Roon, volume leveling og ikke-MQA kompatible DACer

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg noterte meg at Roon som standard velger å sette mine to ikke-MQA kompatible DACer som "Renderer Only" og ikke "No MQA Support". I utgangspunktet er dette et godt valg selv for DACer som ikke støtter MQA siden informasjonen ikke gjør noen skade og skulle DACen få MQA støtte så fungerer dette bare av seg selv. Men det er en liten ekstra konsekvens her som er av betydning for de av oss som benytter volume leveling (eller digital volumkontroll) i Roon. For å bevare MQA-informasjonen for rendering steget dersom "Renderer Only" er satt så vil MQA-filer som typisk har 24 bit dynamikkområde også sendes til DAC med 24 bit, til tross for at DACen støtter 32 bit. Dette gjelder kun MQA-filer. Ordinære filer vil sendes til DAC som 32 bit.

Jeg skal ikke begi meg ut på å forklare bakgrunnen her, men dette er faktisk av betydning for oss som har volume leveling i Roon påslått fordi det å sende over 24 bit inndata som 32 bit gir headroom for å justere volum digitalt uten å kutte oppløsning. Når vi allerede er på 24 bit dynamikkområde så er dette selvsagt av mer akademisk interesse, men det er verdt å være klar over.

Man bør derfor gå inn og sette ikke-MQA kompatible DACer til "No MQA support" dersom man har tenkt til å avspille MQA filer (i Tidal har man ikke noe valg lenger i praksis) og benytte digital volumkontroll i roon i noen som helst form.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Jeg har også en ikke-MQA kompatibel dac, i Roon var MQA støtte satt på. Når jeg skulle spille noe musikk så kom de opp feilmeldinger, når jeg fjerne denne MQA støtten så virket de. Fant egentlig aldri ut hva som gjorde det, hvilken fil type etc som gjorde det. Når ting begynner å virke så har man en lei tendens til å bli fornøyd....
 
Topp Bunn