Sans for detaljer -

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.998
Antall liker
6.677
Sted
Holmestrand
På et forum som er befolket med petimetre og ultrafølsomme på alle områder så er det et område som har stort potensiale for forbedring, ja nærmest enormt!
Hva tenker jeg på?
Jo, det er språket.
Her slenger folk om seg med mer eller mindre unødvendige ord som er "oversatt" (les overtatt fra engelsk). Nevner fritt etter hukommelsen: ranting(!), pivot, AWG, tamper etc etc.
Så har vi selvfølgelig SMS-generasjonens fullstendige mangel på forståelse for orddeling. Her har vi klassikere som "ferie turer", og et eksempel fra det virkelige liv:Sakset fra en annonse "Frank Furter kr 29,90/kg". Jeg heter Frank og har fått en slik på døra til et datarom jeg også benytter som kontor. - men den er jo morsom da!
Jeg er ikke ute etter de som har gyldig forfall pga lese/skrivevansker eller lignende, men alle vi andre petimetrene som henger oss opp i alt mulig rart kunne vel ofre litt konsentrasjon på å føre et språk vi kan være bekjent av?

Jeg googlet forresten tamper, og fikk tilbud om å leie en Wacker vibrasjonsplate av den typen man bruker til å legge asfalt eller belegningstein. Jeg fant ordet i en tråd om kaffe.
Dette er også en tamper ... en kompakt type faktisk.
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Siden pivot er blant de unødvendige; har du et fullgodt norsk ord så tar man imot med takk. Pivot er jo ellers et vanlig ord å bruke i flere sammenhenger i norsk også; pivotlager, pivotpunkt etc.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.833
Antall liker
107.702
Torget vurderinger
23
Dreie seg rundt/om. Tungvint.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Runtomdreier, årets ord 2011 , kan også forstås som rundbrenner he he ;D :p
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.998
Antall liker
6.677
Sted
Holmestrand
Vidar P skrev:
Siden pivot er blant de unødvendige; har du et fullgodt norsk ord så tar man imot med takk. Pivot er jo ellers et vanlig ord å bruke i flere sammenhenger i norsk også; pivotlager, pivotpunkt etc.
Vidar P skrev:
Siden pivot er blant de unødvendige; har du et fullgodt norsk ord så tar man imot med takk. Pivot er jo ellers et vanlig ord å bruke i flere sammenhenger i norsk også; pivotlager, pivotpunkt etc.
Akse burde vel passe bra. Jeg har ellers jobbet med roterende maskiner i mange år, men har aldri vært i befatning med uttrykket pivotlager. Finner heller ikke noe treff på det hos verken f eks SKS eller FAG. Jeg fant heller ikke treff på pivot i noen norske ordbøker jeg sjekket, så veldig norsk er det nok ikke.
At man ikke umiddelbart skjønner oversettelsen av et ord er vel ikke grunn nok til å bare sette det utenlandske ordet inn i stedet?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker for info! Jeg forstår imidlertid ikke dette med "akse" helt, jeg oppfatter det som en linje i en dimensjon, mens pivot er et krysningspunkt i to dimensjoner. En akse, slik jeg har forstått uttrykker en midtlinje gjennom et system som noe kan rotere i ett plan rundt (om man kan si det slik), mens en pivot uttrykker et definert punkt på samme midtlinje så rotasjon kan skje i alle plan. Så jeg klarer ikke helt å se at det er det samme, med min forståelse av begrepene iallefall.

Men der ser man, det er fort gjort for f.eks flerspråklige å ikke helt ha full oversikt over de absolutte betydningene av et begrep i alle språk.

EDIT; siden vi har sans for detaljer i denne morsomme tråden, så snuste jeg opp akkurat den detaljen om akse vs pivot i wiki, definisjonene der går også på midtlinje vs midtpunkt;

http://en.wikipedia.org/wiki/Axis

http://en.wikipedia.org/wiki/Pivot

Så akse er ikke et dekkende begrep dessverre, ikke er det et spesielt utpreget norsk ord heller (som pivot); og et godt norsk begrep for pivot søkes fortsatt, med mindre man som meg synes pivot er bra nok.
 
N

nb

Gjest
På maskin på NTNU ble det ramaskrik ett år da en professor lagde ekasmen på engelsk og nynorsk. Var en del som slet med "kvervlefri rørsle" for å si det slik. Ble en del bråk i etterkant, og vedkommende professor besvarte kritikken herlig arrogant med "meg bekjent er det et krav å ha bestått norsk sidemål for å komme inn på dette universitetet"
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
nb skrev:
På maskin på NTNU ble det ramaskrik ett år da en professor lagde ekasmen på engelsk og nynorsk. Var en del som slet med "kvervlefri rørsle" for å si det slik. Ble en del bråk i etterkant, og vedkommende professor besvarte kritikken herlig arrogant med "meg bekjent er det et krav å ha bestått norsk sidemål for å komme inn på dette universitetet"
;D
Apropos "meg bekjent": Det er vel dét som er det korrekte uttrykket, er det ikke? Ikke "såvidt meg bekjent" og slike ting?
 
N

nb

Gjest
Steinar_Lund skrev:
nb skrev:
På maskin på NTNU ble det ramaskrik ett år da en professor lagde ekasmen på engelsk og nynorsk. Var en del som slet med "kvervlefri rørsle" for å si det slik. Ble en del bråk i etterkant, og vedkommende professor besvarte kritikken herlig arrogant med "meg bekjent er det et krav å ha bestått norsk sidemål for å komme inn på dette universitetet"
;D
Apropos "meg bekjent": Det er vel dét som er det korrekte uttrykket, er det ikke? Ikke "såvidt meg bekjent" og slike ting?
Usikker, men i alle fall sikker på at det heter eksamen og ikke ekasmen som jeg skrev;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Paal Iksom skrev:
Jeg ville i en knipe oversatt pivot med dreiepunkt.
Leste denne da jeg la merke til P.Liksoms "avatar" og med ett så jeg det logiske i "SilverSurfer"s rundtomdreier begrep. Og et nytt begrep/synonym for en sentral del av den kvinnelige anatomi ble lagret på harddisken. ;D

Ja da.....jeg er en gammel gris! Men gamle griser griser nå faktisk best!! ;D
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Min favoritt er at det skal være fordeler og bakdeler
ved alt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
ØivindJ skrev:
Min favoritt er at det skal være fordeler og bakdeler
ved alt.
Den kvinnelige "bakdel" er da ingen grunn til en slik:
? Personlig vil jeg nok helle mot en slik :D eller en slik ;D alt ettersom. ;)

For mye kvinnelig bakdel kan selvsagt være en ulempe! ::)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.637
Antall liker
10.114
Spiralis skrev:
Den kvinnelige "bakdel" er da ingen grunn til en slik:
? Personlig vil jeg nok helle mot en slik :D eller en slik ;D alt ettersom. ;)
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.998
Antall liker
6.677
Sted
Holmestrand
Nå var for så vidt ikke mitt anliggende å kveste Vidar P for å ha skrevet pivot. Vidar fører et godt og presist språk,og jeg tror nok også at vi skulle klare å bli enig om begreper for å dreie saker og ting rundt akser eller punkter. Heller ikke de andre eksemplene var ment som noe angrep på skribenten. Tror heller ikke det skulle være noe problem å finne eksempler på at jeg gjør det samme selv. Det jeg prøvde å peke på er at vi utvanner språket vårt ved å bruke mer eller mindre velvalgte uttrykk fra engelsk (hovedsaklig). Ikke alle forstår hva som menes. Ikke sjelden ser man også at folk benytter ord og uttrykk på feil måte. Det gjør det jo heller ikke enklere.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.946
Antall liker
29.506
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
xerxes skrev:
På et forum som er befolket med petimetre og ultrafølsomme på alle områder så er det et område som har stort potensiale for forbedring, ja nærmest enormt!
Hva tenker jeg på?
Jo, det er språket.
Her slenger folk om seg med mer eller mindre unødvendige ord som er "oversatt" (les overtatt fra engelsk). Nevner fritt etter hukommelsen: ranting(!), pivot, AWG, tamper etc etc.
Så har vi selvfølgelig SMS-generasjonens fullstendige mangel på forståelse for orddeling. Her har vi klassikere som "ferie turer", og et eksempel fra det virkelige liv:Sakset fra en annonse "Frank Furter kr 29,90/kg". Jeg heter Frank og har fått en slik på døra til et datarom jeg også benytter som kontor. - men den er jo morsom da!
Jeg er ikke ute etter de som har gyldig forfall pga lese/skrivevansker eller lignende, men alle vi andre petimetrene som henger oss opp i alt mulig rart kunne vel ofre litt konsentrasjon på å føre et språk vi kan være bekjent av?
Jeg er veldig enig med deg.

Trøsten min er at selv det å skrive her på HFS er god skrivetrening for mange, inklusive meg selv. God lesetrening også, for den saks skyld.

Jeg merker helt tydelig at jeg er blitt bedre til å formulere av å skrive her. Likeledes har jeg lært å slå opp i ordboken for å sjekke stavingen, og jeg er blitt flink til å stryke i egne innlegg for å få et strammere språk. Det er utfordrende og moro å være sin egen norsksensor.

Likevel kan jeg ikke fri meg fra tanken om at det skulle være helt unødvendig med skrivetrening når videregående er avsluttet, og en må jo lure på hva slags inkompetente pappskaller som er ansatt til å lære bort norsk i skolene. Som om ikke delingsregler og staving var en del av norskfaget også!

mvh
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.998
Antall liker
6.677
Sted
Holmestrand
tkr skrev:
xerxes skrev:
På et forum som er befolket med petimetre og ultrafølsomme på alle områder så er det et område som har stort potensiale for forbedring, ja nærmest enormt!
Hva tenker jeg på?
Jo, det er språket.
Her slenger folk om seg med mer eller mindre unødvendige ord som er "oversatt" (les overtatt fra engelsk). Nevner fritt etter hukommelsen: ranting(!), pivot, AWG, tamper etc etc.
Så har vi selvfølgelig SMS-generasjonens fullstendige mangel på forståelse for orddeling. Her har vi klassikere som "ferie turer", og et eksempel fra det virkelige liv:Sakset fra en annonse "Frank Furter kr 29,90/kg". Jeg heter Frank og har fått en slik på døra til et datarom jeg også benytter som kontor. - men den er jo morsom da!
Jeg er ikke ute etter de som har gyldig forfall pga lese/skrivevansker eller lignende, men alle vi andre petimetrene som henger oss opp i alt mulig rart kunne vel ofre litt konsentrasjon på å føre et språk vi kan være bekjent av?
Jeg er veldig enig med deg.

Trøsten min er at selv det å skrive her på HFS er god skrivetrening for mange, inklusive meg selv. God lesetrening også, for den saks skyld.

Jeg merker helt tydelig at jeg er blitt bedre til å formulere av å skrive her. Likeledes har jeg lært å slå opp i ordboken for å sjekke stavingen, og jeg er blitt flink til å stryke i egne innlegg for å få et strammere språk. Det er utfordrende og moro å være sin egen norsksensor.

Likevel kan jeg ikke fri meg fra tanken om at det skulle være helt unødvendig med skrivetrening når videregående er avsluttet, og en må jo lure på hva slags inkompetente pappskaller som er ansatt til å lære bort norsk i skolene. Som om ikke delingsregler og staving var en del av norskfaget også!

mvh
Hva orddeling angår har jeg mistanke om at mobiltelefonen med sin "skrivehjelp" har større ansvar enn skoleverket. Mobiltelefoner skjønner jo ofte ikke sammensatte ord som ferieturer. Sette sammen ord til nye er jo en vesentlig funksjon i norsk språk.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Akk, denne fordømte ord delingen, det er fortærende. Jeg undrer noen ganger om man har "mistet språket" underveis, slik Antonsen så fornøyelig fremførte nordlendingenes tap av dialekt. Ser til stadighet ulike brev, e-post og annen korrespondanse som våre filialer sender ut. Det er gramatikkfeil, rene skrivefeil og slurvefeil om hverandre. åsså våksne menesker a git
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.235
Antall liker
7.106
Torget vurderinger
4
Hva gjelder orddeling tror jeg mange forledes til å "ord dele" som på engelsk.

Generelt synes jeg det tas for lett på viktigheten av godt språkbruk og ikke minst den viktig distingsjonen mellom muntlig og skriftlig språk. Mye skyldes nok en økende bruk av dialekt også i skriftspråket. I alle andre enn skjønnlitterære sammenhenger finner jeg tekster på dialekt nesten provoserende. Det vanner ut presisjonen i målnormene.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.523
Antall liker
2.979
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bare det å lese aviser kan være et slit - disse retteprogrammene de bruker, fungerer langt fra optimalt.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.235
Antall liker
7.106
Torget vurderinger
4
MaKi skrev:
Akk, denne fordømte ord delingen, det er fortærende. Jeg undrer noen ganger om man har "mistet språket" underveis, slik Antonsen så fornøyelig fremførte nordlendingenes tap av dialekt. Ser til stadighet ulike brev, e-post og annen korrespondanse som våre filialer sender ut. Det er gramatikkfeil, rene skrivefeil og slurvefeil om hverandre. åsså våksne menesker a git
For ikke å snakke om avisene. Har et klart inntrykk av at det er flere rene skrivefeil, dårlig ordbruk og gramatikkfeil i både avisene både på trykk og på nett. Kanskje mest på nett hvor det virker å være omtrent null kontroll.
 
N

nb

Gjest
Pappa (pensjonert tysklærer av den gamle skolen) las tyske Der Spiegel (blekke på rundt 200 sider pr. ukentlige utgave) mer eller mindre fullstendig fra 70-tallet til 90-tallet uten noensinne å ha sett en skrivefeil han kunne huske.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Orddeling er skrekkelig irriterende. Og like plagsomt er det å lese folk som ikke klarer å bruke store bokstaver, komma eller punktum, lage logiske avsnitt eller avsnitt i det hele tatt. Osv osv.

Ja sant å si så er det oftere heller enn sjeldnere at jeg simpelthen ikke gidder å lese mer enn første linje, eller så langt som det skal til for å skjønne at språket er såpass dårlig at det blir et strev å skjønne seg gjennom. Dersom jeg ikke er alene om det, så betyr det fort at disse orddelerne som ikke klarer å skrive inn store bokstaver, komma eller avsnitt har et stort kommunikasjonsproblem. Det er rett og slett noen som ikke gidder å lese det de skriver, samme hvor bra innholdet er.

Dette med manglende avsnitt osv, er det latskap? Jeg kan ikke se at det kan ha noe med noen form for dysleksi å gjøre? Er det de samme menneskene som ikke gidder å bruke blinklys i trafikken kanskje? Man kan lure.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.946
Antall liker
29.506
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Orddeling er skrekkelig irriterende. Og like plagsomt er det å lese folk som ikke klarer å bruke store bokstaver, komma eller punktum, lage logiske avsnitt eller avsnitt i det hele tatt. Osv osv.

Ja sant å si så er det oftere heller enn sjeldnere at jeg simpelthen ikke gidder å lese mer enn første linje, eller så langt som det skal til for å skjønne at språket er såpass dårlig at det blir et strev å skjønne seg gjennom. Dersom jeg ikke er alene om det, så betyr det fort at disse orddelerne som ikke klarer å skrive inn store bokstaver, komma eller avsnitt har et stort kommunikasjonsproblem. Det er rett og slett noen som ikke gidder å lese det de skriver, samme hvor bra innholdet er.

Dette med manglende avsnitt osv, er det latskap? Jeg kan ikke se at det kan ha noe med noen form for dysleksi å gjøre? Er det de samme menneskene som ikke gidder å bruke blinklys i trafikken kanskje? Man kan lure.
Jeg sitter igjen med en uggen følelse av at en ofte kan bedømme folks alder etter hvor godt de skriver norsk- Jo yngre de er, desto mer mangler de enhver ide om hvordan norsk skriftspråk skal være.
De noe eldre kan sikkert dumpe bort i en og annen stavefeil, men for å finne noen som virkelig tramper på punktuasjon, orddeling, staving og avsnitt, må man gå til dem som er under 30. Nivået er ofte direkte begredelig.
Personlig får jeg nesten kvalmefornemmelser, og det gjelder ikke bare her. Ta en runde på eiendomsannonsene på Finn! En skulle tro at en av forutsetningene for å bli eiendomsmekler var ordblindhet.

mvh
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Direkte forløsende å få utløp for litt språkfrustrasjon. Satt akkurat i ett møte hvor personen som hadde forfattet rundskrivet/agendaen, ikke visste forskjell på og og å eller for den saks skyld når man skal bruke stor forbokstav. Denne personen har akkurat rykket opp i stilling og har passert toogførr for lengst, skulle det være nødvendig, da?
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.833
Antall liker
107.702
Torget vurderinger
23
tkr skrev:
Vidar P skrev:
Orddeling er skrekkelig irriterende. Og like plagsomt er det å lese folk som ikke klarer å bruke store bokstaver, komma eller punktum, lage logiske avsnitt eller avsnitt i det hele tatt. Osv osv.

Ja sant å si så er det oftere heller enn sjeldnere at jeg simpelthen ikke gidder å lese mer enn første linje, eller så langt som det skal til for å skjønne at språket er såpass dårlig at det blir et strev å skjønne seg gjennom. Dersom jeg ikke er alene om det, så betyr det fort at disse orddelerne som ikke klarer å skrive inn store bokstaver, komma eller avsnitt har et stort kommunikasjonsproblem. Det er rett og slett noen som ikke gidder å lese det de skriver, samme hvor bra innholdet er.

Dette med manglende avsnitt osv, er det latskap? Jeg kan ikke se at det kan ha noe med noen form for dysleksi å gjøre? Er det de samme menneskene som ikke gidder å bruke blinklys i trafikken kanskje? Man kan lure.
Jeg sitter igjen med en uggen følelse av at en ofte kan bedømme folks alder etter hvor godt de skriver norsk- Jo yngre de er, desto mer mangler de enhver ide om hvordan norsk skriftspråk skal være.
De noe eldre kan sikkert dumpe bort i en og annen stavefeil, men for å finne noen som virkelig tramper på punktuasjon, orddeling, staving og avsnitt, må man gå til dem som er under 30. Nivået er ofte direkte begredelig.
Personlig får jeg nesten kvalmefornemmelser, og det gjelder ikke bare her. Ta en runde på eiendomsannonsene på Finn! En skulle tro at en av forutsetningene for å bli eiendomsmekler var ordblindhet.

mvh
Det finnes en LANG liste over dårlige egenskaper en bør være i besittelse av for å bli eiendomsmegler, deriblandt ordblindhet.. -men vi får vel se IGJENNOM fingrene med det ;D ;D - i hvertfall til begeret er nådd!
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Leser noen innlegg med bekymring her. Husk at noen av oss her inne ikke er «nativ» norske.
Selv gikk jeg på Britisk skole til et godt stykke oppi i tenårene, så Norsk må regnes som språk nr 2 for meg. I hvert fall grammatisk.
Men jeg prøver for all del og gjøre det beste ut av det og er det noe jeg ikke er 100% slår jeg det gjerne opp først.

Om noen medlemmer på HFS gir opp å lese et innlegg på grunn av grammatikk alene synes jeg det heller over til grensen til direkte arroganse og snobberi. Håper ikke HFS synker til et så lavmål nivå.

Har forøvrig sett flere innlegg fra medlemmer her på utenlands forum hvor engelsken er langt fra i toppklasse ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.329
Antall liker
6.729
Jeg leste i avisen for en tid tilbake at forskere hadde funnet ut at det er en klar sammenheng mellom folk som ikke bruker blinklys og folk som ikke vasker hendene etter å ha vært på do.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Og jeg er sikkert en av de. Varierer fra fullt brukbar til temmelig elendig engelsk skriftlig tidvis. Men, det er da ikke mitt morsmål, heller. Det er det vi diskuterer her.

digiman skrev:
Har forøvrig sett flere innlegg fra medlemmer her på utenlands forum hvor engelsken er langt fra i toppklasse ;)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
MaKi skrev:
Og jeg er sikkert en av de. Varierer fra fullt brukbar til temmelig elendig engelsk skriftlig tidvis. Men, det er da ikke mitt morsmål, heller. Det er det vi diskuterer her.

digiman skrev:
Har forøvrig sett flere innlegg fra medlemmer her på utenlands forum hvor engelsken er langt fra i toppklasse ;)
Sant nok, men du ser settingen over. Det var den utviklingen som muligens ubegrunnet bekymret meg her.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
nb skrev:
Pappa (pensjonert tysklærer av den gamle skolen) las tyske Der Spiegel (blekke på rundt 200 sider pr. ukentlige utgave) mer eller mindre fullstendig fra 70-tallet til 90-tallet uten noensinne å ha sett en skrivefeil han kunne huske.
Utenlandske tidsskrifter så som Newsweek, Time og The Economist har så godt som null skrivefeil. Det hadde norske tidsskrifter også. før forfallet satte inn og alle la ned korrekturavdelingene. Før det ble journalistenes produkt rettet på, nå ser det ut som det går ut på direkten!
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Barbaresco skrev:
Utenlandske tidsskrifter så som Newsweek, Time og The Economist har så godt som null skrivefeil. Det hadde norske tidsskrifter også. før forfallet satte inn og alle la ned korrekturavdelingene. Før det ble journalistenes produkt rettet på, nå ser det ut som det går ut på direkten!
Jeg kommenterte til fruen i dag morges at de norske nettavisene inneholder mye skrivefeil nå om dagen, dette hadde hun også reagert på. Dette med skrivefeil synes å ha økt den siste tiden. Det ser også ut som om man ofte har gjort et dårlig forarbeidet, hvor artikkelen da enten blir mangelfull eller gir feil fremstilling/vinkling av de tema og områder som refereres.

Skyldes dette større tidspress på å få ut "nyhetene", generellt mindre ressurser tilgjengelig en før, eller bare dårlige språkkunnskaper hos dagens nett-journalister? Til sammenligning så benytter jeg i mitt arbeide både ordkontroll på dokumenter, og gjennomlesing utført av andre ressurser, før et dokument tilgjengeliggjøres i "offentlig" versjon.

(Jeg har visst svak tilstedeværelse av dysleksi, så jeg forsøker også å være litt ekstra bevisst på dette med skrivefeil.)
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.998
Antall liker
6.677
Sted
Holmestrand
digiman skrev:
Leser noen innlegg med bekymring her. Husk at noen av oss her inne ikke er «nativ» norske.
Selv gikk jeg på Britisk skole til et godt stykke oppi i tenårene, så Norsk må regnes som språk nr 2 for meg. I hvert fall grammatisk.
Men jeg prøver for all del og gjøre det beste ut av det og er det noe jeg ikke er 100% slår jeg det gjerne opp først.

Om noen medlemmer på HFS gir opp å lese et innlegg på grunn av grammatikk alene synes jeg det heller over til grensen til direkte arroganse og snobberi. Håper ikke HFS synker til et så lavmål nivå.

Har forøvrig sett flere innlegg fra medlemmer her på utenlands forum hvor engelsken er langt fra i toppklasse ;)
Det du snakker om kommer inn under "gyldig forfall".
At godt innfødte nordmenn snakker om "pølse biter" eller for eksempel plutselig bytter ut glimrende norske ord med mer eller passende utenlandske erstatninger er der i mot totalt være unødvendig. Preamp - forforsterker, gain - forsterkning, safety razor - barberhøvel etc etc.
Eller for å si som min gamle norsk lektor: "Hvorfor benytte fremmedord når vi har fullstendig adekvate norske synonymer." Den var like morsom hver gang.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
xerxes skrev:
digiman skrev:
Leser noen innlegg med bekymring her. Husk at noen av oss her inne ikke er «nativ» norske.
Selv gikk jeg på Britisk skole til et godt stykke oppi i tenårene, så Norsk må regnes som språk nr 2 for meg. I hvert fall grammatisk.
Men jeg prøver for all del og gjøre det beste ut av det og er det noe jeg ikke er 100% slår jeg det gjerne opp først.

Om noen medlemmer på HFS gir opp å lese et innlegg på grunn av grammatikk alene synes jeg det heller over til grensen til direkte arroganse og snobberi. Håper ikke HFS synker til et så lavmål nivå.

Har forøvrig sett flere innlegg fra medlemmer her på utenlands forum hvor engelsken er langt fra i toppklasse ;)
Det du snakker om kommer inn under "gyldig forfall".
At godt innfødte nordmenn snakker om "pølse biter" eller for eksempel plutselig bytter ut glimrende norske ord med mer eller passende utenlandske erstatninger er der i mot totalt være unødvendig. Preamp - forforsterker, gain - forsterkning, safety razor - barberhøvel etc etc.
Eller for å si som min gamle norsk lektor: "Hvorfor benytte fremmedord når vi har fullstendig adekvate norske synonymer." Den var like morsom hver gang.
Hehe! Helt enig og et absolutt høy relevant tema i dagens samfunn xerxes. I sær når det kommer til et punkt hvor det blir totalt misbrukt.

Som nevnt er det mulig jeg mistolket noe et sted, men jeg så for meg et scenario hvor f.eks kanskje ikke norske eller medlemmer med lese og skrivevansker kunne komme i posisjon hvor deres innlegg ble ignorert eller tatt useriøse pga deres språk og grammatikk ferdigheter. For alt vi vet er det jo veldig oppegående mennesker, som kan ha andre bakgrunner eller helt andre vanskeligheter.
Men jeg skal ikke drøye ut dette noe mere da jeg har sikkert bjeffet litt høyere en nødvendig.

Jeg har forøvrig pr dags dato ikke opplevd noe annet en hyggelig folk med en enorm kunnskap seg imellom på HFS. Selv om det kanskje innimellom kommer noen rare orddelinger eller komma her og der:)
 
Topp Bunn