Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Av og til lurer jeg på om du har ukrainsk kone eller familie, siden du hele tiden enten tar ting svært personlig eller nekter å innse at så lenge det pågår krig, vil alt være i spill. Til den er avsluttet. Noe den slett ikke er enda.
    Morsomt, men siden Donbas har vært det egentlige målet hele veien i følge deg, og alt går etter planen i følge deg, så synes jeg det er litt rart at russerne ikke har tatt hele Donbas ennå - de hadde jo tross alt kontroll på mesteparten fra før.

Så i min verden er det et mer relevant spørsmål om russerne i de hele tatt vil greie å ta Donbas(jeg tror ikke det), og synes det er rart at du spør om de vil fortsette videre når de har tatt Donbas. Du har jo konsekvent overvurdert russerne.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke morsomt ment i det hele tatt, da det hadde vært en høyst forståelig og akseptabel grunn.

Den nye nå er altså "overvurdering av Russland". Javel, det funker sikkert fjell for de som blir skamfert, mister hjem og liv av de russiske styrker.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den nye nå er altså "overvurdering av Russland". Javel, det funker sikkert fjell for de som blir skamfert, mister hjem og liv av de russiske styrker.
    Nei, de må nok greie seg med etterpåklokskap........eller du var vel enig i at de skulle kjempe og at vi skulle støtte med våpen, så hva gnåler du egentlig om?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.306
    Torget vurderinger
    2
    I det minste kan man si at Ukraina med hjelp av trening og våpen fra NATO har gitt Russland et stort problem. Putin har også vært veldig lite konkret i hva suksesskriteriene er, så en korridor med noen avtaler kan alltids selges inn som en seier. Selv om Moskva kjøper «seieren» så tror jeg ikke at Russland akkurat er motivert til nye krigshandlinger med det første.
    Måler forblir det samme, selv om en våpenhvile skulle komme og Ukrainas delt vil Russland aldri godta eller akseptere noe selvstendig Ukraina , Det blir bare en utsettelse av den «endelige løsningen». .Se litt på kartene over territorielle historiske Russland de siste 5-600 år, Ukraina har bare eksistert som egen enhet de få siste årene (en parantes i historien). Som Norge har Ukraina tydeligvis beholdt en nasjonalfølelse selv med 500 år under fremmed styre… Men Russland oppfører seg ikke som Sverige mot Norge i 1905

Sist redigert:

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    I mars spådde jeg våpenhvile og at forhandlinger kunne starte i mai.
    Jeg er dessverre ikke så optimistisk nå. Tok med andre ord feil :confused:
    Det beste vi kan håpe på kort sikt er en Korea deling.
    Tror derimot ikke at Russland vil prøve seg andre steder med det første. Så noe er da oppnådd :rolleyes:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.476
    Jeg er kristen. Jeg tenker dommedag. All in?` Med det tenker jeg at jeg kan like gjerne dø som enhver Ukrainer. Eller dø med enhver Ukrainer. Eller Jemenitt. Eller Afganer. Syrer. Elller mørkhudet. M-a-o: Jeg forsvarer ikke min egen skygge lenger. Jeg må må dø for noe.
    En allerede livsfarlig konflikt blir betydelig farligere av å blande inn religiøse vrangforestillinger og dommedagsprofetier.

S

Spyd

Gjest
    Krigen er tragisk , det som foregår i sikkerhetsrådet i Fn er også tragisk. Mvh Spyd

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette sier jo en del:

Putin søker etter soldater - på nettet – VG

Separatistlederne har også gjort forsøk på å rekruttere nye soldater fra separatistkontrollerte Donbass. Heller ikke det har hatt stor suksess, sier Ydstebø.

– Russland har gått stadig bredere og bredere ut for å få inn nye soldater. Det er ingen god indikator på at de har hatt noen suksess på rekrutteringsfronten, sier Ydstebø.

At det russiske forsvaret har problemer med å få inn nok soldater, skyldes sannsynligvis at russere flest begynner å få en forståelse om hva som egentlig foregår i Ukraina - til tross for at myndighetene blokkerer informasjonsflyten fra andre hold.

– Det handler ikke bare om at folk ikke er interessert i å verve seg, sier Ydstebø.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er kristen. Jeg tenker dommedag. All in?` Med det tenker jeg at jeg kan like gjerne dø som enhver Ukrainer. Eller dø med enhver Ukrainer. Eller Jemenitt. Eller Afganer. Syrer. Elller mørkhudet. M-a-o: Jeg forsvarer ikke min egen skygge lenger. Jeg må må dø for noe.
    Hvor ble det av ditt «vende det andre kinn til»? Patriark Kirill i Moskva er også kristen. Ikke bare det, han hevder å representere den eneste sanne kristendom etter Romas og Bysants’ fall og Vestens generelle fordervelse, og at angrepet på Ukraina er både rett og riktig. For meg sier det en hel del om religionens nytteverdi som ledesnor for noe som helst, men det er nå mitt syn.
    Les gjerne patriarkens preken fra «tilgivelsessøndagen» i den siste linken. Si gjerne hva du synes om den eneste rette kristendom som forkynnes.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mitt syn også. Men den diskusjonen høre hjemme i en annen tråd.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.252
    Sted
    Holmestrand
    Har aldri satt min fot i HV, men historiene fra de som var på øvelse innga jo ikke til veldig tillit. Spritflasker lå høyt på prioriteringslista når sekken skulle pakkes....

Forhåpentligvis er det noe mer på stell i dag.
    Etter 15mnd med flyvåpen så ble det 17 år (tror jeg) i HV. Historiene om sprit og fyll er bare tøv. At det var en fest eller 2, helt klart. Men HV-øvelsene var aldri preget av av drikking. Tvert i mot.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.252
    Sted
    Holmestrand
    Mitt syn også. Men den diskusjonen høre hjemme i en annen tråd.
    Ikke når patriarken velsigner aggresoren. Da er han en del av krigs- og propagandaapparatet, og burde som sådann sanksjoneres på det aller sterkeste på linje med oligarker, høytstående politikere og andre nyttige idioter.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mye av begrunnelsen for angrepskrigen ligger jo i det nasjonalistisk-ortodokse synet på Russlands hellige misjon i verden, og dermed nødvendigheten av å bringe Lille-Russland, for tiden kjent som Ukraina, tilbake i sin rette tilstand innenfor det russiske imperiet. Befridd for moderne idéer som noen annen nasjonal identitet enn den russisk-ortodokse. Bevares, uten det argumentet ville sikkert Putin funnet på et annet, men som du sier er dette en sentral del av krigspropagandaen.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Uten religion, eller religiøse overbevisninger, hadde det vært relativt fredelig i verden gjennom tidene. Hvor mange kriger har ikke vært ført i Guds, eller i Allahs navn…?

I starten av krigen i Ukraina leste jeg et innlegg delt av en religiøs fyr som ba om at Gud snart stanset krigen. Jeg svarte vedkommende at det kanskje hadde vært en bedre ide og vært litt proaktiv, hindret krigen i utgangspunktet. Men Gud er tydeligvis reaktiv…

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.134
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Etter 15mnd med flyvåpen så ble det 17 år (tror jeg) i HV. Historiene om sprit og fyll er bare tøv. At det var en fest eller 2, helt klart. Men HV-øvelsene var aldri preget av av drikking. Tvert i mot.

Muligens var ikke du på de samme øvelsene/stedene som mine bekjente. Jeg så nå faktisk en del sekker bli pakket og også tilstanden på de hjemvendte. Sistnevnte var ganske tilsvarende for hvor mye hjemmebrent/vodka som hadde gått i sekken.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.252
    Sted
    Holmestrand
    Uten religion, eller religiøse overbevisninger, hadde det vært relativt fredelig i verden gjennom tidene. Hvor mange kriger har ikke vært ført i Guds, eller i Allahs navn…?

I starten av krigen i Ukraina leste jeg et innlegg delt av en religiøs fyr som ba om at Gud snart stanset krigen. Jeg svarte vedkommende at det kanskje hadde vært en bedre ide og vært litt proaktiv, hindret krigen i utgangspunktet. Men Gud er tydeligvis reaktiv…
    Ut i fra det vi ser av mange religiøse så later i hvert fall gud til å være svært reaksjonær …

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    854
    Det er noen ganger man blir flau over å være nordmann;

- når nordmannen ved siden av deg på Thai airways skjønner alkoholen ombord er gratis og knipser på stewardene ombord resten av turen

- når man som forventingsfull rekrutt står portvakt i leiren og det er gitt beskjed om å slippe inn folk som skal på HV øvelse

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.252
    Sted
    Holmestrand
    Muligens var ikke du på de samme øvelsene/stedene som mine bekjente. Jeg så nå faktisk en del sekker bli pakket og også tilstanden på de hjemvendte. Sistnevnte var ganske tilsvarende for hvor mye hjemnebrent/vodka som hadde gått i sekken.
    Jeg var i Stor-Oslo fra midt på åttitallet, De siste 5 årene i Vestfold. Noen år før jeg kom inn ble det tatt tak i fylleriet og ryddet opp. Som sagt så opplevde jeg svært lite slikt. Nå vet jeg ikke hvor og hvilke periode du dikter til, og kan det være mulig at dine kilder er de lokale fyllikene? Noen slike så jeg. Folk med alkoholproblemer drikker hele tiden og overalt. Også i HV.
    Det er selvsagt mulig at det var mere drikking andre steder. Det vet selvsagt ikke jeg. Men jeg opplevde fylla i HV som en myte, selv om mange fortsatte å snakke om det. 🙂

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.252
    Sted
    Holmestrand
    Det er noen ganger man blir flau over å være nordmann;

- når nordmannen ved siden av deg på Thai airways skjønner alkoholen ombord er gratis og knipser på stewardene ombord resten av turen

- når man som forventingsfull rekrutt står portvakt i leiren og det er gitt beskjed om å slippe inn folk som skal på HV øvelse
    Nordmenns drikkekultur kan være svært lite sjarmerende…
    Når var du rekrutt?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke når patriarken velsigner aggresoren. Da er han en del av krigs- og propagandaapparatet, og burde som sådann sanksjoneres på det aller sterkeste på linje med oligarker, høytstående politikere og andre nyttige idioter.
    Patriarken kan man godt diskutere. Religion mer generelt, ikke her. Og joda; nasjonalisme, fedreland, kultur, dårlig informerte tolkninger av historien og religion sauses sammen i en salig blanding, jeg har lest noen av kommentarene til Koranbrenning i kommentarfeltet til en leder i VG og det er forstemmende lesning. Vi har vår gode andel av patriarker i samme skitne sausen her hjemme også.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bilder av «Moskva», tatt fra et eller annet bergingsfartøy.

Det ser ut som den fortsatt fløt ved daggry, ingen levende mennesker ombord. Noe ser ut til å ha banket hull i skroget rett over den nye vannlinjen, rett foran skorstenene. Brann innvendig derfra helt til helikopterhangaren bakerst. Brenner forsatt godt. Sjømålsmissilene har ikke detonert ennå da dette bildet ble tatt. Alt av flåter og båter er sjøsatt, så en god del av mannskapet kan ha berget livet. «Stormen» som ifølge russerne fikk skipet til å synke under slep ser ganske moderat ut på dette tidspunktet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og da ved daggry den 15.4, selv om posten er fra 18.4. Antar det er liten tvil om at den har sunket?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.476

Hadde den enda vært så vel. Ingen gud jeg har hørt rykter om, har hittil reagert på noe som helst.

U

Utgatt24668

Gjest
    Måler forblir det samme, selv om en våpenhvile skulle komme og Ukrainas delt vil Russland aldri godta eller akseptere noe selvstendig Ukraina , Det blir bare en utsettelse av den «endelige løsningen». .Se litt på kartene over territorielle historiske Russland de siste 5-600 år, Ukraina har bare eksistert som egen enhet de få siste årene (en parantes i historien). Som Norge har Ukraina tydeligvis beholdt en nasjonalfølelse selv med 500 år under fremmed styre… Men Russland oppfører seg ikke som Sverige mot Norge i 1905
    Målene til Kreml er nok vage av en grunn. Det mest åpenbare er å få Ukraina til å gi fra seg Krim og Dunbas, og mulig mer territorie for å sikre landforbindelse til krim. Om Ukraina gir fra seg områdene så vil også andre anerkjenne dette også.

Russland ønsker nok også en russervennlig ledelse. Dette kommer nok ikke til å skje på en veldig god stund. Dette vil de nok jobbe målrettet med også etter krigen. Hva de mener med denazifisering er derimot veldig uklart og er nok med overlegg. De kan tilpasse historien ut fra hva de oppnår.

Det er tvilsomt at de hadde som mål å ta hele Ukraina. Men, trusselen om å gjøre det er nyttig på forhandlingsbordet i teorien, hadde det ikke bare vært for at de sliter så fælt med krigføringen.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.476
    ^ Jeg er vel av den oppfatning at lobbyvirksomhet er bedre enn massive angrep på sivile mål, dersom ideen er å skape en russervennlig nasjon. Noen har strøket på grunnkurs i psykologi.

C

Cyber

Gjest
    Ukrainerne burde vite det. Signert avtale fra 1994 hvor Russland høytidelig lover å respektere Ukrainas territorielle integritet, aldri bruke våpen mot landet, aldri true Ukraina med bruk av våpen. Yeah right.

Men så er det dette lille problemet med ~6000 atomstridshoder, hvorav kanskje ~1500 er i noenslags brukbar stand, i hendene på et skruppelløst bandittregime som lyver, stjeler og dreper for fote. Generell knusing kan ha bivirkninger. I første omgang må trollet presses tilbake i esken og noe tungt settes på lokket, og så får det bare holde på inni der. Hva Putin gjør i Russland er stort sett russernes eget problem, men vi må slutte å finansiere angrepskrigene og wunderwaffenene hans.
    Greit å ikke fyre av noe de ikke er ganske sikre på at kommer klar av eget terretorium...

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.005
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Denne kom inn i går kveld:

Chornobaivka 16:0 Russians

Oleksiy Arestovych, adviser to President Zelenskyy informed that Ukrainian forces damaged Russian positions in Chornobaivka [airfield] again - for the 16th time!

He specified that this time the target was multiple launch rocket systems and ammunition storages:

"Considering the lasting detonation of ammunition, I think a new episode of the Chornobaivka series was a success.

That happened despite of all the doubts that such idiotic episode could repeat itself and thanks to the negligent mediocrity of a new commander - general Dvornikov. We are laughing, but [at this point] it's not even funny,"
    said Arestovych.
    Har noen satt opp et skilt med "Russisk oppstillingsplass"?

That's it, this war caused a fracture in the space-time continuum and Kherson airport is now stuck in a time loop.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^ Jeg er vel av den oppfatning at lobbyvirksomhet er bedre enn massive angrep på sivile mål, dersom ideen er å skape en russervennlig nasjon. Noen har strøket på grunnkurs i psykologi.
    De har lyktes godt med å korrumperer en rekke andre obskure nabostater - selv internt i EU. Da tenker jeg på den meget karismatiske Viktor Orban (Ungarn). Andre herlige medlemmer av Putin-klubben er blant annet Sadyr Japarov (Kirgisistan), og Berdimuhammedov (Turkmenistan). I tillegg har man gjennomkorrupte «land» (møkkastater) med bånd til Putin type Aserbajdsjan og Kasakhstan.

Krigføringen i Ukraina er nok et resultat av at de ønsker noe annet enn korrupte oligarker som rapporterer til en Putin-nikkedukke. EU burde slå langt hardere ned på Ungarn. Polen er også ute på ville veier selv om de hater Putin. Bør slås hardt ned på. Dette er ikke bare en krig om territorie eller ha gjennomkorrupte drittsekker på «sin side», men også menneskeverd og verdier som vi etterhvert står alene om i Europa og USA (til en viss grad i det minste).

Sist redigert av en moderator:

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    437
    Sted
    Bergen
    Mye av begrunnelsen for angrepskrigen ligger jo i det nasjonalistisk-ortodokse synet på Russlands hellige misjon i verden, og dermed nødvendigheten av å bringe Lille-Russland, for tiden kjent som Ukraina, tilbake i sin rette tilstand innenfor det russiske imperiet. Befridd for moderne idéer som noen annen nasjonal identitet enn den russisk-ortodokse. Bevares, uten det argumentet ville sikkert Putin funnet på et annet, men som du sier er dette en sentral del av krigspropagandaen.
    Patriarken er eks-KGB (FSR) og det russisk-ortodokse presteskap ble drept/utslettet på 20-30 tallet og siden vært kontrollert av staten. En slags ortodoks nasjonalsamling og identitetsbygging har vært en del Putins virkemidler.

U

Utgatt24668

Gjest
    Patriarken er eks-KGB (FSR) og det russisk-ortodokse presteskap ble drept/utslettet på 20-30 tallet og siden vært kontrollert av staten. En slags ortodoks nasjonalsamling og identitetsbygging har vært en del Putins virkemidler.
    Det er litt drøyt å sette likhetstegn mellom Kristendommen og Putins lakeier ja.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt drøyt å sette likhetstegn mellom Kristendommen og Putins lakeier ja.
    Å gjeninnføre den eneste rette kristendom og befri landet fra gay-parader ser ut til å være en ganske viktig del av opplegget. Hvem har autoritet til å bestemme at patriarken for den russisk-ortodokse kirke ikke er kristen? Han påstår jo det selv.

U

Utgatt24668

Gjest
    Å gjeninnføre den eneste rette kristendom og befri landet fra gay-parader ser ut til å være en ganske viktig del av opplegget. Hvem har autoritet til å bestemme at patriarken for den russisk-ortodokse kirke ikke er kristen? Han påstår jo det selv.
    Skal man bedømme den kristne lære ut fra maktmennesker som er kjøpt og betalt av korrupte ledere så er jeg enig i at kristendommen, Islam etc osv er noe søppel. Bedømmer du det ut fra de religiøse tekstene så er saken en helt annen.

• Liker
    Reaksjoner: OKA

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.849
    Religion er gjerne det menneskene gjør ut av det, uansett hvilken religion det er.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn