Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg har bedt om en link som underbygger det du skriver, det kan da ikke være så vanskelig? Lenke til FHI har ikke voldsom verdi med mindre den underbygger det du hevder.
    Hvorfor spør du ikke etter lenke som begrunner påstanden om dødelighet knyttet til vodka i Russland?

Jeg prøver meg på en lenke til fra FHI:

Mange studier har funnet at alkoholrelatert sykelighet og alkoholproblemer er vanligere i grupper med lavere sosioøkonomisk status. Det kan synes som om den negative sosiale gradienten er sterkere når de alkoholrelaterte problemene er mer alvorlige og lavfrekvente (som i studier basert på registerdata) enn når alkoholproblemene er noe mer utbredt og til dels mindre alvorlige

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.067
    Torget vurderinger
    0
    Det spiller en rolle om man ser på forventet levealder. Risikofylt drikkemønster i tillegg til mørketall er helt klart drivere, sammen med øvrig livsstil, et gap vi egentlig ikke burde ha hatt i Norge.
    Statistikken forholder seg til antall liter alkohol! Ikke antall liter øl og antall liter sprit!
    I fjor drakk (statistisk sett) alle nordmenn over 15 år 7,44 liter 100% alkohol!
    Hvis du drikker det i form av 60% sprit betyr det at du bikket innpå 12,4 liter = 16,53 flasker 60%
    Hvis du drikker det i form av øl betyr det at du drikker 148,8 liter = 297,6 halvlitere.
    Det er de 7,44 liter sprit som er helseskadelige! Om du drikker 12,4 liter 60% sprit eller 144,8 liter 5% øl spiller liten rolle!

Hvis du kan vise til at sprit reduserer levelader mer eller mindre enn øl, hvis man har det samme totale inntaket av alkohol er du flink!

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.256
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hvorfor spør du ikke etter lenke som begrunner påstanden om dødelighet knyttet til vodka i Russland?

Jeg prøver meg på en lenke til fra FHI:

Mange studier har funnet at alkoholrelatert sykelighet og alkoholproblemer er vanligere i grupper med lavere sosioøkonomisk status. Det kan synes som om den negative sosiale gradienten er sterkere når de alkoholrelaterte problemene er mer alvorlige og lavfrekvente (som i studier basert på registerdata) enn når alkoholproblemene er noe mer utbredt og til dels mindre alvorlige

Hvorfor skulle jeg be om det? Dette handler om at du kaster ut en påstand du ikke har dekning for, med den største selvfølge.

Men samma det, poenget er understreket nå.

La oss telle tanks og krangle om hvorvidt Larson er Putler-agent eller ei.

U

Utgatt24668

Gjest
    Hvorfor skulle jeg be om det? Dette handler om at du kaster ut en påstand du ikke har dekning for, med den største selvfølge.

Men samma det, poenget er understreket nå.

La oss telle tanks og krangle om hvorvidt Larson er Putler-agent eller ei.
    Se innlegget du nettopp svarte på :) Hvorfor tror du selv dødeligheten er høyere ? Det handler om livsstil. Lenken over relatert til alkohol er en del av forklaringen. På samme måte som at drikkemønsteret på bygda i Russland er det, men ikke alene. Ikke så vanskelig dette.

Noen slengte ut en påstand om vodka i Russland også. Der krevde du ingen lenker. Spesielt.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Min russiske kone vil nok le godt dersom hun blir fortalt om den fantastiske likestillingen i Russland. Virkeligheten i russisk arbeid og privatliv er nok noe helt annet enn den offisielle og politisk korrekte fremstillingen. Hun er etter mange år her fremdeles overasket over rettigheter og muligheter for kvinner her.
    RRR svarer på det meste, men ikke dette innlegget. Hvorfor det....hmmmm
    Noen virker til å ha et aldri så lite Russia crush.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.184
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 816295

Leser man artikkelen, finner vi:

"Upopulære guvernører blir regelmessig fjernet fra embetet, og sender ofte inn sine oppsigelser i klynger i vårmånedene, ifølge Reuters."

Og at Putin allerede har utnevnt nye guvernører til disse embedene. Dette er områder der regjeringspartiet (Forent Russland) gjorde det svakere ved forrige valg og der utenlandske virksomheter har hatt feste. Ser mer ut som om Putin tar grep og rensker ut.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg ser at oversettelsen som følger i kommentarene, om den er rett, stort sett oppsummerer den vestlige historiefortellingen:

I henhold til inngåtte avtaler er Ukraina et fritt og uavhengig land.
    Ukraina og Nato har ikke bedrevet offensive aksjoner mot Russland og utgjør ingen trussel mot Russlands selvstendighet
    Russland har feilet i å gjennomføre en poltikk som gjør de til en attraktiv samarbeidspartner for naboland
    Anneksjonene av Krim og Donbas ble gjennomført mot befolkingens vilje, i stor grad pga overstående punkt.

Sist redigert:

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.911
    Og jeg ser at oversettelsen som følger i kommentarene, om den er rett, stort sett oppsummerer den vestlige historiefortellingen:

I henhold til inngåtte avtaler er Ukraina et fritt og uavhengig land.
    Ukraina og Nato har ikke bedrevet offensive aksjoner mot Russland og utgjør ingen trussel mot Russlands selvstendighet
    Russland har feilet i å gjennomføre en poltikk som gjør de til en attraktiv samarbeidspartner for naboland
    Anneksjonene av Krim og Donbas ble gjennomført mot befolkingens vilje, i stor grad pga overstående punkt.
    Men hvem er han kroppen her, og lever han i dag tro?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Twitteratet stiller diagnoser:
    På lista mi over gode titlar står "Du dør så langsomt at du tror du lever" (Bertrand Besigye, 1993). Dersom han hadde vore faktisk døyande i eit slikt tempo at ein kvar gauk kunne sett det, hadde media rapportert om ein langt meir frenetisk maktkamp i Moskva. Eg vil tru det finst lite flatterande bilete av dei fleste av oss, særleg når vi har litt av kvart å uroa oss for.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.409
    Sted
    Smurfeland
    På lista mi over gode titlar står "Du dør så langsomt at du tror du lever" (Bertrand Besigye, 1993). Dersom han hadde vore faktisk døyande i eit slikt tempo at ein kvar gauk kunne sett det, hadde media rapportert om ein langt meir frenetisk maktkamp i Moskva. Eg vil tru det finst lite flatterande bilete av dei fleste av oss, særleg når vi har litt av kvart å uroa oss for.
    Ja, selv kunne jeg godt brukt denne t-skjorta f.eks.:

1652254466486.png

Men det er da ikke noe nytt at det spekuleres i om Putin faktisk kan være alvorlig syk, og jeg syns av en eller annen grunn det var verdt å nevne at en eller annen tilfeldig person på internett påberopte seg nok kyndighet til å mene at han kunne fastslå at Putin ser nettopp alvorlig syk ut.

Ellers enig. Jeg tror f.eks. ikke det finnes så mye som ett eneste flatterende bilde av undertegnede noe sted.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.555
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg gjetter på at den Twitter-offisergreia er falsk.

Lar meg fascinere av din belittling av Zelensky, RRR. Men å høvle alpine ulikheter ned til et hedmarksk landskap gjør du jo generelt da. Som om det ekstreme ikke er ekstremt nok.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.178

President Lyndon B. Johnson i USA likte å fortelle om en rådgiver i et lokalvalg i Texas som i desperasjon luftet tanken om å sette ut et rykte om at den populære motkandidaten hadde en forkjærlighet for seksuell omgang med dyr.

Da kandidaten forferdet svarte at noe slikt fantes det jo overhodet ikke belegg for å si, svarte rådgiveren: «Men vi kan få ham til å benekte det»!

U

Utgatt24668

Gjest
    Nå tror jeg vi beveger oss mot "Du vet du er gammel når..." tråden...
    Jeg drar ned snittalderen og gubbefaktoren her en god del, men har stor sans for kvalitet selv om det ligger noen år tilbake.

Det samme gjelder vel deres bedre halvdeler ? De blir vel heller ikke yngre med tiden. 😂

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    jeg tror ikke at det var en ferdigskrevet og profesjonelt utført tale da han sa: "Jeg trenger ammunisjon, ikke skyss ut av landet".
    Den linja var så perfekt og så cool at ikkje det det beste reklamebyrået eller manusforfattarane i verda kunne funne på det. Zelenskyj er liksom Churchill, Haakon VII og Bjørnson i ein person. Det spelar inga rolle kva han skriv sjølv (han har sikkert ha betre ting å gjera).

Eg er såpass døll at eg trur han i ettertid kjem til å verta vurdert ut frå dei strategiske vala han har gjort (dvs, står ansvarleg for). Kvaliteten på dei kjem sjølvsagt an på utfallet av krigen.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.476
    Men det er da ikke noe nytt at det spekuleres i om Putin faktisk kan være alvorlig syk, og jeg syns av en eller annen grunn det var verdt å nevne at en eller annen tilfeldig person på internett påberopte seg nok kyndighet til å mene at han kunne fastslå at Putin ser nettopp alvorlig syk ut.
    Et fotografi tatt i et heldig / uheldig øyeblikk kan benyttes til så å si hva som helst. Fullstendig meningsløst å benytte nevnte foto for å underbygge helsa til en person, i det minste.
    Spekulasjoner om sittestilling, håndbevegelser, ansiktsmimikk og hva som helst annet, virker bare dumt. Putin fyller 70 i oktober, han har lov til å få merker av et levet liv, han som alle oss andre.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.409
    Sted
    Smurfeland
    Et fotografi tatt i et heldig / uheldig øyeblikk kan benyttes til så å si hva som helst. Fullstendig meningsløst å benytte nevnte foto for å underbygge helsa til en person, i det minste.
    Spekulasjoner om sittestilling, håndbevegelser, ansiktsmimikk og hva som helst annet, virker bare dumt. Putin fyller 70 i oktober, han har lov til å få merker av et levet liv, han som alle oss andre.
    Etter hva jeg har skjønt etter krigens utbrudd later etteretningstjenestene til å analysere nettopp slike ting som du nevner her, for å kunne få innblikk i ting som helsetilstand fysisk og psykisk o.s.v. Det var jeg faktisk ikke klar over før noen postet noe om det, jeg tror i denne tråden, eller kanskje det stod i en avis.
    Og selvsagt er alder og belastninger en faktor, men det er allikevel ikke sånn at sykdom og underliggende tilstander ikke ville manifestere seg fysisk på et eller annet vis, etterhvert. Det var også et bilde som sammenlignet Putin i 2020 og nå, hvor han ser ut som han er oppblåst i ansiktet, visstnok ikke uforenlig med bruk av medikamenter som kortison eller antidepressiva f.eks.

Selvsagt bare spekulasjoner alt sammen. Syns allikevel det er interessant.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.476
    ^ Begge disse fotos er øyeblikksbilder, og ingen av oss aner om de er manipulerte, en gang.
    Forteller meg virkelig ingenting.

Og dersom Putin får kortisonbehandling for et eller annet, er han da slett ikke alene om det. Behøver slett ikke peke mot et snarlig dødsfall.
    Det brukes i behandlingen av hormonforstyrrelser når kroppen ikke klarer å produsere nok av sitt eget kortison i binyrene. Det brukes også til å behandle mange immunsykdommer og allergiske tilstander som leddbetennelser, lupus, alvorlig psoriasis, alvorlig astma, ulcerøs kolitt og Crohns sykdom.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.652
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er de 7,44 liter sprit som er helseskadelige! Om du drikker 12,4 liter 60% sprit eller 144,8 liter 5% øl spiller liten rolle!
    Du glemmer at volum vs frekvens også har betydning.

U

Utgatt24668

Gjest
    Det er ikke så rart. Krig vekker sterke følelser hos folk.
    Ja, samtidig skulle man tro at voksne mennesker klarer å oppføre seg som folk. Stort sett har det jo gått nogen lunde bra på hifisentralen, noen varme kuler til tross. Det er jo positivt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.409
    Sted
    Smurfeland
    Har da heller ikke sagt at det er annet enn spekulasjoner, eller at disse bildene egentlig forteller oss noe som helst. Om man mener at det er fullstendig irrelevant trenger man ikke å tenke på det, men kan scrolle videre.

Ellers brukes kortison til mye forskjellig, det er bl.a. noe man kan få ved siden av cellegiftbehanling mot kreft.

Personlig syns jeg nå uansett det er interessant, uten at jeg tar noe for god fisk.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    437
    Sted
    Bergen
    Ekstra skummelt med en døende diktator med atomvåpen. På 80-tallet var politbyrådet stort sett like gamle som Brezhnev og faren da var at de ikke tenkte så mye på fremtiden. Husker videoen fra Sting hvor du så en gammel mann men han hadde i det minste barnebarn han tenkte på.

En KGB topp hoppet av og advarte vesten mot stemningen blant de gamle, og ble medvirkende til at Reagan dempet sitt nivå og fokus kom på nedrustning fremover.

U

Utgatt24668

Gjest
    Den linja var så perfekt og så cool at ikkje det det beste reklamebyrået eller manusforfattarane i verda kunne funne på det. Zelenskyj er liksom Churchill, Haakon VII og Bjørnson i ein person. Det spelar inga rolle kva han skriv sjølv (han har sikkert ha betre ting å gjera).

Eg er såpass døll at eg trur han i ettertid kjem til å verta vurdert ut frå dei strategiske vala han har gjort (dvs, står ansvarleg for). Kvaliteten på dei kjem sjølvsagt an på utfallet av krigen.
    Kan vi enes om at Zelenskyj er en god taler, men ikke trekke sammenlikner til Churchill? Det oppleves litt kleint og unødvendig, og litt respektløst ovenfor en personlighet som reddet verden fra et diktatur uten sidestykke i historien.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.256
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Litt interessant å lese dette innlegget:

https://www.aftenposten.no/meninger...at-du-ikke-merker-dobbeltmoralen-og-hykleriet

Velkjente vinklinger, dette tøvet har vi hørt før fra mange hold. Også i denne tråden. :rolleyes: :sneaky:

Kjære Erlend Loe,

Siden jeg var 15, har jeg vært opptatt av Norge og levd i dine bøker. Jeg har alltid vist kjærlighet og respekt overfor nordmenn.

Du skriver til dels pent om russere i kronikken 7. april. Da bør du spørre deg: Er russere over natten blitt tyranniske? Eller er konflikten mer komplisert enn slik den er fremstilt i Vesten: som en kamp mellom det gode og det onde?

Du beskriver russernes alvorlige holdning til Den store fedrelandskrigen. Kanskje har Ukraina oppført seg provoserende i denne sammenhengen? Hva med for eksempel hovedgater som er oppkalt etter Roman Sjukhevitsj og Stepan Bandera i Kyiv? Forbud mot å bruke St. George-bånd og mot å gå ut med blant annet G. Zjukovs portrett under feiringen av 9. mai? Og riving av monumentene til minne om sovjetiske soldater?

Sovjetunionen mistet rundt 30 millioner mennesker under den Den store fedrelandskrigen. To tredjedeler var sivile. Alle russiske familier opplevde å miste medlemmer.

Belærer oss om ytringsfrihet
    Du nevner begrensning av medier i Russland. Russere har tilgang til opposisjonelle medier i Telegram. Men hva med at EU utestenger de russiske mediene RT og Sputnik? Vestlige land forteller oss med en belærende tone om ytringsfrihet, selv om de ikke følger den selv.

Sammenligningen av Russland med Nazi-Tyskland og en uttalelse om at vi «er vant til å bli løyet for» oppfatter jeg som en fornærmelse, og jeg forventer at du ber om unnskyldning.

I motsetning til i det norske samfunnet, hvor man kan avbryte et vennskap på grunn av politiske synspunkter (dette sier jeg ut fra min egen erfaring), kan man mye friere uttrykke sin mening i russiske miljøer uten å bli ekskludert. I min krets er det både de som støtter president Vladimir Putin, og de som er veldig opposisjonelle. Jeg er ikke blitt uvenn med noen av dem med andre politiske synspunkter, og vi fortsetter å omgås som før.

Din mening om demokrati i Russland og Ukraina er opprørende.

Ingen respekt
    Hvis du er glad i Russland, hvorfor reagerte du ikke på massevis av russofobiske artikler i norske aviser? Ønsketenking skapt av vestlige medier førte til katastrofale konsekvenser som russere og ukrainere lider under.

Leit at du ikke merker dobbeltmoralen og hykleriet. Jeg tviler sterkt på at du har hørt nøye på hva den russiske ledelsen formidlet under konferanser, forhandlinger og i FN. Det virker heller ikke som at du ordentlig har analysert de regionale og globale årsakene til konflikten.

Du skriver pene ord om russere, men samtidig føles det som at du ikke har noen respekt for 144 millioner mennesker og ikke ønsker å forstå vår tankegang. I stedet heller du bensin på bålet og tar del i ydmykelsen av russere. Det er blitt «mainstream».

La det alltid være fred og ro i ditt land. Jeg håper at dere aldri må gå gjennom det som russere og ukrainere opplever nå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn