Roysens Furtebu - Del 2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Hei Roysen
    Har du fått racket ditt på plass?
    Eventuelt ble det bra ?
    SAL og 8*12Tom + Ganilsen og undertegnede prøver å få til en tur i Romjula og besøke et par stykker i Oslo , passer det for deg i romjula så banker vi gjerne på din dør.
    Mvh: Espen L
    Racket er ikke her ennå. Det vil nok være det i romjula. Q7 er heller ikke tilbake fra reparasjon ennå og Dynaudio Arbiter er solgt. Jeg skal bytte forsterkere. Så jeg tror ikke det vil være lyd her i romjula dessverre.

    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Nei det overrasker selvfølgelig ikkje,men det passet seg sånn,siden gjedda(meg)var klar for ett lite hugg ut av sivet på riktig tidspunkt:)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Hei Roysen
    Har du fått racket ditt på plass?
    Eventuelt ble det bra ?
    SAL og 8*12Tom + Ganilsen og undertegnede prøver å få til en tur i Romjula og besøke et par stykker i Oslo , passer det for deg i romjula så banker vi gjerne på din dør.
    Mvh: Espen L
    Racket er ikke her ennå. Det vil nok være det i romjula. Q7 er heller ikke tilbake fra reparasjon ennå og Dynaudio Arbiter er solgt. Jeg skal bytte forsterkere. Så jeg tror ikke det vil være lyd her i romjula dessverre.

    Mvh
    Roysen
    oki
    Mvh: Espen L
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Når man hører et gitaranslag på Stockfish er jeg nesten i tvil om det er en kassagitar eller en bassgitar jeg lytter til, for reproduksjonen er veldig 'fyldig'.
    Det er vel bare et tydelig tegn på et system som sliter med detaljer, presisjon og akustisk i rommet...mens i andre systemer kan erfarne musikere beskrive "gitarren" med mange detaljer som merke, modell, produksjonsår, osv.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Når man hører et gitaranslag på Stockfish er jeg nesten i tvil om det er en kassagitar eller en bassgitar jeg lytter til, for reproduksjonen er veldig 'fyldig'.
    Det er vel bare et tydelig tegn på et system som sliter med detaljer, presisjon og akustisk i rommet...mens i andre systemer kan erfarne musikere beskrive "gitarren" med mange detaljer som merke, modell, produksjonsår, osv.
    :)
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Når man hører et gitaranslag på Stockfish er jeg nesten i tvil om det er en kassagitar eller en bassgitar jeg lytter til, for reproduksjonen er veldig 'fyldig'.
    Det er vel bare et tydelig tegn på et system som sliter med detaljer, presisjon og akustisk i rommet...mens i andre systemer kan erfarne musikere beskrive "gitarren" med mange detaljer som merke, modell, produksjonsår, osv.
    Snakker vi fremdeles om Stockfisch. I så fall taler vel målingene sitt tydelige språk mhp komprimeringen.

    Mvh
    Roysen
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Snakker vi fremdeles om Stockfisch. I så fall taler vel målingene sitt tydelige språk mhp komprimeringen.
    Det er fint hvis du kan lenke til målinger av Stockfisch innspillinger med ex. album/låt med Allan Taylor el. Chris Jones?
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Gjør et søk her på HFS. Jeg har ikke tid eller anledning. Asbjørn har lagt ut målinger av dette tidligere. Dette er det lite å diskutere. Dokumentasjonen ligger ute her på HFS.

    Mvh
    Roysen
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Målinger viser at de er svært komprimert. Hvordan det kan være det samme som tunet til å låte svært bra er en gåte. Det handler snarere om at vi audiofile liker denne lydsignaturen til tross for at det ikke låter bra i det hele tatt.

    Kalibrere anlegget? Hva ble gjort da?

    Mvh
    Roysen
    Jeg kjøpte den nevnte Alan Taylor plata for mange år siden og brukt den mange ganger. Har alltid trodd at den har vært "top of the line" lydmessig.
    Men for å si det sånn. Den er utrolig lett å bruke til å finne ut den tonale balansen i anlegget. Jeg hørte f.eks et par høyttalere som var relativt dyre som jeg fikk lyst på. Men denne plata avslørte LETT at plasseringa grøtet til bassen og hele lyden. Komprimert eller ei, synes den er litt kul-dog veldig monoton og kjedelig.
    Faktum er vel at dersom du bruker den Alan Taylor skiva som referanse, så finner du ikke korrekt tonal balsnse. Det du LETT måtte finne ut ved bruk av denne plata kan du absolutt ikke stole på og bør "kalibreres" på nytt.

    Mvh
    Roysen
    Ja. Jeg bruker Flageborg og Ganilsen til X antall hundre/tusen i timen for å digge Alan Taylor....NOT...
    Subbene er ikke på og vi snakker om lyttenivå mellom 70-85 db.
    Men setter du opp anlegget ditt og sangen "Scotty" spilles vil du veldig fort finne ut om høyttalerene dine må mer ut fra bakvegg for å unngå "grøting".

    Med en LETT arroganse og utfordring (kun for å få frem et poeng) vil jeg like å se at man f.eks bruker en sum som f.eks 2500 kr på å bruke Flageborg eller Ganilsen på en kalibrering, og deretter se hvor i kjeden man kan bruke 2.500 kr mer fornuftig med et såååå stort løft. Det klarer man ikke. Folk skjønner det når de prøver det.

