Dyr, jakt, våpen og fiske Salg av Mauser M59

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.520
Antall liker
885
Torget vurderinger
1
Her får ein jo svar på det meste. Eg har ein Mauser M59 i 30-06 ståande. Korleis skal ein få seld den på lovleg vis? Ser jo helst at ein ikkje vert hengd ut i avisa som den som selde våpenet til ein eller annan gauk som vil påføra nokre andre sterkt svekka helsetilstand på nokre hundre meters hald :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Du har faktisk ikke lov å selge uten at kjøper foreviser gyldig kjøpstillatelse, så da har egentlig du ditt på det tørre.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Hvor mye vil du ha for den??

Jeg er på jakt etter noe slikt, primært låsekassen!

En modell M59 er enten en x-militær skarpskytterrifle fra "anno dazumal" eller et skytterlagsgevær.

Helt avhengig av hvor mye den er brukt må løpet byttes. Det er normalt når man kjøper skytterlagsvåpen at man regner inn prisen av et nytt løp.

Rent praktisk for din del må kjøper levere en ferdig utfyllt godkjent og stemplet kjøpetillatelse. Du skal fylle inn våpennummer, og beholde den gule kopien

( mener jeg å huske )

Kjøperen skal beholde den blå og resten av papirene skal sendes til politiets våpenkontor. Det du må passe på er at du ikke overlater våpenet fysisk til kjøperen

før du har fått denne papirbunken med politiets underskrift og stempel.

Et godt råd er at du tar godt vare på den kopien som du skal beholde. Hvis politiet roter i sine arkiver kan du senere få spørsmål om hvor du har dette geværet

ditt og da er din kopi "gull verd"!

Dette er ikke spøk eller fleip. Jeg kjenner til folk som har hatt enorme problemer fordi politiet har rotet det til. Din kopi er ditt bevis for at du har solgt våpenet

på lovlig måte.

Legg papiret i en safe eller bankboksen din!!
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.520
Antall liker
885
Torget vurderinger
1
Hvor mye vil du ha for den??

Jeg er på jakt etter noe slikt, primært låsekassen!

En modell M59 er enten en x-militær skarpskytterrifle fra "anno dazumal" eller et skytterlagsgevær.

Helt avhengig av hvor mye den er brukt må løpet byttes. Det er normalt når man kjøper skytterlagsvåpen at man regner inn prisen av et nytt løp.

Rent praktisk for din del må kjøper levere en ferdig utfyllt godkjent og stemplet kjøpetillatelse. Du skal fylle inn våpennummer, og beholde den gule kopien

( mener jeg å huske )

Kjøperen skal beholde den blå og resten av papirene skal sendes til politiets våpenkontor. Det du må passe på er at du ikke overlater våpenet fysisk til kjøperen

før du har fått denne papirbunken med politiets underskrift og stempel.

Et godt råd er at du tar godt vare på den kopien som du skal beholde. Hvis politiet roter i sine arkiver kan du senere få spørsmål om hvor du har dette geværet

ditt og da er din kopi "gull verd"!

Dette er ikke spøk eller fleip. Jeg kjenner til folk som har hatt enorme problemer fordi politiet har rotet det til. Din kopi er ditt bevis for at du har solgt våpenet

på lovlig måte.

Legg papiret i en safe eller bankboksen din!!
Den ser ikkje ut til å vera mykje slitt, eg kan ta nokre bilete og senda til deg? Når det gjelder pris reknar eg med du kan meir enn meg så du kan koma med eit forslag når du får sett på bileta. Trur faktisk eg har ei banereim til den også.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Bilder er aldri galt.
 

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
175
Antall liker
185
KV59 i bra stand har en markedspris på ca 1500 - 2000.-.

Låskassene fra disse lønner det ikke seg å bruke som basis for oppbygging av jaktrifler. KV59, og KV67, låskasser er "skråslipt" for dioptersiktet på bakre bro og det er bare Ing Ragnar Hansen AS i Vestfossen som lager korrekte kikkertmontasjer til disse. Skinne koster ca 1200,- + ringer. Så må du ha ny sikring som går klar av kikkerten til 600,- osv, osv.. Nytt løp 4000,-.. Kjøp en ny Hova S2 til innbruddspris hos XXL eller en fin brukt Winchester M70 på finn.no som har vanvittig lav bruktverdi i Norge av en eller annen grunn. M70 i nystand får man for 5000,- på finn.

KV59 brukes helst i orginal stand på skytebanen.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Jeg hadde ikke tenkt å bygge jaktrifle på den. Har allerede en G33/40 som er bygget om til jakt i 308W og en gammel HV Mauser Kar 98k i 30-06 som er

bygget om til en kort helstokk skogsrifle.

Nå er planen å bygge en "langholdsrifle" på en Mauser 98 kasse. Har et "skyttergravsmagasin" fra anno dazumal som skal få komme til heder og verdighet.

Har et karbon "fortre" type Ar15 og tofot som også skal brukes.

Da gjenstår å bygge et nytt chassis passende til disse remediene. Finne en ny pipe i et fornuftig kaliber som Mauserkassen klarer å håndtere. Må være en patron

som er noen millimeter kortere enn 30-06 for den er litt for lang til magasinet.

Men hvis M59 er skråskjært på kassen er den et dårlig utgangspunkt.

Forøvrig tror jeg du treffer bra med prisantydningen din.
 
Topp Bunn