Satser på Dvd spiller

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Hva bør jeg opp i (kr.) når det gjelder dvd spiller. Lånte en NAD M55 DVD-spiller i helgen, denne koster 16 K.
Finnes det ett billigere alternativ til denne som også låter bra på cd plater. Jeg har en Yamaha rx-v1400 surround reciver, halo A 21 effekt og jamo D450 m senter\ bakhøyttalere. har ikke hørt på andre dvd spillere på mitt anlegg det vil bli vel mye fram og tilbake.
Likte forresten nad"en.
Har dere noen forslag er det bare å komme med de. ;)
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
I prisklassen under 15K er det egentlig bare Denon DVD-3930 til 12000 (suvereent bilde, bra lyd, men treg navigering) og Pioneer DV-989 til 9000 (meget bra bilde, bra lyd, rask navigering) som duger. Nad`n har bra lydgjengivelse, rask navigering, men dårlig bilde mot de to nevnte spillerne (og ja, jeg har testet dem alle).
 
N

nb

Gjest
Hva med en helt kurant DVD-spiller og en eller annen pro-DAC til en fornuftig mengde penger?

Burde kunne slippe unna med en DVD til 0,5-7 lapper avhengig av kravene, og f.eks. RME har en DAC som få gode skussmål som koster ca 5k. Rapportene tilsier at disse DACene gir blanke i hva du bruker som kilde, f.eks bruker theStig her på forumet en DAC fra RME og en DVD-spiller til 400 kroner som kilde. Vær imildertid oppmerksom på at noen spillere bruker vel lang tid på å bestemme seg for hvilken type plate man har puttet inn.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg kjører en skitbillig spiller (Cambridge DVD89) og en riktig god DAC, RME ADI-2. Jeg har skitbillig 32" flatskjerm også, så da ser man hvor mine prioriteringer ligger.
(Du får ta det som et innspill, dette er et lydforum vet du.)

Edit: nb, bra timing!
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
...Denon DVD-3930....bra lyd..........Pioneer DV-989 til 9000.....bra lyd..........Nad`n har bra lydgjengivelse.....og ja, jeg har testet dem alle
Hvordan låter disse på musikk, og hvem er mest bra?

R

EDIT; Selvfølgelig Valentino! Det samme gjør jeg. Billig DVD (som kan gjøre om flerkanal til PCM) og Benchmark DAC-1. Herlig lydforbedring og STERKT anbefalt!
 
P

Parelius

Gjest
Billig DVD (som kan gjøre om flerkanal til PCM) og Benchmark DAC-1. Herlig lydforbedring og STERKT anbefalt!
Er jeg i klubben med min Pioneer DV 969 (DVD-audio og SACD og alt det andre rare; 1.700 var visst prisen), som jeg nå har lært kan gjøre gammeldags PCM av nymotens formater, koblet til verdens beste DAC? (Skitbillige flatskjermer kan vel ikke aksepteres? Det går sikkert greit hvis en er så fengslet av høyttalernes skjønnhet at en ikke vil se på bevegelige bilder, men ellers...)

Hvordan er det med denne konverteringen til PCM. Har vi highend og lowend når det gjelder dette også?

Tillegg: Jeg innser nå at jeg i mine feberfantasier ikke lengre helt vet forskjell på opp og ned. Det skal selvfølgelig være DV 696. Som alle tenkende mennesker står jeg jo på hodet når jeg er frisk, men ikke denne gang...
 
K

kbwh

Gjest
Rightend og wrongend, kjære Parelius.

Om den spilleren med navn som en Boeing eller Salomonskibinding er rightend? Beste råd jeg kan gi er å henfalle til Lagavulin.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Steinm, du bør si noe om betydningen av billedkvaliteten her. Regner med at det til en viss grad er relevant siden du er ute etter dvd-spiller og benytter flerkanals.

Og, billedkvalitet har jeg ikke peiling på. Selv bruker jeg en billig Denon DVD2900 når jeg skal se film, men så har jeg da heller ikke annet enn en vanlig stor tv (plassert i en krok).

Edit: Når det er sagt så låter Denonen overraskende bra på musikk. Skjønt den kan selvsagt ikke måle seg mot dedikert cd-spiller av nogenlunde klasse.
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Primare DVD26 grise bra bilde, god cd-lyd.
 
O

omholt

Gjest
Mitt forslag:
Kjøp Oppo DV971 (eller den kommende Oppo 981) som koster 1600 kr. Særdeles bra bildekvalitet til prisen.
Så bruker du resten til en CD spiller.
Husk at Blue-ray og HD-DVD har nå kommet. Om noen år kan du oppgradere til en av de på bildesiden.
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
heisann
Takker for all tilbakemelding.
Skulle egentlig ha en bra cd spiller men følte dvd (nad), låt bra i mine ører.(litt stiv pris)Hører vel mer musikk enn jeg ser film. Konsertopptak derimot er jo også sett en del. Får vel prøve en cd spiller på hjemlån og eventuellt en billigere dvd.
problemet her er jo at det ene tar med seg det andre og vips så er alt modent for utskifting.
Nei får ta en runde med meg selv. :p
 
K

kbwh

Gjest
Jeg, Parelius, nb og RoDa har vel presentert den beste løsningen for deg da: Et drivverk som spiller både DVD og CD, og en ekstern DAC. Da får du super tokanals lyd både fra CD og DVD. Løsningen kan koste deg mindre enn 10k. Parelius' multispiller og min DAC vil totalt komme på 7700 hvis jeg ikke husker helt feil.
 
A

Aubi

Gjest
Jeg kjører en skitbillig spiller (Cambridge DVD89) og en riktig god DAC, RME ADI-2. Jeg har skitbillig 32" flatskjerm også, så da ser man hvor mine prioriteringer ligger.
(Du får ta det som et innspill, dette er et lydforum vet du.)

Edit: nb, bra timing!
Mulig dette er et lydforum, men hvorfor er det så viktig at alle andre ting en lyd i stereo ikke trenger å ha kvalitet. Begrepet Hifi omfavner bilde like naturlig som lyd.
 
K

kbwh

Gjest
Mulig dette er et lydforum, men hvorfor er det så viktig at alle andre ting en lyd i stereo ikke trenger å ha kvalitet. Begrepet Hifi omfavner bilde like naturlig som lyd.
La meg sitere meg selv:
mine prioriteringer
Man må gjerne prioritere bilde høyere enn det jeg gjør. Det er f.eks mange på AVforum.no som gjør det.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Hei igjen. Ingenting er bedre for lyden om du kan kjøpe en brukt dvd-spiller og ekstern dac. Denon 2900, 3800, 3910 er ofte nevnt i brukprisklassen 4-5k og de er bra som drivverk. I den samme prisklassen ligger Pioneer (DV-868), Sony 999ES, Marantz DV-8300 og 7600 og Arcam DV-78, DV88+ og DV89 er bra. Det finnes sikkert også andre merker som duger, men styr unna Oppo. Den gir glimrende bilde til prisen, men lyden er uholdbar, selv med ekstern dac og en brukervennlighet som er elendig.

Men tro ikke at drivverk + andre godbiter i den digitale signalveien ikke har innvirkning på lyden: Jeg har nå fått en Cary DVD-7 i hus, og den spiller "ringer" rundt alle andre dvd-spillere jeg har hatt (ink. Denon DVD-A1XV), og da kun som drivverk til ekstern dac! Men prisen gjør den dessverre utilgjengelig for de fleste: 40k villledende.

Så mitt råd er om lyden er viktigst og du ikke har en skjerm som er større enn 37`: Kjøp en brukt (litt eldre) dvd-spiller av god kvalitet og heng på en bra dac (EMD-1, Bencmark, shanling dac1, Meridian m.fl.), så blir du forhåpentligvis fornøyd.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Sony DVP-NS9100ES er bra på lyd i alle kanaler i tillegg at bilde er i toppklasse.
Går helt tyst i motsetning til f.eks Denon og Pioneer.
Har også I-link og HDMI slik at man har alle muligheter.
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Ja, det er riktig. DVP-9100 er bra, men er normalt litt for dyr iht. trådstarters prisklasse (veil 15k). Men jeg ser at Stretto.no faktisk selger ut den nevnte spiller for 8500. Bra pris.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Ja, det er riktig. DVP-9100 er bra, men er normalt litt for dyr iht. trådstarters prisklasse (veil 15k). Men jeg ser at Stretto.no faktisk selger ut den nevnte spiller for 8500. Bra pris.
Det er billig. Løp og kjøp ! De har også SCD-XA3000ES til 10 513,- inkl. mva og SCD-XA9000ES til 20 831,- inkl. mva. Sist nevnte er kjempe fin. I Japan er 9100ES ca dobbelt så dyr som 3000ES.
 
Topp Bunn