Rotel vs. Parasound

E

Element

Gjest
Hva er det Rotel har som ikke Parasound har og visa versa...
Sånn jeg har forstått det, er Parasound typisk amerikansk(?) feit, rått, frodig. Ikke så fokus oppover, men med masse spilleglede og engasjement.
Mens Rotel er litt mer reservert, tørr og stram (les. kjedelig) samt mangler litt i toppen.

Hovedspørsmålet er hvilken av disse, RB 1080 kontra Classic 2250, som er "best".

Rotel RB 1080 + RC 1082
vs.
Parasound Classic 2250 + 2100

Skal muligens kobles på Klipsch.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Eneste jeg kjenner til her er 1080, en meget bra forsterker for pengene!
Hadde ett NAD trinn tidligere som Rotelen knelte på alle punkter :)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Parasound er nok den som gir mest musikkglede, rotel er etter min smak innesluttet, klam og låter hardt, ikke spesielt bra på lave impedanser heller . Mens Parasound har masse krefter og skikkelig trøkk.

E

Element

Gjest
det parasound settet med en rega apollo cd spiller på et par rf 82...

må vel gi en urban ung herremann, som liker å spille høyt, mye glede ? :O)

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner ikke RB1080, men har sammenlignet RB1090 opp mot Parasound NC2250 i eget oppsett..

RB1090 fungerte greit, bortsett fra att jeg følte mellomtone/ presens holdt litt tilbake.. ville ikke slippe seg helt løs :-\ Kraftfull i bassen og krefter i "bøtter & spann", mens den i toppen var myk og behagelig.. men uten å briljere med masse detaljer. En lydgjenngivelse litt mot det varme vil jeg si. Hva lave impedanser anngår, tror jeg det er få som følger RB1090 i denne prisklassen. Mulig RB1080 har mindre resurser...

Med NC2250 inn i kjeden, ble alt noe "friskere" og mere frempå vil jeg si.. Stram og fin i bassen, men ikke mere kraftfull enn RB1090. Slipper seg mere løs i mellomtoneområdet, og vokalisten kommer litt lengre frem på gulvet. Det samme også opp i diskantområdet, som enkelte ganger kunne bli litt hardt i gjenngivelsen. En frisk og spilleglad forsterker, med en litt pågående spillestil.

I kombinasjon med Klipsch, tror jeg faktisk jeg ville sjekket ut Rotel`n først. Det jeg er redd for, er att den pågående toppen sammen med Klipsch kan bli for mye av det gode... og da er det i alle fall ikke morsomt å spille høyt ;)

Lykke til!

R

Rojoh

Gjest
Jeg har tidligere hatt RB-1070 og har nå RB991 (egentlig samme forsterker som RB1080). Disse har en en liten klangmessig tendens (avrundet i toppen og litt mørk i mellomtonen). Bruker man Rotels egne preamper (noe som jo er naturlig), så får man kompensert litt for det, og klangen blir lettere, friskere og mer nøytral.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Kan kanskje legge til at jeg levde relativt lykkelig med Rotel RC/RB-1070/Klipsch RF-3 en (til meg å være) god stund. Prisen tatt i betraktning, tror jeg det er en ok kombinasjon. Dette vil også avhenge litt av cdspiller-valg, men jeg tror Regaen kan være en fin partner. Parasound har jeg ikke hørt. Ideelt skulle man jo hatt noe slikt: Rør til diskant og transistor til bassene...

;D

Mvh. Johan

Vedlegg

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Hadde en Rotel RHB-10 for en stund siden.

Da jeg kjøpte den i 1996 så sto det mellom den og en Parasound HCA-2200... Det ble Rotel'en :)
(For ordens skyld, så sto ikke forforsterkeren oppå til vanlig, for denne ble gloheit!)

Topp Bunn