Sansui SR-222 MkV

Frodet

Fersking
Ble medlem
22.05.2006
Antall liker
0
Jeg har et problem med min Sansui SR-222 MkV platespiller, kjøpt ny midt på 80-tallet. Det er de spisse s-ene/diskantene, og generelt litt slitsom lyd som gjør det anstrengende å høre på plater. Problemet er generelt, men enkelte plater er verre enn andre (og noen er bedre - se lenger nede). Da jeg brukte den mye de første årene hadde jeg en Grado p.u., tror den het ME+, montert av forhandleren. Etter at jeg tok spilleren i bruk for få år siden har jeg bare brukt Ortofon 520MkII, montert og justert av forhandler, samt senere justert av meg. Jeg har prøvd selv med justering av p.u. og tonearmshøyde, med protractor skrevet ut fra internett. Spilleren har fått nye Nordost kabler - jeg hørte ikke forskjell. Spilleren er brukt på to recievere - en Sansui, og Yamaha R3. Problemet gjelder begge. Kan det være dårlige eller skitne kontakter, eller slark i systemet? Eller ikke optimal pickup? Eller problemer i recievernes phonoinnganger? Hvem i Bergensområdet har evt. kompetanse på å sjekke/renovere spilleren?

Det interessante er at enkelte nye LP-plater låter fantastisk! Dette gjelder plater med Björk, Röyksopp og Radiohead. Nå står min nye brukte Marantz forsterker hjemme og venter. Blir spennende å høre... Og til dere som evt. svarer og savner umiddelbar respons: Jeg er en del borte fra pc de nærmeste dagene. Men jeg er i alle fall takknemlig for tips og kommentarer.

Frode

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har en fin spiller, men armen er veldig kilen mht. pick-up, så jeg har en følelse at problemet ditt ligger der. Min bror hadde en 222 inntil nylig, og han opplevde akkurat det samme, spesielt med elementer fra Ortofon, faktisk. Tror nok det kan være lurt å gå tilbake til Grado, de har jo noen svært vellydende ting som ikke koster en årslønn,akkurat.
En annen ting er at Yamaha R3 har en riaadel som låter skikkelig huggorm, så du får jo ikke akkurat noe gratis der,da.....
Lykke til!

Topp Bunn