    F.eks Sophie albumet kan fort låte tynt og slitsomt, men når ting sitter som det skal kan man "kaste på all musikk" og da gir jeg lett bort 1 db eller 4 i dynamikk og kompresjon for et anlegg som takler mye forskjellig.

    Temmelig sikker på at folk flest vil nyte sin musikk og sitt anlegg 3 timer hver dag, slik de liker det, enn 10 min med optimal lydkvalitet på en gitt musikk.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Målinger viser at de er svært komprimert. Hvordan det kan være det samme som tunet til å låte svært bra er en gåte. Det handler snarere om at vi audiofile liker denne lydsignaturen til tross for at det ikke låter bra i det hele tatt.

    Kalibrere anlegget? Hva ble gjort da?

    Mvh
    Roysen
    Jeg kjøpte den nevnte Alan Taylor plata for mange år siden og brukt den mange ganger. Har alltid trodd at den har vært "top of the line" lydmessig.
    Men for å si det sånn. Den er utrolig lett å bruke til å finne ut den tonale balansen i anlegget. Jeg hørte f.eks et par høyttalere som var relativt dyre som jeg fikk lyst på. Men denne plata avslørte LETT at plasseringa grøtet til bassen og hele lyden. Komprimert eller ei, synes den er litt kul-dog veldig monoton og kjedelig.
    Faktum er vel at dersom du bruker den Alan Taylor skiva som referanse, så finner du ikke korrekt tonal balsnse. Det du LETT måtte finne ut ved bruk av denne plata kan du absolutt ikke stole på og bør "kalibreres" på nytt.

    Mvh
    Roysen
    Ja. Jeg bruker Flageborg og Ganilsen til X antall hundre/tusen i timen for å digge Alan Taylor....NOT...
    Subbene er ikke på og vi snakker om lyttenivå mellom 70-85 db.
    Men setter du opp anlegget ditt og sangen "Scotty" spilles vil du veldig fort finne ut om høyttalerene dine må mer ut fra bakvegg for å unngå "grøting".

    Med en LETT arroganse og utfordring (kun for å få frem et poeng) vil jeg like å se at man f.eks bruker en sum som f.eks 2500 kr på å bruke Flageborg eller Ganilsen på en kalibrering, og deretter se hvor i kjeden man kan bruke 2.500 kr mer fornuftig med et såååå stort løft. Det klarer man ikke. Folk skjønner det når de prøver det.

    F.eks Sophie albumet kan fort låte tynt og slitsomt, men når ting sitter som det skal kan man "kaste på all musikk" og da gir jeg lett bort 1 db eller 4 i dynamikk og kompresjon for et anlegg som takler mye forskjellig.

    Temmelig sikker på at folk flest vil nyte sin musikk og sitt anlegg 3 timer hver dag, slik de liker det, enn 10 min med optimal lydkvalitet på en gitt musikk.
    Tror desverre du har helt rett. Lettere og svi av penger på utstyr enn til hjelp fra kjyndige personer.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Men setter du opp anlegget ditt og sangen "Scotty" spilles vil du veldig fort finne ut om høyttalerene dine må mer ut fra bakvegg for å unngå "grøting".
    Temmelig sikker på at folk flest vil nyte sin musikk og sitt anlegg 3 timer hver dag, slik de liker det, enn 10 min med optimal lydkvalitet på en gitt musikk.
    Det albumet kan nytes 3 timer - hver dag ;)

    En analyse av "Scotty"...funker greit i et kalibrert fullfrekvent system.

    AllanTaylor_Scott.jpg
    AllanTaylor_Scotty_90.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Snakker vi fremdeles om Stockfisch. I så fall taler vel målingene sitt tydelige språk mhp komprimeringen.
    Det er fint hvis du kan lenke til målinger av Stockfisch innspillinger med ex. album/låt med Allan Taylor el. Chris Jones?
    Allan Taylor: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-138.html#post1589901
    Chris Jones: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-105.html#post1287279
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Målinger viser at de er svært komprimert. Hvordan det kan være det samme som tunet til å låte svært bra er en gåte. Det handler snarere om at vi audiofile liker denne lydsignaturen til tross for at det ikke låter bra i det hele tatt.

    Kalibrere anlegget? Hva ble gjort da?

    Mvh
    Roysen
    Jeg kjøpte den nevnte Alan Taylor plata for mange år siden og brukt den mange ganger. Har alltid trodd at den har vært "top of the line" lydmessig.
    Men for å si det sånn. Den er utrolig lett å bruke til å finne ut den tonale balansen i anlegget. Jeg hørte f.eks et par høyttalere som var relativt dyre som jeg fikk lyst på. Men denne plata avslørte LETT at plasseringa grøtet til bassen og hele lyden. Komprimert eller ei, synes den er litt kul-dog veldig monoton og kjedelig.
    Faktum er vel at dersom du bruker den Alan Taylor skiva som referanse, så finner du ikke korrekt tonal balsnse. Det du LETT måtte finne ut ved bruk av denne plata kan du absolutt ikke stole på og bør "kalibreres" på nytt.

    Mvh
    Roysen
    Ja. Jeg bruker Flageborg og Ganilsen til X antall hundre/tusen i timen for å digge Alan Taylor....NOT...
    Subbene er ikke på og vi snakker om lyttenivå mellom 70-85 db.
    Men setter du opp anlegget ditt og sangen "Scotty" spilles vil du veldig fort finne ut om høyttalerene dine må mer ut fra bakvegg for å unngå "grøting".

