sansui au-7900 klipshhorn å RF7

johannes316

Medlem
Ble medlem
25.05.2019
Innlegg
26
Antall liker
0
Hei jeg har en Sansui AU-7900. Som jeg bruker på klipschhorn å RF-7. Det jeg lurer på er om dem tåler 16 ohm. I følge Sansui spec gir kanal a å b 16 ohm når dem begge er i bruk, 4-8 hver for seg. Vil ikke ødelegge noen elementer , her inne er garantert noen som kan si om jeg kan bruke alle 4 høytalere på engang eller vær for seg
 

TurboJens

Medlem
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
26
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Specs sier vel at du trenger 16ohm med begge kanaler i bruk, ikke at motstanden på forsterkeren faktisk er 16ohm. (Heller ikke at den "gir" 16ohm)

Typisk lar en nyere forsterker deg drive et sett høyttaler på 4-16 ohm, eller to på 8 ohm. Denne lar deg muligens drive et sett på 8ohm, eller to sett på 16ohm.
Det står faktisk i klartekst bak på den hvilken motstand du minimum må ha på høyttalerene. Mens de fleste som regel er merket A: 4-16ohm, A+B: 8-16ohm.

Største risiko er at forsterkeren kan ryke hvis den ikke skrur seg av ved for høy last. Ved lavere laster er det mindre sannsynlighet for skader.
 

johannes316

Medlem
Ble medlem
25.05.2019
Innlegg
26
Antall liker
0
takk for sva men

Specs sier vel at du trenger 16ohm med begge kanaler i bruk, ikke at motstanden på forsterkeren faktisk er 16ohm. (Heller ikke at den "gir" 16ohm)

Typisk lar en nyere forsterker deg drive et sett høyttaler på 4-16 ohm, eller to på 8 ohm. Denne lar deg muligens drive et sett på 8ohm, eller to sett på 16ohm.
Det står faktisk i klartekst bak på den hvilken motstand du minimum må ha på høyttalerene. Mens de fleste som regel er merket A: 4-16ohm, A+B: 8-16ohm.

Største risiko er at forsterkeren kan ryke hvis den ikke skrur seg av ved for høy last. Ved lavere laster er det mindre sannsynlighet for skader.
Det står i sansui manuale direkte av skrevet, When you are connecting two pairs of speakers. They must have an impedance of over 8 ohms when both stereo pairs connected to the system A and B terminals are to be driven simultaneously. For impedance of your speaker system, check its specification chart . Note that breakdown may result when even only one of the four speakers has an impedance of less than 8 ohms And two speakers with less than 8 ohms conneected in parallel may cause a breakdown just as if they had an impedance of less than 4 ohms …..
 

TurboJens

Medlem
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
26
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ja, det er bare en annen formulering av det jeg skrev. Bortsett fra at de også nevner at motstanden vil halveres ved parallellkobling, ikke tenk på det med mindre du har mer enn en høyttaler per utgang.

Da takler den altså 8 ohm per par med A+B, og krever ikke 16ohm som du nevnte først (men du så annet i specs?)
(Sjekk gjerne merkingen ved terminalene også)

Og både Klipschorn (i hvert fall nyere versjoner) og RF7 er vel 8ohm, så burde ikke være noe hinder der. Du ser for øvrig på dette på feil måte, det er ikke høyttalerene som må takle forsterkeren, det er forsterkeren som må takle høyttalerene.
 

johannes316

Medlem
Ble medlem
25.05.2019
Innlegg
26
Antall liker
0
Tusen takk nå forsto jeg det omsider. Hvordan skal vanlige folk forstå seg på sånt , jeg leser noe helt annet en det du skriver. Bak står det 4 - 8 ohm kanal a eller b å kanal a+b 8 ohm . klipshhorna 4-8 men takler 2-8 samme med RF7 i følge paul w. klipsch. Så det er snakk om å ha nokk strøm ut til høytalere , tja får håpe den gamle ampen tåler det. Hadde mcintosh 402 å c-46 da virket det som jeg mener det burte spille , desverre blei det stjålet. Sansui AU-7900 gir min på begge kanaler fra 20 til 20,000 Hz med ikke mere en 0.1% total harmonic distorion 75 watts pr kanal i 8 ohm . 75 watts pr kanal i 4 ohm. Min RMS begge kanaler spiller sammen at 1,000 Hz med ikke mere en 0.1% total harmonic distorion 80 watts pr kanal i 8 ohm å 80 watts pr kanal i 4 ohm
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Prooo! Her var det mye rart. La oss se på det grunnleggende.

Forsterkeren din leverer spenningen og strømmen - og dermed effekten - mens høyttalerne kun
leverer motstanden som forsterkeren "ser". Mao. oppgis forsterkeren med effekt, mens høyttalerne
oppgis med motstand (impedans).

(Når høyttalere oppgir effekt, er dette bare for å angi den maksimale effekten høyttalerne tåler.
Når forsterkeren oppgir motstand (impedans), er dette bare for å sette parametrene for effektmålingen
- eller som i ditt tilfelle, for å angi den minimale motstanden (impedansen) som forsterkeren makter
å drive).

Dette må du ta hensyn til! Sansuien takler en 4 Ohms last (et par 8 Ohms høyttalere på terminal A og et
par 8 Ohms høyttalere på terminal B (som kobles i paralell)), men ikke lavere last enn dette (R > 4 Ohm).

Så du kan - teoretisk sett - koble opp et par Klipschorn på terminal A og et par RF-7 på terminal B, uten
at forsterkeren ryker. Men bør du gjøre det?

Jeg vil si Nei! Delvis fordi vi snakker om 40 år gammel forsterker som sikkert har mistet masse kapasitans i
strømforsyningen på grunn av uttørking, og delvis fordi det vil låte hoggorm. Sansui AU-7900 var en utmerket
forsterker i sin tid, men på ingen måte en forsterker som nærmer seg høyttalerne dine i kvalitet.
Klipchorn ligger på rundt 100k i dag mens RF-7 ligger på rundt 50k. En Sansui AU-7900 ligger på en tusenlapp
eller to på bruktmarkedet. I tillegg har den en klangkarakter med litt kjølig mellomtone og slank bass som passer
særdeles dårlig sammen med Klipchøyttalere som har "mer av det samme"...

Finn deg heller en god - og varmt klingende Klasse A forsterker (aller helst en SET forsterker) til de beste
høyttalerne; Klipchornene. Har du ikke råd til dette akkurat nå, selg RF-7ene for å finansiere kjøpet av en
bedre forsterker...
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Du kan benytte et høyttalersett som har oppgitt imp 4 til 8 OHM om du bruker utgang A eller B

Om du skal drive 2 høyttalersett samtidig, et koblet til A utgangen og et til B utgangen skal disse ikke hver av disse ha lavere oppgitt impedans enn 8 OHM:


7900 det.jpg




Forøvrig ville jeg prøvet 7900 på de høyttalerene du har før jeg anskaffet noen annennforsterker. Har hørt 9500 på noe Klipsch greier og det låt som ei kula utenom at bassen var så kraftig at naboene til den heimen klagde og at eieren vurderte å nedgradere til noe pinglete rørgreier for å få redusert bassen.

Spiller selv på en AU9500 fra 1974 og utenom rens har den ikke byttet en eneste komponent og låter akkurat som da den var ny.

Anuwayhow, lykke til..
 

Vedlegg

Sist redigert:

johannes316

Medlem
Ble medlem
25.05.2019
Innlegg
26
Antall liker
0
Takk for svar. Jeg har ikke så teknisk peil men lyd gehør er det noe jeg har. Sansui er overhode ikke kjølig i mellomtonen heller varm med en hard twist på toppen bassen er langt i fra slank den er dyp å kansje litt grov, så er jo å sansui total renovert. Har brukt aw 220 lenge på mine høytaler å kan ikke si den spiller bedre en sansui eller dårligere aw 220 er mere kjedelig å lytte til, den rocker ikke på ac/dc på samme måten som sansui gjør. Men spiller jeg medwyn goodalls stepping stones da er aw 220 mere på sin plass på lavt lytte nivå. Men vis du finner sansui au-7900 til 2ooo kr si gjerne i fra for jeg har tilbud på min på 8000 kr Å det er ikke sånn at det er nødvendig å kjøre alle 4 på engang kjører dem som regel vær for seg. Ville bare vite om det var skadelig for høytalerne å gjøre det . Nå har jeg fått info å lært noe nytt om ohm å watt
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
7900spcon.jpg


Håper bruktprisen stiger på den slik at den låter bedre...
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Takk for svar. Jeg har ikke så teknisk peil men lyd gehør er det noe jeg har. Sansui er overhode ikke kjølig i mellomtonen heller varm med en hard twist på toppen bassen er langt i fra slank den er dyp å kansje litt grov, så er jo å sansui total renovert. Har brukt aw 220 lenge på mine høytaler å kan ikke si den spiller bedre en sansui eller dårligere aw 220 er mere kjedelig å lytte til, den rocker ikke på ac/dc på samme måten som sansui gjør. Men spiller jeg medwyn goodalls stepping stones da er aw 220 mere på sin plass på lavt lytte nivå. Men vis du finner sansui au-7900 til 2ooo kr si gjerne i fra for jeg har tilbud på min på 8000 kr Å det er ikke sånn at det er nødvendig å kjøre alle 4 på engang kjører dem som regel vær for seg. Ville bare vite om det var skadelig for høytalerne å gjøre det . Nå har jeg fått info å lært noe nytt om ohm å watt
Poenget mitt er at du sitter på et par høyttalere; Klipchornene - som er virkelig high end.

Selvfølgelig kan du bruke en 40 år gammel mid-fi integrert forsterker til å drive dem - akkurat som
du kan kjøre toppmodellen fra Ferrari på regummierte 165 mm brede dekk - men du vil aldri oppleve
det fulle potensialet som høyttalerne - eller bilen - kan yte. Summen blir aldri helt high end...

Klipchornene har en følsomhet på 105 dB på den første Watten og trenger ikke store forsterkeren.
Det vil si at med en 20 Watts forsterker kan du oppnå et lydtrykk på 118 dB i lytterommet. Å spille
noe særlig høyere enn det anbefales ikke, av hensyn til hørselen din. Det er kvaliteten på Wattene
i forsterkeren som er avgjørende, ikke antallet Watt. Og for å få den komplette high end opplevelsen
er du nesten avhengig av en liten Klasse A forsterker. Aller helst en Singel Ended Triode forsterker.
Som denne:

1000004.jpg


https://malaaudio.no/Produkt/249/1000004/LM-Audio-845IA

Men det finnes selvfølgelig masser av andre gode alternativer der ute. Særlig på bruktmarkedet.
Søk etter "SET forsterker" / "SET amplifier" / "SET integrated amplifier" - til salgs / for sale...
 

johannes316

Medlem
Ble medlem
25.05.2019
Innlegg
26
Antall liker
0
Hei takk . Det skal jeg ikke kverulere på der er vi enige. Å som du sier det finnes mange merker der ute, det er vel en av årsakene til jeg ikke har skaffet meg noe nytt etter mcinthos 402 å pre c-46 forsvant for meg. Så er det vilken pris å hva er best til den har råd til . Ser på den du anbefalte å har sett på noen av demmes produkter tidligere. Så desverre ikke vilken pris klasse den ligger på
 
Topp Bunn