Sansui 9090db

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Hei.
Jeg er litt ny i gamet når det kommer til forsterkere, men er absolutt en entusiast når det kommer til HIFI og god lyd. Har de siste dagene sett på en Sansui 9090db og skjønner at dette er en forsterker mange sverger til. Men er den verdt 5.500 kr.?

Om noen har erfaringer med denne setter jeg pris på tilbakemelding.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.392
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Hei og velkommen til HFS :)
Som mange Sansui forsterkere/Receivere er det bra lyd i de,de blir ikke så varme derfor holder de lengere enn mye annet vintage.
Har ikke hørt 9090 db men masse andre Sansui forsterkere,tuner delen blir jo overflødig i 2017 :mad: og det er synd da den har en meget habil tuner i seg. Problemet er og få skikkelig høyttaler kabler i den da den har små høyttaler terminaler.
Lyden er nok ikke noe og si på i den pluss Riaa delen om du spiller vinyl. Om den er verd 5500kr er jeg usikker på,er den i bra stand og ingen uttørkede kondensatorer og lytter er den muligens det.

O
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.392
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
image.jpg

image.jpg

Flott sak,synd med høyttaler terminaler og at FM båndet blir slukket i 2017
O
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Takk for svar. Jeg har lest en del om den, men ingenting om høyttalerkabler og problematikk rundt det. Selvsagt vil jeg teste den utførlig før kjøp, så dette finner jeg nok ut av. Men likevel synes jeg kanskje at prisen er vel høy. Vel, jeg har jo allerede blitt litt småforelsket i den da den ser bra ut i fra hva selger har presentert. Dritstilig er den jo også :cool:
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.392
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Takk for svar. Jeg har lest en del om den, men ingenting om høyttalerkabler og problematikk rundt det. Selvsagt vil jeg teste den utførlig før kjøp, så dette finner jeg nok ut av. Men likevel synes jeg kanskje at prisen er vel høy. Vel, jeg har jo allerede blitt litt småforelsket i den da den ser bra ut i fra hva selger har presentert. Dritstilig er den jo også :cool:
Ikke noe galt med høyttaler terminalene sånn sett :) de er bare ikke einet for nye typer kabler med plugger. Jeg hadde nok prutet den ned litt i pris ;)


O
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Du mener bananplugger? Jeg tror nok mange av vintageforsterkere ikke tar bananplugger, men det ser jeg ikke som et issue :)
 

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Innlegg
1.258
Antall liker
3.089
Torget vurderinger
3
sånne fungerer på et vis på de gamle klem koplingene

h119qlgfph-f.jpg
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Du mener bananplugger? Jeg tror nok mange av vintageforsterkere ikke tar bananplugger, men det ser jeg ikke som et issue :)
Da er det ikke noe problem ;)

O
Nei, banan eller ikke er ikke spørsmålet. Mange gode høyttalere og forsterker har jo bananhullene plombert på grunn av EU-regler også. Mine Kef, for eksempel. Men det er en fordel at høyttalerterminalene gir solid kontakt med enten løs kabel eller kabelsko hvis det ikke er mulighet for banan. Klemterminaler er ikke akkurat siste skrik i så måte, tvert imot et patent som man forlot på seriøse konstruksjoner for 30 år siden. Det finnes løsninger for å kunne utnytte større kvadrat kabel enn det klemterminalene i utgangspunktet tar unna, men likefullt så er det en halvslapp fjær som sikrer kontakten. Ikke en solid skrue som du kan tighte opp med jevne mellomrom.

Prisen på receiveren er i internasjonal sammenheng god hvis den er gjennomgått og slikt, og kan garanteres med hensyn til kondensatorers levetid i overskuelig framtid i alle fall. Men minus i Norge er jo frafall av FM. Og vintage Sansui er rett og slett et kultfenomen (forståelig nok), så prisene reflekterer ikke nødvendigvis bruksverdi.
 
Topp Bunn