ScanSpeak D2905/9300

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Mine hovedhøyttalere er ute av drift om dagen grunnet MKII oppgradering ;D
Satte inn noen jeg lagde for et par år siden med en ScanSpeak 2905/9300 diskanter. Etter å ha målt dem opp og laget digitalfilter osv. oppdaget jeg at den ene diskanten skurret, da kom jeg på at jeg har mange slike i "snekkerboden" som har kveldet. Spørsmålet er, er disse diskantene spesielt skjøre? Loddelissene er jo også et sørgelig kapittel på disse.

am-ha

Medlem
Ble medlem
27.04.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Hmmm... Har eit par sjølve som eg har bruka i 5 år og tidvis ganske hardt... Er like fine enda sjå meg, og har heller ikkje høyrt om andre som har hatt problem. Trudde ikkje det var forskjellige utgavar heller. Høyrdes merkeleg ut... ???

Krigs

Medlem
Ble medlem
12.06.2005
Antall liker
0
Mine hovedhøyttalere er ute av drift om dagen grunnet MKII oppgradering ;D
Satte inn noen jeg lagde for et par år siden med en ScanSpeak 2905/9300 diskanter. Etter å ha målt dem opp og laget digitalfilter osv. oppdaget jeg at den ene diskanten skurret, da kom jeg på at jeg har mange slike i "snekkerboden" som har kveldet. Spørsmålet er, er disse diskantene spesielt skjøre? Loddelissene er jo også et sørgelig kapittel på disse.
Jeg har en liggende hvis du skal bytte den ut, send meg PM hvis du er interessert.

Mvh

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Tror jeg bytter ut 2905/9300 med BG Neo3 straks, de spiller etter min mening mye bedre enn denne puslete domen. Jeg hadde egentlig tatt farvel med 1" domer for flere år siden og dette er ikke akkurat noe gledelig gjensyn.

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Antall liker
261
Sted
Oslo
Hvorfor ikke gå for Scan Speak 9500,di spiller meget godt.Har hatt di sammen med 6.5" Seas Excel i 2 år.Sitter også et demperledd til diskanten på mitt filter.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hvorfor ikke gå for Scan Speak 9500,di spiller meget godt.Har hatt di sammen med 6.5" Seas Excel i 2 år.Sitter også et demperledd til diskanten på mitt filter.
De er nok hakket bedre enn 9300, forskjellen er vel bakkammeret. Jeg synnes at 1" domer blir puslete i måten å formidle musikken. Det er akkurat som om de visker ut mye av dynamikken. Det er skummelt, spiller man høyt nok og deler lavt nok her så fliser en dome stygt. Det var merkbart nå når jeg kom tilbake fra bånddiskant til en dome.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
De er nok hakket bedre enn 9300, forskjellen er vel bakkammeret.  Jeg synnes at 1" domer blir puslete i måten å formidle musikken. Det er akkurat som om de visker ut mye av dynamikken. Det er skummelt, spiller man høyt nok og deler lavt nok her så fliser en dome stygt. Det var merkbart nå når jeg kom tilbake fra bånddiskant til en dome.

He-he, "spiller man høyt nok og deler lavt nok.."
Hvis diskantelementene får lov til å spille nettopp det og ikke mer går alt så meget bedre. De aller fleste høyttalere er delt minst en oktav for langt ned :eek:

Mvh. RS

T

theStig

Gjest
Tja.. det hjelper lite å dele ved 4-5 kHz, det hyler og skriker ved moderate volum da også.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
 He-he, "spiller man høyt nok og deler lavt nok.."
 Hvis diskantelementene får lov til å spille nettopp det og ikke mer går alt så meget bedre. De aller fleste høyttalere er delt minst en oktav for langt ned  :eek:

Mvh.  RS

Problemet med å la en slik dome deles ved 4KHz eller kanskje enda høyere, blir å finne egnede mellomtoner, da må man ned på en 4" eller der omkring, og da vil denne også få problemer mot bassen, prøv å få en 4" til å spille med autoritet ved 100- 150Hz! Det blir skikkelig pysete. Nei jeg går for større mellomtoner som kan gi ordentlig output mot bass og bruke en diskant som tåler deling ved 2KHz eller deromkring.

K

kbwh

Gjest
Driver akkurat nå og lytter til høyttalere med 18cm Vifa bassmellomtone som deles mot en Vifa ringradiator ved 3600Hz. Funker som fy, men sikkert fullstendig off topic...

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
En 18cm tilsvarer 6.5" og har ingen problemer ved 100-150Hz slik en dedikert 3-4" ville hatt. Kan nok spille mye høyere og renere her. Mot diskanten så høyt oppe er det verre, der spiller en dedikert 3-4" mellomtone bedre. En Fountek (eller lignende)bånddiskant ville du kunne delt ved 1500Hz og garantert bli mere fornøyd, vanedannende!

K

kbwh

Gjest
Jeg er fornøyd med kjøpehøyttalerne mine jeg, kjære medsyklist.
Jeg hører lavt delte 4" bånddiskanter fra tid til annen, og det funker veldig bra, men løsningen hos meg fungerer også. Som eieren av bånddiskantene sa det så fint: -Den mellomtonen imponerer meg!

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Disse utfordringene vi står overfor er i DIY sammenheng. Det er andre utfordringer når man kjøper ferdig....PENGER ;D

Topp Bunn