Sølvkabler...Litt diy...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.108
    Antall liker
    11.125
    Torget vurderinger
    10
    Er 1mm ledninger nok til ht, og er det nok ved større tungdrevene ht?

    Hvordan ble lyden steinlarsen?

    Det er vel 0,3x3 mm flatsølv som er anbefalt som HT kabel på lettdrevne systemer (0,8 mm2 areal).
    0,8 mm rundsølv (som er anbefalt til signalkabel) er på 0,5 mm2.

    Dersom man ikke biamper så lurer jeg på om en hybrid med tynt flatsølv og en tykk solidcore kobberkabel vil fungere? Litt ala Kimber Silver Streak?

    Her kan man prøve med biwiring eller at sølvkabelen rett og slett følger kobberkabelen (isolert med f eks bomull) og møtes på endepunktene. Det vil jo bli litt som en bypass kondis.....eller??

    :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Rundsølv 0,5mm med Eichman Bulletplugger speller dritbra! 2 ledere for pluss og 2 for minus. Jeg prøvde først å flette etter Svalander oppskrift (det vil si at jeg betalte eldstejenta for å flette:rolleyes:). Det spiller like bra med tight tvinning imo så har man også mindre tap av lengde på kabelen. Har til og med endt opp med kabel etter samme oppskrift som digitalkabel mellom klokke og dac. Sikkert ikke etter boka, men det speller som bare f..:cool:
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Kan man legge 1mm rundsølv med dobble ledere flettet sammen? Eller er det flatsølv som gjelder til ht?

    Ser at prisen går i været når diameteren passerer 1mm.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker flatsølv og har vært svært fornøyd med det i noen år nå:cool:
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøvd å laget digitalkabel i sølv? :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har et sett Duelund sølvkabler liggende i en skuff. Disse låter lukket og mangler oppløsning i forhold til mye annet jeg har testet. Også mine egenproduserte sølv i bommull kabler. Hvorfor aner jeg ikke. Hva erstattet Duelund digitalkabel hos deg Drossel? Og hva ble bedre? Beklager om dette er litt OT.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.871
    Antall liker
    9.312
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan man legge 1mm rundsølv med dobble ledere flettet sammen? Eller er det flatsølv som gjelder til ht?

    Ser at prisen går i været når diameteren passerer 1mm.
    Hei.
    2mm tråd veier jo ca 4 ganger så mye som en 1 mm.
    Så samme lengde blir ca 4 ganger så dyr.
    Jeg har tvinnet sammen 2 st 1mm til hver leder da får jeg 1,56 mm2.
    Jeg har ikke lengre kabler en 1meter.
    Synes dette med sølv fungerer bra.

    Steinar.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.015
    Antall liker
    3.042
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Rundsølv 0,5mm med Eichman Bulletplugger speller dritbra! 2 ledere for pluss og 2 for minus. Jeg prøvde først å flette etter Svalander oppskrift (det vil si at jeg betalte eldstejenta for å flette:rolleyes:). Det spiller like bra med tight tvinning imo så har man også mindre tap av lengde på kabelen. Har til og med endt opp med kabel etter samme oppskrift som digitalkabel mellom klokke og dac. Sikkert ikke etter boka, men det speller som bare f..:cool:
    Til signalkabel bruker jeg 0,5mm, men bare en leder til pluss og en til minus. Har aldri forsøkt dobbelt opp med ledere, men lurer på om det er noe å hente her? Har du forsøkt begge deler gut_man?
    Hvis du bruker 2 ledere er det noe å hente på å tre alle lederne i hver sin bomullstrømpe før tvinning/fletting? eller tvinne de "nakne" 2 og 2?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har bare testet to ledere tredd i hver sin bommullstrømpe så om det er noe å hente på to kontra en leder eller å tre flere ledere i en strømpe vet jeg ikke. Så lenge oppskriften funker så bra har jeg ikke følt behov for å eksperimentere så mye.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Skøy med litt diskusjon :) Hvilke plugger bruker dere?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.015
    Antall liker
    3.042
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Av plugger bruker jeg Neutrik balanserte sølv.
    Rcapluggene er umerket, men kjøpt hos vt4c.com
    Spader til høttalerkabler er også kjøpt hos vt4c.com, m sølvbelegg.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ingen spader/terminering på ht kabel. Loddet rett på filter og skrudd rett i terminal. Signalkabel terminering er utelukkende Bullet plugger fra Eichman, type gold plated Tellurium. Har vurdert å teste sølvpluggene, men har vært litt for kjip..
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Bruker Eichman Bulletplugger i sølv. Fungerer helt fint hos meg.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Er det noen som har betrakninger om en kontra to ledere til pluss og minus? Er det noen grunn for at to ledere skal funke bedre enn en? Holder på å skal lage et 4m signalkabelsett til å bruke mellom pre og effekt. Har materialer til å lage kabel med to ledere, men gidder ikke dobbelt så mye arbeid hvis det ikke er noe å hente lydmessig eller støymessig på det.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Er det noen som har betrakninger om en kontra to ledere til pluss og minus? Er det noen grunn for at to ledere skal funke bedre enn en? Holder på å skal lage et 4m signalkabelsett til å bruke mellom pre og effekt. Har materialer til å lage kabel med to ledere, men gidder ikke dobbelt så mye arbeid hvis det ikke er noe å hente lydmessig eller støymessig på det.
    Med et så langt strekk er det mulig at du må vurdere skjerming.

    To ledere gir lavere motstand, men kapasitansen øker (dersom lederene er individuelt isolerte) slik at man lettere får en avrulling i toppen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Stusser litt over at sølvbelagte kontakter har blitt poppis i hifimiljøer. Grunnen til at plugger og spader o.s.v. har vært gullbelagt, er jo fordi det ikke anløper og beholder kontaktegenskapene over tid uten å forringes av korrosjon/oksydering. Sølv blir jo gjerne svart over tid, siden det anløper. Skulle tro dette ikke var særlig egnet som belegg på kontakter hvor man ønsker å bevare egenskapene mest mulig uendret over tid. Snakker nå kun om selve pluggene/kontaktene, og ikke sølvlederne som utgjør selve kablene.

    What gives?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Sølvoksid leder omtrent like bra som sølv, er forklaringen jeg har lest meg til andre steder. Om det stemmer eller ikke får andre kommentere.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Ok, hvis det stemmer så virker det kanskje ikke så ufornuftig allikevel. Takk for svar. :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takker for innspill whistler! Lengden og behov for skjerming er et usikkerhetsmoment. Funker det uten skjerm er det fint. Hvis ikke får jeg begynne å eksperimentere med skjerm. Har kjøpt en ekstra bommullsstrømpe til å trekke utenpå pluss/minus lederne igjen, men den er neppe veldig effektiv som skjerm.
    Jeg ønsker ikke noen avrulling i toppen så da er det kanskje verdt å teste med kun en leder til hhv pluss og minus. De andre kablene mine er laget med to individuelt isolerte til hhv pluss og minus. Lydsignaturen i disse kablene er behagelig imo. Heller nok mot det varme, men oppleves veldig oppløst. Akkurat passe for min smak, men så har jeg ikke eksperimentert med en leder kontra to. Kanskje det er noe å hente. Bare en måte å finne det ut på!

    Er det noen som har betrakninger om en kontra to ledere til pluss og minus? Er det noen grunn for at to ledere skal funke bedre enn en? Holder på å skal lage et 4m signalkabelsett til å bruke mellom pre og effekt. Har materialer til å lage kabel med to ledere, men gidder ikke dobbelt så mye arbeid hvis det ikke er noe å hente lydmessig eller støymessig på det.
    Med et så langt strekk er det mulig at du må vurdere skjerming.

    To ledere gir lavere motstand, men kapasitansen øker (dersom lederene er individuelt isolerte) slik at man lettere får en avrulling i toppen.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Bruker 0,5mm tverrsnitt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.494
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Med mine forskjellige sølvkabler har jeg endt opp med fletting og 2 ledere til -. 1 til +. Sølv i teflon og Eichmann silver bullets.. Blir liksom ikke så mye bedre. Ikke om du slenger 2-300k på bordet og kjøper boutique....
    Terminering av + på Eichmann gjøres ved at man fører sølvtråd gjennom den hule kontakten og lodder i enden. Låter en anelse bedre.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Enig med bambadoo i at disse kablene står seg mot mye av boutique kabler. Har seff ikke testet mot alt, men dette låter sålangt så bra at jeg ikke gidder lete etter eller betale for så mye annet. Har to sett BM mkII se kabler som brukes mellom dac/pre og fra pre til power amp. Nå skal BM kabelen mellom pre/power byttes ut til fordel for en svært mye lengre diy sølvkabel. Det vil si at den skal tjenestegjøre et annet sted i signalkjeden. Mest sannsynlig mellom riaa og pre. I kortere lengder lengder er disse kablene farlig nær de relativt kostbare BM kablene. Har testet kortvariantene flettet (etter Svalander metoden med 4 ledere) kontra hard tvinning og jeg klarer ikke høre forskjell. Er det utelukkende for å kunne flette at du har endt opp med 3 ledere bamba?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Sølvoksid leder omtrent like bra som sølv, er forklaringen jeg har lest meg til andre steder. Om det stemmer eller ikke får andre kommentere.

    Det er riktig, men dersom sølvet får en rødbrunlig farge har det dannet seg sølvsulfid på overflaten pga. høyt svovelinnhold i luften. Det er en svært dårlig leder.
    I praksis er det neppe noe stort problem for de fleste av oss... som ikke bor i Hong Kong eller Beijing.:)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Vil to ledere i samme bommulsskjerm oppføre seg annerledes enn to individuelt skjermede ledere?
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Førstnevnte er bedre siden individuelt skjermede ledere vil gi mer kapasistans, noe herr Whistler nevnte i et svar til deg tidligere. Se post 144. :)
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen.

    jeg har bestilt 1mm sølv for å legge til ht. Jeg har bestilt slik at jeg skal legge 2 ledere til pluss og to ledere til minus, slik jeg forstår av dere skal jeg tvinne begge plusslederne rundt hverandre (uisolert), så tvinne begge minuslederne sammen (uisolert) så tre de tvinnende pluss og minus lederne i hversin silkestrømpe og til slutt tvinne begge strømpene rundt hverandre (gjerne hardt?). Har bestilt ei slik fancy nylonkappe for å tre rundt slik at den hvite silken ikke blir skitten med tiden :). Samt sølvbelagt spade på sluttrinn og sølvbelagte banaplugger til ht,, høres det greit ut? :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.871
    Antall liker
    9.312
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    er vel stort sett samme måten jeg gjorde det på også.
    Tilsammen 4 stk 1 mm til hver kabel.
    er meget fornøyd med dette.

    Steinar.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    er vel stort sett samme måten jeg gjorde det på også.
    Tilsammen 4 stk 1 mm til hver kabel.
    er meget fornøyd med dette.

    Steinar.
    Du tvinnet uisolert ? Eller isolerte du alle fire lederne i hver kabel?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.871
    Antall liker
    9.312
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    2 uisolerte i slengen med dril, så isolering.
    Etter dette så tvinnet jeg de igjen med drillen.

    Steinar.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    drit i nylonkappen, den vil bare "tilsmøre" lyden imo
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    lett å prøve.....
    lytt på diskanten
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn