SANDY DENNY DeLuxe utgaver.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.616
Antall liker
58.282
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hørte på radio her om dagen at alle sandy Denny sine solo utgivelser er kommet i nyutgitte "DeLuxe" utgaver.
Jeg vet det er en del interesse for Denny her på sentralen, så i tilfelle noen ikke har fått det med seg nevner jeg det nå.

Hadde vært fint om noen som har de nye utgavene kan si noe om ekstramaterialet som er mye og stort sett nytt.

Sandy Denny bør etter min mening være tungt representert i en hver seriøs platesamling!

The expansive bonus material includes home and studio demos, alternate takes and live recordings pertaining to each release. Of special note is a radio broadcast on Disc Two of SANDY, containing eight unadorned songs recorded live on a tour of the US at Ebbets Field, featuring tracks from the SANDY, and THE NORTH STAR GRASSMAN AND THE RAVENS albums, as well as the only live performance of “At the End of the Day” from LIKE AN OLD FASHIONED WALTZ. There is also a previously unreleased band version of “The Lady” and a live version of “Whispering Grass” from Dutch Television and an alternate take of the R n’ B tinged “Take Me Away” from the RENDEZVOUS sessions among many other rare or deleted extra tracks.

Legendarily, the only guest musician Led Zeppelin ever had and described by Richard Thompson as ‘the greatest British female artist of her generation’ Sandy Denny's music has, over recent years, finally come to the attention of a much bigger audience.
 
Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.616
Antall liker
58.282
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Er de ihjelklemt? Stemmene i "radioen" er sjelden særlig informative om det problemet.
Jeg har ikke kjøpt noen selv (ennå),-kommer an på lyden,-som du også lurer på, og kvaliteten på tilleggsmaterialet.(Har alle på vinyl fra før)
Har ikke klart å finne ut noe om dette ennå. Dette er noe av bakgrunn for at jeg starta tråden. Kanskje noen andre vet mer?
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke kjøpt noen selv (ennå),-kommer an på lyden,-som du også lurer på, og kvaliteten på tilleggsmaterialet.(Har alle på vinyl fra før)
Har ikke klart å finne ut noe om dette ennå. Dette er noe av bakgrunn for at jeg starta tråden. Kanskje noen andre vet mer?
Alle sammen er på spoty i deluxe utgaver, så da kan du jo sjekke innholdet på ekstramaterialet der i alle fall. Gir vel et visst inntrykk av lydkvaliteten også?

Sandy Denny – Sandy
Sandy Denny – The North Star Grassman and The Ravens
Sandy Denny – Rendezvous
Sandy Denny – Like An Old Fashioned Waltz
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Sandy Denny hadde en sjelden nerve og følsomhet i stemmen. Den fabelaktig fine "Fotheringay" hørte jeg på en dobbel-LP for ca 40 år siden. Står seg fortsatt den :)

 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har The Who (Live at Leeds) og Elvis Presley (On Stage/Las Vegas) i slike Deluxe Edition-utgaver, og de er (subjektivt) vellydende iallefall. Sandy Denny er fan-bloody-tastic forresten, takk for påminnelse!
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
"Deluxe Edition" betyr dessverre ikke automatisk god lyd

Jeg har The Who (Live at Leeds) og Elvis Presley (On Stage/Las Vegas) i slike Deluxe Edition-utgaver, og de er (subjektivt) vellydende iallefall. Sandy Denny er fan-bloody-tastic forresten, takk for påminnelse!
"Deluxe Edition" betyr dessverre ikke automatisk god lyd som bambadoo viste for en slik utgave med Marina & the Diamonds.

Jeg har så langt ikke sjekket de få "Deluxe Edition" jeg selv har. Det er faktisk mulig at jeg bl.a. har de du nevner.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er meget mulig at de er komprimerte, det har jeg ikke målt. Men masteringene er iallefall vellydende nok rent subjektivt. God lyd er muligens mye mer enn en funksjon av nivået av dynamisk kompresjon, selv om dette selvsagt er en uting for oss audiofile.
I den grad at ikke alt av lydkvalitet kan måles i komprimeringsfaktor så har iallefall plateselskapet hatt ørene med seg når det gjelder klang på disse innspillingene (The Who og Elvis som er de eneste jeg kjenner).
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Lydkvalitet, dynamisk kompresjon og "Deluxe Edition"

Det er meget mulig at de er komprimerte, det har jeg ikke målt. Men masteringene er iallefall vellydende nok rent subjektivt. God lyd er muligens mye mer enn en funksjon av nivået av dynamisk kompresjon, selv om dette selvsagt er en uting for oss audiofile.
I den grad at ikke alt av lydkvalitet kan måles i komprimeringsfaktor så har iallefall plateselskapet hatt ørene med seg når det gjelder klang på disse innspillingene (The Who og Elvis som er de eneste jeg kjenner).
Jeg tror ikke fravær av dynamisk kompresjon alene gir god lyd, og at tilstedeværelse automatisk gir elendig lyd (innen visse grenser utover hvilke det blir regelrett slitsomt). Dessuten er jo ikke god lyd og god musikk noe som uten videre samvarierer. Jeg tror også jeg har hørt opptak med rimelig god dynamikk, men som hadde andre lydkvalitetsskavanker.

Vi bør også huske på at ikke alle gamle originalutgivelser har mye dynamikk. Det kan være et bevisst valg, et resultat av egenskapene til det benyttede utstyr og de benyttede teknikker, eller slurv og dårlig håndverk.

Selv er jeg f.eks. meget glad i Alison Krauss' "A Hundred Miles or More: A Collection" selv om også ihvert fall deler av denne dessverre er komprimert en god del. Flere har bemerket at dette er et fonogram med gode opptak. En klok person skrev at man kan benytte dynamikkmålingene til å finne sin egen toleransegrense, og deretter bruke denne informasjonen til egen daglig, praktisk nytte.

Det er dog allikevel trist at en "Deluxe Edition" ikke også har deluxe dynamikk.

Hvis jeg ikke husker helt galt, har jeg Janis Joplin "Pearl" både på en tidlig CD (uten CD-utgivelsesår som var vanlig på 1980-tallet for CD-utgivelser av eldre album) og "Deluxe Edition". Kanskje de bør undersøkes? En del/mange av opptakene finnes formodentlig også i en CD-boks jeg har.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
De finnes også på WiMP

Alle sammen er på spoty i deluxe utgaver, så da kan du jo sjekke innholdet på ekstramaterialet der i alle fall. Gir vel et visst inntrykk av lydkvaliteten også?

Sandy Denny – Sandy
Sandy Denny – The North Star Grassman and The Ravens
Sandy Denny – Rendezvous
Sandy Denny – Like An Old Fashioned Waltz
De finnes visst også på WiMP:
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.616
Antall liker
58.282
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Takk for alle innspill så langt.
Jeg tror nok desverre ikke at "De Luxe " nødvendigvis har noe med lyden å gjøre.(Dvs at det har det ikke.)
Det går nok mer på coverinfo/teksthefte og tilleggsmaterialet.
Har ennå ikke hørt noen av disse nye. Får se om det lar seg gjøre til helga.
Dere har nok rett alle sammen.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.571
Antall liker
27.623
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.616
Antall liker
58.282
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Prøvde meg på Spotify- versjonene......IMO er de lite egnet til å si noe om lydkvaliteten......snarere tvert imot!

mvh
Tenkte meg det.
Bruker ikke Spotify eller Wimp, men arvingen har selvsagt tilgang på slikt.
Sjøl har jeg ikke noe behov for å pådra meg musikkbulimi. Har så mange andre laster etterhvert:rolleyes:.
Jeg skal begynne med å kjøpe "Like an Old Fashioned Waltz " på silverskive så får vi se. Den er det en del orkestrering med strykere på.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om man ikke har ekstramaterialet, og er fan av Sandy, da er det vel en no-brainer. Andre masteringer av hva man har fra før, komprimerte eller ei, blir bare en bonus. Har fingeren på avtrekkeren (hos amazon.co.uk) selv her.
 
Topp Bunn