Seas DIY og electrocompaniet

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Er snart ferdig med og legge finishen på høyttalerne. Kun den ene bass høyttaleren som gjenstår, skal legge stavlimte bjørke plater og skai på den og.
Seas Odin kit som topp høyttalere. Bassen er Seas W26 i 50 liter lukket kabinett, drevet av hver sin Hypex 4.0 forsterker. Delefilteret til topphøyttalerne er i ekstern kasse.
-Topp høyttalerne er drevet av EC AW 180, EC 4.7 forforsterker.
-Denon 1500 AE CD-spiller
-Airport express fra Macbook Pro til anlegget.
 

Vedlegg

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Ser flotte ut. Gratulerer. Hva med lyden?
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Lyden er jeg meget fornøyd med. Bassen er nå ikke så slapp som den var med bassreflex kabinett. Ble straammere og bedre bass med lukket basskammer.

Kommer veldig an på plata man spiller, skit inn er definitivt skit ut, men godlyd platan låter meget bra :)
har ikke funnet høypass filter til topp høyttalerne. sku filtrert bort fra 100 hz og ned på de...

mellomtonen låter meget bra og diskanten har jeg dempet med 6db på filteret.

Alt i alt meget fornøyd.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Har selv vurdert Hypex UCD 400 til mine L26RFX, men kommer trolig til å gå for australske Aspen Lifeforce 100 til bassene og dersom de fungerer som forventet, Lifeforce 55 til mellomtonene.

En enkel høypassfilter lager man med kondiser av god kvalitet.
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
628
Antall liker
476
Vil ikke det bli voldsomme kondiser og spoler for et 4ohms høypass filter på ca 100Hz? Hadde for meg at det vil bli i overkant dyrt og lage et passivt høypass filter...
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Graks skrev:
Vil ikke det bli voldsomme kondiser og spoler for et 4ohms høypass filter på ca 100Hz? Hadde for meg at det vil bli i overkant dyrt og lage et passivt høypass filter...
Dyrt kan det bli. Det som er problemet er å finne kondiser i størrelseorden 200-400 uF som er kvalitetsmessig gode og billige. En stk nullomhspole på 12mH koster fort et par tusen, mens billigste trafospole koster ca. 400 stk. En billig løsning er å prøve et første ordens filter med 4 stk. 100uF glattfolie kondensatorer til 50 kr. hver.

En aktiv løsning vil være bedre, men koster også noe. Her er side til inspirasjon. Se bla. på balansert høypassfilter.
 
Topp Bunn