Salg av en stor vinylsamling

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Jeg har en kollega som sammen med andre har arvet en større samling med vinyl. Det er her snakk om en samling bestående av i overkant av 20 000 plater som spenner seg over flere forskjellige sjangre og skal ha høy kvalitet jevnt over. For de nye eierne så reiser det seg mange spørsmål da de ikke har ønsker om å beholde denne samlingen, og ønsker å selge denne. Så hvordan skal en da organisere et slikt salg, og hvordan skal en finne riktig pris for denne? Finnes det noen her på berget som kan gå over en slik samling å sette de riktige prisene, eller må en ty til plasser som eBay el å selge ved hjelp av bud for riktig pris? Kanskje en kunne splitte opp samlingen på et vis å selge på denne måten?

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
:) Kanskje et langskudd,men en av dem med best kunnskap om slikt bor på Kongsberg,og ble "nestenmester" i temaet Donald Duck på Kvitt eller Dobbelt for ganske mange år siden.
Han har drevet med kjøp og salg og taksering av LP i mange år i tillegg.Vet ikke hvordan han er lokalisert i forhold til eierne,men om du vil ha navn og mail,kan du jo poste meg en PM.Vet også om en av samme kaliber i Trondheims-området om det skulle være nærmere.
Mvh Rune :)

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
20.000 plater er jaggu meg litt av en jobb å grave seg gjennom! Jeg tror helt klart at noen med peiling bør se på samlingen først og eventuelt gjøre eierne oppmerksomme på eventuelt svært verdifulle eksemplarer.

Ebay er selvfølgelig en løsning, men da bør man jo vite hva man selger først slik at man få rett pris.

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Rune.U skrev:
:) Kanskje et langskudd,men en av dem med best kunnskap om slikt bor på Kongsberg,og ble "nestenmester" i temaet Donald Duck på Kvitt eller Dobbelt for ganske mange år siden.
Han har drevet med kjøp og salg og taksering av LP i mange år i tillegg.Vet ikke hvordan han er lokalisert i forhold til eierne,men om du vil ha navn og mail,kan du jo poste meg en PM.Vet også om en av samme kaliber i Trondheims-området om det skulle være nærmere.
Takker, sender deg en PM jeg. Samlingen er lokalisert i Stavanger området.

Her er det bare å pøse på med råd.

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Palace skrev:
20.000 plater er jaggu meg litt av en jobb å grave seg gjennom! Jeg tror helt klart at noen med peiling bør se på samlingen først og eventuelt gjøre eierne oppmerksomme på eventuelt svært verdifulle eksemplarer.

Ebay er selvfølgelig en løsning, men da bør man jo vite hva man selger først slik at man få rett pris.
En bør nok få en "ekspert" med uansett ja. Vet ikke så mye om hva som finnes enda, men det skal være en større Elvis samling her også, og de pleier jo å få gode priser...

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Tror nok det vil være vanskelig å selge en samling på den størrelsen samlet i Norge, og oppnå en god pris.

Hvis det er mange førsteutgivelser og platene er i god stand, er dette ting som vil oppnå en god pris enkeltvis.

Det vil nok være fornuftig å splitte opp samlingen i det minste i enkelte artister/sjangere, vil nok være enklere å oppnå bedre pris da. Det krever endel jobb, men hvis man er ute etter å oppnå best mulig pris, vil nok det være veien å gå.

Et alternativ kan også være å be noen av de som selger brukt vinyl om å komme å se på samlingen og gi et samlet bud på alt, men vil nok tro det gir lavere pris igjen.

Det er nok uansett greit å få noen som har greie på slikt til å taksere hele samlingen.

Får bare ønske lykke til :)

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
Å selge samlet vil nesten bestandig gi lavere,og til dels langt lavere, pris,men det er jo det desidert enkleste.Etter noen år med div kjøp og salg av nevnte,ser det ut til at det er best betalt å masseselge i antall 100-200 stk assortert.-Men da bør klassisk og jazz sorteres ut,og annonseres spesiellt til samlere av det.(dette er ikke diskriminering av klassisk og jazzmusikk,men svært mange kjøpere rygger dessverre om assorterte samlinger innehar for mye av nevnte) Best butikk er naturligvis å selge en og en plate,men med 20 000 å skuffe unna,rykker vel pensjonsalderen nærme før man blir ferdig.

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Ja det er mye jobb å registrere inn, men kanskje det finnes noen hånd scannere el som en kan bruke for tekst? En får uansett starte med å dele inn i sjangre og finne en naturlig oppdeling på et vis.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Ønsker du å selge for best mulig pris må du:

Gradere plate og cover etter f.eks. Record Collector's henvisninger
Scanne eller fotografere(mye raskere) covere
Notere alle opp etter først navn på artist, navn på plate, samt utgivelsenummer.
Dette er et minimum for å få samlere interessert i å betale gode penger.
Til sist ;)
Legge dem ut på internetsider som ebay, egen hjemmeside, mv
Det er jo markedet som bestemmer hva noe er verd, om du treffer hele markedet... ::)

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
lomt skrev:
Ønsker du å selge for best mulig pris må du:

Gradere plate og cover etter f.eks. Record Collector's henvisninger
Scanne eller fotografere(mye raskere) covere
Notere alle opp etter først navn på artist, navn på plate, samt utgivelsenummer.
Dette er et minimum for å få samlere interessert i å betale gode penger.
Til sist ;)
Legge dem ut på internetsider som ebay, egen hjemmeside, mv
Det er jo markedet som bestemmer hva noe er verd, om du treffer hele markedet... ::)
Dette er helt klart den rette veien å gå dersom en ønsker mest mulig penger for samlingen. Og dette samt å kontakte en "ekspert" som kan luke ut de mest verdifulle ville nok gjøre det enklere. Men det er en stor jobb dette dersom en skal gjøre det riktig.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg kan kjøre vekk og "deponere" hele dritten uten vedelag eller miljø-gebyrer... ;D

Arne K

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Cobra2 skrev:
Jeg kan kjøre vekk og "deponere" hele dritten uten vedelag eller miljø-gebyrer... ;D

Arne K
Æsj, du kom før meg ;D

Ellers kan det kanskje være en ide å ta kontakt med butikker som selger brukte vinylplater. Det kan muligens gjøre at dere ikke får like høy pris, men kanskje dere slipper unna all jobben med å gå gjennom samlingen selv.

Roy

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.946
Torget vurderinger
1
R.E.S. skrev:
Ellers kan det kanskje være en ide å ta kontakt med butikker som selger brukte vinylplater. Det kan muligens gjøre at dere ikke får like høy pris, men kanskje dere slipper unna all jobben med å gå gjennom samlingen selv.

Roy
Butikker som selger LP plater betaler bare en 2-3kr plata for slike store samlinger.
Måten å gjøre det på er å prøve å selge platene enkeltvis. Ta halv "listepris" (record collector guide) og platene bør være lettsolgte dersom det er kurrante ting (ikke På Treff med eller Svensktopparna eller 80-talls synthpop). Dette om platene er excellent eller mint. Dersom de ikke er det, er samlinga stort sett verdiløs da ingen betaler for plater av dårlig kvalitet....

Etter å solgt plater på diverse egnede fora en tid, kan man stampe resten til en bruktforhandler slik som Ringstrøm.....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror ikke det er lett å få solgt dette til en fornuftig pris uten ganske betydelig egeninnsats. Hva med å leie et bord eller ti på en platemesse?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hvor står samlinga i landet?

Kjenner folk som har "litt" mer enn normalt peil og som sikkert kunne bistå. De folka finner du ikke så mange av her på HFS. Uansett må du aldri finne på å gå til den største møkkabutikken i byen. Nevner ikke navn, men den har hatt lite hyggelig omtale på HFS før.

Dessverre er det ofte sånn at mange tror at de sitter på gull, men så er det tungt omsetlige ting. Påfallende mange store platesamlinger har en skremmende overvekt av tilnærmet uselgelige drittskiver fra 70-80 tallet.

Elvis er ikke nødvendigvis noe særlig til samleobjekt heller, såfremt det ikke er spesielle ting (pressinger) Husk bare hvor mye mannen solgte i sin tid. Du skal ha rimelig peil for å spotte diamantene.

Du kan selvsagt stille deg opp på platemesse, men da bør du ha priset hvert enkelt objekt, og jeg har en lei mistanke om at du må være tålmodig og stille opp på endel platemesser, skal dere få realisert noe særlig med kronasjer.

Personlig kunne jeg faktisk vært interessert i å kjøpe hele "smæla", men da ville jeg sett igjennom det først. 20000 skiver usett, er ikke noe jeg kommer drassende med hjem til samboeren, for å si det sånn. ::)

Ebay kan være en mulighet, men ta høyde for to ting. Det er unødvendig mye jobb for billige skiver, og mange kjøpere kvier seg for å kjøpe Lp´er lav verdi pg.a svært høye portoomkostninger. Det du legger ut da, bør helst være interessante objekter.

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Kanskje en kunne arrangere en egen platemesse ;).

Samlingen skal bestå av 60 og 70 tallsmusikk men jeg er usikker på hva. Vet at det skal være første pressinger det meste, og alt er tatt godt hånd om. Vil nok få tatt en titt etter hvert, men det skal fjernes litt møbler etc før en begynner å ta fatt på gjennomgang og sortering.

Er sikkert en god blanding av både verdifulle og mindre verdifulle plater, men noe sier meg at det må finnes endel bra saker blandt de 20 000 + platene som samlingen består av.

Vil nok dukke opp en liste etterhvert, men hvordan salget blir gjort er enda uvisst...

Z

Zomby_Woof

Gjest
20.000 plater er vel bortimot 80 hyllemeter. Det hører nok med til sjeldenhetene at slike samlinger eies av mennesker helt ribbet for kvalitetssans.

Hadde jeg hatt råd skulle jeg slengt meg på flyet for en titt. ;D

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
488
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Siden samlingen er i Stavanger-området kan du jo høre med Record World i Sandnes. Han har litt peiling og kan sikkert gi et overslag over verdi.
Men om han betaler gode priser selv spørs vel - han driver tross alt butikk

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Har fått noen navn på personer som driver med verdivurderinger, men de jeg har til nå bor i midt og sør i landet. Kan være en ide og kontakte Record World, men som du skriver han driver jo butikk og tenker butikk priser... Det vi trenger er en som kan gjøre et ærlig estimat for videre salg, ikke hva denne personen ønsker å betale selv for platene.

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
ErosLoveking skrev:
Hvor står samlinga i landet?

Kjenner folk som har "litt" mer enn normalt peil og som sikkert kunne bistå. De folka finner du ikke så mange av her på HFS. Uansett må du aldri finne på å gå til den største møkkabutikken i byen. Nevner ikke navn, men den har hatt lite hyggelig omtale på HFS før.

Dessverre er det ofte sånn at mange tror at de sitter på gull, men så er det tungt omsetlige ting. Påfallende mange store platesamlinger har en skremmende overvekt av tilnærmet uselgelige drittskiver fra 70-80 tallet.

Elvis er ikke nødvendigvis noe særlig til samleobjekt heller, såfremt det ikke er spesielle ting (pressinger) Husk bare hvor mye mannen solgte i sin tid. Du skal ha rimelig peil for å spotte diamantene.

Du kan selvsagt stille deg opp på platemesse, men da bør du ha priset hvert enkelt objekt, og jeg har en lei mistanke om at du må være tålmodig og stille opp på endel platemesser, skal dere få realisert noe særlig med kronasjer.

Personlig kunne jeg faktisk vært interessert i å kjøpe hele "smæla", men da ville jeg sett igjennom det først. 20000 skiver usett, er ikke noe jeg kommer drassende med hjem til samboeren, for å si det sånn. ::)

Ebay kan være en mulighet, men ta høyde for to ting. Det er unødvendig mye jobb for billige skiver, og mange kjøpere kvier seg for å kjøpe Lp´er lav verdi pg.a svært høye portoomkostninger. Det du legger ut da, bør helst være interessante objekter.
Tar gjerne i mot kontaktinfo på PM dersom du har noen som kunne gjort en vurdering. Har allerede fått noen jeg kan kontakte, men det er greit med flere. Har fått noen tilbud på PM allerede og det er jo hyggelig for ny eier av samlingen, men det vil nok ta litt tid før en eventuelt er interessert i å diskutere et salg. Det blir forhåpentligvis en god gjennomgang av samlingen først.

quadrofreak

Medlem
Ble medlem
27.03.2006
Antall liker
5
Hei.
Dersom mye av samlingen stammer fra 70-tallet burde Quadraphonic LP'er skilles ut i den sorteringen som skal gjøres. Disse platene går ofte med en adskillig høyere pris enn eventuelt stereo utg. av samme LP

Z

Zomby_Woof

Gjest
Quadplater dyrere enn stereo? Jeg har flere av slagsen (klassisk). Send PM hvis du er interessert, så skal jeg luke dem ut og lage en liste. Jeg bytter gjerne mot samme innspilling i stereo.

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Skal skjekke om det finnes Quadraphonic plater også, skulle tro muligheten var der med så stor samling.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det er platemesse i Stavanger snart (var det midt i mars?)
Da har du litt tid å grovsortere.
Jeg kan sette deg i kontakt med han som arrangerer messa, om du ønsker å bestille (leie) noen meter med salgsbord.
Det kan fort være innbringende, og det er gøy å møte alle disse sære platesamlerne i Svg ;)

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
lomt skrev:
Jeg kan sette deg i kontakt med han som arrangerer messa, om du ønsker å bestille (leie) noen meter med salgsbord.
Det kan fort være innbringende, og det er gøy å møte alle disse sære platesamlerne i Svg ;)
Hvor finner jeg info om denne, og send meg gjerne en PM med kontaktinformasjon til arrangør.

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
lomt skrev:
Var ikke så vanskelig å finne info:

http://www.kippers.no/platemessen/platemessen_index.html

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Se det gikk jo smertefritt :D

Det var Johne jeg tenkte på.
Han er i stand til å plukke ut de mest verdifulle for deg, så slipper du å bli eventuelt "lurt" for godbitene
(les: de som går for høyest pris)

Lykke til med salget :)

Topp Bunn