Bil, båt og motorsykkel Salting av snødekte veier ... Ha Ha Ha Ha....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det fine med deg , og en del andre, er at jo mer du/dere forsøker å svare jo mer åpenbar er din/deres mangel på kunnskap og erfaring.

    Bare fortsett...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Det fine med deg , og en del andre, er at jo mer du/dere forsøker å svare jo mer åpenbar er din/deres mangel på kunnskap og erfaring.

    Bare fortsett...
    Snart 50 år siden jeg tok sertifikat for bil. Mangler selvfølgelig litt erfaring i forhold til deg, men er jo ikke helt nybegynner heller. Kan vel også nevne at familie og venner har drevet vintervedlikehold på bl.a. E18 så lenge jeg kan huske.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Snart 50 år siden jeg tok sertifikat for bil. Mangler selvfølgelig litt erfaring i forhold til deg, men er jo ikke helt nybegynner heller. Kan vel også nevne at familie og venner har drevet vintervedlikehold på bl.a. E18 så lenge jeg kan huske.
    Da er du bare en amatør.
    Har du ikke pallplass i VM både i israce og rally, samt doktorgrad i saltslurry, så her du ingenting i denne tråden å gjøre. Og, selvsagt, du må også ha hatt snøfreser med minimum 28 Hk i minimum 15 år. Dessuten, med 50 år bak rattet er du nå så gammel at du fullstendig har mistet evnen til å føre en bil med noen som helst troverdighet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Da er du bare en amatør.
    Har du ikke pallplass i VM både i israce og rally, samt doktorgrad i saltslurry, så her du ingenting i denne tråden å gjøre. Og, selvsagt, du må også ha hatt snøfreser med minimum 28 Hk i minimum 15 år. Dessuten, med 50 år bak rattet er du nå så gammel at du fullstendig har mistet evnen til å føre en bil med noen som helst troverdighet.
    Du er inne på noe der.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.620
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    Jeg var ute og gikk en tur i dag. Det var kommet 5 cm snø i natt og man hadde vært ute og brøytet og saltet. Veibanen var snøfri og våt, men på fortauet ... Saltet fra saltstrøinga havner jo også på fortauet og det lille av snø som var kommet var også kastet opp på fortauet. Helt umulig å gå der. Ikke noe fotfeste i det hele tatt, så jeg endte opp med å gå i veibanen. Fortauet var ubrukelig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Jeg var ute og gikk en tur i dag. Det var kommet 5 cm snø i natt og man hadde vært ute og brøytet og saltet. Veibanen var snøfri og våt, men på fortauet ... Saltet fra saltstrøinga havner jo også på fortauet og det lille av snø som var kommet var også kastet opp på fortauet. Helt umulig å gå der. Ikke noe fotfeste i det hele tatt, så jeg endte opp med å gå i veibanen. Fortauet var ubrukelig.
    Amatør. Hadde du hatt like mye erfaring som meg så hadde du............ og .........
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Et par punkter.

    De som har relevant erfaring fra kjøring på snødekke og som har postet her ser ut til å ha mye samme erfaringer som meg. Alle med slike erfaringer som så det første klippet ville umiddelbart kjenne igjen problemstillingen mht vei/salt/snø/saltlake. Der kunne denne tråden i grunnen vært ved finalen, med unntak av slike som Pinkey med null relevant erfaring på emnet.

    For min del har jeg kjørt bil siden begynnelsen av 70 tallet - under svært krevende forhold.

    Fra 70 tallet og vidre kjørte jeg jevnlig en strekning som tidligere var vanlig vintervei, usaltet. Jeg skal ikke påstå at ulykker ikke skjedde på denne strekningen men det kan ikke ha vært så mange, andre forhold kan ha spilt inn.

    En stor endring skjedde da man begynte å salte denne 35 km (for referansen) lange strekningen som for en betydelig del lå ved fjordkanten. Det var da de "uforklarlige" utforkjøringene begynte, Personbiler og varebiler skled ut av veien i svinger i 50 km soner når de havnet i saltlaken. Veien er såpass smal at man må litt ut mot skuldrene om man for eks møter lastebiler. Kommer man ut på saltlaken og man ikke er riktig skodd eller har relevant kjøreerfaring skiir man utfor. Dette var mye lettere å kontrollere på vanlige vinterveier.

    Så noko attåt i forhold til dekkmønster, pigg osv - som Pinkey heller ikke forstår et dugg av. Når veiene er saltet og det har vært en del trafikk ligger saltlaken mellom kjørefeltene, mellom hjulsporene og på skuldrene. Er man utpå skuldrene med slikkepotter går det rakt ut. Har man skikkelige vinterdekk som kaster ut dritten samt pigger, som biter både på is og asfalt, disse dekkene graver vekk saltlaken og piggene når underlaget, is eller asfalt.

    Satans Vegvesen.
    Nøkkelord: Inkompetanse, korrupsjon og kameraderi, samt asvarsfraskrivelse. All informasjon bak dette ligger offentlig ute på nettet så jeg gidder ikke bruke ressurser på dette.

    For de som er interessert lagde jeg denne lille snutten i dag, dog på blank is. Alle andre kjøreforhold vil naturlig nok gi langt bedre grep.

    På speilholke for anledningen.

    Tja, mitt siste innlegg i denne tråden med mindre det kommer realitetsorienterte spørsmål eller kommentarer som bør få respons.
    Redigert grunnet personangrep


     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Helt seriøst innlegg, sier du, men i første setning skriver du " ************************** " Det er ikke seriøst. Ikke i nærheten en gang.

    Hvis du vil at folk skal gidde å lese det du skriver, så får du lære deg manerer.
     
    Sist redigert av en moderator:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Personangrep tillates ikke. Noen innlegg fjernet og håper det blir forstått og akseptert
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.705
    Antall liker
    4.887
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Snart 50 år siden jeg tok sertifikat for bil. Mangler selvfølgelig litt erfaring i forhold til deg, men er jo ikke helt nybegynner heller. Kan vel også nevne at familie og venner har drevet vintervedlikehold på bl.a. E18 så lenge jeg kan huske.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Der kunne denne tråden i grunnen vært ved finalen, med unntak av slike som Pinkey med null relevant erfaring på emnet.

    For min del har jeg kjørt bil siden begynnelsen av 70 tallet - under svært krevende forhold.
    Du gir deg ikke?
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.705
    Antall liker
    4.887
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    ??? Hvor gammel var du når du tok billappen og hvor gamal er du nu?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    ??? Og familien på E6??
    Sorry, meg? Hatt lappen siden jeg var 18 år, i -75. Venner/familie på E18/sørlandske hovedvei siden slutten av 60-tallet. Bodd ved og ferdes på samme vei hele denne tiden.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.705
    Antall liker
    4.887
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Ja ja, kommer ikke langt her, er nærmere nitti og familien og kjente har skjøttet dyregravene i Doggerland i en god stund.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Køyremønsteret har endra seg, utan at dei lokale vegane eg køyrer på har fått særleg løft sidan midten av 90-talet. Det er fleire bilar, og færre av dei brukar piggdekk. Dette gjer at ein må salte, med glatt sørpe som resultat.
    Det ideelle vil nok vere at halvparten av bilane har piggar, resten piggfritt, inga salting, men strøing med sand, og intensiv brøyting før snøen vert jøklifisert.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Mye som har endret seg. Tidligere var det fler folk på vintervedlikehold og kortere roder. Nå kan en rode være veldig lang og innslaget for å begynne å brøyte er høyere. Da sier det selv at det er ganske dårlig fremkommelighet på slutten av roden. I bysentra og tettbebygd er det enda vanskeligere, biler parkert i hytt og pine og tett trafikk. Der må man gjøre det mest nødvendige og sørge for å holde veier åpne på dagtid for så å ta natten til hjelp for å renske ordentlig. G/S-veier er utenom, der er det egne entreprenører som har jobben og G/S har pri. 1.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Ja da skal jeg ikke kommentere mer her. Klasse 1 i 74 og klasse 2 i 77!

    1/1-78 kom det nye med A,B,C,D og E.

    Så jeg forstår at jeg er uten tilstrekkelig relevant erfaring til å kunne kommentere her sett i forhold til WA som stort sett bare har kjørt under svært krevende forhold!

    @ Pinky, du er jo bare barnet du da hvis du var 18 i 75! :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
    Jeg var 19 da jeg kjørte opp i 74. På tide du viser respekt for de grå hår unge mann!;):ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Det fine med at byen er delt opp i ruter til de ymse underleverandørere som måker er at det blir veldig lett å se hvor grensene går. Dette er et vanlig syn på min daglige tur til og fra hjemmekontoret i disse tider. Skillet mellom salt og ikke salt er det liten tvil om. Selv om det ikke er helt opplagt fra bildet så fortsetter altså fortauet oppover på innsiden av de parkerte bilene og dette er ikke en liten stikkvei (bilde tatt ved rundkjøringen Nordstrandveien / Langbølgen for de lokalkjente)

    IMG_0747.jpg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Dette har forsåvidt ingenting med salting/ikke salting å gjøre men en vanlig foreteelse på vinterstid der jeg har tilbragt mye kjøretid i yngre dager, betydelig mer enn 12% stigning på dette stedet. Tilfarten til området er 1km+ med 12% stigning, tidligere brostenbelagt i de vanskeligste partiene. Ikke uvanlig at busser står på tvers på stedet der bildet viser eller ikke forsøker seg i det hele tatt når forholdene er "på normalen" ved snøfall. Bildet er fra 2014 og tatt ifm at en personbil kolliderte med bussen i et forsøk på bremse ned bakken og mistet styringen.

    Kan legge til at jeg ved en tidligere anledning under samme forhold, bussen sperret da veien lengre ned og veien var totalt sperret, tok jeg F1 4WD bilen min, snudde midt i bakken og kjørte opp igjen for en detour. Det skjedde nokså nøyaktig på det stedet bussen står på dette bildet.

     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tar med noen bilder til fra stedet bussen er vist over.






    Brøyte/saltebilen i grøfta


    Brøyte/saltebilen i grøfta


     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For ca et år siden krasjet denne 4WD femmer Beemeren i nærheten under utrykning. Årsak: Saltlake og brede slikkepotter. 2 skadet.



     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn