Seas W18nx vs er18rnx

Kristi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2018
Innlegg
125
Antall liker
62
Sted
Sarpsborg
Noen som har erfaring med disse to elementene ?

måling ser de ganske like ut men prisen er rimelig forskjellig.

seas w18nx eller seas er18rnx

skal inn i en 3 veis med 10" for å ta unna bassen.

deling på 340hz ca og 3500hz
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.872
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kjenner ikke W18nx, men bruker er18rnx selv. Til prisen er det et jævlig godt element.

Nå er det en god forskjell i membranmaterialene. W18nx bruker Nextel, mens ER18 er en papp/papyrus-membran.

Johan-Kr
 
M

MusicBear

Gjest
NX003 varianten av 18 cm må da være en av produsentens virkelige perler - vil tro uansett hva man sammenligner med. Les bare hva Troels Gravesen sier. Men, Graphene 003 versjon kan vel være enda bedre oppover, men får man denne til så tror jeg membranmaterialet byr på enda «krisp» mens Nextel kanskje låter «sniller» - andre enn meg på dette sted som vet mer om dette men dansken er jo ganske klar om det her også da. Tror jeg har lest hundrevis av kommentarer fra den mannen.
Nye 12 cm Excel Graphene er sikkert gull og vel så det, men da/bør må man plutselig ha nedre mellomtone fra en driver til, under denne. Dyre drivere, dog ikke opp mot hva de kan jamføre seg med, er min mening ut i fra mitt amatør-ståsted.
Skulle likt å vite hvor god dagens 18 cm Coax Excel egentlig er, ren mellomtone nedover (ikke bass-mellomtone).

Merkelig, forresten, hvor lite DIY prat det er på dette forumet - går mest i dustete ordklyveri om dusteting i mindre interesserte tråder omdagen - før i verden ble man inspirert og lærte så mye på dette nettsted.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
3500 høres høyt ut for begge. Der er du omtrent der de bryter opp. ER18 bryter opp litt snillere enn W18NX. Da ville jeg uansett delt veldig bratt. Er det aktiv dsp løsning?
Har brukt begge. De er begge laget av veldig hard papirbasert membran og min erfaring er at de låter temmelig likt. W18NX kan presses litt hardere før den låter stresset.
Er det noen grunn til å velge akkurat de delefrekvensene?
Hvis du skal ha 6-6,5 tommers mellomtone og dele så høyt ville jeg heller sett på SB Acoustics Satori MW16P-8.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Med tanke på delefrekvensene du beskriver, bør du vurdere en mindre mellomtone 🙂

340 er unødvendig høyt for en 6,5-7", og 3500 er over smertegrensa for de fleste membraner av den størrelsen.

Det finnes noen 5" som kan deles såpass høyt som 3500Hz, men for å sikre jevn spredning bør du se på 4", og dele 10" høyere om du kan/må.

Hva slags elementer skal du pare mellomtonen med?
 
M

MusicBear

Gjest
3500 høres høyt ut for begge. Der er du omtrent der de bryter opp. ER18 bryter opp litt snillere enn W18NX. Da ville jeg uansett delt veldig bratt. Er det aktiv dsp løsning?
Har brukt begge. De er begge laget av veldig hard papirbasert membran og min erfaring er at de låter temmelig likt. W18NX kan presses litt hardere før den låter stresset.
Er det noen grunn til å velge akkurat de delefrekvensene?
Hvis du skal ha 6-6,5 tommers mellomtone og dele så høyt ville jeg heller sett på SB Acoustics Satori MW16P-8.
- Nye 12 cm Excel Graphene, tror du ikke det er et smykke av en mellomtone som kan deles opp der trådstarter ønsker seg? Man må vel tro disse nye motorene ikke hadde vært lansert dersom de ikke bød på forskjeller.
- Flere av Seas sine 12 og 15 cm drivere gjør vel en god jobb der trådstarter etterlyser, selv om jeg mistenker den nye 12 cm Graphene saken for å være noe av det bedre på markedet. Men klart, 12 cm mellomtoner fordrer jo nesten en større mellomtone under der - hvis man da ikke gjør som i studio monitor verden og kjører gode basser opp mot 400 hz.
- Litt motsridende dette, i hvert fall i mitt hode, at små mellomtoner er griegode mens større mellomtoner byr på mer kropp nedover - løsningen heter vel 3- eller 4-veis vil jeg tro - til å leve med deler man aktivt.
- Jeg tror forresten Seas ville skåret sterkt på å lage dedikerte mellomtoner i Excel serien - ikke bare bassmellomtoner - spesielt ikke så lenge de er så gode oppover som de er.
- Skaaning har gjort dette i FlexUnits serien for 15 cm utgavene - bassmellomtone og mellomtone versjoner. SB Acustics også, som lager rene mellomtoner helt opp til 6.5"
- Men, ikke alt lar seg kombinere, ser man jo bare hos Seas, hvor deres "pent-lydende" mellomtoner i Prestige høres helt aldes perfekte ut helt til man hører krispet fra Excel Magnesium - hvis den da er temmet der den er vanskelig å få til.
- Og jeg gløder for ensartet klangbalanse - samme membranmateriale fra bassen og opp til diskanten.
- Og jeg klarer ikke la være si det; Seas burde satse mer på coaxer! Skulle likt å høre en bra konstruksjon med den hvite Excel coaxen deres.
- Scan-Speak sn 18 cm mellomtone utgave av Revelator serien - dete er en stå-pels driver sett i mine øyne. Gjelder jo også deres mindre mellomtoneutgaver i denne serien. De har jo også noen rene mellomtoner i Illuminator serien.
- Utgått på dato, tenker mange, om Scan-Speak 18 cm "ruglebass-mellomtoner" i Classic serien, hvor jeg har kløpet meg mange ganger i armen av sjelen de får frem i menneskestemmer. Bassen også, forresten.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Det mange gjør feil eller bruker for mye energi eller tanker på er å lese seg blind på måledata og parametere. Implementering er så vanvittig mye viktigere. Grisedyre elementer havner ofte som perler for svin når man ikke har erfaringen og kunnskapen som skal til. Jeg har gjort det selv og faktisk med W18NX som det diskuteres her og Seas Cresendo diskanter. Mekka og tunet i det vide og det brede, men det var ikke før jeg brukte Troels Gravesen CNO 25 filter at jeg fikk høre potensialet i disse elementene.

Og jeg vet ihvertfall ikke hva delefrekvensen blir før jeg har montert elementene i kabinettet og begynt å måle litt. I en 3 veis konstruksjon slik som dette ville jeg sterkt vurdert å øke delefrekvensen litt mellom bass og mellomtone, og så gått for en 5,25 tommers mellomtone.

Men ikke undervurder en god 2,5 veis konstruksjon heller. En av fordelene til spesielt Seas sine Excel W18 og ER18/U18 er veldig lav IMD langt ned i bass/MIDBASS. Dette gjenspeiler seg i at de kan spille høyere enn de fleste ville trodd var mulig uten hørbar forvrengning. Minuset er at de går ikke helt ned i kjellerfrekvensene.
Parer du de med en diskant som tåler litt juling og supplerer med en aktiv sub så har du ett enkelt og greit system som spiller meget godt.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Kunne du brukt CA18RNX isteden, tro? Den har langt jevnere frekvensrespons i toppen.
 

Kristi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2018
Innlegg
125
Antall liker
62
Sted
Sarpsborg
Her er simulering med w18nx (danskens målinger)

sånn filteret står i dag

27294FB0-36E5-4AA6-8653-0046853EF5DE.jpeg
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
W18NX ser bedre ut enn ER18 faktisk. Ser på det kan være litt mye energi ved 5khz på ER18. Dette er ringing, opplagring av energi, som jeg tror kan være hørbart.

Ser at det er symmetrisk delefilter, klarer ikke helt se det på bildet men tilter fronten litt bakover? Er det tatt høyde for akustisk senter mellom mellomtone og diskant?
 

Kristi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2018
Innlegg
125
Antall liker
62
Sted
Sarpsborg
W18NX ser bedre ut enn ER18 faktisk. Ser på det kan være litt mye energi ved 5khz på ER18. Dette er ringing, opplagring av energi, som jeg tror kan være hørbart.

Ser at det er symmetrisk delefilter, klarer ikke helt se det på bildet men tilter fronten litt bakover? Er det tatt høyde for akustisk senter mellom mellomtone og diskant?
akustisk senter vet jeg ikke helt hva betyr 😛
Er mitt første bygg.
Hvis du tenker på høyttaleren ang tilt så er det en loddrett baffel, men selve kurven på diskant skal være ganske flat
 
M

MusicBear

Gjest
Nesten litt merkelig at ikke flere venner av magnesium drivere titter fram i denne tråden her, får man først til disse spiller de fletta av det meste. Er så mye som spiller pent men det krispet og den åpenheten Seas magnesium membramene byr på mener jeg er i øverste verdensklasse - fabelaktig! Ikke billige, men får man de til så overstiger lyttegleden prislappen :)
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Om man har diskant og mellomtone på en flat baffel så er det mest vanlig å bruke asymmetrisk delefilter. Grunnen til det er at lyden fra mellomtonen vil være forsinket i forhold til diskanten når lydbølgene treffer øret. For å få fasen til å summere så bruker man asymmetrisk delefilter, dvs man lar diskanten rulle av brattere enn mellomtonen og så beholder man absolutt fase, dvs pluss fra forsterker går til pluss på både mellomtone og diskant.

Har man korrigert for akustisk senter og bruker symmetrisk delefilter så snur man, slik at pluss fra forsterker går til pluss på mellomtone og minus på diskant slik som i ditt tilfelle over her. İ

Slik jeg ser det så har disse simuleringene symmetrisk 3. ordens delefilter med snudd absolutt fase. Dvs for det skal fungere så må diskant komme ett stykke bak mellomtone.

De vanligste måtene å utføre dette på er enten å tilte høyttalerne bakover, montere tykkere frontplate for mellomtone (ala Troels Gravesen Jensen høyttalerne), eller montere mellomtone i ørehøyde og diskant over eller under.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Nesten litt merkelig at ikke flere venner av magnesium drivere titter fram i denne tråden her, får man først til disse spiller de fletta av det meste. Er så mye som spiller pent men det krispet og den åpenheten Seas magnesium membramene byr på mener jeg er i øverste verdensklasse - fabelaktig! Ikke billige, men får man de til så overstiger lyttegleden prislappen :)
Da måtte han delt mye lavere, dvs han måtte brukt en helt annen diskant.
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Det var ikke mye forskjell på CA18 og W18, var det? Sitter på telefonen, så det var ikke så lett å sammenlikne.

Jeg tenker det kan være verdt forsøket, med tanke på prisforskjellen, og ikke falle i selvbyggerfella ved å investere langt mer i elementer enn du får igjen i lytteglede. På den annen side, hvis filteret allerede er bygget for W18...

Føler det er vanskelig å gi noen videre innspill utover dette. Det kan være at du blir superfornøyd med det rimelige alternativet, men sannsynligvis vil du lure på hvordan det ville spilt med W18. Sånn er i alle fall jeg programmert 😆
 

Kristi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2018
Innlegg
125
Antall liker
62
Sted
Sarpsborg
Om man har diskant og mellomtone på en flat baffel så er det mest vanlig å bruke asymmetrisk delefilter. Grunnen til det er at lyden fra mellomtonen vil være forsinket i forhold til diskanten når lydbølgene treffer øret. For å få fasen til å summere så bruker man asymmetrisk delefilter, dvs man lar diskanten rulle av brattere enn mellomtonen og så beholder man absolutt fase, dvs pluss fra forsterker går til pluss på både mellomtone og diskant.

Har man korrigert for akustisk senter og bruker symmetrisk delefilter så snur man, slik at pluss fra forsterker går til pluss på mellomtone og minus på diskant slik som i ditt tilfelle over her. İ

Slik jeg ser det så har disse simuleringene symmetrisk 3. ordens delefilter med snudd absolutt fase. Dvs for det skal fungere så må diskant komme ett stykke bak mellomtone.

De vanligste måtene å utføre dette på er enten å tilte høyttalerne bakover, montere tykkere frontplate for mellomtone (ala Troels Gravesen Jensen høyttalerne), eller montere mellomtone i ørehøyde og diskant over eller under.
har jeg da gjort det riktig i mitt filter, eller skal jeg skyve diskanfasen lenger bak mellomtone ?
 

Kristi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2018
Innlegg
125
Antall liker
62
Sted
Sarpsborg
Det var ikke mye forskjell på CA18 og W18, var det? Sitter på telefonen, så det var ikke så lett å sammenlikne.

Jeg tenker det kan være verdt forsøket, med tanke på prisforskjellen, og ikke falle i selvbyggerfella ved å investere langt mer i elementer enn du får igjen i lytteglede. På den annen side, hvis filteret allerede er bygget for W18...

Føler det er vanskelig å gi noen videre innspill utover dette. Det kan være at du blir superfornøyd med det rimelige alternativet, men sannsynligvis vil du lure på hvordan det ville spilt med W18. Sånn er i alle fall jeg programmert 😆
tenker jeg prøver meg med et billigere element nå i starten, så får jeg se hvor mye fristelsen for w18nx blir 🤣 det ser jo en del penere ut enn de andre også.
 
Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg kjenner ikke disse Fountek diskantene, men ser at de er veldig dype. Hvis akustisk senter er ett stykke "inne" i diskanten så kan det være at dette er riktig. Kan du ikke høre med han som har simulert/målt hva han har tatt høyde for?
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
ER18 og W18NX ligner mer på hverandre i klangen enn CA18RNX. CA18 har mer en klassisk papir lyd for å kalle det det. Varmere og rundere i klangen, men altså ikke fullt så detaljert som de andre 2. Smak og behag.
 
M

MusicBear

Gjest
ER18 og W18NX ligner mer på hverandre i klangen enn CA18RNX. CA18 har mer en klassisk papir lyd for å kalle det det. Varmere og rundere i klangen, men altså ikke fullt så detaljert som de andre 2. Smak og behag.
Varme i klangen, ja det er jeg enig med deg i tilhører øvelsen smak og behag. Men den (bedre) oppløsning magnesium membramene byr på - enten man oppfatter det som varmt eller kaldt - mener jeg handler om bedre lydkvaliitet.
 
Sist redigert av en moderator:

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Enig med deg der. Excel magnesium er ekstremt oppløste. Men til syvende og sist så er lydpreferanser høyst subjektive. Og den lyden du opplever i sweetspot er ikke ene og alene resultatet av driverne du valgte i høyttalerne dine.
Jeg bruker akkurat nå U18RNX og liker lyden av dem veldig godt selv om jeg vet at de ikke er dem med lavest forvrengning eller høyest oppløsning. Men de har noen andre egenskaper som jeg setter stor pris på.

Har hatt veldig mange bassmellomtoner innom her og leket meg med. Det er ingen som er best på alt.

Mister sikkert litt kred for denne uttalelsen, men den med subjektivt best mellomtone for meg er Vifa C17. Den tåler ikke mye effekt og den går ikke lavt i frekvens. Men den har noe ved seg som ikke jeg fant i verken Satori, Excel, Revelator eller Jantzen.
 
M

MusicBear

Gjest
Har hatt veldig mange bassmellomtoner innom her og leket meg med. Det er ingen som er best på alt.

Mister sikkert litt kred for denne uttalelsen, men den med subjektivt best mellomtone for meg er Vifa C17. Den tåler ikke mye effekt og den går ikke lavt i frekvens. Men den har noe ved seg som ikke jeg fant i verken Satori, Excel, Revelator eller Jantzen.
Har du prøvd ut S-S Classic bassmellomtonene med «ruglemambranene?» Disse har jeg hørt utrolig mange bra utgaver av hos høyttalerprodusenter, gamle men noe helt spesielt, og den kombinerer bass og mellomtone på en fabelaktig måte - syntes jeg. Og de største av dem, som rene basser, utrolig bra!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.592
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, har kun erfaring med er18rnx der jeg har laget/konstruert et par kreasjoner. Valget av akkurat den driveren gikk på uavhengige tester og målinger (med forvrengning).. De gjør seg ihvertfall ikke bort er min erfaring. Liker de veldig godt men som alt annet. Krever et greit filter for å yte bra. Av alle HT par jeg har hatt og laget så har jeg av en eller annen grunn alltid falt tilbake på "papir" membran av et eller annet slag.
Dette kan selvsagt endre seg ;)
 

Kristi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2018
Innlegg
125
Antall liker
62
Sted
Sarpsborg
Da er valget falt på er18rnx og de er på vei i posten, så får håpe jeg får til et filter som treffer bra uten at det blir for mye effekt på 5khz 😁

tenker å starte med et slikt filter å jobbe meg derifra
A756108D-898B-412C-B75E-FA04317550DD.jpeg
 
Topp Bunn