Seas 403 med råtne bassoppheng!

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Hei! Jeg er et helt ferskt medlem her inne, og lurer på litt av hvert! Har et par Seas 403 som jeg liker svært godt! Dessverre låt de ikke helt bra da jeg kom til feriehuset her for 14 dager siden. Etter en kort sjekk viste det seg at gummiopphengene på begge bassene var pill råtne. Er det noen her inne som vet om noen som kan skifte slike oppheng? Vil så gjerne ha den gode bassen tilbake! Mvh ToreP
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Bare for å forklare litt nærmere; bassene er av typen Seas 25 F - EW, 8ohm.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Hei! Jeg er et helt ferskt medlem her inne, og lurer på litt av hvert! Har et par Seas 403 som jeg liker svært godt! Dessverre låt de ikke helt bra da jeg kom til feriehuset her for 14 dager siden. Etter en kort sjekk viste det seg at gummiopphengene på begge bassene var pill råtne. Er det noen her inne som vet om noen som kan skifte slike oppheng? Vil så gjerne ha den gode bassen tilbake! Mvh ToreP
Hør med de om denne passer: https://sickenshop.com/produkt/seas-25f-wbx-dd-surrounds-f232/

Eller send mail til Repairyourspeakers.
evt Speakerrepairshop.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Tusen takk for hjelpen, joha! Skal umiddelbart prøve ut disse mulighetene! Mvh ToreP
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg ville kjøpt "nye" element på finn. Ofte å finne der til en rimeligere pris enn hva du må betale for nye kanter.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Hei, pekaill! Jeg har tenkt samme tanke selv. Disse bassen er jo ikke akkurat sjeldene , dvs det er nok mange der ute og de dukker opp fra tid til annen. Skal gjøre som du sier - følge med på Finn og prøve å kapre dem når de dukker opp! Mvh ToreP
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Hei, pekaill! Om du tror det eller ei - to Seas 25 F - EW er på vei til meg i Trondheim! Fikk kontakt med en trivelig kar på Finn og gjorde en god handel! Regner med at de ikke er langt unna når jeg er tilbake i Trondheim til helga! Takk for tipset!!! Mvh ToreP
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Hei igjen, pekaill! Hentet i dag de to Seas - bassene på posten! De framstår som "nye", men de er merket 7/80! Jeg betalte kr 200', pr stk, og det må vel sies å være et godt kjøp? Takk for tipset om å sjekke "brukten"; tviler på om jeg hadde sluppet så billig fra det om jeg hadde sendt de gamle til reconing! Til slutt lurer jeg på om det finnes noe stoff/ middel man kan behandle gummioppheng med, slik at de ikke "morkner" så fort! Ser jo hvor latterlig dette høres - de gamle var jo over 40 år de også!😅 Mvh ToreP
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Nå har jeg et nytt spørsmå! Jeg husker at det var noen som anbefalte et stoff/en blanding man kunne påføre gamle høyttalermembraner(papp)som begynner å "tørke ut" og muligens snart begynner å sprekke! Dette stoffet skulle "revitalisere" membranen og øke dennes levetid!🤔☺ Nå greier jeg ikke å finne dette innlegget, og det er synd siden jeg har en del ht-elementer som begynner å vise disse "alderdoms-tegnene"! Og like selvfølgelig; det er bassene! Kan noen hjelpe med dette?? Mvh ToreP
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Pas på med dette @ToreP .
Når du "coater" membranen, endrer du enhetens Q (egenskaper), og da låter den ikke som originalt tiltenkt :)
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Takk for svaret, Hasse Basse! Det hadde jeg ikke "fått med meg"!🤔 Mvh TorP
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Har sett papp membraner som har vært 70 år og mere, og fremdeles fungert utmerket, så jeg tror de er tilnærmet evigvarende. Opphenget er nok mer utsatt.
Så sålenge ikke små gnagere eller insekt larver etc har fått tilgang til å ødelegge de, så tror jeg ikke du trenger bekymre deg for den delen.
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Takk for svaret, geirendre! Nei, jeg har ikke sett noe tegn til gnagere eller insektlarver, men heller "tørrhet/stivhet"! Men det er vel kanskje ikke så rart etter 40 - 50 år! Har fått skiftet oppheng på et par Radionette 400, og fått tak i et par nye 10" til Seas 403 der gummiopphenget revnet! Ja, ja, da er det ikke noe å være redd for foreløpig!😀 Mvh Tore
 
Topp Bunn