SACD med god lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nei det er nok langt fra sikkert, men er det noen som har prøvd?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har disse i tillegg til Lotus og Live-Evil + Bitches Brew med Miles Davis. Som SACD-spiller bruker jeg Oppo 205 Audiocom Signature. En kombinert BD/SACD-spiller som denne er vel ikke av de aller beste til SACD, men jeg er fornøyd med stereolyden på disse platene. Jeg har bare stereo-anlegg og ikke noe dedikert SQ quadrofoni-anlegg. Er det noen andre her som har det?
    Er det noen spesial utgaver du har av de Miles Davis platene? Ser at de står registeret som stereo utgivelser på SA-CD.net.

    Edit:Googlet litt og fant dem.
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Nei det er nok langt fra sikkert, men er det noen som har prøvd?
    Er mest på ett forum som heter quadraphonicquad der alt dreier seg om multikanals musikk fra 70-tallet til nå.Flere der har vært med helt fra quad perioden og har fortsatt utstyr for quad avspilling.De sier at alle disse ny utgivelsene fra quad masterene låter mye bedre enn fra vinyl.Var dårlig separasjon mellom kanalene på dekoderne uansett format.Det som var nærmest var vel quad på spolebånd da disse ikke trengte dekoding
    Har gulv stående høyttalere fra samme merke både foran og bak så tror ikke jeg er så langt unna det optimale,uansett bedre enn å spille disse musikalske quad skattene i stereo. ;)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen spesial utgaver du har av de Miles Davis platene? Ser at de står registeret som stereo utgivelser på SA-CD.net.

    Edit:Googlet litt og fant dem.
    Disse er utgitt av Sony Japan.Nyutgivelser av gamle quad opptak.Leveres i flotte 7" cover,men all tekst er på japansk.Flere utgivelser med Jeff Beck også.Høy prisklasse.:cool:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    SACD med god lyd?
    Her er definitivt et par varianter med jazzet musikk :)
    Fra Universel music Japn som SHM-SACD. Disse to Blue Note titlene er regnet blant kremen i katalogen til Blue Note. I 2012 foretok Blue Note en digital arkivering av analoge masters i flat transfer 32/192KHz, og en ny digital arkivering i 2017 av noen av tittlene i DSD 128fs. Disse SHM-SACD er basert på disse digitale arkiv masters. Out to Lunch er jo særs spennende, litt sånn avant garde jazz, særlig utgivelsesdatoen tatt i betraktning. Mastertapen til Out to Lunch var i mange mange år regnet som tapt. Men Steve Hoffman fant den ved en tilfeldighet i tape arkivene, og denne SACD'n er basert på original masteren og regnes som den beste. Det er kanonbra lyd på platen, samme med Somethin' Else.

    Men bevares, disse 2 SACD'en kom fra Acoustic Sounds i USA, og med frakt og fortolling kom prisen på 800,- pr stk. Det er over smertegrensa!
    Uhch.. 800 pr stk.. Er det ikke rimeligere å kjøpe de fra Japan? Så de lå rett over 350 der og så kommer frakt og moms.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har de på cd og MD også på vinyl det får holde. Spilte en SACD i dag Talk Talk, men cd laget. Mange av disse SACDen (ink Talk Talk) selges for tullete priser, litt som med vinyl.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Fikk denne på mail i sist uke om noen skulle trenge enda en utgave av Kob eller Bia.
    NB! har ikke hørt disse selv.

    1607639238577.png
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjøpt alle mine fra CDjapan.co.jp og de er ikke så forferdelig dyre. Særlig ikke når du tar med kvalitet på cover og innmat.
    CDJapan : Abraxas SA-CD Multi Hybrid Edition [Limited Edition] [Cardboard Sleeve (mini LP)] Santana SACD

    HMM. Ser ut som at denne utgaven av Abraxas er den mest komprimerte på markedet i følge dynamic range database.
    Santana (førsteskiva) har en DR på 7-8!
    Står over. Penger spart.....

    Hva i helvete er vitsen med high-res digital når man komprimerer livskiten ut av dem?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Hva i helvete er vitsen med high-res digital når man komprimerer livskiten ut av dem?
    Imo bra 44.1/16 er mye bedre en dårlig high rez. Klarer ikke helt å se hvorfor f.esk Brother in arms gis ut i High rez/dsd da dette var en av de første DDD cd utgivelsen og er tatt opp digitalt i 44.1/16. At den bli re-masteret, OK men det blir jo ikke High rez bare fordi en oppsampler da masteren er 44.1/16. En DVD blir jo ikke 4K kvalitet om en 4K spiller uppscalerer fra PAL 576/NTSC 480 til 4K.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Imo bra 44.1/16 er mye bedre en dårlig high rez. Klarer ikke helt å se hvorfor f.esk Brother in arms gis ut i High rez/dsd da dette var en av de første DDD cd utgivelsen og er tatt opp digitalt i 44.1/16. At den bli re-masteret, OK men det blir jo ikke High rez bare fordi en oppsampler da masteren er 44.1/16. En DVD blir jo ikke 4K kvalitet om en 4K spiller uppscalerer fra PAL 576/NTSC 480 til 4K.

    Joda, men disse Santanaplatene er tatt opp analogt så her er det i alle fall et potensiale. Ikke det at jeg tror det gjør så mye forskjell med high-res digital, men med slike dyre utgaver kunne man i det minste forventet at de gjorde det riktig. Markedet er jo ikke akkurat de som strømmer via mobiltelefonen....
    Å kjøpe digitalt er blitt et sant mareritt pga av the loudness war.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Joda, men disse Santanaplatene er tatt opp analogt så her er det i alle fall et potensiale. Ikke det at jeg tror det gjør så mye forskjell med high-res digital, men med slike dyre utgaver kunne man i det minste forventet at de gjorde det riktig. Markedet er jo ikke akkurat de som strømmer via mobiltelefonen....
    Å kjøpe digitalt er blitt et sant mareritt pga av the loudness war.
    Den vanlige cdutgivlesen ser jo helt ok ut, så da sparer du de kronene. Så at PK skulle ha 600 for Mofi sin SACD.
    Nå er jo ikke db tall alt, men du får jo en indikasjon. Skal ha en nyere cd utgivlese i hylla, men har ikke spilt den på årevis så usikker på hvordan den er.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har allerede MOFI sin SACD pluss vinyl og en annen CD utgave så det er ikke akkurat slik at jeg trenger en til.... :D
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Tror disse Sony Japan utgivelsene dreier seg mest om å få gitt ut Quad opptakene på best mulig måte,og de låter i alle fall bra på alle utgivelsene jeg har. :cool: (De fleste)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    3.733
    Siden det her fremdeles finnes ihuga sand-fans; jeg har ca 150 sacd som jeg skal selge. Har mest lyst til å selge alt under ett, eit dele i rock/pop, jazz og klassisk.Hva tror dere om mulighetene for å oppnå en god pris i Norge? Kan dere evt anbefale noen utenlandske fora som kunne være aktuelle? Har hverken tid eller lyst til å selge stykkevis, selv om jeg vet jeg ville få bedre priser da.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    HMM. Ser ut som at denne utgaven av Abraxas er den mest komprimerte på markedet i følge dynamic range database.
    Santana (førsteskiva) har en DR på 7-8!
    Står over. Penger spart.....

    Hva i helvete er vitsen med high-res digital når man komprimerer livskiten ut av dem?
    Det å få en utgave til i samlingen, hva er ditt problem? Dessuten oppgir du feil informasjon fra DRDB. Album details - Dynamic Range Database (loudness-war.info)
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.621
    Uhch.. 800 pr stk.. Er det ikke rimeligere å kjøpe de fra Japan? Så de lå rett over 350 der og så kommer frakt og moms.
    Har kjøpt de aller fleste av mine SHM-SACDs fra Japan og betalt rundt 400,- m/ frakt og fortolling, men disse to er utsolgt i Japan. Det vil si, det aller meste av disse flat mastrede titlene er utsolgt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.621
    Har de på cd og MD også på vinyl det får holde. Spilte en SACD i dag Talk Talk, men cd laget. Mange av disse SACDen (ink Talk Talk) selges for tullete priser, litt som med vinyl.
    Har Talk Talk på SACD, super god lyd, men rådyre på bruktmarkedet.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.621
    HMM. Ser ut som at denne utgaven av Abraxas er den mest komprimerte på markedet i følge dynamic range database.
    Santana (førsteskiva) har en DR på 7-8!
    Står over. Penger spart.....

    Hva i helvete er vitsen med high-res digital når man komprimerer livskiten ut av dem?
    Stereo sporene av platen er komprimert, ikke quad sporene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.621
    Jeg har allerede MOFI sin SACD pluss vinyl og en annen CD utgave så det er ikke akkurat slik at jeg trenger en til.... :D
    Den beste BIA på SACD er klart SHM-SACD, den er den eneste som har brukt den analoge produksjonmasteren for Lp. Og denne produksjonsmasteren er basert på en D/A konvertering fra 48KHz.
    Dernest liker jeg den originale CD’n. MoFi liker jeg ikke, det er bare standard 16/44.1 CD filer som er Eq tweaket.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.621
    Grattis! 10 kroner stk er jo en latterlig lav pris.
    Her får du CD stereo, SACD stereo og SACD 5.1. Som en kuriositet kan nevnes at som en av de ytterst få SACD'ene hvor CD stereo sporene er dynamikk komprimert i forhold til SACD stereo. På hybrid discene er det nesten alltid sånn at hvis stereo CD sporene er komprimert, gjelder det samme for SACD stereo (som f.eks den omtalte Santana Jpn SACD litt lengre opp i tråden)
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Eugène Ysaÿe: Six sonatas for solo violin.jpg

    For de av dere som spiller klassisk så spilte jeg denne i kveld: Eugène Ysaÿe: Six sonatas for solo violin med Henning Kraggerud. Jeg spiller cd laget så den er sannsynligvis enda bedre på en bra sacd spiller. Er kategorisert som cd hos Platekompaniet men det er en hybrid sacd, og kan kjøpes rimeligere fra Grappa (som nå eier Simax).
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det lages bra innspillinger i 2020 også! Svært godt spilt av dette lokale bandet!
    Både CD-laget og SACD 5.1 laget på plata låter veldig bra, med frapperende dynamikk. Se MasVis av 2-kanalen under.






    Bergen.png
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Fikk denne i posten i dag. Steike for en lyd!


    eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiODA4MTEyOC4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZS...jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Typisk audiophile recording? Steike for en god lyd, mens musikken er et stort gjesp 😛

    Nei dette er ingen gjespemusikk. Nesten alt av klassisk westernfilm soundtrack er inspirert av dette.
    Chandos er ikke akkurat et typisk audiofil selskap. Men de har ofte god lyd. Denne er av de mest vellykkede.

    Ikke samme utgave men likevel...

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    2.621
    Nei dette er ingen gjespemusikk. Nesten alt av klassisk westernfilm soundtrack er inspirert av dette.
    Tror deg. Det var mest ment som en fleip. Men samtidig en ironisering av audiophile plater som er audiofilt innspilt, mye er et eneste stort gjesp.
    Chandos er ikke i denne kategorien.
    Hørte litt på det klippet du linket til, det er en voldsom dynamikk i musikken. Suites from Billy the Kid er vel en svært vellydene klassiker i den gamle RCA-katalogen, også utgitt, eller på tur å bli utgitt på SACD.

    Har et par SACD’er på vei i postkassa som jeg har store forventninger til: Harry Nilsson «nilsson schmilsson» (MoFi) og Joan Armatrading s/t album fra 1976 (Intervention records).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn