Musikk og Hi-Fi Sannheten om digital lyd

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Var vel i High Fidelity på begynnelse av 90-tallet jeg leste en tråd av en Danske som hadde solgt sin ganske omfangsrike vinylsamling. Pengene ble brukt til cd - mye av samme utgivelser som han før eide på vinyl. Spesielt ett album med The Doors var han skuffet over på cd. På vinyl hadde albumet ett orgel - muligens liggende tilbaketrukket i den ene side/kanal, på cd var dette orgelet helt borte. Nå var det neppe den digitale gjengivelse som hadde fjernet dette orgelet, men heller de som hadde re-utgitt dette album på cd. Selv kjøpte jeg ikke min første cd før i 1994 etter ett kjøp av en Denon 2560. Etter hvert har jo cd blitt noe mere brukt, og cd samlinger er vel større enn platebunken - ikke langt unna i så fall.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vel - at det låter forskjellig kan jo komme av at CD- og LP-versjonene er forskjellige i utgangspunktet.

Men den STORE revolusjonen med digital musikk er jo fleksibiliteten. Musikk i flere rom her hjemme. Musikk i bilen. Musikk på hytta. A piece of cake i vår digitale tidsalder. Vi fikk det jo til på en eller annen måte før i tiden, også - om enn verken tapsfritt eller stressfritt - med kassetter og spolebånd.

Å ta med musikk til venner og kjente var ellers en risikosport i de gode, gamle dager. Én slitt stift hos en eller annen - og man kunne risikere litt av hvert. Nå tar man med seg en digital kopi i en eller annen form - hvis man da ikke bare lager seg en spilleliste som man mater inn på f.eks. Spotify.

Alt har sine sider. Derfor: Ja takk, begge deler.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
I en tid med krig (loudness war) er det vanskelig å glede seg over fordelene med digitaliseringen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Så sant. Jeg hører musikk jeg selv liker, og har hele livet fått hørt at det er helt feil.

• Liker
Reaksjoner: bia
Topp Bunn