Musikkmannen
Musikk i fokus
Anbefaling til en billig vifteløs pc (windows) som skal brukes til roon og qobuz...
Hvorfor windows? En nuc med rock ville jeg anbefalt om du kun skal bruke roon og qobuz.Anbefaling til en billig vifteløs pc (windows) som skal brukes til roon og qobuz...
Kan kjøpe brukt, men jeg anbefale en i min tråd og den kostet vel 3000 for noen år siden. https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/minuttens-tråd.68172/post-2862733Hva blir sluttprisen på det da?
Men da er det ikke bare roon og qobuz. Personlig ville jeg valg en nuc med rock og gjemt deg vekk, og hatt en egen pc/stramer tilkoblet TV.Grunnen til windows er at den også skal kobles til tv, samt bruke rew på den..
Høres interessant ut, men jeg tror den ender over mitt budsjett.Har en vifteløs pc (htpc) som jeg bygde for noen år siden som gjør jobben og vel så det dersom det er noe interesse. Bygget i et streacom FC5 kabinett, 2 stk intel ssd, 32GB minne, intel 3770t cpu etc....
Trudde du brukte Nucleus?Trodde Roon Core hadde fått et illebefinnende, men faktisk hadde strømforsyningen til den eldgamle Cisco switchen sagt takk for seg - klarte finne en erstatning for strømforsyning i den store samlingen (helgen reddet )
Jeg har 2 Roon core, en Nucleus+ og en NUC8i7. Akkurat nå står begge hjemme, men den ene står vanligvis på kontoret. Hva hadde Nucleus med switch å gjøre forresten?Trudde du brukte Nucleus?
Jeg har en gigantisk eske med strømforsyninger, så når en ryker er det bare å finne en som passer på spesifikasjoner og plugg.Jeg har ett par 2960L liggende og slenge hvis du vil komme og hente
Du skrev ikke noe om budsjettHøres interessant ut, men jeg tror den ender over mitt budsjett.
Da gjør du det litt vanskelig for deg selv. Best opplevelse med Roon får man via Nucleus eller NUC med Roon ROCK. Du kan få opp skjermbilde fra Roon (enten via skjerm-funksjonalitet i Roon, via en hvilken som helst nettleser). Qobuz er jo støttet direkte i Roon. REW, bruk laptop som resten av verden gjør. Det blir en mye bedre opplevelse når man ikke må forholde seg til Windows oppdateringer, tastatur og annet rot. Gjør det enkelt og din Roon opplevelse blir så enkel at alle i huset kan bruke det.Men jeg skal også bruke qobuz og rew på samme maskin, samt koble den opp på tven.
Har du prøvd Roon bridge på Rpi? Bruker ikke min mye men den er dønn stabil og den har kjørt over 1 år uten reboot eller noen problemer.Hvordan er det å bruke en Android tab som roon endpoint, kablet til en USB DAC? Vil det la seg gjøre, og hvordan vil eventuelt kvaliteten være?
Bruker roopie nå og den er helt håpløst ustabil, vurderer project sin box men ett nettbrett kunne kanskje fungert, samtidig som den kan brukes til andre ting også...
Har du prøvd Roon bridge på Rpi? Bruker ikke min mye men den er dønn stabil og den har kjørt over 1 år uten reboot eller noen problemer.
Har prøvd å tvinge frem problemer med å upsample til 192/32, men den spiller alt uten problemer.
Jeg startet med volumio/rune audio og installerte roon bridge, men disse kjører mye annet også så jeg testet https://archphile.org. Kjører en utgått versjon men den fungerer så jeg gidder ikke å røre den før jeg får noe problemer. Bruker du wifi eller kablet nettverk på din?Usikker
Jeg kjører denne, https://ropieee.org/ , henger seg og låser seg ofte. Siste 3-4 ukene får jeg ikke skrudd den på. Vært sånn tidligere også men da har den kommet seg igjen etter ett par dager.
Skal teste!Om du har mulighet for kablet , ville jeg prøvd det. Er et par sonos som kjører wifi eller er alt på kabel da det er mye mindre trøbbel med det.
Hadde en transporter som jeg prøvde å kjøre over wifi ( 3-4 meter fra nyere asus ruter), fungerte av og til helt fint, men med kabel så forsvant problemene.
Vet ikke hvor mye linux du kan, men jeg måtte ha litt hjelp fra gwikse da arch linix ikke er like brukervennlig som som f.esk ubuntu.Bruker wifi. Er plassert 6-7m fra wifi ruter så burde være ok signal. Burde i det minste få skrudd den på.
Men takker for tips, skal prøve det du linker til.
Jeg har gjort det, og tenker ikke over detJeg ønsker ikke noe "mqa-krig" igjen.. men hva skjer hvis en har tidal-hifi via roon, men skrur av mqa på roon...?
Vet ikke, men håper å ikke støtte opp om MQA.Hva oppnår dere med å slå av MQA-dekoding ved avspilling av MQA-filer?
Respekt!Vet ikke, men håper å ikke støtte opp om MQA.
Nei, mener at mange album kun finnes i mqa nå, de fjernet 44/16 flac versjonen og erstattet den med en ny 44/16 mqa. Med forbehold om det fortsatt er slik, jeg har byttet til Qobuz p.g.a av dette.Har man ikke Hifi/hirez abonnement hos Tidal slipper man vel hele MQA problemet..?
MQA= 14 bits oppløsning ,mere støy og digitale artifakter. Og dyrere for alle unntatt lisensgiver. Skikkelig bra greier…