SACD og PC

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei

Ny bærbar er på vei og skal tjene som avspiller i stuen. Planen var å begynne forsiktig med audiolense 2.0 og bygge ut til xo etter hvert. Men nå har jeg fått L2-sampleren med masse flott musikk og lyd ;D. Det ga mersmak og jeg får lyst til å sjekke ut sacd i flerkanal. Går det an å kombinere pc-basert avspilling og sacd? ???(Har en krafig stasjonær jeg skal bruke til ripping osv. Den kan oppdateres med nødvendig utstyr ved behov.).

mvh
Sniff

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
SACD kan ikke spilles av på PC, kun evt. hybrid CD-lag på de platene som har dette (i vanlig stereo).

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Kjent med det. Det er jo slik anlegget mitt i dag også evner, men finnes det ikke noe drev til pc som gjør det mulig å rippe slikt? går ut ifra at det burde være mulig å få lydkortet osv til å gi det fra seg igjen så sant man hadde fått det på HD`en.

Mvh
Sniff

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.623
Det eneste som nytter er å kjøre analogt ut fra SACD-spiller og analogt inn i PC.

O

omholt

Gjest
I mine ører låter CD laget på en SACD skivet nesten like bra som SACD laget. Tror løftet ligger i masteringen og ikke i SACD teknologien.

K

knutinh

Gjest
Sniff skrev:
Kjent med det. Det er jo slik anlegget mitt i dag også evner, men finnes det ikke noe drev til pc som gjør det mulig å rippe slikt? går ut ifra at det burde være mulig å få lydkortet osv til å gi det fra seg igjen så sant man hadde fått det på HD`en.
SACD har noe DRM/vannmerking som gjør at vanlige DVD-rom drev ikke kan nå innholdet tror jeg.

Dessuten er selve innholdet kryptert og baserer seg ikke på PCM.

Mao skreddersydd for å være sikkert (for innholdsleverandør), brukeruvennlig, og heldigvis lider formatet en lang og seig død som jeg håper koster Sony/Philips mye penger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sacd
SACD has several copy prevention features at the physical level which, for the moment, appear to make SACD discs impossible to copy without resorting to the analog hole. These include physical pit modulation and 80 bit encryption of the audio data, with a key encoded on a special area of the disk that is only readable by a licensed SACD device. The HD layer of an SACD disc cannot be played back on computer CD/DVD drives, nor can SACDs be created except by the licensed disc replication facilities in Shizuoka and Salzburg.[7]

It is possible to capture the DSD digital audio signal after the decryption stage right before the digital to analog converters of an SACD player, but since there is practically no way for the public to make their own SACD discs this does not pose a major threat.

A number of new SACD players have encrypted IEEE 1394 (also called FireWire or i. Link) digital outputs carrying DSD data, and it may be possible to get the raw DSD data from these links. The protection mechanism used is Digital Transmission Content Protection (DTCP), which can be used in "Copy Once" or "Copy Never" modes. It is unlikely, however, that the SACD license agreement rules permit anything but the "Copy Never" mode to be used.

There seems to be one solution for obtaining digital non-DRM output on SACD as well as DVD-A players. A Switzerland-based company is offering a modified output-board that taps into the digital datastream prior to D/A conversion as well as converting DSD to PCM that the S/PDIF port can transfer. [3]
-k

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Lydkvaliteten er nok dessverre bedre på SACD laget enn CD-laget, forholdsvis stor forskjell også hos meg. Jeg sier dessverre da jeg er enig med Knut at alle beskyttede proprietære formater bør avgå ved døden. Det eneste som holder i lengden er formater som ikke er kopibeskyttet til døde. De som vil kopiere får det til likevel og resten plages med bivirkningene rundt formatene.

Se på CDen - like grei i dag som i 1985.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hmpf :mad:

Takk for info.

De er jo så eie- og pengekjære disse menneskene. Det er dumt, for jeg gidder ikke å bruke masse penger på en SACD-spiller+ alt mikket som skal til for å få vellyd fra lap-toppen (kommer i morgen ;D). Men jeg er jo pokker så nysgjerrig på hvor bra det låter med L2s SACD-utgivelser når cd-laget låter så bra!

Mvh
Sniff

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Fikk tilsendt L2s SACDer tidligere i vinter. SACD-laget er noen klasser bedre ja.

Topp Bunn