Juss og økonomi Salg av andel i sameie

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Hei!
Sitter og prøver å få litt oversikt angående kjøp/salg av andel i sameie. Min bror og jeg arvet 1/36 del hver av en eiendom i Nord-Norge for en par år siden. Vi er ikke lenger veldig interessert i å beholde andelene, men heller selge ut og cashe ut noen kroner. Hele eiendommen er taksert til 200 000 kr, og hver av våre andeler således med verdi 5560 kr. Dette er ikke store penger, men bedre enn ingenting.
Så kommer det jeg grubler på; vi har "annonsert" for salg innen sameiet, og tre av sameierne har meldt interesse for kjøp. Vi har også sendt ut forespørsel om noen er villig til å gi over takst, og fått ett positivt svar på det. Vil det da være naturlig å arrangere noen form for budrunde, og hvordan vil (bør/må)dette i så fall organiseres? Og finnes det noen lovgiving som tilsier at noen ikke kan eie for mye av sameiet - med tanke på "maktbalanse"? Med andre ord - kan noen by ut de andre og sikre seg så mye andeler de vil?

Håper noen kan gi helt eller delvis svar på dette?

Takknemlig for alle svar!

Mvh Frode
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
21.192
Antall liker
13.711
Hvor mange andeler man kan eie står evt i vedtektene til sameiet. Budrunden kan du godt håndtere selv, men selve overdragelsen er greit å bruke en megler eller advokat til da det må gjøres formelt korrekt. For en så liten sum som dette hadde jeg dog ikke brydd meg siden det ikke ville blitt noe penger igjen.

En eiendom i Norge har formelt ikke skiftet eier før overdragelsen er tinglyst, forresten. Så dersom statens kartverk eller hvem det nå er ikke får oppdatert opplysningene sine så har salget faktisk ikke funnet sted uansett hva partene må ha avtalt. Har vært noen saker på dette de siste årene, dog for eiendommer med helg andre verdier enn hva det er snakk om her.

Sørg for at kjøper betaler omkostninger, ellers sitter dere fort ikke igjen med noesomhelst.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.356
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
I sånne tilfeller kan være greit å vite hva som står i lovverket

Sameigelova:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6

Merk der f.eks. § 11: Vil to eller fleire av medeigarane ha parten, skal kvar av dei få så mykje at partshøvet dei imellom vert det same som før
Denne er for å unngå at en enkelt andelseier kjøper seg opp mot de andre sin vilje. Pengene rår, og dette er krutt for framtidige familiekonflikter. Jeg vet det av egen erfaring. Pass på og gjør tingene ryddig.

Lov om løysingsrett (forkjøpsrett):
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-12-09-64

og så kan en få øvd hodet sitt litt på nynorsken igjen :)
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
21.192
Antall liker
13.711
Det er også verdt å merke seg at mange sameier har hundgamle vedtekter. Dersom det står noe i vedtektene som er i strid med lovverket så gjelder selvsagt ikke den bestemmelsen i vedtektene.

Er dette en bolig? Da er det Lov om eierseksjoner som gjelder, for øvrig.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-05-23-31

(disclaimer: Jeg er ikke jurist)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.356
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hei!
........... tre av sameierne har meldt interesse for kjøp. Vi har også sendt ut forespørsel om noen er villig til å gi over takst, og fått ett positivt svar på det. Vil det da være naturlig å arrangere noen form for budrunde, og hvordan vil (bør/må)dette i så fall organiseres? Og finnes det noen lovgiving som tilsier at noen ikke kan eie for mye av sameiet - med tanke på "maktbalanse"? Med andre ord - kan noen by ut de andre og sikre seg så mye andeler de vil?
................
Det mest vanlige i slike tilfeller er at andelshaverne ønsker å kjøpe seg opp til å eie mer enn de andre, ikke samarbeide og dele. Den som byr høyest får da kjøpe.
Jeg er heller ikke jurist, men man kan tenke seg tilfeller der flere andelseiere vil ønske å kjøpe til samme pris som høyeste bud, og forlange at andelen skal deles likt mellom de som er interessert i å betale, nettopp for å unngå at en kjøper seg opp, i henhold til §11. Jeg vet ikke om man kan gardere seg mot dette i en budrunde mellom andelshavere.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Litt stress med vanlige budrunder frem og tilbake, og ikke de helt store summene her.

Tror jeg ville vurdert én lukket runde med hemmelige bud. La alle vite at de kun får legge inn ett bud skriftlig og bindene, og de får ikke vite hva de andre har bydd. Minimunspris er 5560.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Takk for gode svar! Ble litt klokere av dette, og skjønner at det å jobbe for å tyne ut penger av dette kan være såpass tiltak at det må vurderes om det er verdt å legge noe særlig krefter i det.
Bror og jeg har nå sendt ut mail til interessentene, der vi har opplyst at en av tre har sagt seg villig til å gå over takst. Vi tilføyer i samme mail at sameieloven legger føringer for at alle skal kunne kjøpe seg opp like mye, og dermed dropper videre budrunde. Vi har dog høflig spurt om det kunne være aktuelt for interessentene å betale 7500 kr istedenfor 5560 kr, med grunnlag at i det kan bli en fremtidig kraftavtale (med beskjeden inntekt) ifm. eiendommen, og at det også hører med noen jaktrettigheter. Om dette er en god taktikk vet jeg ikke, men vi har prøvd å spille på sunn fornuft, og legge opp til et prisforslag der vi sitter igjen med litt ekstra uten at interessentene føler at det er så mye ekstra å gi.

Skal holde dere oppdatert på utviklingen!

Mvh Frode
 
Topp Bunn