    Med en LETT arroganse og utfordring (kun for å få frem et poeng) vil jeg like å se at man f.eks bruker en sum som f.eks 2500 kr på å bruke Flageborg eller Ganilsen på en kalibrering, og deretter se hvor i kjeden man kan bruke 2.500 kr mer fornuftig med et såååå stort løft. Det klarer man ikke. Folk skjønner det når de prøver det.

    F.eks Sophie albumet kan fort låte tynt og slitsomt, men når ting sitter som det skal kan man "kaste på all musikk" og da gir jeg lett bort 1 db eller 4 i dynamikk og kompresjon for et anlegg som takler mye forskjellig.

    Temmelig sikker på at folk flest vil nyte sin musikk og sitt anlegg 3 timer hver dag, slik de liker det, enn 10 min med optimal lydkvalitet på en gitt musikk.
    Før du begynner å "kalibrere" enten ved hjelp eller selv bør du ha et utgangspunkt å jobbe med. Du bør ha en slags fasit som skal låte bra når tampen brenner. Stockfisch er ikke en slik referanse. Det er forsåvidt ikke noe galt med Sophie Zelmani, men prøv heller å spill noe av Blue Coast Records eller First Impression Music. Da snakker vi naturtro lyd. Scotty derimot bør ikke brukes til noe evaluering i det hele tatt. Du må selvsagt avbyte den for nytelsens skyld, men den hører ikke hjemme i en øvelse for å teste eller sette opp noe.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Faktum er vel at dersom du bruker den Alan Taylor skiva som referanse, så finner du ikke korrekt tonal balsnse. Det du LETT måtte finne ut ved bruk av denne plata kan du absolutt ikke stole på og bør "kalibreres" på nytt.

    Mvh
    Roysen
    Ja. Jeg bruker Flageborg og Ganilsen til X antall hundre/tusen i timen for å digge Alan Taylor....NOT...
    Subbene er ikke på og vi snakker om lyttenivå mellom 70-85 db.
    Men setter du opp anlegget ditt og sangen "Scotty" spilles vil du veldig fort finne ut om høyttalerene dine må mer ut fra bakvegg for å unngå "grøting".

    Med en LETT arroganse og utfordring (kun for å få frem et poeng) vil jeg like å se at man f.eks bruker en sum som f.eks 2500 kr på å bruke Flageborg eller Ganilsen på en kalibrering, og deretter se hvor i kjeden man kan bruke 2.500 kr mer fornuftig med et såååå stort løft. Det klarer man ikke. Folk skjønner det når de prøver det.

    F.eks Sophie albumet kan fort låte tynt og slitsomt, men når ting sitter som det skal kan man "kaste på all musikk" og da gir jeg lett bort 1 db eller 4 i dynamikk og kompresjon for et anlegg som takler mye forskjellig.

    Temmelig sikker på at folk flest vil nyte sin musikk og sitt anlegg 3 timer hver dag, slik de liker det, enn 10 min med optimal lydkvalitet på en gitt musikk.
    Tror desverre du har helt rett. Lettere og svi av penger på utstyr enn til hjelp fra kjyndige personer.
    Dette har ingenting med hvem som er kyndig eller ikke. Ganilsen og Flageborg er helt sikkert kyndige. Det var slett ikke poenget. Ei heller var poenget pris på utstyr. Det handlet snarere om at den typen kalibrering det er snakk om her naturlig hører inn under det vi normalt synes er gøy å jobbe med selv. Det er også svært lærerikt. Man bør imidlertid være sikker på at man har gode verktøy når man jobber. Det innebærer også referansemusikken. Det er jo også slik at når man skal teste et anlegg eller en høytaleroppstilling bør man virkelig sette anlegget på prøve gjennom den musikken man bruker. Det var jo til testforemål du anbefalte sporet "Scotty" først. At du personlig liker kuttet og kan høre på det tre timer hver dag er jo en personlig smakssak som er helt grei. Jeg liker også som sagt mye fra Stockfisch karalogen selv og nyter det for avlytting når jeg skal kose meg. Det er dog når man skal sette anlegget på prøve i en test av fremmed utstyr eller ny høytaleroppstilling hvor man virkelig bør sette anlegget på prøve med noe vanskelig som også lyder rent og naturlig at Stockfisch faller gjennom.

    Sjekk Asbjørns linker ovenfor i forhold til Alan Tatlor og annet fra Stockfisch. Jeg har selv ganske mange låter jeg personlig liker fra Stockfisch på skivene i Roysens Reference. Jeg har kjørt de alle gjennom MasVis og resultatet er helt entydig stor komprimering. Dessverre lå disse målingene fra MasVis i tråden Roysens stueanlegg og den er nå midlertidig fjernet.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Snakker vi fremdeles om Stockfisch. I så fall taler vel målingene sitt tydelige språk mhp komprimeringen.
    Det er fint hvis du kan lenke til målinger av Stockfisch innspillinger med ex. album/låt med Allan Taylor el. Chris Jones?
    Jeg venter spent på hvordan du skal tilbakevise Asbjørns målinger.......

    Mvh
    Roysen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Målinger eller ikke, Stockfisch-innspillingene er bevisst mastret for å låte varmt, nært og hyperdetaljert. Den toppkuttede dynamikken gjør også at det er lett å få disse innspillingene til å låte bra på et anlegg med store dynamiske begrensninger. Hvis man tuner inn klangbalansen i anlegget etter dem, er det en risiko for at innspillinger med mer naturlig lyd vil låte litt tynt og blodfattig.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Faktum er vel at dersom du bruker den Alan Taylor skiva som referanse, så finner du ikke korrekt tonal balsnse. Det du LETT måtte finne ut ved bruk av denne plata kan du absolutt ikke stole på og bør "kalibreres" på nytt.

    Mvh
    Roysen
    Ja. Jeg bruker Flageborg og Ganilsen til X antall hundre/tusen i timen for å digge Alan Taylor....NOT...
    Subbene er ikke på og vi snakker om lyttenivå mellom 70-85 db.
    Men setter du opp anlegget ditt og sangen "Scotty" spilles vil du veldig fort finne ut om høyttalerene dine må mer ut fra bakvegg for å unngå "grøting".

    Med en LETT arroganse og utfordring (kun for å få frem et poeng) vil jeg like å se at man f.eks bruker en sum som f.eks 2500 kr på å bruke Flageborg eller Ganilsen på en kalibrering, og deretter se hvor i kjeden man kan bruke 2.500 kr mer fornuftig med et såååå stort løft. Det klarer man ikke. Folk skjønner det når de prøver det.

    F.eks Sophie albumet kan fort låte tynt og slitsomt, men når ting sitter som det skal kan man "kaste på all musikk" og da gir jeg lett bort 1 db eller 4 i dynamikk og kompresjon for et anlegg som takler mye forskjellig.

    Temmelig sikker på at folk flest vil nyte sin musikk og sitt anlegg 3 timer hver dag, slik de liker det, enn 10 min med optimal lydkvalitet på en gitt musikk.
    Tror desverre du har helt rett. Lettere og svi av penger på utstyr enn til hjelp fra kjyndige personer.
    Dette har ingenting med hvem som er kyndig eller ikke. Ganilsen og Flageborg er helt sikkert kyndige. Det var slett ikke poenget. Ei heller var poenget pris på utstyr. Det handlet snarere om at den typen kalibrering det er snakk om her naturlig hører inn under det vi normalt synes er gøy å jobbe med selv. Det er også svært lærerikt. Man bør imidlertid være sikker på at man har gode verktøy når man jobber. Det innebærer også referansemusikken. Det er jo også slik at når man skal teste et anlegg eller en høytaleroppstilling bør man virkelig sette anlegget på prøve gjennom den musikken man bruker. Det var jo til testforemål du anbefalte sporet "Scotty" først. At du personlig liker kuttet og kan høre på det tre timer hver dag er jo en personlig smakssak som er helt grei. Jeg liker også som sagt mye fra Stockfisch karalogen selv og nyter det for avlytting når jeg skal kose meg. Det er dog når man skal sette anlegget på prøve i en test av fremmed utstyr eller ny høytaleroppstilling hvor man virkelig bør sette anlegget på prøve med noe vanskelig som også lyder rent og naturlig at Stockfisch faller gjennom.

    Sjekk Asbjørns linker ovenfor i forhold til Alan Tatlor og annet fra Stockfisch. Jeg har selv ganske mange låter jeg personlig liker fra Stockfisch på skivene i Roysens Reference. Jeg har kjørt de alle gjennom MasVis og resultatet er helt entydig stor komprimering. Dessverre lå disse målingene fra MasVis i tråden Roysens stueanlegg og den er nå midlertidig fjernet.

    Mvh
    Roysen
    Mente bare og si att mange HiFi intreserte i Norge kunne ha stor glede av og få besøk av dere som er på toppen av næringskjeden i HiFi sammenheng. Ikke så lett og vite om det er en cd som har dårlig lyd heller om det er annlegget som kunne trenge litt veiledning. Er veldig enig i att du må ha en referance cd som er så riktig som mulig.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Scotty ble ikke brukt under denne kalibreringa. Heller ikke hørt den etter kalibrering.
    Man kan ikke akkurat teste stramheten i bassen på denne plata. Og den er også mørkere i klangen enn mye annet, så da kunne man fort ha tunet anlegget for lyst.

    Det ble "tweaket" etter frekvenskurver og smak. Med mikrofon, data, programmer osv.
    "Korrekt" frekvensgang ble for tynt etter min smak, og fikk tunet det etter min smak.

    Kalibreringa var også gratis og en kjempeservice av Ganilsen som kjører nesten 4 timer tilsammen for å gjøre dette. Med hjelp av han og en slik Antimode fikk lyden løftet seg mange hakk.

    Skal lete etter noen av platene du anbefaler. Takk for tipsa.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    stille det var her da ? håper ting er så godt som mulig på stell hos deg
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Takker for tipset. Jeg skal se nærmere på det.

    Mvh
    Roysen
    Några 'små' skärmdumpar på en titel for att ge dig en overblick på innehåll.
    Alla fält är sökbara, kan exporteras och rapporter kan du ordna till vad du vill mha HTML.

    Vis vedlegget 291233

    Vis vedlegget 291232


    /Suomela
    Har kjøpt og installert den nå. Så venter jeg på levering av barcode leser.

    Mvh
    Roysen
    Jeg har nå mottatt scanneren og har begynt å legge inn platesamlingen i dette programet. Jeg er dog veldig skuffet. For hver eneste skive jeg skanner inn må jeg inn og korrigere feil. Det er utrolig mye feil i bibliotekene de henter informasjonen fra. Det være seg artistnavn, navnet på skiva, navnet på plateselskapet, formatet på skiva, type musikk etc. I tillegg scanner den ikke inn innholdet på skiva på noe vis. Så det er ikke mulig å finne ut hvilke spor som ligger på hver skive i dette programet. Bibliotekene inneholder også svært lite informasjon om norske og typiske audiofile innspillinger som jeg har svært mange av. Disse skivene må jeg da legge inn manuelt. Jeg synes faktisk at dette programet var bortkastede penger og anbefaler det ikke for andre.


    Mvh
    Roysen
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    ^
    Tråkigt att läsa. Vilka 'Site Preferences' bruker du? Hur ser dina 'Auto-Catalog Preferences' ut?

    Passar samtidigt på att kopiera in information jag tidigare skrivit runt denna software.
    --
    Det finns tre alternativ for att registrera nya poster till databasen.

    Caveats and warnings-
    Att opprette en slik databas och vedlikholde denna kan fort bli ett prosjekt hur stort som helst om en inte har en strategi.

    Auto-Catalog
    Mha UPC/bar code söker programmet i de kilder du själv angett och som supportas av Readerware. Option Merge data from all selected finns här också. Finnes streckkoden importeras all tillgänglig information. Är du lite nazi på detaljer kan du komma behöva korrigera/lägga till något, i mitt fall blir det normalt katalognr, oprinnelsenland, label, bättre bilder etc. Jag lägger normalt också till link till aktuell utgåva i discogs (om den finns där) med var, når och till vilket pris jag köpt.

    LP har sjelden UPC så här får du tåle lite emr manuell hantering enligt följande. Detta gäller även tidiga CDs som ofta saknar streckkod.

    Drag & Drop 'A'
    Finns titeln på allmusic/amazon kopierar du helt enkelt aktuell http och kör Drag & Drop varpå ny post skapas. Drag & Drop kan senare också användas for att erstatte/uppdatera innehåll i en post, även 'get new images' är möjlig.

    Drag & Drop 'B'
    Readeware har officiell ingen support av Discogs men genom att manuellt ha skapat en post innehållande embart titel i Readerware kan du med Drag & Drop hämta in allt som registrerats för den aktuell utgåvan på discogs.
    --

    /Suomela
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har opplevd både Stockfish, enkelte Audioquest-skiver og Chesky-skiver som komprimerte. Det er liksom man kan høre "dynamikktaket" noen ganger, at ikke de blir "større" slik normale gode "non-audiophile" skiver kan være. Dette gjelder cd for min del. Føler mange skiver er skapt for å låte larger-than-life på mindre anlegg og faller igjennom når de blir satt på prøve.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Etter vært som jeg mene jeg har fått bedre og bedre kontroll på ting i oppsettet, jeg kaller det bedre lyd, så har disse berømte Stockfish-platene en tendens til å låte jævlig spesielt -låter rett og slett ikke ekte vare.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Etter vært som jeg mene jeg har fått bedre og bedre kontroll på ting i oppsettet, jeg kaller det bedre lyd, så har disse berømte Stockfish-platene en tendens til å låte jævlig spesielt -låter rett og slett ikke ekte vare.
    Enig i dette, men jeg liker fremdeles lyden. Veldig 'imponator-lyd', dog.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Har opplevd både Stockfish, enkelte Audioquest-skiver og Chesky-skiver som komprimerte. Det er liksom man kan høre "dynamikktaket" noen ganger, at ikke de blir "større" slik normale gode "non-audiophile" skiver kan være. Dette gjelder cd for min del. Føler mange skiver er skapt for å låte larger-than-life på mindre anlegg og faller igjennom når de blir satt på prøve.
    Jeg tror du skal være forsiktig med å sette "audiophile" mot "non-audiophile" skiver mot hverandre og hevde at det er de "non-audiophile" som blir "større". Det er ikke noen tvil om at de aller beste innspillingene kommer fra audiofile plateselskaper på "audiophile" skiver. Blue Coast Records og First Impression Music er glimrende eksempler på dette. Jeg mener det vi diskuterer her handler spesifikt om Stockfisch Records og de har mastret skivene sine på denne måten helt bevisst og med vilje for å oppnå en spesifikk sound. Denne spesifikke sounden er det svært lett å like. Jeg liker den veldig godt selv og har derfor også alle skivene deres, men den er langt fra naturlig og den er komprimert. Det er litt merkelig dette siden vi er vant til å kunne hevde at det er et likhetstegn mellom komprimert lyd og dårlig lyd. I dette tilfellet vil jeg absolutt hevde det motsatte. Jeg ville dog vært forsiktig med å bruke Stockfisch Records skiver som referanseskiver ved tuning av anlegg eller ved test av komponenter.

    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    ^
    Tråkigt att läsa. Vilka 'Site Preferences' bruker du? Hur ser dina 'Auto-Catalog Preferences' ut?

    Passar samtidigt på att kopiera in information jag tidigare skrivit runt denna software.
    --
    Det finns tre alternativ for att registrera nya poster till databasen.

    Caveats and warnings-
    Att opprette en slik databas och vedlikholde denna kan fort bli ett prosjekt hur stort som helst om en inte har en strategi.

    Auto-Catalog
    Mha UPC/bar code söker programmet i de kilder du själv angett och som supportas av Readerware. Option Merge data from all selected finns här också. Finnes streckkoden importeras all tillgänglig information. Är du lite nazi på detaljer kan du komma behöva korrigera/lägga till något, i mitt fall blir det normalt katalognr, oprinnelsenland, label, bättre bilder etc. Jag lägger normalt också till link till aktuell utgåva i discogs (om den finns där) med var, når och till vilket pris jag köpt.

    LP har sjelden UPC så här får du tåle lite emr manuell hantering enligt följande. Detta gäller även tidiga CDs som ofta saknar streckkod.

    Drag & Drop 'A'
    Finns titeln på allmusic/amazon kopierar du helt enkelt aktuell http och kör Drag & Drop varpå ny post skapas. Drag & Drop kan senare också användas for att erstatte/uppdatera innehåll i en post, även 'get new images' är möjlig.

    Drag & Drop 'B'
    Readeware har officiell ingen support av Discogs men genom att manuellt ha skapat en post innehållande embart titel i Readerware kan du med Drag & Drop hämta in allt som registrerats för den aktuell utgåvan på discogs.
    --

    /Suomela
    Jeg benytter "Auto-Catalog" for å legge inn skivene. Scanneren som fulgte med er av temmelig medioker kvalitet, så den klarer kun å scanne inn JPC-koden på ca 70% av skivene. Resten må legges inn manuelt. Av de 70% den klarer å scanne klarer programet kun å finne ca 40% i databasen i dens site preferences. Resten må jeg legge inn manuelt. Av disse 40% legger den ikke inn track listing på noen av skivene. I tillegg er det under 10% som ikke inneholder feil ved enten tittel, artist, musikktype, label eller format. Dette er hva jeg ønsker å holde orden på ved å benytte programmet. Så jeg må dessverre si at dette var et totalt feilkjøp og ikke verdt pengene. Programet klarer ikke en gang å eksportere filer til Excel. Du må gå om en semikolonseparert eller kommaseparert fil som deretter må importeres i Excel. Dette er helt elendig.

    Jeg benytter alle de site preferences som ligger inne og som man kan velge. Kan man legge inn egendefinerte site preferences? Hvordan gjør man i så fall det. Jeg har så mange skiver fra audiofile plateselskaper som programet ikke finner til tross for at jeg klarer å scanne JPC-koden til skiva.

    Er det noen andre som har anbefalinger over arkiveringssoftware for musikk som er i hvert fall litt bedre enn dette?

    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Kjøper de direkte fra Stockfisch, jeg.

    Mvh
    Roysen
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen andre som har anbefalinger over arkiveringssoftware for musikk som er i hvert fall litt bedre enn dette?

    Mvh
    Roysen
    Discogs dekker mitt behov, men det har du vel allerede vurdert/testet.
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    ^
    Tråkigt att läsa. Vilka 'Site Preferences' bruker du? Hur ser dina 'Auto-Catalog Preferences' ut?

    Passar samtidigt på att kopiera in information jag tidigare skrivit runt denna software.
    --
    Det finns tre alternativ for att registrera nya poster till databasen.

    Caveats and warnings-
    Att opprette en slik databas och vedlikholde denna kan fort bli ett prosjekt hur stort som helst om en inte har en strategi.

    Auto-Catalog
    Mha UPC/bar code söker programmet i de kilder du själv angett och som supportas av Readerware. Option Merge data from all selected finns här också. Finnes streckkoden importeras all tillgänglig information. Är du lite nazi på detaljer kan du komma behöva korrigera/lägga till något, i mitt fall blir det normalt katalognr, oprinnelsenland, label, bättre bilder etc. Jag lägger normalt också till link till aktuell utgåva i discogs (om den finns där) med var, når och till vilket pris jag köpt.

    LP har sjelden UPC så här får du tåle lite emr manuell hantering enligt följande. Detta gäller även tidiga CDs som ofta saknar streckkod.

    Drag & Drop 'A'
    Finns titeln på allmusic/amazon kopierar du helt enkelt aktuell http och kör Drag & Drop varpå ny post skapas. Drag & Drop kan senare också användas for att erstatte/uppdatera innehåll i en post, även 'get new images' är möjlig.

    Drag & Drop 'B'
    Readeware har officiell ingen support av Discogs men genom att manuellt ha skapat en post innehållande embart titel i Readerware kan du med Drag & Drop hämta in allt som registrerats för den aktuell utgåvan på discogs.
    --

    /Suomela
    Jeg benytter "Auto-Catalog" for å legge inn skivene. Scanneren som fulgte med er av temmelig medioker kvalitet, så den klarer kun å scanne inn JPC-koden på ca 70% av skivene. Resten må legges inn manuelt. Av de 70% den klarer å scanne klarer programet kun å finne ca 40% i databasen i dens site preferences. Resten må jeg legge inn manuelt. Av disse 40% legger den ikke inn track listing på noen av skivene. I tillegg er det under 10% som ikke inneholder feil ved enten tittel, artist, musikktype, label eller format. Dette er hva jeg ønsker å holde orden på ved å benytte programmet. Så jeg må dessverre si at dette var et totalt feilkjøp og ikke verdt pengene. Programet klarer ikke en gang å eksportere filer til Excel. Du må gå om en semikolonseparert eller kommaseparert fil som deretter må importeres i Excel. Dette er helt elendig.

    Jeg benytter alle de site preferences som ligger inne og som man kan velge. Kan man legge inn egendefinerte site preferences? Hvordan gjør man i så fall det. Jeg har så mange skiver fra audiofile plateselskaper som programet ikke finner til tross for at jeg klarer å scanne JPC-koden til skiva.

    Er det noen andre som har anbefalinger over arkiveringssoftware for musikk som er i hvert fall litt bedre enn dette?

    Mvh
    Roysen
    Ok.
    Om du med din scanner menar "a free USB CueCat wand barcode reader" till kr 109,10 så finns förklaringen där. Själv använder jag en Opticon OPN-2001 och har läsproblem i promilleklassen.

    Vad gäller inhämting till databas genom 'Auto-Catalog' görs detta genom - och enbart om - den EAN/UPC som registrerats återfinns på någon av de sajter programmet söker på. Vidare påverkar ordningsföljd på 'Site Preferences' och antalet en väljer att använda inhämtningsresultatet. Fler är inte bättre.

    Excel då - varför exporterar du inte som 'Tab Delimited' och associerar *.tab-filer att öppnas automatisk som Excel? Det finns förövrigt en mängd andra export- och importformat och alternativ. Om det är annat runt funktionalitet i programmet du funderar på finns online hjälpfiler här.

    Readerware (Music) Standard Edition kostar US $39.95. Jag vet inte om någon annat lösning med features och kapacitet tillsvarande de i Readerware. Att ha förväntningar att ett program automatiskt skall finna och katalogisera allt en äger av musik är att ju bara ....


    /Suomela
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    -snip-
    Drag & Drop 'A'
    Finns titeln på allmusic/amazon kopierar du helt enkelt aktuell http och kör Drag & Drop varpå ny post skapas. Drag & Drop kan senare också användas for att erstatte/uppdatera innehåll i en post, även 'get new images' är möjlig.


    Drag & Drop 'B'
    Readeware har officiell ingen support av Discogs men genom att manuellt ha skapat en post innehållande embart titel i Readerware kan du med Drag & Drop hämta in allt som registrerats för den aktuell utgåvan på discogs.
    Noterade för övrigt vid gårdagens skivinköp att Drag & Drop från Discogs nu fungerar som för andra sajter. For de intresserade skall Drag & Drop till Readerware fungera från:

    All Music Guide
    Amazon
    Amazon [CA]
    Amazon [DE]
    Amazon [ES]
    Amazon [UK]
    ArkivMusic Classical
    Barnes & Noble
    bol.com [NL]
    CD Baby
    CD Universe
    Discogs
    Fishpond [AU]
    Fishpond [NZ]
    Freedb.org
    Half.com
    Library of Congress
    loot.co.za [ZA]
    Tower


    /Suomela
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Etter vært som jeg mene jeg har fått bedre og bedre kontroll på ting i oppsettet, jeg kaller det bedre lyd, så har disse berømte Stockfish-platene en tendens til å låte jævlig spesielt -låter rett og slett ikke ekte vare.
    Ja de er i den grad til at kaste op over, de er tilpasset til Hifiiiiii.... folkets middelmådige anlæg og deres smag og hang til wow... faktor og "lækker" sound.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Etter vært som jeg mene jeg har fått bedre og bedre kontroll på ting i oppsettet, jeg kaller det bedre lyd, så har disse berømte Stockfish-platene en tendens til å låte jævlig spesielt -låter rett og slett ikke ekte vare.
    Ja de er i den grad til at kaste op over, de er tilpasset til Hifiiiiii.... folkets middelmådige anlæg og deres smag og hang til wow... faktor.
    Dog må vi ikke glemme 'foot-tapping' faktoren.
    Hvis musikken på Stockfish platene får foten din til å gå, så er dette den beste målemetoden uansett hva kompresjonsmålinger måtte tilsi. Et lysende eksempel på at man BØR stole på våre subjektive og upålitelige sanseorganer ;)
    Man kan selvsagt binde fast bena og nistirre på grafer (slik som han som klippet halen av bikkja så den ikke skulle logre når svigermor kom på besøk...).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.240
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter vært som jeg mene jeg har fått bedre og bedre kontroll på ting i oppsettet, jeg kaller det bedre lyd, så har disse berømte Stockfish-platene en tendens til å låte jævlig spesielt -låter rett og slett ikke ekte vare.
    Ja de er i den grad til at kaste op over, de er tilpasset til Hifiiiiii.... folkets middelmådige anlæg og deres smag og hang til wow... faktor.
    Ikke vanskelig å ha synspunkter på Stockfish, og sikkert ikke det beste å tune oppsettet etter. Likevel, slike uttalelser blir for elitistisk for meg. Det er fint mulig å ha klare oppfatninger uten å rakke ned på andre.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    ^
    Tråkigt att läsa. Vilka 'Site Preferences' bruker du? Hur ser dina 'Auto-Catalog Preferences' ut?

    Passar samtidigt på att kopiera in information jag tidigare skrivit runt denna software.
    --
    Det finns tre alternativ for att registrera nya poster till databasen.

    Caveats and warnings-
    Att opprette en slik databas och vedlikholde denna kan fort bli ett prosjekt hur stort som helst om en inte har en strategi.

    Auto-Catalog
    Mha UPC/bar code söker programmet i de kilder du själv angett och som supportas av Readerware. Option Merge data from all selected finns här också. Finnes streckkoden importeras all tillgänglig information. Är du lite nazi på detaljer kan du komma behöva korrigera/lägga till något, i mitt fall blir det normalt katalognr, oprinnelsenland, label, bättre bilder etc. Jag lägger normalt också till link till aktuell utgåva i discogs (om den finns där) med var, når och till vilket pris jag köpt.

    LP har sjelden UPC så här får du tåle lite emr manuell hantering enligt följande. Detta gäller även tidiga CDs som ofta saknar streckkod.

    Drag & Drop 'A'
    Finns titeln på allmusic/amazon kopierar du helt enkelt aktuell http och kör Drag & Drop varpå ny post skapas. Drag & Drop kan senare också användas for att erstatte/uppdatera innehåll i en post, även 'get new images' är möjlig.

    Drag & Drop 'B'
    Readeware har officiell ingen support av Discogs men genom att manuellt ha skapat en post innehållande embart titel i Readerware kan du med Drag & Drop hämta in allt som registrerats för den aktuell utgåvan på discogs.
    --

    /Suomela
    Jeg benytter "Auto-Catalog" for å legge inn skivene. Scanneren som fulgte med er av temmelig medioker kvalitet, så den klarer kun å scanne inn JPC-koden på ca 70% av skivene. Resten må legges inn manuelt. Av de 70% den klarer å scanne klarer programet kun å finne ca 40% i databasen i dens site preferences. Resten må jeg legge inn manuelt. Av disse 40% legger den ikke inn track listing på noen av skivene. I tillegg er det under 10% som ikke inneholder feil ved enten tittel, artist, musikktype, label eller format. Dette er hva jeg ønsker å holde orden på ved å benytte programmet. Så jeg må dessverre si at dette var et totalt feilkjøp og ikke verdt pengene. Programet klarer ikke en gang å eksportere filer til Excel. Du må gå om en semikolonseparert eller kommaseparert fil som deretter må importeres i Excel. Dette er helt elendig.

    Jeg benytter alle de site preferences som ligger inne og som man kan velge. Kan man legge inn egendefinerte site preferences? Hvordan gjør man i så fall det. Jeg har så mange skiver fra audiofile plateselskaper som programet ikke finner til tross for at jeg klarer å scanne JPC-koden til skiva.

    Er det noen andre som har anbefalinger over arkiveringssoftware for musikk som er i hvert fall litt bedre enn dette?

    Mvh
    Roysen
    Ok.
    Om du med din scanner menar "a free USB CueCat wand barcode reader" till kr 109,10 så finns förklaringen där. Själv använder jag en Opticon OPN-2001 och har läsproblem i promilleklassen.

    Vad gäller inhämting till databas genom 'Auto-Catalog' görs detta genom - och enbart om - den EAN/UPC som registrerats återfinns på någon av de sajter programmet söker på. Vidare påverkar ordningsföljd på 'Site Preferences' och antalet en väljer att använda inhämtningsresultatet. Fler är inte bättre.

    Excel då - varför exporterar du inte som 'Tab Delimited' och associerar *.tab-filer att öppnas automatisk som Excel? Det finns förövrigt en mängd andra export- och importformat och alternativ. Om det är annat runt funktionalitet i programmet du funderar på finns online hjälpfiler här.

    Readerware (Music) Standard Edition kostar US $39.95. Jag vet inte om någon annat lösning med features och kapacitet tillsvarande de i Readerware. Att ha förväntningar att ett program automatiskt skall finna och katalogisera allt en äger av musik är att ju bara ....


    /Suomela
    Jeg har ingen slike forventninger, Soumela. Men dette programmet er i mine øyne rett og slett ikke verdt pengene eller tiden man bruker for å slåss med det for å få det til å fungere.

    Hvordan anbefaler du at "site preferences" settes opp for å få flest treff? Det er ikke intuitivt at ikke flest mulig gir best resultat. Hvordan fungerer dette egentlig da?

    Jeg har 6000 CD/SACD/DVD/BD - skiver som skal legges inn. Jeg antok at "Auto Catalog" via scanning av JPC-kode var enkleste og raskeste alternativ fordi jeg ikke orker å legge de inn manuelt i et regneark. Har du kanskje noen andre tips for hvordan dette kan leses inn på raskest og samtidig mest mulig korrekt måte?

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Etter vært som jeg mene jeg har fått bedre og bedre kontroll på ting i oppsettet, jeg kaller det bedre lyd, så har disse berømte Stockfish-platene en tendens til å låte jævlig spesielt -låter rett og slett ikke ekte vare.
    Ja de er i den grad til at kaste op over, de er tilpasset til Hifiiiiii.... folkets middelmådige anlæg og deres smag og hang til wow... faktor og "lækker" sound.
    Kan du holde denne typen kommentarer, som svært ofte kommer fra din side, til andre tråder enn min. Jeg vet ikke hvordan folkeskikk og etikk er i Danmark, men du er på et norsk forum her og det du her skriver går langt over streken for hva vi anser som gode manerer i Norge. Vennligst hold det utenfor min tråd.

    Mvh
    Roysen
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Etter vært som jeg mene jeg har fått bedre og bedre kontroll på ting i oppsettet, jeg kaller det bedre lyd, så har disse berømte Stockfish-platene en tendens til å låte jævlig spesielt -låter rett og slett ikke ekte vare.
    Ja de er i den grad til at kaste op over, de er tilpasset til Hifiiiiii.... folkets middelmådige anlæg og deres smag og hang til wow... faktor og "lækker" sound.
    Kan du holde denne typen kommentarer, som svært ofte kommer fra din side, til andre tråder enn min. Jeg vet ikke hvordan folkeskikk og etikk er i Danmark, men du er på et norsk forum her og det du her skriver går langt over streken for hva vi anser som gode manerer i Norge. Vennligst hold det utenfor min tråd.

    Mvh
    Roysen
    Hvis du vil unngå støy i trådene du starter bør du nok heller overse slike kommentarer enn å svare på denne måten. Ved å mistenke generell dansk etikk, manerer og folkeskikk på denne måten pga en sleivete kommentar kaster du heller bensin på bålet istedenfor å roe gemyttene.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Mistenke danske manerer? Det jeg gjorde var å ta høyde for at dette ikke var et overtramp sett i hans egne øyne. Jeg gjorde da oppmerksom på at slikt ikke er akseptabelt i henhold til norsk etikk. Ser ikke noe galt i å klargjøre det all den tid han har en rekke slike innlegg og dertil påfølgende reaksjoner.

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn