Sangen / låten som som det startet med...

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
257
Antall liker
151
Sted
Tromsø
De aller fleste av oss i dette forum har jo / burde ha musikk som hovedinnfallsvinkel til hobbyen vår , på bakgrunn av dette så kunne det være interesant å høre hva slags låt/sang som du/dere Startet det hele med. Den som rett og slett " did k'nok you out " !!!

Selv er jeg født sent på 60 tallet og husker at muttern spilte en god del Beatles da jeg var liten ( 70-tallet) , Penny Lane kom tidlig i blodet for å si det slik.

musikalske oppvåkninga kom for min del da jeg hørte 2-4-6-8 Motorway med TRB , deretter ABBA med div låter , Police - Message in a bottle , Boss - The River , Sex Pistols- God save the queen
Blondie - Union city blue
Zappa - Bobby brown

Siden den gang har det i bunn å grunn gått slag i slag / Hit på hit ;D .

Er ikke helt enkelt bestandig når en sang setter seg på lillehjernen ( serlig når man hører en del på mp3)

Så til folket der ute : Husker dere låten / Sangen som starta det hele ?
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Hmm.. vanskelig å si sånn helt 100% men jeg tror nok "all my loving" og "She loves you" med Beatles var en av de aller første låtene jeg ble "hektet på"
Så kom Beatles - Help (min først plate) og John Lennons Imagine album. Vi snakker her om slutten av 70 tallet.

Noe senere : Smokie (de hadde jo en hit) Kjipe Lars (radio hit'en ta) BeeGees (saturday night fever ++) The Kids og ikke minst Kiss !! Bare coveret på "Alive 1" og "2" var nok til at jeg var hekta for mange, mange år... (at de samme platene skremte vannet av mange jevnaldrende og amerikanske husmødre var jo heller ingen bakdel :))



 
S

slowmotion

Gjest
Første jeg kan huske er vel Maria Callas som sang arier fra La Traviata på båndopptakern til moren min.  8)
Liker opera ennå , og Callas er fremdels Dronning.

Alle hørte jo på Beatles, men første låta som virkelig satte spor var vel
Speed King med Purple .

;)
 
T

theStig

Gjest
Det første jeg nok husker var Guitar Boogie på 78-skive med Arthur Smith. Ellers må jeg dessverre innrømme at et par svenske band med fancy dresser var store for meg når jeg var 5 år. Dritkul logo hadde de også, nesten litt metal-aktig...hehe.


Utrolig hvordan ting forandrer seg gitt.
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
For min del starta det med The Beatles - She Loves You. Jeg var vel to år, tenker jeg. Hørte dem hos min onkel. Foreldra mine hørte/hører nesten bare klassisk, og til tross for iherdige forsøk var det ikke mulig å få meg til å like den slags. Det ble mao tidlig klart at pop/rock var min musikk.

Den første plata jeg kjøpte var Old, New, Borrowed And Blue med Slade, som ble en favoritt i 8-9 års alderen. Andre artister som har hatt stor påvirkning på meg etter dette: Pink Floyd, David Bowie, The Residents, Neil Young, Yello, Sonic Youth, Swans, Prince, The Waterboys. Mange nevnt, mange glemt! ;D
 

ICE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2003
Innlegg
141
Antall liker
0
Slayed med Slade var min første LP og jeg husker spesielt "Mama Weer All Crazee Now"


En av mine første singler som jeg husker var Sweet - "Ballroom Blitz"

 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.792
Antall liker
10.225
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skulle også si She Loves You. Deretter mye rart før Emerson Lake og Palmer førte meg inn i et livslangt forhold til klassisk musikk, hvor Bruckners fjerde symfoni var første aha-opplevelse.

Men etter å ha hatt et aktivt forhold til musikk i 40år og med veggene tapetsert med plater i ulike formater blir det mye man kunne fortalt om. David Munrows 70-talls innspillinger av renessansemusikk og Andrea von Ramms vidunderliger tidligmusikkinnspillinger på Telefunken og Electrola feks som åpnet en verden av musikk fra en periode på 300 år frem til Bachs fødsel feks.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Hei

Rush: Moving pictures er vel det jeg husker best.
Iofs hele albumet,var vel en 12-13 når jeg hørte det albumet første gangen.

/jan
 
P

Parelius

Gjest
Den var ikke grei. Har egentlig ikke noe minne om én spesiell sang som slo inn i hodet mitt. Derimot var det et album som slo inn: Rubber Soul (Beatles, -65?). Den gikk og gikk, og jeg var i himmelen...
 
J

jekri

Gjest
Den første? "Mannen som sulle til by`n etter gryn" tror jeg den het. Med Alf Prøysen :) Da var jeg 4-5 år.
Beatles ligger i bunnen for all min musikksmak, og "Beatles 62-66" er vel den som startet det hele.
 
O

om.s

Gjest



Denne var blandt de første platene jeg fikk, tror jeg må ha vært 7-8 år gammel el noe slikt, fikk den av min far som hadde kjøpt den i USA, han synes det var for bråkete, men det var starten på ett årelangt forhold til KISS og begynnelsen på en musikk samling.....

Mmm, kjært gjensyn...

mvh
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
må nok dessverre si at det var Nils Lofgren - accoustiv Live.. Ingen over, ingen ved siden av ;D
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
lady in red med eric clapton spilt på anlegget til en kamerat marantz med bw høyttalere skapte hele hifi interessen min. Det var da jeg skjønte som ung pode at vel her må det handles jeg vil også ha fin lyd.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Ironisk nok så var det "The Road To Hell" med Chris Rea som vekket interessen...
 

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
13
I feel fine med the Beatles , ingen over og ingen ved siden av.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
425
Torget vurderinger
3
"She loves you" var første låta jeg hørte som virkelig tok av.

Første LP'en jeg fikk var Revolver og neste var Sgt. Pepper. Begge to var utenomjordiske opplevelser som aldri glemmes........
 
O

om.s

Gjest



Denne var blandt de første platene jeg fikk, tror jeg må ha vært 7-8 år gammel el noe slikt, fikk den av min far som hadde kjøpt den i USA, han synes det var for bråkete, men det var starten på ett årelangt forhold til KISS og begynnelsen på en musikk samling.....

Mmm, kjært gjensyn...

mvh
Dette må ha vært på midten/slutten av 70 tallet.....

mvh
 

wizardm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.10.2003
Innlegg
257
Antall liker
151
Sted
Tromsø
He he , hadde helt glemt kjipe lars , forelska i læreren osv , Prima Vera sin storhets tid med bla. svenskefaen har ikke sans ........ ;-)

En av mine største oppvåkningene når det gjelder min musikk interesse var en stund etter at the river kom ut , store broren til bestevennen min spurte om vi ikke hadde hørt på the white album med the Beatles - Skal hilse og si at den slo vårs i tryne........ KRAFTIG :)

Eller denne da : må ha vært en gang i 1982 , en kompis slengte en singel til meg : Bare ta den du , jeg har spilt meg lei på den , skal vistnok komme et album med dem senere.

Singelen var U2 - New Years Day , jeg var solgt , totalt.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Følgende låter, som satte i gang musikk- og hifi-interessen for alvor:

Mezzoforte: "Joyride"
Jethro Tull: "Aqualong"
Mannfred Mann's Earth Band: "Spirits in the night"
Iron Maiden: "Afraid to shoot strangers"
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Musikk hører man vel nesten helt fra man er født, så hva jeg falt for først husker jeg ikke... Kan godt ha vært Prima Vera, The Kids osv..
Mine foreldre spilte mest klassisk og jazz, men det har jeg aldri likt.
Mitt første store idol var David Bowie. I mange år var han helten med stor H, husker ikke helt hvortid det begynte, men i hvertfall gjaldt det på undomsskolen, muligens før.
Fremdeles kan jeg høre denne musikken og synes den er like bra, Drive in Saturday fra Aladdin Sane og Heroes er vel kremen, men mye annet er også bra.
Hørte Red army blues med Waterboys på radioen litt senere, men det var vel først da de ga ut This is the sea at det var de som ble favoritten.
Ellers: Cure- Let's go to bed + +, Depeche mode- Fly on the windscreen + +, Kate Bush- Army Dreamers, Babooshka ++,
Mye bra når man begynner å mimre.. ;)
 

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Innlegg
80
Antall liker
4
En gammel sliten kassett med disse gutta førte til at jeg kjøpte min første originale kassett, og tok steget inn i denne vidunderlige verden
 
J

jekri

Gjest
Er det bare jeg som har vært barn her??? Alle dere andre startet med "voksen" musikk
 

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Innlegg
80
Antall liker
4
Jeg gikk i 4 klasse når jeg fikk høre WASP, er det barn? :)
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Her skulle jeg gjerne nevnt et klassisk stykke med dybde, avansert jazz, rock med integritet, eller kultband blant spesielt interesserte:

Boney M: Brown girl in the ring.
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
Er det bare jeg som har vært barn her??? Alle dere andre startet med "voksen" musikk
Har aldri hatt noen barnesanger blant mine favoritter! Hørte, som sagt lenger opp, She Loves You med Beatles som ca. toåring, og jeg har aldri sett meg tilbake siden.
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
Jeg var bare gutt selv, men hadde eldre søsken:
Og da Elvis kom på platespilleren med "Blue Moon of Kentucky", var det brått ikke like stor stas med Alf Prøysen og Kurt Foss og Reidar Bø.


mvh
 
K

kbwh

Gjest
Vi hadde noen barneplater hjemme, bl.a. Titten Tei og Ra ta ta med Dizzie Tunes.
Men det som startet meg var
Beethovens symfoni nr. 7, 3. sats. 7 år gammel var jeg: -Far, hva ER det der for noe?
Som 13-åring kjøpte jeg min første LP: Bob Marley and The Wailers/Live at the Lyceum. Bra start. Feilkjøpene kom senere.
 

lomax

Medlem
Ble medlem
24.09.2004
Innlegg
22
Antall liker
0
"Little red rooster "med Stones, var låta som satte meg igang.

Første album innkjøpt for egne penger var "Papa's got a brand new bag"--James Browm..

Var nærmere 40 før jeg kjøpte noe av Beatles!!
 
O

OldBoy

Gjest
The Rolling Stones - "Out of our heads" var LP'en som startet det hele da den kom i 1965.

En musikalsk dampveivals med "Satisfaction" og Last time", men også perler som "Cry to me" og "That's how strong my love is".

Før denne platen kom, var det Beatles for alle penga, men med denne Stones-platen tok musikksmaken min en ny og permanent retning.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Har alt å si hvem man hører musikk sammen med, hvem man får det inn med. En av mine første kasetter var Slade "slade alive 2"!
Så gikk det slag i slag...Hørte jo masse musikk før det, bla.a Gluntan, Vømmøl osv. Hadde aldri "barneplater" Var vel 8 år når jeg fikk Slade sånn cirka.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Et langt liv med stadig økende musikkinteresse hadde en brå og voldsom start med denne:



Bak spakene:
Egil Eide, Sigurd Jansen, Stein Robert Ludvigsen, Svein Sundby

Et ruvende mesterverk på mange måter, med tilhørende stormende forelskelse i dama fra jeg var 5 til ca 7.

8)

O.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Når det gjelder hva som startet den bevisste musikkinteressen, er det uten tvil følgende album:

og da særlig "Money for nothing". Kassett var tingen og det hele ble levert via en Hitachi 3D woofer (type boombox). Stor stas på gutterommet!
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Den aller første låten jeg "husker" var nok den Tyske Seeman -eller noe sånt.
Husker godt også "Sslåvvsju" men var for liten til å skjønne noe særlig av det hele.
Disse tidlig "flashene" synes jeg derfor ikke kan sies å "ha startet det hele". Min interesse for musikk var nok helt gjennomsnittlig, til jeg kjøpte ei samleplate som het "Nice enough to Eat" med artister som: Mott the Hoople, Blodwyn Pig, Fairport Convention, Nick Drake, Blood Sweat and Tears, Traffic OG: King Crimson. DETTE var saker!
King Crimson var representert med kuttet "21st Century Schizoid Man" ! Og DEN låta startet det hele for meg. I 1979 - 17 år var jeg da.
Står som en påle i prog Rock Historien den dag i dag.

Året etter kom Lizard, som jeg mener er enda bedre.
Lizard er mer jazz-orientert med tydelig påvirkning av Miles Davies' Sketches of Spain". den 23 minutter lange "Prince Rupert Awakes/Bolero... på baksida, er bare helt vidunderlig.
Hvordan ville musikken utviklet seg, uten Miles?

Morty

In the Court of the Crimson King
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.366
Antall liker
35.466
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Fattet tidlig interesse for musikk, men jeg husker første gang Hey Joe med Jimi Hendrix gikk på radioen.
DEN opplevelsen gjorde for evig og alltid noe med hodet mitt !
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Beethovens fiolinkonsert fikk meg til å gjøre et kort fremstøt på instrumentet selv. Den er der fortsatt. Det er ikke fiolinen...Men omvendelsen, som fikk en ung mann til å begynne å bruke ukepenger og oppsamlede på plater, stereo og synthting det var et møte med Deep Purple. Forsto ikke helt hva som traff meg når "Laisy" braket i gang. oj oj .

Sniff
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.792
Antall liker
10.225
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
"Nice enough to Eat" : Den hadde jeg og.

Og pussig nok; kom nettopp inn på kontoret etter å ha plukket med meg en koseCD til helgen: Crimsons Lizard som etter min mening er Crinmsons beste ja; LPen er spilt i stykker og trengte oppgradering.

Hei Joe er også en referanselåt for meg.....Hendrix, ingen over, ingen ved siden på Strat.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
"Nice enough to Eat" : Den hadde jeg og.

Og pussig nok; kom nettopp inn på kontoret etter å ha plukket med meg en koseCD til helgen: Crimsons Lizard som etter min mening er Crinmsons beste ja; LPen er spilt i stykker og trengte oppgradering.

Hei Joe er også en referanselåt for meg.....Hendrix, ingen over, ingen ved siden på Strat.
Artig med så sammenfallende smak.
Min Nice enough to eat er umulig å spille uten seriøst brannslukningsutstyr, da knitringen truer med å antenne hele huset. Men Lizard har jeg etterhvert anskaffet meg også på CD.
Ahh, for et mesterverk.
Neste på lista blir vel kanskje "In the court of the Crimson King.
Har du forresten sikret deg The Brondesbury Tapes?
En artig sak med originalopptak av "forarbeidet" til mange av de store låtene deres, bl.a. I talk to the Wind.
Et must for enhver KC fan.

Morty


 

cromlech

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
53
Antall liker
19
Torget vurderinger
1
hører mest på "metal" å det som gjorde at alt startet var et kassett bånd en kamerat av mine brødre la igjen etter en fest. jeg husker ikke hvor gammel jeg var men gikk på barne skolen. På kassetten sto det disco haha og disco ho ho. på den ene siden var Kreator pleasure to kill på den andre var det bathory og possessed. likte vel best kreator når jeg lyttet til denne. men ble bare mer og mer hekta på den ekstreme musikken.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.273
Antall liker
6.649
Da jeg var 8 år kjøpte jeg en kasettradio hvor jeg hørte og tok opp musikk fra Radio Luxemburg. Det var to låter som jeg tok opp omtrendt samtidig som jeg ble først hektet på. Den ene var Razamanaz med Nazareth, den andre visste jeg ikke hva var den gangen, men jeg hørte den gang på gang, dagen lang. Den hadde helt fantastiske gitarsoloer og et enormt orgelspill, med et sound jeg aldri hadde hørt maken til, og en vill vokal. Husker jeg spillte den for alle kompisene mine. Fant etterhvert ut at låten het Highway star, at bandet het Deep Purple, og låten var hentet fra albumet Made in Japan.
 
Topp Bunn