Scanspeak og Seas' 15 cm elementer

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Jeg ser at SS 15 cm revelator-elementer har membran på 95 cm2 mens Seas Excel 15 cm ligger på 75 cm2. Skyldes dette forskjellig måte å måle på eller har SS eksempelvis oppheng som tar mindre plass?

(grunnen til at jeg spør er at jeg veksler mellom 18 og 15 cm til mellomelementet i treveis konstruksjon. Sånn sett ser SS'en da ut å være en mellomløsning...)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold
Seasen er litt mindre og har i tillegg faseplugg. Uten faseplugg har Seasen 80kvcm.

SS har også lengre slaglengde, men geometrien i magnetsystemet til Seas er klart bedre enn SS.

Forskjellen på 75 og 95kvcm er i praksis veldig liten. Hva består resten av planene av? (elementer, plassering, antall og filter).

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Takk Snickers, dette er langtidsplaner men de er som følger:

3 veis-konstruksjon som i det miste skal være semiaktiv.

Diskant: Enten en av de nyeste Seas excel diskantene, ev. SS 7100 eller den helt siste SSen. Jeg heller mot Seasene da disse har 8cm2 og dobbelt så lang lineær slanglengde som SSene
(Jeg ønsker å ha mulighet til å dele så lavt som mulig (ned mot 2000 dersom dette gir best "helhetsintegrasjon"), og anser derfor størrelse og lineær slaglengde som de to relevante faktorer, vennligst korriger meg dersom feil) (Bare så det er sagt; har vurdert bånd men gått bort fra dette pga manglende vertikal spredning)

Mellomtone: ett element som skal være dedikert og kunne dekke 3000 - 250. Jeg ser for meg Seas 15 cm magnesium eller Nexteltingen (begge med neodymmagnetene), alternativt SS revelator 15 8530 (mulig jeg oppga galt SS nr, er i hvertfall coatet dedikert mellontoneelement jeg er ute etter). Skal spille i lukket kasse med stort volum (12 liter eller der omkring) (Q rundt 0,6). I følge Zaphaudio har SSene (enda) lavere forstyrrelser enn Seasene. (3. og 5. grads harmoinske forvrengninger o.l. Innrømmer at jeg ikke har peiling på hva dette er... ;))

Bass: Foreløpig favoritt (når også lommebok setter sine begrensninger) er to Seas H1208 10 tommere i trykkammer med en Q på rundt 0,7. (Omlag 100 liter, ev. med akustisk ventil). Deles oppover rundt 250. Skal EQes litt.

Pro/cons?

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Harmonisk forvrengning kan forklares enkelt slik:

Hvis elementet har 3. ordens harmonisk forvrengning som er dempet 40dB ved 1kHz betyr dette at hvis man spiller av en 1kHz tone så lager elementet i tillegg en 3kHz tone som er dempet 40dB i forhold til nivået på den originale tonen ved 1kHz.

Det er slik min forståelse av harmonisk forvrengning er, så hvis noen ser at jeg er på jordet er jeg takknemlig for korrigeringer :)

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6
Vil det da si overtoner (ut over de originale som skal være der)?

Topp Bunn