Seas WASP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ny doning på vei til stua (BR-W-M-T-W-BR).
    Skal kanskje ha de selv, eller..
    Her i MDF prøvebaffel og utskrift fra " luft-filter".
    Den endelige kassa lages av bjørkefiner + litt internt stash.
    Bildet lyver idet jeg vil bruke H1252 som basser (alu 8") og 2 porter.
    Mellomregister er W16NX-001 og diskant er Crescendo.
    Ingen premie for å gjette betydningen av "wasp":rolleyes:
    IMG_0467[1].JPG
    wasp.jpg

D

dustcap

Gjest
    Har du testet noe hvordan Seas Crescendo er, sammenlignet med, er det ikke en Fountek NeoCd3.0M på bildet ?

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Diskantens ytelse: Generelt synes jeg Fountec er bedre hvis man kan dele høyt, men Seas spiller mer komplett i hele området .
    Har flere typer Fountec, Mark Daniel AMT etc, men velger Crescendo i dette oppsettet.
    Vi benyttet Crescendo i Jokkes WVT og det låter flott.
    Til syvende og sist er det utstrålt karakteristikk , dvs diskantens samspill med filteret, frontplate etc. som er avgjørende for opplevelsen.

D

dustcap

Gjest
    Ble litt nyskjerrig på hva for en kasse-løsning det er. Er det ett felles kabinett til de to 8" Seas elementene, med to porter ?

Har inntrykk av at H1252 er et bra valg. H1208 som har 4-lags svingspole er anbefalt opp til 1000Hz.
    Og det får meg til å tro at H1252 er renere i nedre mellomtone, da den er anbefalt opp til 2000Hz.

redigert
    Jeg er litt nyskjerrig på om en stk H1252 er et bra valg for transmission-line kabinett ?
    Siden tråden heter Seas WASP og ikke er helt definert, så er vel det er greit sidespørsmål. Jeg la merke til at Free Air Resonance på H1252-08 er 23Hz. Og hvis jeg bruker mh-audio.nl sin Transmission Line (Bailey) kalkulator, så blir lengden på trakten 283cm.

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Bassene deler et kabinett på ca 99 Liter med 2 porter avstemt ved ca 28 hz. Full symmetri.
    Mellomtoner har et pyramide-snitt lukket kabinett på 14 Liter. Perforerte hyller/stivere over og under mellomtonekabinettet.
    Delefrekvens er satt til ca 300 hz og 2500 hz.
    Spoleinduktansen (Le) er betraktelig lavere enn hos broren med 4-lags spole. Dette bidrar til de egenskaper du nevner ( håndbrekk-faktor...).
    Transmisjonslinje-case har jeg ikke studert. Har laget TL før. Mye arbeid med å ta inn/ut dempemateriale for å finne godlyden.
    Etter volumet å bedømme kan det være identisk element i disse (mottar gjerne motsigelser...):
    http://images3.static-bluray.com/products/12/230_1_large.jpg

D

dustcap

Gjest
    Med mh-audio.nl sin Vented Box Calculator, så fikk jeg et anbefalt kassevolum på 64.41 liter, og bassport med lengde 21.86cm og diameter 7.5cm, for et stk H1252, den som har enkel svingspole. Med - 3 dB på 30.33Hz, samt port-tuning på 27.45Hz.

Blander meg litt, da jeg selv er interessert i et DIY gulvstående høyttaler prosjekt. For en tre-veis (WMT), så vil et slikt volum (64.41 l) gi mulighet for en del høyde på elementene. Det kan bli en forholdsvis slank gulvstående høyttaler, hvor bredden på fronten gjerne blir omtrent 25cm. Bestemt av diameteren på 8" basselementet.

D

dustcap

Gjest
    Jeg fikk et volum på 51.92 liter for en stk H1252, med QB3/SQB3. Virket vel bra den :)

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    WAnkel SPeaker blir utv.: BDH: 335 X 436 x 1350mm, alle plater er 27mm 16-lags bjørkefiner i møbelkvalitet.
    Saueull i mellomtone, dempeplater i bass, viskoelastiske pakninger.

Sist redigert:
    D

dustcap

Gjest
    Denne er bra, Snickers tipsa om den ein gong i tida:
    Speakerbuilder Pro 2.0
    Vet noen hva en typisk verdi for Rx Series res. kan være, for en to-veis med 4.5" basselement ?

