SACD med god lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    99% er veldig bra, men i visse travle perioder høres det ut som forvrengning i trommer/bass.

    Absolutt høy DR - men allikevel overdempet - eventuell en dårlig form for demping - tidlig komprimeringsverktøy?


    Håper jeg ikke ødelegger for deg... for når du først har hørt det...... o_O

    Mulig din cd ikke har det, men tviler litt - tror det må til en ny stereomix for å fikse det.
    Her er tittelsporet fra Mobile Fidelity Gold CD. Youtube.
    Klarer du å danne deg et inntrykk?

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    SHM-SACD-varianten kan også se ut som den er fra 1999. Den er utgitt av Geffen, UIGY-9591
    Dette er en annen utgave av Aja en den jeg har. Min har nummer UIGY 9026. Sånn i tilfelle noen blir forvirret. :)
    Har også Aja på Cisco vinyl + MOFI vinyl. Har ikke sammenligned dem med SACD'en........
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Skal ta en grundigere test med Aja. Jeg synes det var stor forskjell på låtene. Det var særlig Deacon blue og Home at last som var skuffende. Sisnevnte var der mellomtonen hadde størst avvik. Førstnevnte låt litt tamt.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg er egentlig åpen for det meste, men svensktoppar, EDM, trekkspillmusikk og hardrock hører jeg ikke så mye på :)

    Roy
    Var heller ikke noe begeistret for trekkspill, selv om min far var en emminent utøver. Det var helst marsjer og gammeldans han spillte. Me da jeg fikk høre Art Van Damme på Jazz/swing, så ble det noe helt annet. Spesielt de tyske innspillingene fra BASF med Eberhart Weber og Joe Pass. Fingrene er som trommestikker fortalte faren min. Det har han sannelig rett i. Utrolig tempo med Joe Pass på disse innspillingene. Det var også sensajonelt at han spilte sammen med en norsk trio lokalt på stedets hotell. Det var en stor opplevelse å overvære denne konserten. En kommentar fra en lokal trekkspiller var: nå må vi hjem å øve :) Art Van Damme blir som Django Reinhart på trekkspill.
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Var heller ikke noe begeistret for trekkspill, selv om min far var en emminent utøver. Det var helst marsjer og gammeldans han spillte. Me da jeg fikk høre Art Van Damme på Jazz/swing, så ble det noe helt annet. Spesielt de tyske innspillingene fra BASF med Eberhart Weber og Joe Pass. Fingrene er som trommestikker fortalte faren min. Det har han sannelig rett i. Utrolig tempo med Joe Pass på disse innspillingene. Det var også sensajonelt at han spilte sammen med en norsk trio lokalt på stedets hotell. Det var en stor opplevelse å overvære denne konserten. En kommentar fra en lokal trekkspiller var: nå må vi hjem å øve :) Art Van Damme blir som Django Reinhart på trekkspill.
    Tom Waits skal ha sagt at en gentleman er en mann som kan spille trekkspill,men lar det være. ;)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Her er tittelsporet fra Mobile Fidelity Gold CD. Youtube.
    Klarer du å danne deg et inntrykk?

    YT algoritmen er nok medskyldig i alt for mye engergi i øvre register som gjør romklang ekstra overrepresentert i dette eksemplet.
    Med så god seperasjon gitt all romklang gjør nok miksing utfordrene. Men jeg er litt nyskjerrig hva man tenker om lyden fra enkeltinstrumentene? Det er dette som gjør at jeg faller fra når Supertramp blir tatt fram som referanse.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    OK
    Da har gjort en sammenligning av følgende utgaver av Aja:

    1. SHM-SACD UIGY 9026 2010
    2. CD-boks Citizen Steely Dan (alle platene på fire CD. Ikke remaster) 1993
    3. MOFI vinyl 1980
    4. Cisco vinyl 2007

    Brukte låtene Deacon blues og Home at last.

    Det var tildels betydelige forskjeller på disse. SACD har en hårdhet i mellomtonene som er fraværende på de øvrige versjonene - jeg må faktisk skru ned volumet (høres godt på pianointroen til Home at last). De andre er varmere; det gjelder særlig CD utgaven og MOFI vinyl. Opptaket av stemmer er det stor forskjell - veldig oppløst uten hardhet på CD og MOFI. Cisco er litt midt i mellom MOFI og SACD uten at blir blir anstrengende. Rett og slett mer varme og bedre oppløst mellomtone på CD og MOFI. Det samme gjelder toppen. Mer frigjort på MOFI og CD.MOFI har nok løftet toppen litt.
    Det er mer bass på begge vinylpatene. Strammest på Cisco. SACD er slankest her men ganske nær cd.
    SACD har betydelig høyere nivå enn CD.

    Rangere disse slik:

    1. CD og MOFI (etter dagsform)
    2. Cisco vinyl
    3 SACD


    Her var endel overaskelser. MOFI låter bedre enn jeg husker den. Cisco låter ikke like bra som jeg husker den.
    Aja er av audiofil kvalitet på de beste utgivelsene.
    Det kan synes som om de eldste utgavene låter best.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    YT algoritmen er nok medskyldig i alt for mye engergi i øvre register som gjør romklang ekstra overrepresentert i dette eksemplet.
    Med så god seperasjon gitt all romklang gjør nok miksing utfordrene. Men jeg er litt nyskjerrig hva man tenker om lyden fra enkeltinstrumentene? Det er dette som gjør at jeg faller fra når Supertramp blir tatt fram som referanse.
    Du kan nok ha rett i at YT algoritmen markerer på romklangen. Men allikavel er MFSL utgaven lett gjenkjennelig for meg.
    Mitt ankepunkt er at den er litt «tynn» nedover. Men en high-rez utgave ville gitt mer fylde nedover, alt annet likt i mastering.

    Referanse og referanse fru Blom. Alt må ses i sin samtid. I 1973 var «Dark Side» den store plata på HiFi shows, i 1974 var det Crime.
    Husker at Alan Parsons ironiserte med at «Dark Side» var så populær blant HiFi freaker, et album fullt av overdubs, komplisert mixing med flere «lag» taper, samt Dolby coding.

    Men HiFi folket har vel aldri vært opptatt av mest mulig naturlig lyd?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    OK
    Da har gjort en sammenligning av følgende utgaver av Aja:

    1. SHM-SACD UIGY 9026 2010
    2. CD-boks Citizen Steely Dan (alle platene på fire CD. Ikke remaster) 1993
    3. MOFI vinyl 1980
    4. Cisco vinyl 2007

    Brukte låtene Deacon blues og Home at last.

    Det var tildels betydelige forskjeller på disse. SACD har en hårdhet i mellomtonene som er fraværende på de øvrige versjonene - jeg må faktisk skru ned volumet (høres godt på pianointroen til Home at last). De andre er varmere; det gjelder særlig CD utgaven og MOFI vinyl. Opptaket av stemmer er det stor forskjell - veldig oppløst uten hardhet på CD og MOFI. Cisco er litt midt i mellom MOFI og SACD. Rett og slett mer varme og bedre oppløst mellomtone på CD og MOFI. Det samme gjelder toppen. Mer frigjort på MOFI og CD.MOFI har nok løftet toppen litt.
    Det er mer bass på begge vinylpatene. SACD er slankest her men ganske nær cd.

    Rangere disse slik:

    1. CD og MOFI (etter dagsform)
    2. Cisco vinyl
    3 SACD


    Her var endel overaskelser. MOFI låter bedre enn jeg husker den. Cisco låter ikke like bra som jeg husker den.
    Aja er av audiofil kvalitet på de beste utgivelsene.
    Det kan synes som om de eldste utgavene låter best.
    Egentlig ganske som forventet. De eldste låter best, sannsynligvis medvirkende at originaltapene eksisterte på den tiden.

    At MFSL ( ikke MoFi, MoFi ble etter konkursen😛) har en smiley Eq, er også som forventet. Sånn mastret de Lp den gangen. Folk skulle jo høre at her hadde det skjedd noe med lyden, sånn at dem fikk value for money.😀
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ps! Jeg har et utdrag av Citizen boksen, som en enkelt «best of» CD.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Da var Gaucho SHM-SACD ankommet.

    Sammenlignet med Citizen Steely Dan boksen og original japansk vinylpressing.
    Den Japanske vinyl pressinga er best. Deretter fulgt av CD utgivelsen. Begge disse har dypere bass enn SACD og trommene slår virkelig. Det er også mye mer luft i toppen. På CDen virker det som om de har løftet toppen litt.
    SACD har den der lette ropert-effekten i mellomtonen, men ikke så mye som på Aja. Siden den har mindre luft i toppen og mindre i kjelleren blir den mer mellomtonefokusert og låter ikke like varmt som de andre utgavene.
    Setter denne SACD litt høyere enn AJA SACD.

    Dersom noen er interessert kommer det noen SACD'er til sags på Torget snart.... :LOL:
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det lages bra innspillinger i 2020 også! Svært godt spilt av dette lokale bandet!
    Både CD-laget og SACD 5.1 laget på plata låter veldig bra, med frapperende dynamikk. Se MasVis av 2-kanalen under.






    Vis vedlegget 691213

    Spiller denne akkurat nå og den låter bra......

    Edit: Faktisk veldig bra! Har kommet ut i Vårofferet nå og her dundrer og braker det noe voldsomt. Skulle tro jeg hadde fått subwoofer......
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Da var Gaucho SHM-SACD ankommet.

    Sammenlignet med Citizen Steely Dan boksen og original japansk vinylpressing.
    Den Japanske vinyl pressinga er best. Deretter fulgt av CD utgivelsen. Begge disse har dypere bass enn SACD og trommene slår virkelig. Det er også mye mer luft i toppen. På CDen virker det som om de har løftet toppen litt.
    SACD har den der lette ropert-effekten i mellomtonen, men ikke så mye som på Aja. Siden den har mindre luft i toppen og mindre i kjelleren blir den mer mellomtonefokusert og låter ikke like varmt som de andre utgavene.
    Setter denne SACD litt høyere enn AJA SACD.

    Dersom noen er interessert kommer det noen SACD'er til sags på Torget snart.... :LOL:
    Sluttresultatet var ca som forventet.
    Men har du en formening om hvorfor du hører en fremhevet mellomtone på flere av disse platene, når det er en "DSD flat transfer from analogue tapes"?

    Heldig du som får tilsendt plater. Har en forsendelse som gikk ut fra Elusive Disc i USA den 28 januar. USPS First class mail.
    Helt sinnsykt, her er i korte trekk Tracking history mellom 28 januar og 04 mars. Det her er sinnsykt: Den ankom Chicago IL Distribution center den 28.01, så surret den rundt der i 10 dager med mange trackinger, så ble den sendt til Cincinnati og tuslet rundt der noen dager, så ble pakken på nytt sendt til Chicago IL Distribution center, hvor den på nytt ble tracket mange ganger i løpet av noen dager, så ble pakken på nytt sendt til Cincinnati og surret rundt et par dager, det siste er at den nå for tredje gang er tilbake til Chicago IL Distribution center.
    Greit at det under Covid går tregere å få posten ut av USA grunnet få fly er på vingene, men man må jobbe i det amerikanske postvesnet for å skjønne hvordan pakken kommer raskere frem til Norge ved å sende den frem og tilbake, frem og tilbake mellom to amerikanske byer. :rolleyes::cry:

    USA er på god vei til å bli et U-land når det gjelder offentlig infrastuktur.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Sluttresultatet var ca som forventet.
    Men har du en formening om hvorfor du hører en fremhevet mellomtone på flere av disse platene, når det er en "DSD flat transfer from analogue tapes"?
    Ja, det har jeg. Jeg har ingen tro på at dette er flat masters. Grunnen til det at de alle har samme signatur i større eller mindre grad sammenlignet med andre utgavene jeg sammenligner med. Ingen skal fortelle meg at disse forskjellige platene fra fra høyst forskjellige epoker og produsenter skal ha lik signatur i forhold til andre utgaver, dersom det ikke er snakk om bevisste masteringsvalg.
    Men slike valg kan være fordelaktig i forhold til de monitorer som er benyttet ved mastring. F.eks dersom de fokusere på ytterflankene. Samme ved avspilling.
    Men uansett, flat eller ei, er ingen av disse ultimate utgaver av disse platene etter min mening...
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ja, det har jeg. Jeg har ingen tro på at dette er flat masters. Grunnen til det at de alle har samme signatur i større eller mindre grad sammenlignet med andre utgavene jeg sammenligner med. Ingen skal fortelle meg at disse forskjellige platene fra fra høyst forskjellige epoker og produsenter skal ha lik signatur i forhold til andre utgaver, dersom det ikke er snakk om bevisste masteringsvalg.
    Men slike valg kan være fordelaktig i forhold til de monitorer som er benyttet ved mastring. F.eks dersom de fokusere på ytterflankene. Samme ved avspilling.
    Men uansett, flat eller ei, er ingen av disse ultimate utgaver av disse platene etter min mening...
    Disse SHM-SACD som er mastret i japan er mastret av to individer, ikke samtidig.

    Tilbake til Aja SHM-SACD. Har ikke lest noe album på SHM-SACD som i den grad har delt folk i to helt ulike grupper. Dette er uhyre interessant, Imo.
    Hvorfor hører vi så ulikt?
    Sa-cd. net. Skroll deg ned til @fausto.K 4 februar 2015. Her går han i dypdykk og sammenligner Aja spor for spor med Cisco Lp pressing. Og en japan CD fra 2001. Konklusjonen er at vinylen vinner, men ikke med stor margin.
    Se spesielt den siste setninga han skriver på spor nr 2; det om 3-D i lydbildet. Dette er helt motsatt av hva du erfarer. Dette er ikke for å trykke deg ned på noen måte, men det er så interessant hvorfor lydfreaker av og til hører så diamentralt motsatt.
    Grunnen til at jeg linket til denne, er at han kjenner albumet ut og inn, oppgir hva utstyr han spiller på, samt har flere referanser på analogt og digitalt.

     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    En skulle gjerne funnet en enkel metode å få noe slikt med i avspillingskjeden ;)
    Gjerne med en lekker hi-fi stylet midi-kontroller for de mest brukte paramtrene.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.051
    Torget vurderinger
    32
    Han skriver vel også at han tror kritikken mot plata kan ha med at en del spillere gjør om DSD til PCM før konverteringen, men at hans spiller ikke gjør det.

    Hva slags spiller bruker dere til SACD, Voff og Espen R?

    Roy
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Han skriver vel også at han tror kritikken mot plata kan ha med at en del spillere gjør om DSD til PCM før konverteringen, men at hans spiller ikke gjør det.

    Hva slags spiller bruker dere til SACD, Voff og Espen R?

    Roy
    En modda Yamaha CD-S1000. Den har samme digitalboard som står i hannes Sony X-5400 spiller, og sannsynlig et av de bedre som noe gang er lagd i kommersielt betalbare prisklasser. Og da har også min spiller DSD direct hele veien. I tillegg er det montert Bybee music rails på alle spenninger både digitalt og analogt, dette senker støygulvet til svært lave nivåer, også subjektivt. Også er det en Vacuumstate Terra Firma bit-clock m/ ekstern strømforsyning. Samt at noen lytter er byttet i analogdelen.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    En modda Yamaha CD-S1000. Den har samme digitalboard som står i hannes Sony X-5400 spiller, og sannsynlig et av de bedre som noe gang er lagd i kommersielt betalbare prisklasser. Og da har også min spiller DSD direct hele veien. I tillegg er det montert Bybee music rails på alle spenninger både digitalt og analogt, dette senker støygulvet til svært lave nivåer, også subjektivt. Også er det en Vacuumstate Terra Firma bit-clock m/ ekstern strømforsyning. Samt at noen lytter er byttet i analogdelen.
    Sony X-5400 er en meget god spiller.Hadde en i flere år for avspilling av SACD i stereo og multikanal.Etterhvert sluttet jeg med stereo og solgte den til fordel for en Oppo.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.051
    Torget vurderinger
    32
    Sony X-5400 er en meget god spiller.Hadde en i flere år for avspilling av SACD i stereo og multikanal.Etterhvert sluttet jeg med stereo og solgte den til fordel for en Oppo.
    Jeg hadde også Oppo i flere år. Nå har jeg Esoteric for stereo og kan vel avspille multikanal sacd med Pioneer UDP-LX500 (tror jeg)

    Roy
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Tilbake til Aja SHM-SACD. Har ikke lest noe album på SHM-SACD som i den grad har delt folk i to helt ulike grupper. Dette er uhyre interessant, Imo.
    Hvorfor hører vi så ulikt?
    Sa-cd. net. Skroll deg ned til @fausto.K 4 februar 2015. Her går han i dypdykk og sammenligner Aja spor for spor med Cisco Lp pressing. Og en japan CD fra 2001. Konklusjonen er at vinylen vinner, men ikke med stor margin.
    Se spesielt den siste setninga han skriver på spor nr 2; det om 3-D i lydbildet. Dette er helt motsatt av hva du erfarer. Dette er ikke for å trykke deg ned på noen måte, men det er så interessant hvorfor lydfreaker av og til hører så diamentralt motsatt.
    Grunnen til at jeg linket til denne, er at han kjenner albumet ut og inn, oppgir hva utstyr han spiller på, samt har flere referanser på analogt og digitalt.

    Det vel avhengig av hva man sammenligner med. Som sagt Cisco er nærmere SACD utgaven men låter bedre ja.

    Ellers er det svært mange som er misfornøyd med disse SACDene. Noen utvalg ved googlesøk:


    "Dropped $60 USD on the Universal Japan SHM SACD (see here).
    I'm disappointed in the sound and I was wondering if others who own this SACD have the same opinion, or if maybe my expectations are too high.
    I find it flat, cold and just not warm and engaging in any way. I guess the detail is OK, but I just find something is missing (mid/low freq) from the overall sound of the disc."


    " Anyway, I don't know what it is about this particular Aja SACD. It's really weird. Maybe not all of my SACDs are off the chart good, but they are at least very good. This Aja SACD is the weird exception - I'd almost call it bad. And frankly, it is one the SACDs I really REALLY want to sound great. ""

    "2 years ago I tried the SHM SACD, made no impression whatsoever. After it, and other CD versions, I settled on the UK MCLD 19145, which is said to have our host's remastering.Not long after, I got the Cisco vinyl, mastered by Kevin Gray.Sold ALL other versions, only these 2 remain."


    " The way I understand it, this SACD used an inferior master, and comparing it to other masterings I have, it sounds noisy and the EQ is different in a negative way, I did the comparison awhile ago, I can't remember specifically what I didn't like, but it definitely paled in comparison to other masterings I have."

    " I gave up on the SHM-SACD after AJA and Synchronicity, quite happy with my ABC vinyl press "


    "The Aja SHM-SACD is one of the first SHM-SACDs I bought awhile back. To say I was disappointed would be an understatement. I did extensive comparisons of the SHM-SACD to the 1999 remastered CD. I actually preferred the CD and sold the SHM-SACD without hesitation. I also had the MFSL Gold CD and sold that pretty quickly as well."

    "
    Aja - don't get the fuss, my vinyl and $5 80's CD kills this crappy sounding $60 disc.
    Gaucho - bad "

    " My $50 "Aja" SHM-SACD is easily the worst sounding SACD I own. Nothing comes close. It's also the most expensive single disc I own. My most disappointing music purchase in recent memory. "

    "I have both the Steve Hoffman mastered CD and the SHM-SACD for Aja, and the Hoffman matering smokes the SHM-SACD. "

    "I recently got the SHM SACD and after a listen or two, quickly went back to the UK Nimbus Hoffman version as my go to copy.
    It just doesn't have anything special that makes me wanna listen to it with any regularity. As I listened, and listened critically, I found myself trying to pinpoint exactly what was amiss as I have heard this album THOUSANDS of times. To me it was easily the most different (unnatural) and worst version I have heard. It's not just a different presentation issue as I can even appreciate the MFSL on certain days for what it is, but this version is just very unnatural sounding to me. Aja has always had a very relaxing quality to me, this version literally made me restless."

    "I also find the rebook CD to sound better than the SHM-SACD. "

    "

    It saddens me that perhaps one of the finest recordings ever was so sloppily mastered to DSD. The disc was ridiculously expensive - I can live with that. This album and original mastering - FANTASTIC! This SACD reissue - RUBBISH! I'm calling my senator.




    Etc...
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Jeg bruker blu ray/dvd spillere som drivverk med DSD videre til forsterker via hdmi - og så har jeg en del digitalt som jeg har rippet - pcm/flac. Hører ikke forskjell mellom disse variantene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Han skriver vel også at han tror kritikken mot plata kan ha med at en del spillere gjør om DSD til PCM før konverteringen, men at hans spiller ikke gjør det.

    Hva slags spiller bruker dere til SACD, Voff og Espen R?
    Jeg har en Denon DCD 2500NE. Mener det er DSD hele veien. Dessuten reklokker den signalet fra transporten. Den låter faktisk storveis.....
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde også Oppo i flere år. Nå har jeg Esoteric for stereo og kan vel avspille multikanal sacd med Pioneer UDP-LX500 (tror jeg)

    Roy
    Esoteric er jo topp saker.For en del år siden vurderte jeg en brukt Esoteric DV-50,tror jeg den het.Den støttet multikanal og hadde analog 5.1 utgang.Det ble for dyrt selv brukt,så ble først Sony og siden stadig nyere Oppo.Har en 105 nå og håper den holder lenge.Lite nytt itil betalbare priser for tiden.Brukte Oppo holder seg høyt i pris.Er noen franskmenn som holder på med noen Oppo kloner.Skal komme i april.Blir spennende.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Sony X-5400 er en meget god spiller.Hadde en i flere år for avspilling av SACD i stereo og multikanal.Etterhvert sluttet jeg med stereo og solgte den til fordel for en Oppo.
    D/A konverteren i spilleren er en Burr Brown DSD1796. 1796 finnes i flere utgaver. "DSD" gjør at den ruter DSD signalet forbi PCM.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Denon DCD 2500NE. Mener det er DSD hele veien. Dessuten reklokker den signalet fra transporten. Den låter faktisk storveis.....
    Denon er bra saker.Hadde topp modellen for mange år siden.Husker ikke hva den het,var ett stort beist,veide 19kg. :cool:
    Edit.Fant ut hva den het.
    DVD A1XVA
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.051
    Torget vurderinger
    32
    Denon er bra saker.Hadde topp modellen for mange år siden.Husker ikke hva den het,var ett stort beist,veide 19kg. :cool:
    Hvis det var cd-spilleren, kan det ha vært DCD-3560. Den var et beist. Eventuelt DCD-S10 som vel også spilte sacd-plater, tror jeg. (Men er langt nyere)

    Roy
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Hvis det var cd-spilleren, kan det ha vært DCD-3560. Den var et beist. Eventuelt DCD-S10 som vel også spilte sacd-plater, tror jeg. (Men er langt nyere)

    Roy
    Beistet var 3560. Den var så solid bygget at drivverket snurrer den dag i dag for dem som eier den. Ren CD spiller. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Beistet var 3560. Den var så solid bygget at drivverket snurrer den dag i dag for dem som eier den. Ren CD spiller. :)

    Har hatt en sånn. På 90-tallet....
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det var cd-spilleren, kan det ha vært DCD-3560. Den var et beist. Eventuelt DCD-S10 som vel også spilte sacd-plater, tror jeg. (Men er langt nyere)

    Roy
    Beistet var 3560. Den var så solid bygget at drivverket snurrer den dag i dag for dem som eier den. Ren CD spiller. :)
    DVD A1XVA som jeg hadde var en multispiller med HDMI og 5.1 ut.Hadde DSD1792 fra BurrBrown .
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Det vel avhengig av hva man sammenligner med. Som sagt Cisco er nærmere SACD utgaven men låter bedre ja.

    Ellers er det svært mange som er misfornøyd med disse SACDene. Noen utvalg ved googlesøk:
    Nettopp. Det som var poenget mitt. Det er en ganske hard 2-deling på Aja SHM-SACD.
    Grunnen til at jeg linket til han på sacd.net, er at alle kan danne seg et inntrykk av hvilket nivå han er på.

    Så du også linket til noen av den harde kjerne på Steve Hoffman forum. Mer horete gjeng skal man lete lenge etter, er faktisk en psykologisk studie verd de folka. Og seff syns dem den Steve Hoffman mastrede CD'n er best. Men den er ganske god, så det er sagt.

    Hoffman er jo Beatles freak og ønsker over alt i verden et besøk i Abbey Road studioes og mastre Beatles. Husker da Beatles re-masters på CD kom sånn ca 2009, hele gjengen på forumet til Hoffman gikk jo bananas. Og dem var helt solgt da EMI holdt pressekonferanse med tape maskiner og rensing av hodene på båndmaskinen mellom hver låt, originale mastertaper osv.
    Så kom dagen da re-masters kom på markedet i glossy innpakninger, picture CDs osv. Gjengen på forumet var i ekstase. Og like i ekstase over lyden. Så kom lille meg og snakket menigheta midt imot. Jeg sa at analog-til-digital transfers er mesterlig godt gjort. Men mellom A/D transfers og CD er det gjort en prossesering av lyden som gjør at jeg ikke klarer å lytte på dem. Vil rive av meg håret på hodet (som jeg ikke har). Jeg fikk ikke en eneste likes på den.

    Men etterhvert, etter noen år kom Mr Hoffman med en uttalelse hvor han sa at han stort sett ikke likte lyden på CD re-masters og at 1987 CD'ene i all elendighet, kan være å foretrekke. Og det som har skjedd etter det er at menigheta gradvis har snudd og vender seg tilbake til 1987 utgavene. Har lest tråder med navn som "Why Beatles 1987 CDs are "secretly" better.
    Det er så insane sykt at det faktisk er en psykologisk studie verdt.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Opplever jeg forskjeller mellom lp/cd/sacd/blu ray osv - så pleier jeg å ta låtene en runde i Audacity - både opplevd dynamikk (DR) og frekvensdynamikk ser man ganske lett der - stemmer som regel veldig bra overens med lytteopplevelsen.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Opplever jeg forskjeller mellom lp/cd/sacd/blu ray osv - så pleier jeg å ta låtene en runde i Audacity - både opplevd dynamikk (DR) og frekvensdynamikk ser man ganske lett der - stemmer som regel veldig bra overens med lytteopplevelsen.
    Som regel ja, men ikke alltid vises det i disse måle-verktøyene. Beatles re-masters er nettopp et sånt eksempel. Det er brukt en type lydlig komresjonsverktøy som jeg kun har hørt hos EMI/Abbey Road studios, og som ikke vises på DR-metrene. Nøyaktig samme effekten kan høres på SACD utgaven av "Wish you were here", ihvertfall på stereo sjiktet.
    Lyden er alltid avrundet, snill, behagelig, aldri noen "skarpe kanter". Av den grunn skjønner jeg at mange kan like den. Har man i tillegg støyproblemer i anlegget og sliter med litt aggresiv topp, så kan dette gå i en slags "balanse".
    Problemet er at transientene på Beatles CD-remasters er kraftig undertrykt. Og transienter er viktig for opplevelsen av dynamikk i musikken. Dynamikken på disse platene er mer "inside" enn "outside". Man skru opp og musikken forløser seg ikke på den måten man er vant til, fryktelig frustrerende å lytte til, Imo.
    Skulle gjerne visst hvorfor EMI har valgt akkurat denne type komprimering på Beatles re-masters, for jeg er damn sikker på at det er et meget bevisst valg dem har foretatt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg bruker en Sony UHD bluray spiller av noe slag, koblet med HDMI til min Marantx SR-8012. DSD til analog skjer da naturlig nok i Marantz'en.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Beatles er vanskelig, mange låter som har mye vreng 😁 Var vel stilen de ville ha, men jeg hater det.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ang Beatles så liker jeg best de første CD masterne som ble gjort.

    Men ja det er MYE vreng, støy, kompresjon osv på Beatles. Men jeg elsker det....
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ang Beatles så liker jeg best de første CD masterne som ble gjort.

    Men ja det er MYE vreng, støy, kompresjon osv på Beatles. Men jeg elsker det....
    Samme. Uansett så låter det naturlig. Endel Beatles låter jo sinnsykt bra da. Har det blå samlealbumet på CD. Det er en god 20-bit A/D transfer fra 1993. Selv om CD'n er noe No-noiset, så er låtene fra den psykedeliske perioden rundt 67 besnærende å lytte til. "Hello Goodbye", "strawberry fields", "A day in the life" som eksempler. Med hard left/right panorering er instrumentene så fysiske i rommet, at man i mørket har lyst til å gå bort å ta på dem. Takk til George Martin, du var definitivt det femte medlemmet i The Beatles.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Har ikke så mye Beatles men noe. Men er vel mye nye stereomikser med Beatles? Ikke bare fikling med eq på gamle masterbånd?

    Har Abbey Road i Atmos og den er jo ganske syk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn