Sangerinnen Elisabeth Schwarzkopf er død

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
En av tidenes største opera- og liedsangerinner døde nå 90 år gammel.

Hun er spesielt berømt for sine Mozart og Straussinnspillinger, bl.a. med Karajan.

Noen innspillinger:

Mozart: Don Giovanni. Guilini. EMI
Mozart: Cosi fan tutte. Böhm. EMI
Strauss: 4 letzte Lieder. Szell. EMI
Mozart: Songs. Gieseking. EMI
Wolf: Italienisches Liederbuch. Fischer-Dieskau. EMI

LPA

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Sånn litt off-topic så var hun visstnok også tante til general Norman Schwarzkopf, som ledet amerikanernes invasjon av Irak på begynnelsen av 90-tallet, og konen til den legendariske plateselskapsmannen Walter Legge som var hjernen bak så mange legendariske innspillinger.

K

kbwh

Gjest
Etter at hun la opp som sanger underviste hun. Jeg mener å huske at Elisabeth Nordberg-Schultz har vært elev hos Schwarzkopf.

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Etter at hun la opp som sanger underviste hun. Jeg mener å huske at Elisabeth Nordberg-Schultz har vært elev hos Schwarzkopf.
Hun holdt masterclasses fra 1972 og i mange år. Jeg hørte forresten en historie om hvordan hun feide Kirsten Flagstad av banen hos EMI. Flagstad var usikker på noen høye toner under en innspilling, og Schwarzkopf skulle være backup. Dette fortalte hun til alle og enhver, og det endte med at Flagstad sa opp kontrakten og gikk over til Decca.

Gjennom sin ektemann Walter Legge hadde hun en unik mulighet for å spille inn hva hun ønsket hos EMI.

LPA

Topp Bunn