GIS Arta høres bra ut. Ildgivning etter 30 sekunder? Litt skeptisk
Får de til dette så er deg gode. Har de like gode systemer for å generere skytedata og for å rette inn skyts? Jeg påstår ingen ting, men jeg ser ikke bort fra at noen av problemstillingene er blitt borte i iveren etter å fortelle hvor gode ukrainerne er.
Da jeg var inne måtte en måletropp ut først for å ta ut posisjonen for hvert rør, samt for å gi nødvendige data til parallellstilling av skytsene (vinkler til fjerntliggende siktepunkt osv). I KO ble skytedata beregnet individuelt for hvert skyts med den hensikt å øke treffsikkerheten. Etter min tid ble skytsene oppgradert slik at de kunne operere autonomt uten behov for måletropp. Jeg er litt usikker på hva slags info de fikke fra KO; skytedata eller kun målet, jeg antar at det første. Sikkert ikke så veldig avansert i dag, men kan ukrainske skyts operere autonomt? Om de er avhengige av et KO for å beregne skytedata (retning, elevasjon, ladnng, granat, tempering) så tar fort ting lenger tid. I KO koker det normalt, alle vil ha ild. Om GIS Arta hånterer dette, og deres kommunikasjonslenker fungerer, så er jo dette genialt.