon derimot er jeg superfornøyd med, gikk for års abonnement men vurderer livstid neste betaling faktisk.

    Dere bør sjekke ut hvordan Roon baserer seg på siste spilte låt når den søker opp og kopler opp neste sang,- opplever masse ny skikkelig god musikk pga av algoritmene som ligger i bunn her, helt fantastisk!
    5.jpg
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Kjører Mac Mini M1 selv og det fungerer sømløst mot NAS/Tidal/Spotify. Eneste er at min Devialet pro220 mister av og til kontakten med Roon/Core. Feilen ligger hos Devialet da mange opplever det samme.

    Roon derimot er jeg superfornøyd med, gikk for års abonnement men vurderer livstid neste betaling faktisk.

    Dere bør sjekke ut hvordan Roon baserer seg på siste spilte låt når den søker opp og kopler opp neste sang,- opplever masse ny skikkelig god musikk pga av algoritmene som ligger i bunn her, helt fantastisk! Vis vedlegget 947450
    Finnes det en nas som kan fungere som core og endpoint ?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Kjører Mac Mini M1 selv og det fungerer sømløst mot NAS/Tidal/Spotify. Eneste er at min Devialet pro220 mister av og til kontakten med Roon/Core. Feilen ligger hos Devialet da mange opplever det samme.

    Roon derimot er jeg superfornøyd med, gikk for års abonnement men vurderer livstid neste betaling faktisk.

    Dere bør sjekke ut hvordan Roon baserer seg på siste spilte låt når den søker opp og kopler opp neste sang,- opplever masse ny skikkelig god musikk pga av algoritmene som ligger i bunn her, helt fantastisk! Vis vedlegget 947450
    For oss som ikke har mytologien og genealogien til Apple inne: Er M1 forgjengeren til M2? Bør den være billigere? Er det en minimumspec jeg må passe på?
    Et raskt søk på Finn viser at M1 kan være dyrere enn M2, til stor forvirring for meg!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    For oss som ikke har mytologien og genealogien til Apple inne: Er M1 forgjengeren til M2? Bør den være billigere? Er det en minimumspec jeg må passe på?
    Et raskt søk på Finn viser at M1 kan være dyrere enn M2, til stor forvirring for meg!
    M2 er nyere versjonen av Apple sine prosessorer og bør i utgangspunktet være en dyrere maskin enn M1 men det varierer også etter minne alder bruk osv. 8GB ram kjører jeg med SSD 256 lagring. 16GB ram er nok å foretrekke mens 8GB går også smooth føler jeg. Mrk. dette er en maskin satt opp kun for å kjøre Roon Core og ingenting annet, annen programvare som kjører vil trekke ned ytelsen til Roon om du trenger dette.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei, tenkte å bygge en NUC, kjører i dag en eldre HP Gen 2 server og Unraid som kjører Roon. Der har jeg 3 stk 4TB disker hvor det er en raid løsning som tar seg av gjenoppretting om en eller to disker ryker.



    Hvordan løser man dette med en NUC?
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Hei, tenkte å bygge en NUC, kjører i dag en eldre HP Gen 2 server og Unraid som kjører Roon. Der har jeg 3 stk 4TB disker hvor det er en raid løsning som tar seg av gjenoppretting om en eller to disker ryker.



    Hvordan løser man dette med en NUC?
    God morgen, J. E. R.

    Nå er det tiår siden jeg bygde og satt opp en slik raid-løsning, men her tror jeg kanskje det blir vanskelig. En ting er at internal drives (flere) i en Nuc løsning ikke egentlig er gjennomførbart, uten at jeg vet dette, altså. Når jeg satt opp min Nuc for ikke lenge siden fulgte det riktignok med en brakeoutkabel med noe som liknet det gamle PCI-grensesnittet. Men mange her som er kyndige på dette tror jeg, så kanskje opprette en tråd med passende stikkord.

    Eyvind
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei, tenkte å bygge en NUC, kjører i dag en eldre HP Gen 2 server og Unraid som kjører Roon. Der har jeg 3 stk 4TB disker hvor det er en raid løsning som tar seg av gjenoppretting om en eller to disker ryker.



    Hvordan løser man dette med en NUC?
    Jeg tror ikke raid er så farlig med ROCK. Har hatt Roon/NUC/ROCK i ett par år og det går helt fint uten raid. Ytelsen i et par raid-varianter er helt unytting for ROCK krever lite så det må være redundans du er ute etter og det finnes andre løsninger for.

    Det tar noen få minutter å installere ROCK, backup og musikk ligger forhåpentligvis ikke på samme disk som ROCK (det er mulig, men ikke anbefalt).
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    God morgen, J. E. R.

    Nå er det tiår siden jeg bygde og satt opp en slik raid-løsning, men her tror jeg kanskje det blir vanskelig. En ting er at internal drives (flere) i en Nuc løsning ikke egentlig er gjennomførbart, uten at jeg vet dette, altså. Når jeg satt opp min Nuc for ikke lenge siden fulgte det riktignok med en brakeoutkabel med noe som liknet det gamle PCI-grensesnittet. Men mange her som er kyndige på dette tror jeg, så kanskje opprette en tråd med passende stikkord.

    Eyvind
    God morgen 🤓

    Vi får se om noen henger seg på her, må bare ha en skikkelig backup løsning på dette. Er flac filer jeg har samlet i mange mange år 😎
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Stemmer, er redundans jeg er ute etter, ryker en eller to disker så skal det være mulig å putte i nye og så genereres data tilbake igjen.

    Eller en annen måte å gjøre det på er også interessant, men da må man vel ha en annen PC som er backup maskin?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bruker en avdanket gammel laptop som rock, flacen ligger i ekstern harddisk.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    God morgen 🤓

    Vi får se om noen henger seg på her, må bare ha en skikkelig backup løsning på dette. Er flac filer jeg har samlet i mange mange år 😎
    Bruker selv Jottacloud som er en web backup løsning som jeg har hatt gående i mange år. Kan det være ett alternativ?
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Hei dere. Kjører i dag Roon på en NUC med ett Synology NAS for musikk. Er det noen som har erfaring med å flytte biblioteket med lydfiler fra ett nettverks share (NAS) til intern SSD disk på Eversolo DMP-6A? Hvis ja - noen form for dokumentasjon på dette? Om man velger å flytte biblioteket til Eversolo DMP-6A - kan da disse filene bli tilgjengelige for andre enheter i Roon? Altså som ett nettverks share på DMP-6A som da alltid må stå på. Vurderer denne løsningen - andre som har vært inne på tanken om ett slikt oppsett?
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Hei dere. Kjører i dag Roon på en NUC med ett Synology NAS for musikk. Er det noen som har erfaring med å flytte biblioteket med lydfiler fra ett nettverks share (NAS) til intern SSD disk på Eversolo DMP-6A? Hvis ja - noen form for dokumentasjon på dette? Om man velger å flytte biblioteket til Eversolo DMP-6A - kan da disse filene bli tilgjengelige for andre enheter i Roon? Altså som ett nettverks share på DMP-6A som da alltid må stå på. Vurderer denne løsningen - andre som har vært inne på tanken om ett slikt oppsett?
    Det skal gå:
    1693814246816.png
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Hei, tenkte å bygge en NUC, kjører i dag en eldre HP Gen 2 server og Unraid som kjører Roon. Der har jeg 3 stk 4TB disker hvor det er en raid løsning som tar seg av gjenoppretting om en eller to disker ryker.

    Hvordan løser man dette med en NUC?
    Hvorfor ikke fortsette med å ha filene på NAS ? Jeg har en NUC med ROCK som henter musikkfilene fra NAS - fungerer brillefint.

    mvh
    KJ
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor ikke fortsette med å ha filene på NAS ? Jeg har en NUC med ROCK som henter musikkfilene fra NAS - fungerer brillefint.

    mvh
    KJ
    Mest for å slippe støyen fra NAS - ikke helt lydløs ...... tenker også at diskene i NASet har en gitt levetid. Det har nå stått på i 4-5 år.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    Mest for å slippe støyen fra NAS - ikke helt lydløs ...... tenker også at diskene i NASet har en gitt levetid. Det har nå stått på i 4-5 år.
    Bare husk å ha en disk til backup :) SSD disker er jo beryktet for sin hyggelige måte å feile.

    Så vidt jeg har fått med meg har DMP-6A også støtte for USB disk. I prinsippet skal den derfor kunne dele også denne over SMB. Om så er tilfelle kan du henge på en rimelig 2,5" platedisk på utsiden av DMP-6A til å lagre backup. Som du da kontrollerer fra egen datamaskin som to delte kataloger på nettverket.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bare husk å ha en disk til backup :) SSD disker er jo beryktet for sin hyggelige måte å feile.

    Så vidt jeg har fått med meg har DMP-6A også støtte for USB disk. I prinsippet skal den derfor kunne dele også denne over SMB. Om så er tilfelle kan du henge på en rimelig 2,5" platedisk på utsiden av DMP-6A til å lagre backup. Som du da kontrollerer fra egen datamaskin som to delte kataloger på nettverket.
    ..så var det dette med støy igjen... Grusomt med platedisker når en skal nyte musikk.
    Kan du ikke ha NAS i et annet rom - å bruke eversolo som endpoint?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    ..så var det dette med støy igjen... Grusomt med platedisker når en skal nyte musikk.
    Kan du ikke ha NAS i et annet rom - å bruke eversolo som endpoint?
    Jeg har en lydløs 2,5" på en RPi3. Det er dødens tregt å overføre filer men det har vært stabilt , —og som sagt støyfritt. Og siden den skal fungere som backup er trolig disken i dvale når gubben slumrer forran haifai'n :)

    Det er jo heller ikke noe veien for å ha en SSD i enden av USB kabelen om en prioriterer støynivå. Men det er muligens best å teste med noe man allerede har liggende om SMB funger som ønsket før en kaser penger på det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Mest for å slippe støyen fra NAS - ikke helt lydløs ...... tenker også at diskene i NASet har en gitt levetid. Det har nå stått på i 4-5 år.
    OK. Dersom det er snakk om å bruke ROCK, så ville jeg ha bygd videre på NAS, siden ROCK ikke gir brukeren noe særlig kontroll på hvordan diskene brukes og ingen «monitoring» på noe som helst. I min hjemmesnekrede NAS har jeg 6 snurredisker a 4TB i raid Z2. og den er meget støysvak i bruk (ikke antydning til knatring fra diskene), kun bittelitt sus fra fire vifter, når jeg legger øret inntil.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn