SACD med god lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Har ikke så mye Beatles men noe. Men er vel mye nye stereomikser med Beatles? Ikke bare fikling med eq på gamle masterbånd?

    Har Abbey Road i Atmos og den er jo ganske syk.
    Både og. 2009 re-masters er originale mixer i re-mastret utgave. Senere er det kommet re-mixer av flere album, Pepper...Abbey Road..
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Jeg har deluxe boxene av Sgt Pepper, White Album & Abbey Road. Får sjekke de litt mer ut, når jeg får tid.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Interessant diskusjon om Steely Dan versjoner.
    Siden jeg nettopp har benyttet meg av "3 for 250" hos PK har '98 - '99 remastringene av SD fra Can't buy.. til Gaucho kommet inn.
    Helt ok lyd på sekundæranlegget (kjøpt for det anlegget), men etter disse innleggene måtte lyden sjekkes litt mot vinylen på hovedannlegget.
    Har aldri hatt særlig fokus på å skaffe gode original pressinger siden ABC har vært vanskelig å forstå (før Discogs), "pink Island" er litt lettere å identifisere for eksempel.

    Har en Speakers Corner vinyl av Can't buy a Thrill og den er bra og marginalt bedre enn cd'en men cd'en er helt ok.
    Countdown, Pretzel og Katy har jeg alle i ABC pressinger, mest sannsynlig sent 70 eller tidlig '80 represser.
    Pretzel og Katy ganske ok vinyl lyd, cd'ene nær nok til å være ok.
    Countdown vinylen er håpløs, lyder som under et ullteppe. Cd'en klart bedre og ok.
    Har også en '78 Mofi av Katy - den er også under et ullteppe.

    Royal har jeg ikke vinyl av, cd ok...?
    Aja har jeg en kjedelig tysk pressing, ikke noe spesielt, men heller ikke cd'en er spesielt spennende.
    Samme med Gaucho cd'en.

    "Problemet" her er at jeg også har en "FOR PROMOTION ONLY" vinyl utgave av Gaucho som jeg ser av Discogs må være en US meget tidlig (første) pressing.
    Helt strøken med Masterdisk og RL inngravert.
    Og ikke uventet med det jeg vil kalle typisk audiofil superlyd (eller tett på). Cd'en faller helt gjennom når man sammenligner direkte.
    Nesten så bra som det blir, men så er Gaucho litt spesiell i seg selv.
    Så da blir spørsmålet; hva var nå egentlig på de SD mastertapene?

    Tar hintet fra Voff og har bestilt Citizen boksen.... og kommer til å styre unna SHM versjoner .. har vært litt interessert, men fint å få en "heads up" på at de kanskje ikke er siste ord for SD.

    Forøvrig min første bestilling fra Amazon i USA. Har bestilt med priority mail og moms skal være betalt, så det blir interssant hvordan frakten går.
    Skal være i hende torsdag neste uke.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Citizen Steely Dan boksen jeg har er en original US utgave. Aner ikke om de har føkka opp mastringen senere på denne. Ser på Discogs at den faktisk er remastret "Remastered at Masterphonics, Nashville. ". Men den er nær de gode vinylpressingene.

    Countdown to ecstasy, Royal Scam. Aja og Gauco kan alle låte supert. Gjør de ikke det, innehar man ikke de gode versjonene. Alle Steely Dan platene kan låte bra til sublimt.
    Har også Can't buy a thrill på Speakers Corner og låter så bra som jeg har hørt denne plata......
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Så var det Blind Faith som skal til pers som SHM-SACD. Sammenlignet med Music on Vinyl's dobbel LP reutgivelse. Det er samme historien som de øvrige SHM-SACD beskrevet ovenfor. Fokus på mellomtonen i det område ropert-effekten befinner seg. Den låter hardere. Vinyl går dessuten også her dypere i bassen og har litt luftigere topp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Takk, har en meget god Polydor Blind Faith vinyl pressing, må være '69 til '73 så vidt jeg kan se fra Discogs.
    Trenger altså ikke jakte etter SACD. Greit å vite :)

    Ellers er det ikke lett å se forskjell på Citizen utgavene. Jeg så etter så godt jeg kunne på Amazon og det så ut som '93 utgave, men vi får se når den kommer....
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Har AJA HQ-180 LP. CLP-1006 CISCO. Har ikke selve orginalen av denne LP. Så ingen mulighet foe sammenlignig enda. SACD har jeg ennå ikke fått prøvd med noen artist :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Så var det Blind Faith som skal til pers som SHM-SACD. Sammenlignet med Music on Vinyl's dobbel LP reutgivelse. Det er samme historien som de øvrige SHM-SACD beskrevet ovenfor. Fokus på mellomtonen i det område ropert-effekten befinner seg. Den låter hardere. Vinyl går dessuten også her dypere i bassen og har litt luftigere topp.
    Tror du skal parkere litt på SHM, før du går i gang på resten av røkla som er mastret ulike locations i UK og USA fra originale mastertaper 😅
    Wihbone Ash er jo et naturlig sted å begynne :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    "Problemet" her er at jeg også har en "FOR PROMOTION ONLY" vinyl utgave av Gaucho som jeg ser av Discogs må være en US meget tidlig (første) pressing.
    Helt strøken med Masterdisk og RL inngravert.
    Og ikke uventet med det jeg vil kalle typisk audiofil superlyd (eller tett på). Cd'en faller helt gjennom når man sammenligner direkte.
    Nesten så bra som det blir, men så er Gaucho litt spesiell i seg selv.
    Så da blir spørsmålet; hva var nå egentlig på de SD mastertapene?

    Tar hintet fra Voff og har bestilt Citizen boksen.... og kommer til å styre unna SHM versjoner .. har vært litt interessert, men fint å få en "heads up" på at de kanskje ikke er siste ord for SD.
    Den promo discen fra Masterdisc ville jeg tatt godt vare på. Eller solgt dyrt.
    Masterdisc med RL i deadwax = Robert (Bob) Ludwig.

    Jeg kjøpte ikke Steely Dan på SHM-SACD fordi jeg ville ha de ultimat låtende utgavene, fordi jeg visste at det ikke lar seg gjøre når mastertapene er parkert og de copy tapes som er tilgjengelig ikke er av supreme kvalitet.
    Men jeg ønsket det beste kompromisset av analoge SD innspillinger gjengitt med en analog «flow», på et digitalt medie.
    Så det er sagt. 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: ch
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er nesten bare klassisk musikk som utgis i surround på SACD har jeg inntrykk av. Heldigvis for meg så er jeg veldig glad i klassisk musikk. Her er en klar anbefaling både musikalsk og lydmessig. Det Norske Solistkor er helt fantastisk synes jeg, nesten naturstridig bra er det. Opptak og miks er også helt toppklasse her:

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    En plutselig tanke som slo ned. Er det noen som har sett forsøkt på å modde en SA-CD spiller til gjøre digital ut?

    Tilbake da vi holdt på med DCX2496 var det flere vellykkede prosjekter som hentet ut i2S signalene fra DSP til DAC chippene.

    Og jeg mener jeg har har sett noe om at PC Audio i sin tid hadde en greier på gang hvor de haddde en properitær digital utgang fra drivverket sitt som kun virket om man benyttet deres DAC. Vent la meg se om jeg ikke klarer finne denne igjen...

    Ca 4 minutter inn kommer han til saken
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Det er nesten bare klassisk musikk som utgis i surround på SACD har jeg inntrykk av. Heldigvis for meg så er jeg veldig glad i klassisk musikk. Her er en klar anbefaling både musikalsk og lydmessig. Det Norske Solistkor er helt fantastisk synes jeg, nesten naturstridig bra er det. Opptak og miks er også helt toppklasse her:

    Kor i surround blir aldri feil.:cool: 2L ga ut en korplate i fjor høst med Det Norske Jentekor og Tord Gustavson,Stille Grender.Det er med både SACD og BD.Er vel julemusikk, men låter fantastisk i Atmos uansett årstid.Har ikke hørt på SACD,men regner med at den låter bra.
    Liker du gamle quadopptak på SACD ,så sjekk ut Dutton Vocalion,der er det litt for en hver smak.Topp kvalitet.
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    En plutselig tanke som slo ned. Er det noen som har sett forsøkt på å modde en SA-CD spiller til gjøre digital ut?

    Tilbake da vi holdt på med DCX2496 var det flere vellykkede prosjekter som hentet ut i2S signalene fra DSP til DAC chippene.

    Og jeg mener jeg har har sett noe om at PC Audio i sin tid hadde en greier på gang hvor de haddde en properitær digital utgang fra drivverket sitt som kun virket om man benyttet deres DAC. Vent la meg se om jeg ikke klarer finne denne igjen...

    Ca 4 minutter inn kommer han til saken
    Nå har du jo lovlige produkter som gir DSD64 (dvs. DoP) digitalt ut fra SACD spillere, som i tillegg fungerer på Blu-Ray Audio (2 kanal opp til 24/192). Selv bruker jeg:
    GeerFab Audio | GeerFab
    Dbob.jpg

    Det er skrevet om den blant annet i:
    GeerFab Audio D.BOB Digital Breakout Box and High-Res Audio Disc Extractor - The Absolute Sound
    GeerFab Audio D.BOB digital breakout box | Stereophile.com

    Jeg er veldig fornøyd med den og bruker den mellom min Oppo 103D og Mytek Manhattan II.

    Mvh
    Boden9
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Pioneeren min har dessverre bare S/PDIF, men jeg er litt forvirret her.

    "There’s a reason the D.BOB does not have USB or AES/EBU outputs—they do not support HDCP (*), and their inclusion as options would violate the SACD/Blu-ray Audio licensing regulations, making the D.BOB “illegal.”

    (*) High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP)

    Med det utsagnet burde alle spillere lovlig ha DSD (DoP) på S/PDIF, — hvilket jo virker helt merkelig gitt at man kan spille inn S/PDIF uten lyddegrasjon. Så hvorfor ulike krav? Riktignok har S/PDIF over coax/thoslink et bit til å fortelle at innhold er kopibeskyttet som AES/EBU mangler. Men dette er enkelt å ignorere og jeg tror mange har det implementert som en opsjon.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    En plutselig tanke som slo ned. Er det noen som har sett forsøkt på å modde en SA-CD spiller til gjøre digital ut?

    Tilbake da vi holdt på med DCX2496 var det flere vellykkede prosjekter som hentet ut i2S signalene fra DSP til DAC chippene.

    Og jeg mener jeg har har sett noe om at PC Audio i sin tid hadde en greier på gang hvor de haddde en properitær digital utgang fra drivverket sitt som kun virket om man benyttet deres DAC. Vent la meg se om jeg ikke klarer finne denne igjen...

    Ca 4 minutter inn kommer han til saken
    Tror du mener PS Audio Direct stream værk. Og ja det virker fortræffeligt.
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    1
    Pioneeren min har dessverre bare S/PDIF, men jeg er litt forvirret her.

    "There’s a reason the D.BOB does not have USB or AES/EBU outputs—they do not support HDCP (*), and their inclusion as options would violate the SACD/Blu-ray Audio licensing regulations, making the D.BOB “illegal.”

    (*) High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP)

    Med det utsagnet burde alle spillere lovlig ha DSD (DoP) på S/PDIF, — hvilket jo virker helt merkelig gitt at man kan spille inn S/PDIF uten lyddegrasjon. Så hvorfor ulike krav? Riktignok har S/PDIF over coax/thoslink et bit til å fortelle at innhold er kopibeskyttet som AES/EBU mangler. Men dette er enkelt å ignorere og jeg tror mange har det implementert som en opsjon.
    Hei,
    jeg tolker det som at du må SPDIF som en fortsettelse av en HDCP godkjent kobling. Såvidt jeg vet må du da ha en HDMI utgang som klarer riktig "handshake" for å få DSD og over 48KHz PCM. Når handshake er utført kan signalet sendes videre med kopibeskyttet biten aktivert. Det er det D.BOB gjør for å være lovlig.

    Selv om mange firmaer implemeterer ting som opsjon gjør det det ikke helt lovlig. For Geerfab er det viktig å være innenfor reglene og da kan en ikke leke i gråsonen.


    Mvh
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Citizen Steely Dan boksen jeg har er en original US utgave. Aner ikke om de har føkka opp mastringen senere på denne. Ser på Discogs at den faktisk er remastret "Remastered at Masterphonics, Nashville. ". Men den er nær de gode vinylpressingene.

    Countdown to ecstasy, Royal Scam. Aja og Gauco kan alle låte supert. Gjør de ikke det, innehar man ikke de gode versjonene. Alle Steely Dan platene kan låte bra til sublimt.
    Har også Can't buy a thrill på Speakers Corner og låter så bra som jeg har hørt denne plata......
    Bestilte Citizen boksen hos Amazon USA på fredag med priority mail og i ettermiddag ble den levert på døren.
    Jeg er smått imponert av effektiviteten til Amazon når det fungerer slik (har fått dagen etter fra Tyskland flere ganger, men USA er mye lenger unna da...).
    Det jeg hører så langt er bra, litt usikker på hvor gjennomført bedre det er enn '98-'99 remastringene, men noe er det.
    Litt mer behagelig i diskanten i hvert fall ("analogt?"), men foreløpig ikke veldig stor forskjell (rask test på noen få låter).

    Jeg ser at min boks er "Digitally remastered by Glen Meadows, Masterphonics, Nashville", men jeg ser kun årstall 1993 som siste årstall, ingen tegn på at noe er gjort etter det.
    På '98 versjonen av Countdown står det Remastered at Riversound studios, New York. Remastering Engineer: Roger Nichols.
    Aja '99 er Digitally remastered by Roger Nicols at Digital Atomics, Miami. Og på Katy Lied '99 finner jeg ingen info.
    ja, ja... får høre litt videre...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser at min boks er "Digitally remastered by Glen Meadows, Masterphonics, Nashville", men jeg ser kun årstall 1993 som siste årstall, ingen tegn på at noe er gjort etter det.
    Da har de antagelig ikke gjort noe med den. Har ikke hørt de senere CD remasterne......
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Fikk et par SACD’er av referanse kvalitet i dag.

    Joan Armatrading S/T album fra 1976. Intervention Records.
    Albumet er jo fantastisk produsert og studio-spaket av Glyn Johns.
    Selve discen har den gamle A&M logoen over hele plata. En nostalgisk godfeeling. Det er brukt en nylig oppdaget pristine 1:1 safety masters. Og det er en mest mulig direkte analog-til-DSD transfer. Lyden er helt fantastisk! Dette er bare helt superb; ren, klar, åpen og analog. Intim-følelsen gir ståpels.
    58BFCFAE-11B5-472F-87B0-B5BF2215C798.jpeg

    Låter som «Down to Zero» og «Tall in the Saddle» er jo mesterverk.

    Og så har vi klassikeren Nilsson Schmilsson fra Mobile Fidelity. Også denne hybrid SACD.
    Her er en av de absolutt bedre transfers av MoFi. Du har som lytter full innsikt inn i mastertapen.
    Typisk for high resolution digital, så hører du større gradering på lydkvaliteten fra spor til spor, enn en gammel CD. F.eks låta «Coconut» er en mer direkte-til-tape studio innspilling med færre overdubs og mindre komplisert mixing. Og sånt hører man til fulle på denne SACD.

    Uansett om du lytter til CD eller SACD, så har du de definitive utgavene her.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    En dame som virkelig kan håndtere en trumpet. Vakker musikk og flott lyd.

    Vis vedlegget 706533
    Tipper hun har traktert mer enn én trumpet i sitt liv😅

    Tidene endrer seg. Husker da jeg begynte å lese danske High Fidelity ca 1985. Det var mye anmeldelser av klassisk musikk på Lp m/bilde av platecover. Og alle cover hadde samme uttrykk, sånne nasjonalromantiske landskapsbilder, eller forhistoriske bilder av herrer i barokk-klær fra 1600-1700 tallet, etc. Bildene var så «seriøse» i sitt uttrykk.
    Det var ikke ett eneste bilde av en lettkledd kvinne med store boobies😅

    Takk for godt kjøptips!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Det er allerede gjort.... :LOL:
    Rapport følger
    Har også bestilt Jon Andersons Olias of Sunhillow på Audio Fidelity SACD. Rapport følger her også.....
    Har du mottatt den nye SACD utgaven av Wishbone Ash fra asia?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Men den bør være her anyday nå....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Har du mottatt den nye SACD utgaven av Wishbone Ash fra asia?

    Nå er den ankommet!
    Hadde ikke store forventninger, men dette var en positiv overraskelse. Den låter hakket bedre enn original 1972 MCA vinylpressing (presset av Decca). LP'en låter litt snillt i forhold men er ganske lik. Litt mer luft helt øverst på vinyl, men ikke stor forskjell. Transientene virker hurtigere på SACD'en; den låter generelt strammere og perspektivet er dypere og mer stabilt. Romklang er også litt mer fremhevet enn på vinylen. Den eldre japanske SACD utgivelsen låter mindre dynamisk og mindre luftig og har antydning til den der gjallende mellomtonen som jeg synes har plaget alle disse Universal SACD'ene jeg har prøvd så langt i større eller mindre grad.

    Mao. UIGY-15033 er nok den digitale utgaven man skal ha av denne. Anbefales.

    Tillegg: Nå har jeg hørt gjennom hele plata og den er en fornøyelse. I motsetning til de andre SACD'ene nevnt ovenfor gir denne ikke lyst til å skru ned volumet men opp. I tillegg har UIGY-15033 den der udefinerbare følelsen av musikalitet.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Nå er den ankommet!
    Hadde ikke store forventninger, men dette var en positiv overraskelse. Den låter hakket bedre enn original 1972 MCA vinylpressing (presset av Decca). LP'en låter litt snillt i forhold men er ganske lik. Litt mer luft helt øverst på vinyl, men ikke stor forskjell. Transientene virker hurtigere på SACD'en
    Det var som forventet. Tippet du måtte ha en veldig oppegående Lp for å matche denne SACD’en.
    Transienter er viktig for meg. Da er SACD klart bedre enn CD. SHM-SACD er kongen på haugen når det gjelder hurtige transienter, Imo. Da har jeg sammenlignet hvor samme DSD 64fs master er brukt på å presse vanlig hybrid SACD og SHM.

    Uni Japan kommer med noen flere SHM-SACD’er i mai. Blant annet Camel «Chameleon» best of Camel som kun har vært tilgjengelig på Lp og kassett. DSD 2020 mastering fra originale UK masters.
    Og en ny mastering av Eric Clapton «461 Ocean Boulevard». Den gamle utgaven fra 2010 benytter en (god) japan dub tape. Den nye er en DSD flat transfer fra US originale master taper.
    Kanskje prøve disse to?
    Jeg skal ha!🙂
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Skal nok ha dem jeg også. Er det flere Japanske utgivelser som har kommet de siste åra som er mastret fra originale tapes?

    Forresten; ser at Camels Moonmadness og Rain Dances kommer på SACD i mai mastret fra originale tapes. Her skal det handles!
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ja, mange. Stones katalogen, flere Cream tittler, mange av The Band, flere Camel tittler og en god del flere.

    Felles for disse er at det er Univeral music group som foretar for tiden en digital arkivering av analoge masters i USA og Europa.
    Fellesnevneren her er ar det er en ultimativ high-rez transfer hvor alt er gjort riktig mht tape transfer etc. Disse er flat transfers i DSD 5,6 eller 11,2MHz. Deretter er disse da den nye digitale masteren i arkivene til Universal.
    I de tilfeller rettigheter og sånt er klarert, vil noen av disse nå konsument markedet som SACD.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    I de tilfeller rettigheter og sånt er klarert, vil noen av disse nå konsument markedet som SACD.
    Hvis standarden er slik som på Argus har man noe å glede seg til!
    Hvem sa at SACD var død? :LOL:
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Hvis standarden er slik som på Argus har man noe å glede seg til!
    Hvem sa at SACD var død? :LOL:
    Er par merknader til det jeg skrev.
    Cream: her ble de først utgitt på japan copy tapes, senere med mastertaper, så du må vite hva du bestiller.
    Stones: Det gjelder tittlene fra Rolling Stones Record som Sticky Fingers, Exile m.fl.
    Decca Records perioden er DSD masters fra 2002, men også disse er jo svært bra.

    SHM-SACD har jo «flat transfers» som varemerke. Dvs at disse arkiv DSD masters ikke er tuklet med noe Eq. Så kan man like det eller ikke. F eks Rollig Stones «Goats Head Soup» (undervudert album) kan virke litt «tynn» i mellomtonen. Noen ville nok ha foretrekket litt mer juicy mellomtone med å skru litt på knottene på mastering konsollen.
    I begynnelsen syns jeg også den var litt «tynn», men etterhvett elsket jeg den. Du kommer mer inn i musikken på SACD’n. Kun en liten tilvenning som skulle til 🙂

    Men det er jo litt kult å vite at du lytter inn i den originale mixdown tapen.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Hvis standarden er slik som på Argus har man noe å glede seg til!
    Hvem sa at SACD var død? :LOL:
    Det skjer ting. Lytter du til jazz?
    Universal Jpn kommer med 12 jazz SHM-SACD’er i juni. Mange av dem utgitt tidligere, men nå med nye DSD transfers.
    Blant annet Getz/Gilberto som bruker en ny 2018 DSD transfer fra US original masters. Den tidligere er fra en 2002 DSD transfer fra US masters (analog re-mix fra de originale 3-spors session reels gjort på 80-tallet) Tipper og håper den nye versionen bruker samme mixen.

    Så da har jeg fra før:
    Verve singel layer SACD fra 2002
    Analogue Production hybrid SACD fra 2011 som bruker den originale stereomixen fra 1964**
    SHM-SACD fra 2010

    ** Styr unna AP utgaven. For det første er all spenst og friskhet gått ut av original mix-tapen, det var en god grunn for at dem re-mixet på 80-tallet. For det andre har George Marino brukt en gammel 18/48 KHz pcm A/D når han mastret for SACD. Totalt uforståelig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ser at det kommer noen Pat Metheny plater også samt Chick Coreas return to forever. Dette var jo ECM utgivelser i sin tid. Vet du om disse er mastret fra originale master tapes?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ser at det kommer noen Pat Metheny plater også samt Chick Coreas return to forever. Dette var jo ECM utgivelser i sin tid. Vet du om disse er mastret fra originale master tapes?
    Ja, 2017 DSD masters fra originale masters.

    Alt etter 2010/11 er fra originale mastertaper. Med et spørsmål om Steely Dan; Countdown og P Logic, disse er er aldri oppgitt noen kilde for.

    SHM-SACDs begynte kun som en enkelt show-off disc fra Universal Jpn som en demonstrasjon hvor dem viser at SHM har minst like stor betydning for lydkvaliteten ved pressing av fysiske discer som, SHM-CD, antakeligvis større.
    Responsen fra miljøene i Japan var entusiastisk og dem startet da i det små med en dobbel demo disc hvor 10-12 kutt med identisk DSD 64fs master ble brukt til å lage en vanlig hybrid SACD, og singel layer SHM-SACD.
    Jeg har denne demo discen.

    For å få lønnsomhet i prosjektet begynte dem med japan copy masters. Etterhvert som Universal Music Int begynte å arkivere gamle analoge master taper i DSD 128 og 256, ble da disse nye DSD masters tilgjengelig for SHM-SACD serien.
    Jeg var en av 3 personer som fikk stille noen spørsmål til folkene i japan bak SHM-SACD serien. Tror det var i 2011.

    Disse 12 siste jazz utgivelsene kan virke som en eksklusiv ting for Tower Records og må muligens bestilles derfra.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    SHM-SACD’er blir kun lagd som singel layer discer og aldri bruk av DST (Direct Stream Transfer) for optimal lydkvalitet.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ser at det kommer noen Pat Metheny plater også samt Chick Coreas return to forever. Dette var jo ECM utgivelser i sin tid. Vet du om disse er mastret fra originale master tapes?
    Alle tittler er nå oppe hos CD Japan.
    CD Japan er et glimrende sted å handle fra, alltid presis og godt pakket. Har selv mest brukt dem, samt HMV Japan.


    Det er kun de 3 Verve tittlene som har vært utgitt tidligere på SHM-SACD, da med 2010 DSD master, mastret på analoge jpn copy tapes. (Getz/Gilbero fra en 2002 DSD master fra analog US master tape).
    Alle 3 nå i nye 2018 DSD, mastret fra originale US tapes.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Fikk et par SACD’er av referanse kvalitet i dag.

    Joan Armatrading S/T album fra 1976. Intervention Records.
    Albumet er jo fantastisk produsert og studio-spaket av Glyn Johns.
    Selve discen har den gamle A&M logoen over hele plata. En nostalgisk godfeeling. Det er brukt en nylig oppdaget pristine 1:1 safety masters. Og det er en mest mulig direkte analog-til-DSD transfer. Lyden er helt fantastisk! Dette er bare helt superb; ren, klar, åpen og analog. Intim-følelsen gir ståpels.
    Fikk denne i postkassen i dag (sendt fra Amazon US på fredag - effektivt er det - kom med UPS).
    Ja, dette er riktig bra.
    Har et par vinyl versjoner fra før, en "demonstration copy, not for sale" fra England og en Speakers Corner gjenutgivelse fra 1997 ser det ut til.
    Gjorde en rask sammenligning, og det høres meget likt ut, vanskelig å skille når en får utjevnet lydnivået.
    Der er nok noen nyanse forskjeller, foreløpig oppfatter jeg kanskje stemmen til Joan som ørlite mer behagelig i demo vinyl pressingen. Kanskje....
    Kanskje plukker jeg opp flere nyanse forskjeller hvis jeg gidder sammenligne mer direkte ...
    For de som ikke har en meget god kopi av denne fra før, kan i hvert fall denne SACD'en greit anbefales.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Lagt inn en bestilling hos CD Japan :)

    Skjermbilde 2021-04-14 kl. 21.01.54.png


    120 kroner i frakt m/ registrert luftbåren postpakke, det er ca 1/4 av hva det koster å få sendt fra Elusive Disc eller Acoustic Sounds i USA. Og så går det mye kjappere fra Japan.
    Jeg tipper og håper alle 3 vil være de definitive digitale utgavene. :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Hvordan går tollbehandlingen med disse fra Japan? Utover momsen, hva betaler du i gebyr?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Hvordan går tollbehandlingen med disse fra Japan? Utover momsen, hva betaler du i gebyr?
    Når du kjøper, så får du et valg om du vil at varene skal merkes som «gave».
    Jeg gjorde ikke det.
    Ellers er det vanlig mva + forenklet tollbehandling, tror det er rundt 125 kroner, husker ikke helt.
    Har handlet mange ganger fra Japan og har bare positive erfaringer.

    Hver plate koster ca Nok 234,-, det er skikkelig bra value for money for kvalitet på dette nivået. Flat high-rez transfer fra mastertaper. Da jeg begynte å kjøpe CD’er i 1985/86 kostet hver CD 169/189,-.
    Men i dag har jo folk nesten en forventning om at det å konsumere musikk skal være gratis.
    Unattatt musikkfestivaler på gressplena, der aksepteres det høye priser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    MOFI har også gitt ut Fillmore east på SACD. Den låter bra.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    MOFI har også gitt ut Fillmore east på SACD. Den låter bra.
    Det gjør den sikkert. Og den er kjent for å låte bra, blant de beste. Men den siste 2016 SHM-SACD skal være den definitive, etter hva jeg har lest. Vet ikke, dette blir min første utgave, så det blir høytidsstund i stua :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn