Rygge Airshow 2009

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Går av stabelen 22 og 23 august. http://ryggeairshow.no

Følgende er bekreftet på oppvisning:

AEROSTARS YAK AEROBATIC TEAM
CATALINA G-PBYA
HAWKER HUNTER MK58
SAAB J29F TUNNAN
DOUGLAS A-26B INVADER
LOCKHEED MARTIN F-16 FIGHTING FALCON
DOUGLAS DC-3 DAKOTA
PATROUILLE SUISSE
SUPERMARINE SPITFIRE
P-51D MUSTANG
HARVARD T-6G LN-TEX
DE HAVILLAND VAMPIRE
PIPER L-4J
TIGER MOTH
PITTS 12S PYTHON
YAK-55M
MUDRY (APEX) CAP 10
CESSNA L-19 BIRDDOG
CASA 1-131 E3B BUCKER JUNGMANN
AERO L-29 DELFIN
EXTRA EA-230
FAIRCHILD PT19 CORNELL
PIPER PA19 CUB
AUSTER V J/1
SAAB SAFIR 91B
FOKKER DR.1
BLERIOT XI
FOURNIER RF4-D MOTOR GLIDER
BELL 412

Regner med at dette blir like artig som sist, synd at Eurofighter Typhoon og F-15 Eagle kun skal stå på static display...

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Hvordan klarte du å unngå og nevne F-15 Eagle

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hehehehe, jeg nevnte bare disse som skal ha oppvisning i lufta - de på static display ble ikke tatt med. Men jeg gleder meg til å se den - nesten så man får lyst til å være der helt til den skal hjem. Jeg antar den flyr selv og ikke blir sendt med Schenker :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
En gang på 90-tallet var det storstevne på Gardemoen militære flyplass. 5 stk Su-27 Sukhoi (Flanker) var hovedattraksjonen. Det tok pusten fra meg iallefall. For en flymaskin!!

Ubeskrivelige manøvrer, bl. a. en diamond-barrel-roll i lav høyde av alle 5. Den russiske team-leaderen foretok alene noen "stunt" jeg trodde var umulig :eek:

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Det var vel i 95 tror jeg. Til min store skuffelse fikk jeg ikke vært der, bodde på Andøya i den perioden. Men jeg husker godt at fattern ringte meg og ropte at "nå flyr det noen russiske jagere forbi!!!" Ble litt muggen da, gni det inn lissom...! Hehe.

Utrolig rå maskiner det der, russerne var tidlig ute med thrust-vectoring nozzle - da kan man gjøre mye rart med et fly :)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg er ganske sikker på at det var i 94, og jeg tror teamet gikk under navnet "Air knights" e.l. Flere andre store team var der også: Red Arrows, Patrouille de France, Patrouille de Suisse, Frecce Tricolore. "Akro"-oppvisningen med 4 nederlandske helikoptere ("Grasshoppers"?) var imidlertid bare tull, syntes jeg.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det var i 1994, ja. Jeg og en kompis var der. Bortsett fra de fantastiske SU-27 var også de Italienske Frecce Tricolore halsbrekkende i dobbelforstand.... Spesielt satt vi pris på Frecce Tricolore sin speaker - de hadde med sin egen speaker, ja. På gebrokkent engelsk introduserte han det ene spektakulære stuntet etter det andre. Det hørtes ut som han storkoste seg han og - i tillegg til pilotene. Frecce Tricolore avsluttet med å tegne "a big apple" som han sa, speakeren - mens pilotene tegnet et hjerte med pil gjennom. Jeg synes jeg hører speakeren enda.... ;D

Må finne fram den videoen en dag....

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
Det var i 1994, ja. Jeg og en kompis var der. Bortsett fra de fantastiske SU-27 var også de Italienske Frecce Tricolore halsbrekkende i dobbelforstand.... Spesielt satt vi pris på Frecce Tricolore sin speaker - de hadde med sin egen speaker, ja. På gebrokkent engelsk introduserte han det ene spektakulære stuntet etter det andre. Det hørtes ut som han storkoste seg han og - i tillegg til pilotene. Frecce Tricolore avsluttet med å tegne "a big apple" som han sa, speakeren - mens pilotene tegnet et hjerte med pil gjennom. Jeg synes jeg hører speakeren enda.... ;D

Må finne fram den videoen en dag....
Jeg husker også speakeren deres, som gjentok og gjentok, "athe acolors aof aour aflag, afrecce, tricolore!" Liberoen deres gjorde mye ut av seg, men jeg hadde enda mer sans for den rene stilen til Red Arrows, som også hadde med sin en egen speaker, som på dempet BBC-engelsk kommenterte "and from the diamond nine, we slip into this formation, which we call... the concorde". Kulturforskjeller, ja.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Kabeldragern skrev:
En gang på 90-tallet var det storstevne på Gardemoen militære flyplass. 5 stk Su-27 Sukhoi (Flanker) var hovedattraksjonen. Det tok pusten fra meg iallefall. For en flymaskin!!
Ja, fyyy flate, det husker jeg. Det var et helt villt flyshow. Jeg mener å huske at Red Arrows også var der, og et eller annet fransk acrobatikkteam i F16. Kommer aldri til å bli noe lignende flyshow i Norge igjen. :-\

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Den ene SU-27'en gikk i bakken noen mnd'er etter, i Tyskland tror jeg det var - i et av de samme stuntene som var vist på Gardermoen. Piloten(e?) skøt seg ut og overlevde på mirakuløst vis, flyet brant opp....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
limvingen skrev:
Hvordan klarte du å unngå og nevne F-15 Eagle

[size=10pt]Fanken att jeg solgte mitt..... [/size] :eek: :eek:

Sees på Rygge - husk hørselvern!!

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.330
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kabeldragern skrev:

Ubeskrivelige manøvrer, bl. a. en diamond-barrel-roll i lav høyde av alle 5. Den russiske team-leaderen foretok alene noen "stunt" jeg trodde var umulig :eek:
Et lite gjensyn her:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Helt på slutten på det første klippet, da Flankeren tusler forbi i "30 knop" - det er da den norske speakeren sier "For slik flyging burde en nesten avkrevd parkeringsavgift"!...etter at støyen hadde lagt seg.

Flott gjensyn!

Edit: Jeg var helt mett av fly og flystøy da vi dro hjem, husker jeg. Stiv i nakken og med øresus dro vi hjem litt før slutten. Det kom et fly i lav høyde og gjorde noen stunts; vi tittet ikke opp engang......

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
Edit: Jeg var helt mett av fly og flystøy da vi dro hjem, husker jeg. Stiv i nakken og med øresus dro vi hjem litt før slutten. Det kom et fly i lav høyde og gjorde noen stunts; vi tittet ikke opp engang......
Jeg husker noe lignende. Det kom en enslig Hawker (samme som Red arrows flyr og som jeg virkelig ønsket og ønsker meg) flyvende mot slutten av dagen, i lav høyde og stor fart, men jeg var gått i metning. Egentlig var det flyshowet litt for mye, med 5 store jet-team og veldig mye annet, men på en fin måte.

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Rygge Airshow kan bli gøy! Får det dessverre ikke med meg dette i år, men som plaster på såret ser det ut til at jeg får med meg flyshowet i Duxford i september: www.duxford.iwm.org.uk/server/show/nav.24102 ;D

Når det først mimres her: er det noen som husker Mirage`n som brøy lydmuren på flyshowet på Gardermoen,- tror det var i 1987?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.080
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
La Patrouille Suisse var et av høydepunktene der, meget bra!!

Topp Bunn