Hvis jeg øker den fra 0.2 til 0.8 så øker volumet også. Jeg antar at dempematerialet også vil ha litt volum, som bør legges til det som blir anbefalt volum.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kjæm an på filteret du vil bruke. 1 eller 2. ordens (1 spole) eller 3.eller 4. ordens (2 spoler), delefrekvens (spolestørrelse), spole med eller uten kjerne, spolens trådkvadrat. Utgangsimpedans og kabelimpedans ser jeg også at noen dresser med i regnestykket.
    Tips: Google på noen kalkulatorer og bestem deg for filtertype og delefrekvens. Delefrekvens kan f.eks settes der elementet begynner å rule av ved 30 grader. Når kalkulatoren viser spoleverdier, så kan gå i katalogene til Parts Express, Madisound, Dynabel eller andre og se hvilken spole du kan tenke deg å kjøpe. Ligg unna kjernespoler ved 2 veis. Så kan du summe opp Rx.
    Skal du gjøre det enkelt, kan du ta 0,2 ohm pr spole som utgangspunkt.
    Da har du et underlag for å kalkulere ny qts og kassevolum for den type kasse du kan tenke deg å ha: Bass reflex og type avstemming, lukket med gitt Q osv. Demping går mye på anbefalinger fra leverandør (gram pr liter) eller rett og slett måling eller etter ørene til slutt. Dette vet du sikkert en del om, men det kan jo hende at nye disipler lurer på dette.

(Det endelige filteret må uansett beregnes på nytt etter at enhetene er målt i den aktuelle kassa som ett system).
    Enkelte fabrikanter spekulerer i å ha litt motstand i større kasser for å få ned Fres---> på bekostning av andre ting.

Sist redigert:

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Tenkt litt på ein ting, kvifor ikkje ha mellomtonekassa utan bakvegg(litt seint for deg riktignok), men dempe tomrommet ganske kraftig? Tenkte kanskje ein ville slippe unna ein del ståande bølger og refleksjonar på dette viset. Nokon som har erfaring med det?

Imponerande handsagbruk forresten.

M

MusicBear

Gjest
    Morsom tråd dette her wankel.

Stå på videre - mange som følger deg hva dette blir skal du vite - selv om ikke alle titter innom og innrømmer det.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    AAaf: Lagde en konstruksjon hvor mellomtonekammeret hadde en resistiv port rett inn til basskammeret (Variovent).
    Med høyere Q i mellomtone gikk det veldig greit.
    (Må tune litt mer etterpå).
    Kunne forsåvidt ha videreført ideen her, men vil ha bedre kontroll på forhånd på forløpet.
    Re. håndsag: Takk, men det måtte jo files og pusses litt etterpå..

MusicBear: Takk for det, følger med på de fleste tråder selv, men er ikke alltid like flink til å heie prosjektene frem.
    Er imponert over kreativiteten og byggehastighetene til flere her.

Sist redigert:

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Spennende tråd @wankel! Alltid gøy å se prosjekter som dette :)
    Angående mellomtonekammer, så er nok beste kompromiss å gjøre som du her har gjort. Åpen bakende vil sjeldent bli bra - uansett hvor mye du demper. Det finnes riktig nok dempemetoder som hjelper veldig - noe jeg selv har forsket litt på. Trikset er å la lydbølgene bak elementet bli absorbert av hele dempematerialets masse. Ellers vil du uansett få stående bølger som ljomer, da "normalt" dempemateriale ikke er lufttett.
    Flere lag mykt dempemateriale stacket etter hverandre bak elementet, og forsegle mellom lagene. Metoden demper godt helt ned i bassområdet. Det tar unna omtrent all bakutstrålt energi i tillegg til at elementet "tror" det spiller i friluft. Slik demping har jeg også gjort i de lukkede mellomtonekammerne på mine høyttalere. Funker veldig bra.

Vidar

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hallo Vidar !
    Metoden du beskriver mener jeg at finnes en variant av i den siste Doxa høyttaleren.
    En ansatt hos Advent hadde en tung " gardin " inne i ht- kassa.
    Uniform refleksjon mot membranen er fysjom..
    Et mellomtonekammer jeg var fornøyd med laget jeg slik:
    Et rør med en skrå Karlson- spalte 1\3 foran i røret med lett demping foran og tung demping bak. Tett i enden.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Hallo Vidar !
    Metoden du beskriver mener jeg at finnes en variant av i den siste Doxa høyttaleren.
    En ansatt hos Advent hadde en tung " gardin " inne i ht- kassa.
    Uniform refleksjon mot membranen er fysjom..
    Et mellomtonekammer jeg var fornøyd med laget jeg slik:
    Et rør med en skrå Karlson- spalte 1\3 foran i røret med lett demping foran og tung demping bak. Tett i enden.
    Vet ikke om du husker BEL-prosjektet på AVForum for noen år siden - sikkert 10 år siden. Der alle medlemmer som ønsket å være med var med å forme denne høyttaleren. I den satt det 2 stk 8" Silverflute elementer i bass, og isodynamisk bånddiskant (En magnetostatvariant med kaptonmembran). Snickers hadde hengt opp ei fillerye midt i kabinettet. Funka som ei kule det også, så dette prinsippet er ikke helt nytt. Husker jeg kappet deler til denne høyttaleren for salg for omtrent like lenge siden. Kjøpte filleryer på Europris og klipte i vei deler av den også :)

Kult prosjekt uansett det du holder på med - kjenner lysten til å bygge selv kommer tilbake igjen :)

Vidar

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Så kommer den biten som blir vrien.
    Hvilken overflatefinish skal benyttes?
    wasp1.jpg

TEK

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tja, det er jo bare å velge og vrake.
    - du kan pusse den pen og bruke beislakk. Framhever bjørkefineren og gir en ganske sterk overflate
    - du kan tone/farge den
    - du kan finere den, også behandle fineren videre, enten med farge og/eller lakk
    - du kan pusse den pen og lakkere den med klarlakk
    - du kan pusse, forsegle, grunne og male den i valgfri farge, fra diskre hvit til knall lilla metallic ;-)

Kommer vel bare an på ferdigheter, lyst og interesser - mye å velge i...

ps: skal du ikke ha en sokkel av ett eller annet slag?

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Dette var en meget spennende høyttaler.
    Uansett overflate blir det gøy å følge fotrtsettelsen.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Vil teste spritbeis (lys eik) med halvmatt 3-stjerners klarlakk.
    Grå krympelakk på front. HAr saget et spor (b=3,5 d =5) for å ha en fuge som skille mellom front og sider/topp.
    Det er også en mulighet for å ha en gummisnor i sporet (som "fuge" eller som buksestrikk for eventuelt frontstoff):
    c1.jpg

Sokkel: Yes, funderer på løsning...

S

Syncrolux

Gjest
    Sokkel er litt "harry" synes jeg. Ta heller og dropp det til fordel for en mer klassisk design. Synes jeg....

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvite sokker er harry.
    Det blir et slags justerbart kryss i eik eller stål med myke poter under.
    Delefilteret blir eksternt.

TEK

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tja, tror jeg ville laget en plate som er 1-2cm høy og 1-2cm mindre enn HT'en og satt på under den.
    Enkelt og diskret.
    Kan feste små filt under den, eller forsenke inn gummiknotter om du ønsker en bedre avkobling fra gulvet.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    TEK: Ja en slik vil nok funke fint, vil drodle litt videre idet jeg behøver utbalansering et ikke helt plant tregulv.
    Krympelakken fra Biltema var et feilkjøp de lux. Stygt og ujevnt som bare F, både med og uten spraysparkel på prøveplaten. Vanskelig å påføre som den siste fisen fra en forstoppet sennepsflaske.
    Lakken koker opp på vilkårlige steder (reagerer med limet i kryssfineren?). Dropper dette alternativet for frontplaten.

Eik-beisen falt i smak hos fruen, så her beises det på (sjarken flyter ennå) .

Sist redigert:

TEK

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du kan forsøke plastic dip - fås på lakkboks og gir en matt overflate, virker å være veldig hot for tiden

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.901
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Newton: Biltematvingene ser både enkle og robuste ut.
    Jeg hadde heldigvis tilgang til proff verksted og ikke minst faglig kompetanse. Finéren er 27 mm.
    TEK: Vil sjekke plastidippen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn